"vroeger" (2013) lag de route vanuit het zuiden beter dan die vanuit het noorden. De meeste forummers hebben deze route dan ook vanuit het zuiden gereden.
Dat heuveltje is eigenlijk de afdaling in de "grote canyon" = de blue canyon. In deze grote canyon liggen de rotsformaties waar je naar toe wilt.
Onderaan dat heuveltje ligt een soort wash - eventueel in geval van floods of recente regen kan je daar niet door.
forumlid Ilona is daar ooit met een minivan vastgereden (omdat ze een klein beetje afweken van de ideale route door de wash).
Overigens is zij door toen een familie hopi's die daar passeerden uitgetrokken en die mensen waren volgens mij heel vriendelijk en hulpvaardig als ik mij het verhaal goed herinner.
Dat was twee weken voor ons bezoek en wij hebben daar extra opgepast.
Ondanks dus het feit dat die wash heel nat stond was bij ons die beruchte helling zeer zanderig (beetje stoebberen/slieren). Op zich wel te doen.
In mijn facebook album (sorry weet niet goed hoe ik foto's moet plaatsen, maar het is vanvoor in het album) staat een foto van vanboven aan de afdaling
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 94a6df2391
Als je "bang" bent van dirt roads, dan moet je misschien deze niet aanvatten, het is tenslotte 15 mijl enkel en je kan maar nooit helemaal gerust zijn
te meer owv het hele permit verhaal. Dirt roads enkel beginnen als je je er comfortabel bij bent. Als je vastrijdt: wachten op hulp.... (tenzij je cell phone coverage hebt maar dat verwacht ik daar niet). Kalaman kan vast tips geven ivm wat doen bij problemen op dirt roads.

Ik denk dat je in zo'n geval vooral kalm moet blijven en bij de wagen blijven.
Met een RV lijkt mij deze dirtroad sowieso een no-go hoor. Als je dirt roads wil rijden, dan moet je eigenlijk ook niet met een RV op vakantie gaan maar toch minstens een midsize SUV huren.