Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV 2019: als je meedoet is dat serieus?
-
Gast
DV 2019: als je meedoet is dat serieus?
Ik zit een beetje met de gedachte om mee te doen met de DV 2019, maar daar heb ik allereerst wel 2 vragen over:
- de guide op travel.state.gov spreekt over native born in country of edibility. Nu ben ik in Den Haag geboren (in Nederland die mee mag doen) maar niet als Nederlander, destijds nog als illegale (praktisch stateloze Marokkaan die door Marokko iig niet erkend wordt en nooit zal worden). Op 24 augustus 1995 ben ik door adoptie Nederlander geworden. Geeft dit nog mogelijke complicaties? Moet je om mee te mogen doen als Nederlander zijn geboren? Ik ben wel Nederlander en in Nederland geboren maar niet als Nederlander geboren omdat Nederland mensen die op ons grondgebied geboren zijn niet automatisch die nationaliteit geeft;
- als je meedoet heb ik ooit gelezen dat dat ook "voor het echie" moet. Is het nog steeds zo, mocht je in de lottery winnen, je echt naar Amerika moet emigreren? Of zitten daar nog veel tussenstappen tussen?
- de guide op travel.state.gov spreekt over native born in country of edibility. Nu ben ik in Den Haag geboren (in Nederland die mee mag doen) maar niet als Nederlander, destijds nog als illegale (praktisch stateloze Marokkaan die door Marokko iig niet erkend wordt en nooit zal worden). Op 24 augustus 1995 ben ik door adoptie Nederlander geworden. Geeft dit nog mogelijke complicaties? Moet je om mee te mogen doen als Nederlander zijn geboren? Ik ben wel Nederlander en in Nederland geboren maar niet als Nederlander geboren omdat Nederland mensen die op ons grondgebied geboren zijn niet automatisch die nationaliteit geeft;
- als je meedoet heb ik ooit gelezen dat dat ook "voor het echie" moet. Is het nog steeds zo, mocht je in de lottery winnen, je echt naar Amerika moet emigreren? Of zitten daar nog veel tussenstappen tussen?
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: DV 2019: als je meedoet is dat serieus?
Je maakt het (weer) te ingewikkeld. Je bent een in Nederland geboren Nederlander. Meer vragen ze niet.
En punt 2: als je wint en je bedenkt je sleurt niemand je naar de VS. Met andere woorden, niemand dwingt je. Maar opgestaan is plaatsje vergaan. Als je niet daadwerkelijk emigreert vervalt ook gewoon de kans die je gekregen hebt.
Maar los van alle dromen, is dit wel realistisch? Je bent 1 keer zelfstandig in de VS geweest en dat liep niet al te best af. Is jouw safe heaven niet gewoon hier, waar je de steun van je ouders hebt?
En punt 2: als je wint en je bedenkt je sleurt niemand je naar de VS. Met andere woorden, niemand dwingt je. Maar opgestaan is plaatsje vergaan. Als je niet daadwerkelijk emigreert vervalt ook gewoon de kans die je gekregen hebt.
Maar los van alle dromen, is dit wel realistisch? Je bent 1 keer zelfstandig in de VS geweest en dat liep niet al te best af. Is jouw safe heaven niet gewoon hier, waar je de steun van je ouders hebt?
-
Gast
Ik ben wel projectsecretaris geweest en zal dat misschien weer worden nu ik echt ga werken. Ben geen volslagen gehandicapte alleen NYC was een hele ongelukkige situatie waar ik veel van gelerd heb. Dat ik open ben over mijn ASS zegt niet dat ik constante steun als 24-jarige van mijn ouders nodig heb, alsjeblieft zeg ben geen Cees Momma.Maar los van alle dromen, is dit wel realistisch? Je bent 1 keer zelfstandig in de VS geweest en dat liep niet al te best af. Is jouw safe heaven niet gewoon hier, waar je de steun van je ouders hebt?
