Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Water in kleine flesjes of thermos?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Henrytje
Amerikafan

Re: Water in kleine flesjes of thermos?

Bericht door Henrytje »

Terpies schreef:Voor de serieuze hikers/survivors die nooit zonder schoon drinkwater willen zitten is dit een van de beste oplossingen die je kunt kopen:

Wat vind je dan van deze? https://www.decathlon.nl/p/drinkfles-me ... 00&c=BLAUW
Heather
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Heather »

@Henrytje

Hebben jullie ervaring met deze drinkflessen van Decathlon ?
Henrytje
Amerikafan

Bericht door Henrytje »

Nee die willen we nog gaan kopen. We hebben er heel wat met elkaar vergeleken en kwamen eigenlijk bij deze uit. Lijkt ons het minste gedoe en niet al te duur en mooi klein.
Gast

Bericht door Gast »

Henrytje schreef: Wat vind je dan van deze? https://www.decathlon.nl/p/drinkfles-me ... 00&c=BLAUW
Ziet er ook goed uit, maar geen reviews...katadyn staat zeker goed bekend....maar qua specificaties lijkt het hetzelfde te doen...belangrijk is wel dat je ook extra filters zou kunnen kopen na verloop van tijd...
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij hebben al een aantal jaren een waterfilter. Vinden we ideaal. Je moet dan natuurlijk wel zeker weten dat je onderweg een riviertje of stroompje tegenkomt. In het zuidwesten is dit natuurlijk niet altijd het geval. Het is even een investering maar zeer handig. Wij hebben deze: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/ ... 654021.jpg
Henrytje
Amerikafan

Bericht door Henrytje »

Is dat geen gedoe? De een moet je hoger houden dan de ander. Lang ben je bezig voordat je kunt drinken? en drink je dan direct uit dat laatste zakje?
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Dat gedoe valt wel mee. Je vult de "vuile" zak en hangt hem aan een tak ofzo. Daarna kun je water tappen, wij doen dat meestal direct in een flesje. Je moet wel daarna even de filter schoonmaken door het water er omgekeerd doorheen te laten lopen maar dat valt ook wel mee. Thuis maken we hem dan schoon door met een paar druppeltjes chloor te spoelen. We hebben deze filter al sinds 2013 en al vele vakanties gebruikt. Hier zie je een foto van gebruik tijdens onze reizen.
Henrytje
Amerikafan

Bericht door Henrytje »

Ziet er goed uit! En schep je met die bovenste het vuile water op? En dat schoonmaken, bedoel je dat je dit pas doet in NL of direct na je wandeling? Kan je deze dan gebruiken voor de hele familie? Dan valt de prijs namelijk ook wel mee. Die ik hierboven noemde zijn namelijk meer persoonlijke waterzuiveraars. Dan kom je voor ons op 4 x het bedrag!
Nordschleife
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Nordschleife »

Nog een andere optie is de MSR Trailshot.
De eerder genoemde BeFree is ook fijn, hier schijnt alleen het zakje snel van te scheuren.
De Sawyer squeeze en de Sawyer Mini zijn ook prima opties alleen met een lagere flowrate (m.n de mini)
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wij gebruiken dit inderdaad voor de hele familie. Gewoon ieder een flesje. We spoelen de filter altijd schoon meteen na gebruik maar de spoeling met een paar chloordruppeltjes doen we inderdaad thuis. Zeker in bergachtig gebied heb je zo lekker koud water.

Edit: inderdaad scheppen we met de "vuile" zak gewoon het water op. Het hoeft dan maar een klein pooltje of stroompje te zijn, dus je hebt zeker geen groot meer of rivier nodig.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Terpies schreef:
Henrytje schreef: Wat vind je dan van deze? https://www.decathlon.nl/p/drinkfles-me ... 00&c=BLAUW
Ziet er ook goed uit, maar geen reviews...katadyn staat zeker goed bekend....maar qua specificaties lijkt het hetzelfde te doen...belangrijk is wel dat je ook extra filters zou kunnen kopen na verloop van tijd...
Katadyn:

0,1 micron filter

Lifestraw:

0,2 micron filter
Protozoa and cysts (Cryptosporidium parvum, Giardia lamblia). Single-cell parasites; tiny (between 1 and 20 microns. A micron is 1-millionth of a meter, or 0.00004 inch. The period at the end of this sentence is roughly 500 microns.)

Bacteria (Escherichia coli, or E. coli, Salmonella, Vibrio cholerae, Yersinia entercolitica, Leptospira interrogans and many others). Very tiny (0.1 to 10 microns).

Viruses (hepatitis A, rotavirus, enterovirus, norovirus). Exceptionally tiny (0.005 to 0.1 micron). Caused by human waste.
De meest economische oplossing is de chemische route. Zie bijv. https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... ment-drops

Mijn voorkeur voor (lange) wandelingen en mountain biking is een CamelBak. Bijvullen kan vrij gemakkelijk met een pomp-filter of een chemische behandeling (Bijv. Aquimira).
Ik heb slechte ervaringen met waterzakken van bijvoorbeeld Walmart, vandaar mijn voorkeur voor CamelBak.

REI heeft een goed artikel over filters: https://www.rei.com/learn/expert-advice ... ional.html

(REI is zo'n beetje de topwinkel voor buitensport in de Verenigde Staten. Van de werknemers wordt verwacht dat ze zelf (zeer) actief zijn in één of meer buitensporten.)
Henrytje
Amerikafan

Bericht door Henrytje »

Bedoel je die druppels in plaats van een filter of aanvullend. Ik wilde namelijk net vragen of iemand na het gebruik van z'n waterfilter nog extra druppels toevoegt om ook de virussen te doden.
Meestal moet je die druppels lang laten inwerken voordat je het kunt drinken. Hoe lang moet je bij deze wachten?

