Ik dacht dat jij een pianist was?!Fuzzy schreef:dan ben ik een agnost en een atheist
kan dat??

Iedereen reageert hier vrijwillig. Als je niet op dit soort onderwerpen wil wil reageren, doe je dat niet.Forgeron schreef:Worden jullie eigenlijk nogal moe van dit soort vragen/vooroordelen uit Nederland?
Ik lees in deze thread veel reacties van mensen die zeggen dat er nooit naar geloof gevraagd wordt en dat het onwettig is om emand op grond van religie niet aan te nemen. Da's allemaal waar, maar dat heeft wat minder met de cijfers van Dawkins te maken.Forgeron schreef:In het boek "The God Delusion" van Richard Dawkins (aanrader! ook voor gelovigen) vertelt Dawkins over een onderzoek naar atheisme ("Het aannemen dat er geen god(en) bestaan."). De volgende cijfers kamen op de volgende vraag die in de VS werd gesteld:
Zou je iemand aannemen voor een baan die geschikt is, als deze:
- Vrouw is (96% ja, dus 4% zou deze dan niet aannemen en liever een minder capabele man aannemen)
- Mormoon is (90% ja)
- Homosexueel is (80% ja)
- Atheist is (47% ja)
Ja hoor, zo voel ik me ook.Fuzzy schreef:dan ben ik een agnost en een atheist
kan dat??
Tja, wat is een geloof. Men beoefent daar iets dat lijkt op seculier humanisme, maar dan met kerkdiensten. Het vertegenwoordigt echter tevens een zeer oude vorm van christelijk monotheisme die in Europa altijd werd bestreden en daar vrijwel verdwenen is. Een deel van de universalisten bestaat nog steeds uit unitariers. Echte atheisten zullen zich daar niet helemaal thuis voelen, vermoed ik. Het wordt in het algemeen nog wel beschouwd als een denominatie, maar niet als een van de christelijke denominaties. Er zijn ook wel joden en hindoes bij aangesloten.kastelke schreef:Zo vraag ik mij af in welke mate Universalitsten nog voor 'vol' aanzien worden, want als ik dat soms bekijk krijg ik toch de indruk dat dat een geloof is voor mensen die niet geloven.
Hoe bedoel je dat, John? Want ik dacht dat (Rooms) Katholieken zo wie zo monotheïst zijn?JohnNJ schreef: een zeer oude vorm van christelijk monotheisme die in Europa altijd werd bestreden en daar vrijwel verdwenen is
daarom ben ik ook zelfstandigeForgeron schreef:Tegen de tijd dat promotie daar is zou iemand dat wel degelijk kunnen weten natuurlijk.ned in MO schreef:Volgens mij mag je op je sollicitatie gesprek niet gevraagd worden welk geloof je aanhangt en aan iemands neus kan je dat meestal niet zien.
Dat het niet mag weet ik, logisch. Maar dat wil niet zeggen dat het gebeurt.
Wat ik daarmee bedoel is dat trinitariers eigenlijk polytheisten zijn, al zeggen ze zelf van niet. Unitariers zien niets goddelijks in Jezus, hebben het nimmer over de heilige geest of de duivel, er erkennen slechts een ondeelbare God. Dat is puur monotheisme naar judaisch model. Zo is het christendom oorspronkelijk van start gegaan, dus zonder die drieeenheid e.d., en voor die opvatting hebben unitariers het in de loop van de geschiedenis altijd erg moeilijk gehad.kastelke schreef:Hoe bedoel je dat, John? Want ik dacht dat (Rooms) Katholieken zo wie zo monotheïst zijn?JohnNJ schreef: een zeer oude vorm van christelijk monotheisme die in Europa altijd werd bestreden en daar vrijwel verdwenen is
Ik heb gelezen: "A Chosen Faith: An Introduction to Unitarian Universalism" door John A. Buehrens en Forrest Church. Dat is een vrij recente inleiding die een beschrijving bevat van de geschiedenis van de stroming. Het is vermoedelijk de meest liberale religie die er bestaat. Hier in de buurt staat zo'n kerk. Op zondagen geeft men daar lezingen en zijn er muziekuitvoeringen. Ze sluiten ook uitbundige homohuwlijken.kastelke schreef:Heb je literatuur dienaangaande die je me kan aanbevelen?
Lenin, Tito, Castro, Che Guevara, Mao en Pol Pot waren de zonnegoden van de generatie van '68. Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb weinig waardering voor hetgeen die generatie van '68 in West-Europa tot stand denkt te hebben gebracht. Alhoewel het vrij onzinnig is om in termen van generaties te denken, moeten de vertegenwoordigers van die generatie toch kunnen begrijpen dat een volgende generatie, zich af en toe tegen hen afzet. Ook ik laat dat niet na. Die '68 generatie heeft haar kans gehad. Zij hadden de beste banen, de beste salarissen en straks ook nog de beste pensioenen, terwijl ze de meeste schulden maakten. En wat hebben zij gepresteerd behalve consumeren en coopteren in de structuren die ze aanvankelijk dachten te bestrijden? Wat begon als een soort generatieconflict eindigde in een morele leegte. Een oude hierarchische orde werd zogenaamd omver geworpen, maar er kwam niet veel voor in de plaats behalve een schuldcultuur die tegenwoordig politieke correctheid wordt genoemd. De politieke en culturele elites van West-Europa lijden aan een chronisch gebrek aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor staan. Zij kunnen maar een ding: toegeven. Er is in West-Europa een moreel niemandsland ontstaan, met een elite die zich apologetisch gedraagt en aan zelfcensuur doet. Alle democratische waarden en burgerlijke vrijheden zijn daar relatief geworden: ze zijn onderhandelbaar, vervangbaar en betwistbaar. Er is een culturele capitulatie gaande, en daarmee werd een begin gemaakt door de generatie van '68. Het is juist daarom dat Europa in de U.S. steeds minder meetelt. Europa zakt gestaag weg in Amerika. Stille minachting tekent nu het Europa-beeld in de Verenigde Staten, en dat is jammer.Bennogr schreef:JohnNJ: wat heb jij toch met Mao en Pol Pot?