Als ik echt gehandicapt zou zijn en niks zou kunnen en mogen zou ik allang onder bewind of curatele oid staan. Dat is absoluut niet het geval, ik functioneer heel zelfstandig.
- RiverCola
- Amerika-expert
Ik heb ook niet beweerd dat je ernstig gehandicapt bent, maar maak je nu wel al een flinke poos mee op dit forum (je schrijft ook redelijk openhartig over alles wat je bezig houdt) dus heb wel het idee dat ik wat meer van je weet. Je hoeft overigens niet volslagen gehandicapt te zijn om het beste te kunnen functioneren in een vertrouwde omgeving, met mensen om je heen waar je op terug kunt vallen. Volgens mij zijn stabiliteit, weinig risico's in het dagelijks leven en steun van mensen met begrip voor je situatie het belangrijkst voor mensen met een autistische stoornis, om redelijk stabiel te kunnen leven. Jij lijkt, telkens weer, juist het tegenovergestelde op te willen zoeken. Bespreek je dit soort zaken weleens met je ouders en anderen in je directe omgeving?
-
Gast
Dat bespreek ik zeker met mijn omgeving.
Maar laat dit even een wijze les voor je zijn: iemand die je kent van internet, ken je niet.
Ik ken jou ook niet, jij ook niet mij. Op internet zijn mensen over het algemeen ongenuanceerder dan in het echt.
Zie o.a. Kaap Koraal. Ik ga geen oordeel over hem vertellen omdat ik hem nooit in het echt meegemaakt. Jij weet niet hoe zelfstandig ik ben en wat ik wel en niet kan. Ik praat altijd te veel en daarom gaan allemaal mensen die mij niet of nauwelijks kennen dus dit soort dingen over mij vinden.
Maar laat dit even een wijze les voor je zijn: iemand die je kent van internet, ken je niet.
Ik ken jou ook niet, jij ook niet mij. Op internet zijn mensen over het algemeen ongenuanceerder dan in het echt.
Zie o.a. Kaap Koraal. Ik ga geen oordeel over hem vertellen omdat ik hem nooit in het echt meegemaakt. Jij weet niet hoe zelfstandig ik ben en wat ik wel en niet kan. Ik praat altijd te veel en daarom gaan allemaal mensen die mij niet of nauwelijks kennen dus dit soort dingen over mij vinden.
In de VS gaat het vooral om a) goede opleiding / werkervaring en/of b) ondernemingsvaardigheden zodat je in je inkomen kan voorzien.
Doe gerust mee met de loterij. Stap voor stap. Doe ik ook altijd met heel veel dingen. Baat het niet dan schaadt het niet is mijn motto.
Doe gerust mee met de loterij. Stap voor stap. Doe ik ook altijd met heel veel dingen. Baat het niet dan schaadt het niet is mijn motto.
-
kaap koraal
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Heee dat ben ikstormbreaker schreef: Zie o.a. Kaap Koraal. Ik ga geen oordeel over hem vertellen omdat ik hem nooit in het echt meegemaakt.
- RiverCola
- Amerika-expert
Het is maar een gedachte/advies, Stormbreaker, vanuit mijn eigen ervaringen met iemand van heel dichtbij die hetzelfde heeft als jij. Dus al ken ik je niet persoonlijk weet ik toch redelijk goed wat het betekent om te leven met ASS.
-
Gast
Nee, RiverCola, dat is de klassieke drogreden: ik ken iemand met ASS. Iedereen met ASS is totaal anders. Laat ik even in de trant van dit forum blijven: een goede jeugdvriend van me, die heet Aaron, en dit forum ook regelmatig leest heeft ook ASS en had dat vroeger vrij ernstig. Toch is hij 1,5 jaar in Amerika gaan wonen en werken, dus het kan wel!
Bovendien was dit topic gewoon een luchtballontje oplaten, ik wil best meedoen met die DV lottery (zal er wel nog even goed over nadenken).
Het advies van Pompeius is veel menselijker en gaat meer uit van mogelijkheden ipv beperkingen. Maar Pompeius neigt, terecht, ook meer richting Trump en wordt mi. op dit forum ook als een bepaald type weggezet.
Bovendien was dit topic gewoon een luchtballontje oplaten, ik wil best meedoen met die DV lottery (zal er wel nog even goed over nadenken).
Het advies van Pompeius is veel menselijker en gaat meer uit van mogelijkheden ipv beperkingen. Maar Pompeius neigt, terecht, ook meer richting Trump en wordt mi. op dit forum ook als een bepaald type weggezet.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Pompeius schrijft gewoon een waarheid als een koe. Zelfs tegenstanders van T. zullen het met zijn opmerking eens zijn. Heeft niets te maken met of je al dan niet T. steunt.
Plus de VS is erg gericht op het helpen van iedereen die (even) buiten het "gewone" patroon valt. Daar zorgt een speciale wet voor (Americans with Disabilities Act -- ADA) en hopen advocaten die klaar staan om de bepalingen van die wet af te dwingen.
Plus de VS is erg gericht op het helpen van iedereen die (even) buiten het "gewone" patroon valt. Daar zorgt een speciale wet voor (Americans with Disabilities Act -- ADA) en hopen advocaten die klaar staan om de bepalingen van die wet af te dwingen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
Queste
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:
Allereerst eet smakelijk. Maar ik zou gewoon eens je birth-certificate nagaan. Dat is de enige waarheid.stormbreaker schreef: native born in country of edibility.
Dat is een waarheid als een koe. En eerlijk gezegd heb je al behoorlijk aangetoond weinig probleemoplossend vermogen te hebben. En als er iets is dat je bij emigratie naar een ander land nodig hebt....stormbreaker schreef:Iedereen met ASS is totaal anders.
Daarnaast bestaat er nog een kopje 'ineligibility due to mental disorders' - de reden dat ik geen diagnosetraject inga. Nou zal ASS niet zo snel geklassificeerd worden als gevaar voor jezelf of je omgeving maar het is wel een grote onzekere factor aangezien je de primaire applicant bent. Als dependant zou dat wel anders liggen.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
- Wanderlust
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
M.i. ook wel terecht. Je neemt immers een plek in van iemand die er misschien wel jaren mee bezig is (geweest), het volledig heeft doordacht, en graag jouw plekje had gehad. Ook daarom zou ik er heel goed over nadenken.RiverCola schreef:Maar opgestaan is plaatsje vergaan. Als je niet daadwerkelijk emigreert vervalt ook gewoon de kans die je gekregen hebt.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Je niets van anderen aantrekken. Je bent aan niemand verantwoording schuldig.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik zou me in jou geval (ook voor een ieder ander overigens) eerst eens afvragen wat je daar gaat/wil gaan doen? Waar wil je heen in Amerika? Wat voor baankansen liggen er daar voor jou? Heb je voldoende (financiële) middelen om daar de eerste tijd door te komen mocht je niet direct een baan hebben?Ik ben wel projectsecretaris geweest en zal dat misschien weer worden nu ik echt ga werken
Ook het voortraject voor je uiteindelijk in Amerika woont kost al het een en ander.
Verder vind ik je reactie tegen Rivercola niet echt netjes. Jij opent een topic voor info. Zij is weldelijk geïnteresseerd in je doen en laten en geeft je al wel enkele tips. Natuurlijk is de ene ASS de ander niet, maar er zijn vaak wel veel overeenkomsten. Daar mag je zelf ook wel iets minder heftig op reageren. Allemaal wat vriendelijker op elkaar reageren en je krijgt ook vriendelijkere antwoorden terug.
