Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe anderen (waaronder Amerikanen) over ons denken
Hoe anderen (waaronder Amerikanen) over ons denken
Hey mensen,
Ik kwam zomaar even langs deze site..
http://my.expatica.com/c:nl/forum/index.php?c=6
..waar, lijkt mij, nogal veel Amerikanen reacties plaatsen op ons als 'Dutchies'. Wat ik over het algemeen gelezen heb komt op mij niet zo positief over. Nu kan ik het hebben om vanuit een ander licht als Nederlander te bekritiseerd worden, maar ik vind sommige uitspraken wel erg ver gaan (vooral bij 'Discuss Dutch Culture').
Misschien dat ik een beetje aan het overdrijven ben omdat ik niet gewend ben zo gegeneraliseerd te worden, maar ik wil toch wel graag weten wat jullie, omdat jullie allebei de culturen gewend zijn, hiervan vinden?
xxx Gina
..waar, lijkt mij, nogal veel Amerikanen reacties plaatsen op ons als 'Dutchies'. Wat ik over het algemeen gelezen heb komt op mij niet zo positief over. Nu kan ik het hebben om vanuit een ander licht als Nederlander te bekritiseerd worden, maar ik vind sommige uitspraken wel erg ver gaan (vooral bij 'Discuss Dutch Culture').
Misschien dat ik een beetje aan het overdrijven ben omdat ik niet gewend ben zo gegeneraliseerd te worden, maar ik wil toch wel graag weten wat jullie, omdat jullie allebei de culturen gewend zijn, hiervan vinden?
xxx Gina
Idaho, jawel
-
doreennicole
- Amerika-expert
ik kan hier wel zeker wat over zegen want ik ben vanaf het moment dat ik aan het plannen was om terug te gaan naar NL, ergens eind 2000 of zo, de hele tijd dat ik in NL was en soms nog af en toe, sinds ik terug ben, op dit forum actief geweest. Laat ik er eerst even over zeggen dat ik via dit forum veel vrienden heb gemaakt en er mijn klanten vandaan haalde in mijn eerste jaar in NL, toen ik nog geen verblijfsvergunning had en aan vnl. Engelssprekenden Nederlands les gaf, dus dat waren zeker positieve zaken. Maar, er zijn een heleboel mensen actief op dit forum die om de een of andere reden in NL zijn teleurgesteld. Je kan dat heel goed zien door naar de verschillende topics te kijken, maar van slechte customer service, discriminatie/vooroordelen, immigratie-perikelen, taal-issues, etc etc, het wordt daar allemaal frank en vrij besproken. Ik heb daar voor een gedeelte ook aan meegedaan omdat ik ook niet altijd even blij met NL was en dit het enige forum was waar ik mensen tegenkwam die in dezelfde positie zaten als ik en die mij begrepen, want voor een groot deel is het afreageren tegen de houding die je als Amerikaan (en sommigen van jullie herkennen dit als Amerika-liefhebbers) tegenkomt in NL, waarbij je Amerika steeds moet verdedigen. Steeds moet uitleggen dat Amerika niet alleen Bush is, steeds moet uitleggen dat veel van de door Europa als negatief belichte issues in Amerika voor geen meter kloppen of niet voor alle gebieden opgaan, etc etc. Een snel voorbeeld: voor mensen die alleen bekend zijn met de Nederlandse gezondheidszorg en horen dat er 40-50 miljoen Amerikanen zonder verzekering zijn, is het makkelijk een oordeel te hebben over hoe slecht het in Amerika wel niet geregeld is. Die mensen begrijpen niet hoe frustrerend het is dat je in NL moet bedelen om een preventief borstonderzoek, want als je geen klachten hebt doen we dat niet. Terwijl het in Amerika on the spur of the moment kan en standaard onderdeel is van je check up bij de dokter, net als een batterij aan andere tests waar je niet om hoeft te vragen, maar in het kader van preventieve gezondheidszorg worden gedaan. Als je dan net in NL bent en voor de eerste keer naar je nieuwe dokter gaat en verwacht zo'n check up te krijgen, maar je wordt na 5 minuten weggestuurd en je vraagt om meer en je wordt behandeld als een idioot want zo doen we dat niet in NL, dan is het fijn dat je een uitlaatklep hebt met mensen die dezelfde ervaringen hebben.
