Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tips voor het vernieuwen van 2-jarige Green Card
Tips voor het vernieuwen van 2-jarige Green Card
Hieronder enkele tips voor leden van dit forum die recent via K1 (AOS) hun GC hebben verkregen. Deze Green Card is slechts twee jaar geldig want USCIS wil zien dat beide partners goede intenties hadden voor het huwelijk. Nadat je zoveel formulieren en bewijzen hebt geleverd om door het AOS te gaan en eindelijk de GC in handen te hebben… moet je binnenkort weer allerlei formulieren invullen en bewijzen meeleveren voor de verlenging. De aanvraag voor verlenging – specifiek voor deze 2-jarige GC, in mijn ervaring, geen formaliteit en dus niet onderschat moet worden!
• Bewijzen die aantonen dat er sprake is van ‘financial intermingling’ van beide partners wegen bij USCIS veel zwaarder dan recente vakantie foto’s (Ik stuur zelf geen foto’s maar velen doen dit voor zekerheid!)
• Begin tijdig om aan de ‘financial intermingling’ te werken; zorg voor gemeenschappelijk bankrekeningen, autoverzekering, ziektekostenverzekering, beide namen op ‘utility bils’ etc
• Denk eraan dat bovengenoemde bewijzen over de periode van twee jaar gaan! Dus niet vlak voor het vernieuwen van GC even een gezamenlijke bankrekening openen!
• Transcripts van federal en state tax returns – neem aan dat jullie als “married – jointly” tax indienen. Dus geen kopie van de return aanvraag, maar transcripts die je van de IRS website kunt downloaden
Verder vindt je op de USCIS instructieformulier dat je als bewijs ook:
“"affidavits sworn to or affirmed by at least two people who have known both of you since your conditional residence was granted and have personal knowledge of your marriage and relationship. (Such persons may be required to testify before an immigration officer as to the information contained in the affidavit.)
Velen leveren dit bewijs door een affidavit te vragen van schoonouders/vrienden etc. Ik heb dit bewijs niet meegeleverd omdat ik overtuigd was dat onze ‘financial intermingling’ zo sterk was dat alle andere bewijzen onnodig maakt – dit is een persoonlijk mening. Misschien wil je een completere lijst leveren als je denkt dat in jou geval dit beter is om te doen.
• Bewijzen die aantonen dat er sprake is van ‘financial intermingling’ van beide partners wegen bij USCIS veel zwaarder dan recente vakantie foto’s (Ik stuur zelf geen foto’s maar velen doen dit voor zekerheid!)
• Begin tijdig om aan de ‘financial intermingling’ te werken; zorg voor gemeenschappelijk bankrekeningen, autoverzekering, ziektekostenverzekering, beide namen op ‘utility bils’ etc
• Denk eraan dat bovengenoemde bewijzen over de periode van twee jaar gaan! Dus niet vlak voor het vernieuwen van GC even een gezamenlijke bankrekening openen!
• Transcripts van federal en state tax returns – neem aan dat jullie als “married – jointly” tax indienen. Dus geen kopie van de return aanvraag, maar transcripts die je van de IRS website kunt downloaden
Verder vindt je op de USCIS instructieformulier dat je als bewijs ook:
“"affidavits sworn to or affirmed by at least two people who have known both of you since your conditional residence was granted and have personal knowledge of your marriage and relationship. (Such persons may be required to testify before an immigration officer as to the information contained in the affidavit.)
Velen leveren dit bewijs door een affidavit te vragen van schoonouders/vrienden etc. Ik heb dit bewijs niet meegeleverd omdat ik overtuigd was dat onze ‘financial intermingling’ zo sterk was dat alle andere bewijzen onnodig maakt – dit is een persoonlijk mening. Misschien wil je een completere lijst leveren als je denkt dat in jou geval dit beter is om te doen.
Re: Tips voor het vernieuwen van 2-jarige Green Card
Twee andere zaken die van belang zijn:
- De aanvrage voor de Permanent Green Card moet TIJDIG ingediend worden - ongeveer drie maanden voor de Conditional Green Card verloopt.
- De petitie moet door BEIDE echtelieden worden ingediend.
Form I-751 Petition to Remove Conditions on Permanent Residence Based on Marriage.
Voor meer details:
http://www.uscis.gov/green-card/after-g ... d-marriage
Gezamenlijk huurcontract duidt ook intermingling aan, een koopakte van een huis op twee namen nog meer.
Eigendomsbewijs auto's (title) op twee namen is ook prima intermingling.
Verzekeringen op twee namen idem.
(Sommige utilities hebben maar een regel voor een naam, en kunnen daarom niet op twee namen gezet is mijn ervaring.
In dat geval, zet de utility dan op naam van degene die (nog) geen inkomen heeft.
Veel utilities melden gedane betalingen bij een van de credit card co.'s en zo krijgt degene die verder weinig punten verzamelt, ook een hogere score.)
Adam, goed dat je dit aankaart ! Gezien het vrij grote aantal deelnemers hier dat naar de US verkast gebaseerd op een huwelijk, is dit een issue die bij velen aan de orde zal komen. Het is ook iets dat snel even in het vergeetboek raakt - tijd gaat altijd sneller dan je denkt !
- De aanvrage voor de Permanent Green Card moet TIJDIG ingediend worden - ongeveer drie maanden voor de Conditional Green Card verloopt.
- De petitie moet door BEIDE echtelieden worden ingediend.
Form I-751 Petition to Remove Conditions on Permanent Residence Based on Marriage.
Voor meer details:
http://www.uscis.gov/green-card/after-g ... d-marriage
Gezamenlijk huurcontract duidt ook intermingling aan, een koopakte van een huis op twee namen nog meer.
Eigendomsbewijs auto's (title) op twee namen is ook prima intermingling.
Verzekeringen op twee namen idem.
(Sommige utilities hebben maar een regel voor een naam, en kunnen daarom niet op twee namen gezet is mijn ervaring.
In dat geval, zet de utility dan op naam van degene die (nog) geen inkomen heeft.
Veel utilities melden gedane betalingen bij een van de credit card co.'s en zo krijgt degene die verder weinig punten verzamelt, ook een hogere score.)
Adam, goed dat je dit aankaart ! Gezien het vrij grote aantal deelnemers hier dat naar de US verkast gebaseerd op een huwelijk, is dit een issue die bij velen aan de orde zal komen. Het is ook iets dat snel even in het vergeetboek raakt - tijd gaat altijd sneller dan je denkt !
Laatst gewijzigd door USInsider op 05 jun 2015, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gabbyxx
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Dank je voor de tips!
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
-
- Amerika-expert
En om voor altijd van het hele groene kaartengedoe af te komen: zo snel mogelijk Amerikaans staatsburger worden, kan al na 3 jaar groene kaart als je getrouwd bent (en natuurlijk Nederlander blijven als dat kan -- partner moet in dat geval Amerikaan(se) zijn).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik haal deze topic eens op omdat ik eind dit jaar (midden december) reeds twee jaar in bezit zal zijn van mijn 'conditional green card'. Voor het ontvangen van m'n conditional green card heb ik geen interview moeten afleggen. Staat het daardoor vast dat ik sowieso een interview zal moeten afleggen voor m'n permanente green card? Of staat het ene interview los van het andere?
Dat staat helemaal niet vast. Het zal besloten worden door de USCIS officer die jouw dossier gaat behandelen. Ik heb geen interview moeten doen voor de conditional en ook niet voor de permanente. Ik had een poos geleden een artikel gelezen op Politico dat de nieuwe administratie (lees Trump z’n chaotische federale regering) interviews willen houden zelfs voor mensen die voorheen als “betrouwbaar” werden beschouwd en het interview onnodig werd geacht. Dus, time will tell.
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Wij hebben wel een interview gehad, maar we mochten dat samen doen en het duurde maar heel kort. Vrienden van ons werden apart ondervraagd en kregen de bekende vragen van "bij welke winkel doen jullie meestal boodschappen, hebben jullie een huisdier en wat is zijn naam, aan welke kant van het bed slaap je, wat voor tandpasta gebruiken jullie".miek4 schreef:Ik haal deze topic eens op omdat ik eind dit jaar (midden december) reeds twee jaar in bezit zal zijn van mijn 'conditional green card'. Voor het ontvangen van m'n conditional green card heb ik geen interview moeten afleggen. Staat het daardoor vast dat ik sowieso een interview zal moeten afleggen voor m'n permanente green card? Of staat het ene interview los van het andere?
Ik zou me niet zo druk over het gesprek maken; het gaat om het ondervangen van criminele immigratie en niet om het uitwijzen van iedereen die zich niet kan herinneren wat voor tandpasta ze gebruiken.
- Gabbyxx
- Amerikafan
Ik heb geen interview gehad met mijn Conditional GC. Ik ben nu bezig met de ROC. Heb het vorige jaar in maart 2017 aangevraagd. Rond 2 maart 2018 kregen wij een RFE omdat we geen huis of rekeningen in onze naam hebben. Vorige week extra bewijs terug gestuurd dus nu is het even afwachten.
Je krijgt altijd eerst een RFE voordat je een interview krijgt. Heb je genoeg bewijs gestuurd kunnen ze het interview waiven. Als ik jou was zou ik me niet druk maken om een interview, als je relatie echt is is er niets aan de hand
Je krijgt altijd eerst een RFE voordat je een interview krijgt. Heb je genoeg bewijs gestuurd kunnen ze het interview waiven. Als ik jou was zou ik me niet druk maken om een interview, als je relatie echt is is er niets aan de hand

@Gabbyxx, je aanvraag loopt dus meer dan een jaar? Dat is wel lang. Ik heb precies 6 maanden gewacht en begon daarna te bellen. Na mijn telefoontje begon het proces in eens sneller te gaan. Een week of 5 na mijn telefoontje kreeg ik de GC thuis gestuurd. Internationaal reizen met een verlopen GC, dus alleen met dat briefje, is altijd lastig, sommige agents bijvoorbeeld bij de KLM balie weten niet hoe ze met die brief om te gaan...
- Gabbyxx
- Amerikafan
@adam747 - Ja 1 jaar en 6 dagen
. Tijdlijn voor ROC is nu ongeveer 12 tot 15.5 maanden voor Vermont en 17 tot 19 maanden voor Californië. Als je extension brief is verlopen en je gaat reizen is het beter om een I-551 stempel aan te vragen.
Bron: https://www.uscis.gov/news/news-release ... sing-times

Bron: https://www.uscis.gov/news/news-release ... sing-times
Oh, wow... wat een verschil zeg met 2014, toen kon je dus bellen als je na 6 maanden niks hoorde.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Ja dat bellen lost helaas niets meer op. Dan vertellen ze je mooi dat je binnen de 'processing times' zit.
In 2019 is het mijn beurt, hoop dat service centers dan wat sneller gaan
Ik hoor dat interviews echt niet zo erg zijn, zeker niet als je uit een low-fraud country komt zoals Nederland. Ik ken iemand die AOS interview moest afleggen maar de interview officer al snel zei dat het eigenlijk niet nodig was, heeft snel het lijstje afgewerkt met vragen als "Ben je een terrorist" blabla, en toen was de GC goedgekeurd.
In 2019 is het mijn beurt, hoop dat service centers dan wat sneller gaan

K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021
Over & done!
Over & done!
Goed om horen dat het interview niet veel soeps is. Komt er dus blijkbaar gewoon op aan om voldoende bewijs door te sturen. Weet je nog welke bewijzen je precies hebt door gestuurd Gabby? Wij hebben geen gemeenschappelijke rekening maar wel een lease samen. Misschien best toch samen een rekening openen.
Wel absurd dat het 1 - 1,5 jaar duurt voordat je je green card kan ontvangen. Kan je US citizenship aanvragen zonder je green card ontvangen te hebben? Je kan drie jaar na ontvangst van je Conditional GC je staatsburgerschap aanvragen toch?
Wel absurd dat het 1 - 1,5 jaar duurt voordat je je green card kan ontvangen. Kan je US citizenship aanvragen zonder je green card ontvangen te hebben? Je kan drie jaar na ontvangst van je Conditional GC je staatsburgerschap aanvragen toch?
- Gabbyxx
- Amerikafan
Ja je kunt je US citizenship aanvragen terwijl je nog bezig bent met de ROC. Ze voegen het dan samen.
Ja, ik weet nog welke bewijzen ik heb verzameld. We hebben het niet zo goed gedaan de eerste keer vanwege onze privé situatie toen die tijd
. Kwam erop neer dat ze geen goed detail hadden van een huis in onze naam of rekeningen. Dit hebben we dus nu uitgelegd in een brief plus een paar familie affidavits waar iemand ook uitleg waarom we dat niet hebben en extra andere bewijzen wat we waren vergeten.
Nu samen een rekening openen heeft niet echt zoveel zin omdat ze juist bewijs willen zien vanaf het huwelijk en nu dat jullie samen zijn. Wij hadden wat bewijs gestuurd van een jointly rekening maar was maar voor een paar maanden...ze willen dus veel meer zien.
Ja, ik weet nog welke bewijzen ik heb verzameld. We hebben het niet zo goed gedaan de eerste keer vanwege onze privé situatie toen die tijd

Nu samen een rekening openen heeft niet echt zoveel zin omdat ze juist bewijs willen zien vanaf het huwelijk en nu dat jullie samen zijn. Wij hadden wat bewijs gestuurd van een jointly rekening maar was maar voor een paar maanden...ze willen dus veel meer zien.
@Gabbyxx, voor het aanvragen van een US citizenship heb je een geldige GC nodig. Er wordt namelijk naar een kopie ervan gevraagd. Weet je zeker dat je citizenship kunt aanvragen terwijl je GC niet verlengd is en onzeker is of de verlenging wordt goedgekeurd, ik neem aan dat de verlenging niet voor iedereen een formaliteit is.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Even het topic volgen je weet maar nooit in de toekomst.
Dank voor de tips.
Dank voor de tips.
-
- Amerikakenner
Als je ROC nog steeds loopt terwijl je al in aanmerking komt voor US Citizenship, dan mag je inderdaad al N-400 filen.
Dat pushed ze wel om je ROC goed te keuren (of af) maar je stuur dan geloof ik een kopie van je expired green card en extensie brief mee.
Dat pushed ze wel om je ROC goed te keuren (of af) maar je stuur dan geloof ik een kopie van je expired green card en extensie brief mee.
Over & done!
Over & done!
Goed om weten dat je via het US citizenship toch wat druk kan zetten op het ROC proces.
Ik veronderstel dat jij ook zo snel mogelijk voor je US Citizenship gaat, Sundaysue?
Ik veronderstel dat jij ook zo snel mogelijk voor je US Citizenship gaat, Sundaysue?
Als buitenlander ie green card houder is er vrijwel niets dat je kunt doen om druk te zetten op USCIS, to think otherwise is self-deception.
-
- Amerikakenner
miek4 schreef:Goed om weten dat je via het US citizenship toch wat druk kan zetten op het ROC proces.
Uiteraard. Zodra ROC is afgerond kom ik in aanmerking denk ik, dus file ASAP. Jij ook dus?
Over & done!
Over & done!
-