-
Queste
- Amerikakenner
- Contacteer:
No offense maar *dat* is nou juist voor een ASSer erg moeilijk. Ik trap daar voortdurend zelf ook in (RL en online) waarna ik me doodschaam maar het is dan wel al gebeurd.PSVwally schreef:Daar mag je zelf ook wel iets minder heftig op reageren.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
- RiverCola
- Amerika-expert
Dank voor je reactie PSVwally. Ik heb er maar niet gelijk op gereageerd, want Stormabreaker's reactie verbaasde me niet. Ten eerste is het gevoelig als je iemand dat soort vragen stelt en dus confronteert met bepaalde zaken en ten tweede is het ook een typische reactie voor iemand met ASS.PSVwally schreef:[
Verder vind ik je reactie tegen Rivercola niet echt netjes. Jij opent een topic voor info. Zij is weldelijk geïnteresseerd in je doen en laten en geeft je al wel enkele tips.
Die heftige reactie is ook een voorbeeld van waarom het laten slagen van een emigratie voor iemand met ASS gewoon moeilijker is dan voor iemand die dat niet heeft. Als je als kersverse emigrant een nieuw leven op probeert te bouwen in een ander land, met alle ingewikkelde zaken die daarbij komen kijken, dan kun je gewoon rekenen op minder begrip van je omgeving dan hier, waar iedereen je kent en op de hoogte is van jouw gebruiksaanwijzing. Voor iemand met autisme (en dan heb ik het dus niet over iemand als Kees Momma, die echt heel zwaar autistisch is en nooit zelfstandig zal kunnen leven) is daarnaast vertrouwdheid en regelmaat heel belangrijk om goed te kunnen functioneren. Uitgerekend dát zijn zaken die je bij een emigratie een hele poos helemaal niet hebt. Daarbij komt ook nog kijken dat Amerika een samenleving is die niet zo makkelijk is voor mensen met chronische ziekten/problemen: minder ontslagbescherming, dure zorg, weinig sociale vangnetten en dienstverlening zoals bijvoorbeeld overheidsprogramma's om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen.
Ik kletste niet uit mijn nek met het doel om iemand z'n droom lek te schieten, maar ben in dit geval juist realistisch omdat ik weet wat het is.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Dat snap ik, maar dat betekent niet dat je het niet mag benoemen.Queste schreef:No offense maar *dat* is nou juist voor een ASSer erg moeilijk. Ik trap daar voortdurend zelf ook in (RL en online) waarna ik me doodschaam maar het is dan wel al gebeurd.PSVwally schreef:Daar mag je zelf ook wel iets minder heftig op reageren.
The country of chargeability (not edibility) wordt in principe bepaald aan de hand van je geboorteplaats. Je nationaliteit is daarbij niet van belang.
Je kan de nationaliteit van je ouders in beperkte gevallen gebruiken als dat voordelig voor jou is, maar dat maakt in dit geval niet uit.
Zie ook hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_s ... rgeability
En wat is ASS? Ik las net "Dat ik open ben over mijn ASS", en dat las ik dus niet zoals TS het bedoelde
Je kan de nationaliteit van je ouders in beperkte gevallen gebruiken als dat voordelig voor jou is, maar dat maakt in dit geval niet uit.
Zie ook hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_s ... rgeability
En wat is ASS? Ik las net "Dat ik open ben over mijn ASS", en dat las ik dus niet zoals TS het bedoelde
--
I route, therefore you are.
I route, therefore you are.
-
Queste
- Amerikakenner
- Contacteer:
ASS is de verzamelnaam voor aandoeningen in het Autisme spectrum.
-
Gast
Het enige echte antwoord. Bovendien zeg ik steeds dat dit topic een proefballontje is. Ik moet zelfs over deelname aan de DV lottery nog nadenken. Ik moet eerst nadenken of ik eventueel ooit naar een ander forum wil emigreren. Ik vraag in dit topic alleen of er ernstige redenen zijn gelegen in afkomst en gebruiksaanwijzing die immigratie in de weg staan. Daaruit concludeer ik dat er hobbels zijn maar die zijn waarschijnlijk niet fataal.Pompeius schreef:Je niets van anderen aantrekken. Je bent aan niemand verantwoording schuldig.
Wederom bewijzen de Trump-aanhangers ruimdenkerder te zijn dan de Clinton aanhangers.