Dit om aan te geven waarom de negatieve kant van dit forum zo bloeit. Daarnaast zijn er heel wat mensen die echt supermiserable in NL zijn en alleen maar willen klagen, dus niet hun frustraties uiten en van anderen horen hoe zij ermee hebben leren omgaan, maar puur zeiken om het zeiken, en die verzieken de sfeer op dit forum dan ook erg.
Maar het is zeker een confrontatie voor Nederlanders die vaak denken dat NL zo geweldig is en als zo ervaren wordt door buitenlanders, de wat ik noem mythe van de Nederlandse tolerantie. Nederlanders roemen zich vaak op deze tolerantie en hoe liberaal Nederland is, en dat beeld wordt door veel buitenlanders, zelfs andere Europeanen en zelfs witte mensen, dus het is los van het issue waar ik het eerder over heb gehad als person of color, niet -meer- gedeeld.
Het is ook vak zo dat die mensen die wel goed ontvangen worden door de NL maatschappij, het lukt om zich in te greren, om onderdeel te worden en daar gelukkig te zijn, die zie je vaak niet op de fora, dus het is ook een beetje een eenzijdig beeld.
Ben benieuwd naar andere reacties.
Dit om aan te geven waarom de negatieve kant van dit forum zo bloeit. Daarnaast zijn er heel wat mensen die echt supermiserable in NL zijn en alleen maar willen klagen, dus niet hun frustraties uiten en van anderen horen hoe zij ermee hebben leren omgaan, maar puur zeiken om het zeiken, en die verzieken de sfeer op dit forum dan ook erg.
Maar het is zeker een confrontatie voor Nederlanders die vaak denken dat NL zo geweldig is en als zo ervaren wordt door buitenlanders, de wat ik noem mythe van de Nederlandse tolerantie. Nederlanders roemen zich vaak op deze tolerantie en hoe liberaal Nederland is, en dat beeld wordt door veel buitenlanders, zelfs andere Europeanen en zelfs witte mensen, dus het is los van het issue waar ik het eerder over heb gehad als person of color, niet -meer- gedeeld.
Het is ook vak zo dat die mensen die wel goed ontvangen worden door de NL maatschappij, het lukt om zich in te greren, om onderdeel te worden en daar gelukkig te zijn, die zie je vaak niet op de fora, dus het is ook een beetje een eenzijdig beeld.
Ben benieuwd naar andere reacties.
SEEING IS BELIEVING
Re: Hoe anderen (waaronder Amerikanen) over ons denken
Er zijn ook Amerikaanse reacties bij, maar de meeste zijn van Britten. Ik zou me er maar niet al te veel van aantrekken. Zulk geklaag van expats treft je overal aan. Sommige Nederlanders doen het in het buitenland op dezelfde wijze. Wanneer een land je slecht bevalt, kun je als expat maar beter vertrekken. Kankeren op de gastheren onder gelijkgestemden lost niets op, en het dagelijks leven wordt er niet beter van wanneer je alles op negatieve wijze blijft benaderen.Ginaatje schreef:Hey mensen,
..waar, lijkt mij, nogal veel Amerikanen reacties plaatsen op ons als 'Dutchies'.
Een ding is wel duidelijk: Nederland is om allerlei redenen een ongastvrij land geworden. Daar hebben die klagende expats m.i. wel gelijk in. Voor Nederland is dat enorm slechte zaak. Commentaren als:
"No people on Earth are such bad-mannered, rude, ultra-nationalistic, racist, tasteless and stiff pigs as the Dutch, and besides, the weather is awful, the country is too flat, healthcare is sickening, the traffic is like war, the Randstad is overcrowded, the streets are full of dogs excrement, one can buy drugs everywhere, there is legalised killing called euthanasia..."
zijn vaak onredelijk, en ook enorm overtrokken, maar de rode draad in veel van die commentaren is de ongastvrijheid en onbeleefdheid van de Nederlanders. Daarom willen internationale organisaties uit Nederland vertrekken en daarom wordt het zo langzamerhand als een soort straf gezien om in Nederland te worden gestationeerd. Dat zal op de lange termijn ernstige nadelige gevolgen voor Nederland hebben.
--john
-
ZappyVlaams
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Heerlijk,wat een zeikerds daar,een teken dat ze zich al behoorlijk aanpassen......
En zo zie je maar,vooroordelen heb je overal,over Nederlanders,Duitsers,Belgen,Amerikanen,het kan niet op.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om in veilige groepjes over anderen te zaniken.Hoe kleiner de groepjes,hoe harder het gezeik.
Ik vind het een bijzonder vermakelijk forum eerlijk gezegd,en sommige dingen zijn erg herkenbaar ben ik bang.....
En zo zie je maar,vooroordelen heb je overal,over Nederlanders,Duitsers,Belgen,Amerikanen,het kan niet op.
Mensen hebben nu eenmaal de neiging om in veilige groepjes over anderen te zaniken.Hoe kleiner de groepjes,hoe harder het gezeik.
Ik vind het een bijzonder vermakelijk forum eerlijk gezegd,en sommige dingen zijn erg herkenbaar ben ik bang.....
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hiermee sla je volgens mij de spijker op zijn kop. Als mensen niet van harte ergens zijn gaan ze op de negatieven letten. Alles wordt dan beter in het land of zelfs de plek (die hoeft helemaal niet internationaal te zijn) van herkomst. Ik heb zo al heel wat Nederlanders hier ontmoet. Niet iedereen lukt het om land te verhuizen, al is het voor een beperkte tijd.JohnNJ schreef: Zulk geklaag van expats treft je overal aan. Sommige Nederlanders doen het in het buitenland op dezelfde wijze.
Trouwens, dat forum is er voor expats in Nederland en als je daar als "inheemse" gaat lezen, kun je verwachten om heel wat negatieve dingen over je land tegen te komen. Net als dat je als ouder met een groot gezin gaat lezen op een forum voor mensen, die geen kinderen willen, om maar wat te noemen. Dan lees je waarschijnlijk ook dingen, waar je het niet mee eens bent en veel negativiteit over kinderen, terwijl jij juist dol bent op kinderen.
Gewoon een kwestie van verschillende interesses. Het heeft ook geen zin te gaan argumenteren, want je hebt het dan over gevoelens en die zijn, wat ze zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Er is wel wat meer aan de hand dan alleen dat, want het beeld dat buitenlanders van Nederlanders hebben beinvloedt uiteindelijk ook de komst van wetenschappers, bedrijven, investeringen, studenten en toeristen naar het land. Ik wil even in het midden laten of het beeld terecht is, maar de perceptie die men in het buitenland lijkt te hebben is hoe langer hoe meer die van Nederlanders als ongastvrije en onbeleefde mensen, die nauwelijks aan dienstverlening of hoffelijkheid doen. Er was al eens een Vlaamse (of Belgisch-federale) minister die tegen deze ontwikkeling waarschuwde. Men vond in Nederland dat hij zich er niet mee moest bemoeien, maar die minister had hoogstwaarschijnlijk wel gelijk. Uit een enquete die in 2005 werd gehouden onder de buitenlandse werknemers bij de internationale fora in Den Haag bleek dat de meerderheid hun plaatsing in Nederland als negatief ervaart vanwege het gevoel niet welkom zijn. Als zelfs dergelijke functionarissen het gevoel hebben niet welkom te zijn, is er wel iets aan de hand. Het personeel van de Verenigde Naties in New York zal hoogstwaarschijnlijk wel klagen over het winterse weer, maar niet over het gevoel niet welkom te zijn. Dat is het verschil.Petra/VS schreef:...Gewoon een kwestie van verschillende interesses. Het heeft ook geen zin te gaan argumenteren, want je hebt het dan over gevoelens en die zijn, wat ze zijn.
--john
Inderdaad, toen ik mijn toenmalige, Amerikaanse vriendin voor het eerst meenam naar Nederland viel haar onder andere op hoe onbeschoft mensen zijn in de winkels, op straat, in restaurants, etc.... maar de perceptie die men in het buitenland lijkt te hebben is hoe langer hoe meer die van Nederlanders als ongastvrije en onbeleefde mensen, die nauwelijks aan dienstverlening of hoffelijkheid doen.
Ze heeft het verder goed naar haar zin gehad in Nederland hoor, maar dat was een van de dingen die haar opvielen van de Nederlanders/Nederland.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik heb hier en daar wat zitten lezen en steeds denk ik: waar komt hij/zij vandaan en waar woont hij/zij nu? Als er al zoveel verschillen zijn binnen een land als de US qua cultuur en natuur, dan is het toch ook onmogelijk om heel Nederland qua natuur en cultuur over 1 kam te scheren?
Ik moest lachen om een titel van een draadje wat erover ging dat alles zo vlak was in Nederland. Die persoon is vast nog nooit in Houston geweest. Hier is ook geen berg te zien en het enige wat nog een beetje bergachtig aanvoelt zijn de fly-overs van de highway.
Kortom, leuke site om te lezen wat men zoal ervaart, maar zeker niet iets om me over op te winden hoor.
Oh ja, een draadje over dat er zoveel suikers in ingeblikt voedsel zat in Nederland deed me ook erg lachen. Ik erger me hier juist rot aan die suikers die overal in zitten. Honey ham, veel suikers in brood, etc.
Is het niet gewoon wat je gewend bent? En is er niet voor niks een spreekwoord "home sweet home"?
Ik moest lachen om een titel van een draadje wat erover ging dat alles zo vlak was in Nederland. Die persoon is vast nog nooit in Houston geweest. Hier is ook geen berg te zien en het enige wat nog een beetje bergachtig aanvoelt zijn de fly-overs van de highway.
Kortom, leuke site om te lezen wat men zoal ervaart, maar zeker niet iets om me over op te winden hoor.
Oh ja, een draadje over dat er zoveel suikers in ingeblikt voedsel zat in Nederland deed me ook erg lachen. Ik erger me hier juist rot aan die suikers die overal in zitten. Honey ham, veel suikers in brood, etc.
Is het niet gewoon wat je gewend bent? En is er niet voor niks een spreekwoord "home sweet home"?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
Chi Sin X
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Als er nu 1 land is in de wereld dat de reputatie heeft om niet gastvrij te zijn, constant liegen, vuil, onbeleefd, etc etc dan is het China wel. En volgens mij doen ze het daar echt niet slecht hoor.JohnNJ schreef:Er is wel wat meer aan de hand dan alleen dat, want het beeld dat buitenlanders van Nederlanders hebben beinvloedt uiteindelijk ook de komst van wetenschappers, bedrijven, investeringen, studenten en toeristen naar het land.Petra/VS schreef:...Gewoon een kwestie van verschillende interesses. Het heeft ook geen zin te gaan argumenteren, want je hebt het dan over gevoelens en die zijn, wat ze zijn.
Mensen gaan echt niet meer investeren in een land omdat het er veel regent, of omdat het plat is, of omdat men niet genoeg preventieve medische onderzoeken doet, ...
Als het genoeg voordelen heeft, wordt er in geinvesteerd en meestal staan dat soort dingen niet hoog op het lijstje.
Overigens is NL ook niet al te populair in Belgie (understatement), maar we hebben onze grenzen nog steeds niet gesloten
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
marcuscj schreef:Pete.Z said:
Ik vind het een bijzonder vermakelijk forum eerlijk gezegd,en sommige dingen zijn erg herkenbaar ben ik bang....
Erg herkenbaar waren de klachten over al dat hondepoep in de straten van Den Haag.
En over het drukke verkeer,ik heb al een paar keer vrienden uit Amerika hier gehad die zich dood schrokken hoe het er aan toe gaat op de weg.
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Ik snap het geklaag over Nederland wel
Als je als amerikaan inderdaad schonere straten, beleefde weggebruikers en een fijne "hi how are you" in de winkel gewend bent, schrik je je dood als je hier komt
Ik als Nederlander irriteer me hier elke dag al mateloos aan, laat staan als je uit een land komt waar de straten schoon zijn, het verkeer zich over het algemeen aan de regels houdt en er in winkels nog zoiets als klantenservicve bestaat.
Als je als amerikaan inderdaad schonere straten, beleefde weggebruikers en een fijne "hi how are you" in de winkel gewend bent, schrik je je dood als je hier komt
Ik als Nederlander irriteer me hier elke dag al mateloos aan, laat staan als je uit een land komt waar de straten schoon zijn, het verkeer zich over het algemeen aan de regels houdt en er in winkels nog zoiets als klantenservicve bestaat.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waar ik bij het lezen van zo'n dingen ook aan denk: in welke mate is zo'n forum een werkelijke doorsnee van de buitenlandse (expat) populatie in jouw land?
Stel nou dat jij een dolgelukkige expat bent, dan is de kans dat je op zo'n forum belandt waarschijnlijk kleiner dan wanneer je je hier ongelukkig voelt en op zoek gaat naar hulp/info/lotgenoten?
Als dolgelukkige expat ga je misschien wel eens langs op zo'n forum om concrete info over iets te zoeken, of misschien wel eens om te kijken of er een mogelijk soulmate in je buurt woont, maar als je dan al die zagers en klagers daar bezig hoort, dan ben je er toch zo weer weg?
En zo nemen de zagers en klagers de overhand, en krijgen bezoekers om den duur de indruk dat het er nogal vreselijk aan toe moet gaan als je als expat in Nederland terecht komt?
Stel nou dat jij een dolgelukkige expat bent, dan is de kans dat je op zo'n forum belandt waarschijnlijk kleiner dan wanneer je je hier ongelukkig voelt en op zoek gaat naar hulp/info/lotgenoten?
Als dolgelukkige expat ga je misschien wel eens langs op zo'n forum om concrete info over iets te zoeken, of misschien wel eens om te kijken of er een mogelijk soulmate in je buurt woont, maar als je dan al die zagers en klagers daar bezig hoort, dan ben je er toch zo weer weg?
En zo nemen de zagers en klagers de overhand, en krijgen bezoekers om den duur de indruk dat het er nogal vreselijk aan toe moet gaan als je als expat in Nederland terecht komt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Iris_1982 schreef:Ik snap het geklaag over Nederland wel
Allemaal wel afhankelijk van het deel van Amerika waar je vandaan komt....er zijn echt wel vieze straten en onbeleefde mensen te vinden,net als in Nederland.
generalisaties zijn per definitie onzin.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ja, helemaal mee eens. De mensen op een forum zijn de stemmingmakers en als je je er niet thuisvoelt, dan zoek je iets anders wat wel bij je past. Dat is dan ook vast de reden waarom het hier altijd zo gezellig is. Negativiteit wordt hier vrij snel de kop ingedrukt en dat is een goeie instellingkastelke schreef:Waar ik bij het lezen van zo'n dingen ook aan denk: in welke mate is zo'n forum een werkelijke doorsnee van de buitenlandse (expat) populatie in jouw land?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Ik heb voor verschillende Amerikaanse bedrijven gewerkt in Amsterdam, en sommige Amerikanen vonden Nederland heel fijn en anderen wilden zo snel mogelijk weer terug. Maar ditzelfde gebeurt met mensen als ze in een andere staat terecht komen.
Een van de dingen die ik me herinner van een Amerikaanse collega was dat hij klaagde dat je in Nederland maar een soort diepvries aardbeien kon kopen, en je geen keuze had tussen hele aardbeien en in plakjes gesneden aardbeien. Gelukkig was er een andere collega die heel lang militair was geweest en die bracht dan van alles mee van een basis in Duitsland. Mensen missen de vreemste dingen. Mijn moeder stuurde mij regelmatig blikjes tuna fish toen in in Nederland woonde, en ik had een abonnement op de Village Voice, want daar kon ik ook niet buiten. O, ja, ik miste een zondagkrant.
Een van de dingen die ik me herinner van een Amerikaanse collega was dat hij klaagde dat je in Nederland maar een soort diepvries aardbeien kon kopen, en je geen keuze had tussen hele aardbeien en in plakjes gesneden aardbeien. Gelukkig was er een andere collega die heel lang militair was geweest en die bracht dan van alles mee van een basis in Duitsland. Mensen missen de vreemste dingen. Mijn moeder stuurde mij regelmatig blikjes tuna fish toen in in Nederland woonde, en ik had een abonnement op de Village Voice, want daar kon ik ook niet buiten. O, ja, ik miste een zondagkrant.
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Blikjes tuna fish hebben we hier ook toch? 
of hadden die van jou een speciale smaak?
Die aardbeien plakjes vind ik wel heel grappig
Wie maakt zich nou druk om diepvriesaardbeien en hoe vaak gebruik je die nu helemaal? Ik zou als nederlander wel heel erg kroketten en kaassoufles missen! Dat zijn echt van die heerlijke hollandse snacks
Maar ik zou er denk ik niet van balen als de vissticks in ameriak bijv. 3 cm breder zouden zijn dan de vissticks hier
of hadden die van jou een speciale smaak?
Die aardbeien plakjes vind ik wel heel grappig
Wie maakt zich nou druk om diepvriesaardbeien en hoe vaak gebruik je die nu helemaal? Ik zou als nederlander wel heel erg kroketten en kaassoufles missen! Dat zijn echt van die heerlijke hollandse snacks
Maar ik zou er denk ik niet van balen als de vissticks in ameriak bijv. 3 cm breder zouden zijn dan de vissticks hier
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 1883 Weergaves
-
Laatste bericht door Ellie76
-
- 7 Reacties