Wat een fantastische winkel die Rei! Dat wist ik nog niet! Die gaan we zeker bezoeken op onze reis! :clap: Even lekkerbekken!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Description:

Aquamira works by producing chlorine dioxide which kills germs and bacteria in your water. The two bottles weigh only about 3oz. when full, and will treat up to 30 gallons (120 liters) of water.

Directions for use:

1) Place 7 drops AquaMira (Part A) and 7 drops Activator (Part B) in mixing cap.
2) Let mixture react 5 minutes.
3) Fill container with 1 Liter (1 Quart) water. Add contents of cap.
4) Shake to mix. Let stand 15 minutes. If water is very cold, cloudy or tinted let stand 30 minutes.
5) Water is ready for use.

http://www.zpacks.com/accessories/aquamira.shtml
Gedetailleerde beschrijving: https://sectionhiker.com/aqua-mira-wate ... ion-drops/

Productbeoordelingen: https://www.rei.com/product/866996/aqua ... ment-drops
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Henrytje schreef: Wat een fantastische winkel die Rei! Dat wist ik nog niet! Die gaan we zeker bezoeken op onze reis! :clap: Even lekkerbekken!
Het enige nadeel van REI is dat de prijzen wat aan de hoge kant zijn. De expertise is echter ongeëvenaard.

Voor een hele bijzondere buitensportwinkelervaring zou ik een bezoek aan "Bass Pro" of "Cabela's" aanraden. Hoe groter de winkel, hoe leuker. Hier is een foto van één van de kleinere winkels:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Big Al op 19 mar 2018, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

Heb van de week voor mijn vrouw nog twee jassen van The North Face online gekocht bij REI, in de aanbieding (en t/m vandaag hebben ze ook nog 25% korting op een behoorlijk aantal reeds afgeprijsde artikelen).
Henrytje
Amerikafan

Bericht door Henrytje »

Zo! Dat klinkt leuk! Kun je dat naar NL laten versturen dan? Is dat niet kostbaar?
Gast

Bericht door Gast »

Shippen naar NL is te duur (vanwege import heffingen) helaas, maar wij hebben een adres in de US, dus pikken we alles daar op als we er in juni weer zijn.
Heather
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Heather »

Linda85 schreef:Ik ben nu een paar keer in het warmere zuidwesten geweest, en begin altijd met een gallon in de achterbak te zetten voor noodgevallen, mochten we stranden met de auto in Death Valley of zo.
Goed idee, gaan we ook doen.
Toch nog een vraagje, stel dat je in nood komt bijvoorbeeld in Death Valley en je moet je reserve (gallon) aanspreken. Op dat moment bevat die gallon toch enkel heel warm water ...
Gast

Bericht door Gast »

Heather schreef:Toch nog een vraagje, stel dat je in nood komt bijvoorbeeld in Death Valley en je moet je reserve (gallon) aanspreken. Op dat moment bevat die gallon toch enkel heel warm water ...
Ik zou meer dan een gallon meenemen, zie ook mijn post hierover.... beter is om minimaal 2 gallon per persoon bij je te hebben. Je moet ook wat voor de auto meenemen in geval van een kokende motor, dus met 2 gallon pp kun je ook water voor de auto gebruiken.

Voor wat betreft je vraag over warm water: het gaat erom dat je vocht om te drinken hebt om niet uit te drogen, of het warm of koud is maakt voor het drinken in principe niet uit.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

:!: NEE!!!

Koelvloeistof (50/50 mix) voor een verbrandingsmotor heeft een speciale formule die het kookpunt verhoogt tot ongeveer 129 °C (265 graden Fahrenheit). De temperatuur van moderne motoren kan oplopen tot 113 °C (234 °F) onder vrij normale omstandigheden, wat boven het kookpunt van water ligt.

Controleer je vloeistofniveau voordat je een heet gebied (of de bergen) inrijdt. Inspecteer ook de radiator of daar rode of groene afzetting op zit (een teken van een lek). Al zijn beide belangrijk, ik zou me meer bezorgd maken om het oliepeil dan de koelvloeistof.
Mocht je op noodgevallen voorbereid willen zijn koop dan een gallon coolant (~$15), al kan ik me niet goed voorstellen dat er een situatie zou ontstaan waarvoor dat nodig/nuttig is. Als je koelvloeistof kwijtraakt door een lek dan ben je zo door een gallon heen.

Mocht de temperatuur te hoog oplopen begin dan met het afzetten van de A/C. Als je daarop voorbereid wilt zijn koop dan een plantenspuit - de nevel doet wonderen. Ik ben tweemaal door Death Valley gereden zonder A/C. Was best te doen (vooral met de plantenspuit).
Overigens was het daar maar 40°C of zo, terwijl het in het zuiden van Arizona 48°C was (in de schaduw).

Aanvullende opties als de motor te heet wordt:

- Snelheid verminderen (zeker als je de raampjes open doet)
- Ventilator op de hoogste stand (buitenlucht doorvoeren, niet de cabinestand gebruiken)
- Zoveel mogelijk elektriciteit besparen (verlichting uit, 12V stopcontact(en) niet gebruiken, etc.)
- Regelmatig stoppen

*Ik ben geen automonteur, al doe ik wel zelf onderhoud en kleine reparaties.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer