Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Babarage: 2017 Alaska land en cruise

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Reis Babarage: 2017 Alaska land en cruise

Bericht door babarage »

even voor de mensen die in de toekomst dit topic lezen en willen weten hoe onze ronde beviel een kort verslag.

superkort: het is geweldig bevallen. geen spijt zouden het zo weer doen.

iets langer:
dagje keutelen in Anchorage is echt wat voor ons ivm gezondheid dus dat kunnen anderen makkelijk overslaan.

Rit Anchorage - Soldotna prima te doen met mooie tussenstops. We hebben gelunched bij Alyeska waar we met een gondel naar boven zijn gegaan. Vonden het erg leuk. Ook door het Alaska Wildlife conservation center gereden waar gewonde dieren etc worden opgevangen. Verder natuurlijk de nodige foto stops.

Dag daarna bear viewing met vliegtuig. Lang over getwijfeld want das toch best geld en hou ik het vol. Maar het was elke cent waard en goed vol te houden. We vlogen naar een plek waar we vanuit het vliegtuigje overstapte in een grote motorboot (uitvergrote roeiboot zeg maar) waarmee we rond tufte op zoek naar beren. uiteindelijk een mamma met twee kleinen gezien die rustig visjes aan het eten waren op zon 15 meter afstand terwijl wij veilig in ons bootje zaten. op de terugweg vlogen we over een gletsjer. magnifiek.

Doordat we knalvroeg de berenvlucht hadden zijn we smiddags nog naar Homer gereden. Mooie rit. Homer / Homer Spit grappig. Super druk met allemaal campers. Niet heeldegaar ons ding.

Soldotna - Copper Center was een lange rit maar wel een hele mooie. Onderweg oa gestopt bij de Matanuska glacier. Eind van de middag waren we in ons hotel dus dat viel niet tegen. Voordeel was dat we in de Princess lodge zaten dus restaurant ter plekke :).

Dagje niets gepland. Was ook prima. We hebben de omgeving verkend. Zijn naar Chitina gereden en de Mc Carthy road tot aan de brug (met huurauto mochten we niet op die weg en we wilden verder geen risico lopen). Werkelijk schitterend de weg naar Chitina. Daarna naar Valdez gereden. Ook al zo schitterend. was wel een eind uit de gooi (klein beetje onderschat misschien) maar goed, het was genieten van de omgeving. In Valdez (niet echt een sprankelend plaatsje vonden we :)) gegeten en toen weer teruggereden naar ons hotel. Al met al een meer dan prachtige dag.

vanuit Copper Center gingen we naar Fairbanks. Je ziet het landschap een soort van veranderen bij deze rit. Ook de immense grootheid van de staat en leegte vond ik hier het meest merkbaar. Heel bijzonder. Hier en daar wat fotostops uiteraard maar eigenlijk heb je dat overal in Alaska. Je kan wel bezig blijven :). Gestopt voor de lunch bij Rikas Roadhouse. Interessante plek met wat geschiedenis en een lekker kneuterige lunch. Vlakbij Fairbanks natuurlijk ook even aangewipt bij de kerstman die helaas niet thuis was. We slapen bij Moose Manor Bed en Breakfast. Absolute aanrader als je naar Fairbanks gaat.

We hebben een rustdag ingepland. Overdag doen we niet al te veel. We draaien een wasje (gasten mogen gratis 1 wasje draaien) en doen een winkelrondje en relaxen wat op onze immense kamer. Savonds gaan we op pad. We draaien de bergen bij Fairbanks in. Verder en verder tot we bij Black spruce dog sledding zijn. Daar hebben we een rondleiding bij een hondenslee team. Heel gaaf. We zijn met z'n tweeen. Iets later komt er nog een derde persoon bij. Niet massaal en commercieel. gewoon een stel mensen die hun honden en manier van leven laat zien. super gaaf. ook dit is echt een aanrader.

de volgende dag van fairbanks naar denali. relatief korte rit, beetje een overgangsdag voor ons. we logeren weer in een princess lodge. deze ligt in het hotel en restaurant dorp vlak bij de ingang van het park. Sja. Ze noemen het niet voor niks glitter gulch :). Ach. Het is wel heul makkelijk gelegen. Savonds eten we bij de 49th state brewery waar een replica van de bus van de film into the wild staat (of de bus die in de film gebruikt is. ik ben het ff kwijt).

Denali dag. We hebben de Wonder lake shuttle. 11 uur in totaal. De shuttle zonder officieel commentaar maar ik moet de eerste Amerikaanse buschauffeur nog meemaken die in zon situatie z'n mond houdt dus we krijgen hele verhalen te horen van onze chauffeur. Het is een lange zit maar goed te doen mede door de regelmatige stops waarbij je ook naar de wc kan. En dan ook nog wc's waar je niet gelijk van van je stokje gaat. Ze ruiken redelijk fris, je kan er op zitten, ze ogen niet al te vies en d'r is papier. Ok geen water bij de meeste maar wel ontsmettingsmiddelmeuk. We doen het er voor! We hebben ook een rugtas mee met snacks en drinken want in het park is niks te krijgen. We worden ondertussen rijkelijk beloond voor onze moeite want zien 6 beren, 9 als je de 3 beren op de terugweg telt als nieuwe beren (al vermoed ik dat het dezelfde zijn als sochtends). Caribou marmotten, konijnen/hazen weet ik veel, adelaars, bergschapen en natuurlijk prachtige natuur. Niet Denali zelf, dat dan weer niet. Later sprak ik mensen die zich met hun domme hoofd op een vijf uur durende tour hadden laten zetten, die hadden dus niets gezien. Nee kan kloppen want alles wat wij zagen was zon beetje in het middelste deel van onze tour! Dus als je gaat doe dan in vredesnaam de tour waar je een beetje diep het park mee in gaat.

De dag na Denali waren we wel een beetje kaduuk. 11 uur in een hobbel de bobbel bus zitten doet dat met ons. Nah ja. Maakt niet uit. We zijn naar Talkeetna gereden. Wat een geestig dorpje. Één straat waar het allemaal gebeurt en waar een enorme horde toeristen rondsjouwt die ws net uit de trein gerold is. Oh en een kat is de burgemeester. Of was. Want die is daags na ons bezoek overleden. Ik ontken alles! We sliepen in onze derde princess lodge, Mt Mckinley.

Wat een geluk dat we in de McKinley lodge sliepen. De berg had besloten uit de wolken te kruipen en in volle glorie mooi te wezen. We scoorden ons een starbucks koffie (yeah princess!!) en installeerden ons op het terras waar we gewoon genoten hebben voor we eind van de ochtend op weg gingen naar Anchorage. Onderweg stopten we nog bij de Iditarod headquarters, wat zeker leuk is. We checkten in bij ons door de Holland America Line geregeld hotel en gingen daarna de auto terugbrengen naar de luchthaven. Met de bus van de HAL kwamen we terug naar het hotel. De cruise was zo eigenlijk al begonnen.

Eerste cruisedag lieten we onze koffers achter op de hotelkamer (ieeeeks!) en met alleen handbagage stapten we in de bus naar Seward waar we aan boord (niet van onze cruiseboot nog) gingen voor een tocht door de Kenai Fjorden. Schitterend. Walvissen gezien waarvan er eentje pal naast ons sprong. We stonden met open mond te kijken. Wow! Gletsjers gezien, eentje horen en zien 'calven'.

Op het cruiseschip troffen we in onze hut de koffers aan. Das wel relax :).

Cruise is zeker een aanrader voor Alaska. Ik weet nog niet zeker of ik het eerst zou doen of er mee zou eindigen zoals wij nu. Kwa cruise zou de opbouw denk ik beter noordwaarts zijn. Nu lijkt het alsof het net wat minder mooi wordt. Maar das wel verwend kreng aan het woord dan hoor want ook op het eind was het nog steeds prachtig maar in vergelijk met misschien minder?

Cruise in het kort: zorg dat je een cruise hebt die door Glacier bay gaat (zijn er maar twee per dag!) is echt de moeite, zoooooo mooi

Haines, klein, geen ruk te doen wij vinden het geweldig. we deden een float door het eagle reservaat. adelaars links en rechts, gaaf en dan is juli niet eens het hoogtepunt daar.

juneau, druk,mendenhall glacier superdruk, mooi maar te druk, whale watching cool, alaskan brewery tour aanrader

ketchikan, aardig, weinig van gezien. misty fjords erg mooi. wij deden boot heen vliegtuig terug. beviel mij prima.

zo. toch nog een verhaal. maar was een geweldige reis. ik vrees niet onze laatste alaska gang :). maar ben blij dat we de ronde gebben gedaan. we hebben de verschillende aspecten van de staat gezien, geproefd. dat had ik niet willen missen.
Laatst gewijzigd door babarage op 10 aug 2017, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Aricon
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door Aricon »

Bedankt voor je verslag. Erg leuk om te lezen. :thumbup:
Dit is een reis die hoog op mijn wensenlijst staat.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Fijn om te lezen dat het jullie zo goed bevallen is. Nu ja, Alaska kan moeilijk tegenvallen.

Nog steeds mijn top favoriet.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Mark & Martine
Amerikakenner

Bericht door Mark & Martine »

Leuk om te lezen! Het moet wel een prachtige reis zijn geweest!

Is het zo bij die bustocht in Denali dat je bij alle stops (ik heb even op de site gekeken) kunt uitstappen of mogen er alleen mensen instappen bij sommige stops?

Groetjes

Martine
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

bij de stops volgens schema mag iedereen uitstappen. de chauffeur geeft aan wanneer hij weer verder gaat. als je daar wil blijven en een volgende bus wil nemen kan dat. hoef je niet te zeggen, is wel sympathiek. de meeste mensen gaan gewoon de hele rit mee en laten hun spullen bij zon stop in de bus liggen en gaan op dezelfde plaatsen terug zitten.

bij sommige stops kwamen mensen er bij die daar gekampeerd hadden bv. ook werden we ergens langs de weg gevraagd te stoppen door iemand, dat kan ook. volgens mij kan je ook aan de chauffeur vragen je ergens uit te laten maar dat weet ik niet helemaal zeker.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Mark & Martine
Amerikakenner

Bericht door Mark & Martine »

Bedankt! Dan klinkt het mij meteen een stuk prettiger in de oren dan 11 uur achter elkaar in de bus :thumbup:
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Je mag uitstappen en opstappen waar je wilt. Uitstappen geef je even aan aan de chauffeur. Terug opstappen (bij een andere bus) is ook gemakkelijk. Je zwaait op de aankomende chauffeur en die stopt dan.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer