Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis GeertjeL: West-Amerika in 20 dagen.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
GeertjeL
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis GeertjeL: West-Amerika in 20 dagen.

Bericht door GeertjeL »

Hallo allemaal!

Over een maand gaan wij voor het eerst naar Amerika. :clap: Hoogste tijd voor de nodige voorbereidingen (of wellicht zelfs al een beetje laat). Aan de hand van onder meer dit forum heb ik nu de route samengesteld zoals hieronder weergegeven. Ik realiseer me dat het tempo vrij hoog ligt (keuzestress! :shock: ), maar hoop dat de tijd in deze route wel is afgestemd op de bezienswaardigheden per locatie.

Omdat mijn hoofd inmiddels duizelt van alle tips, opties en routes, leg ik mijn concept-route graag aan jullie voor. Concrete tips of opmerkingen zijn heel welkom!
Voor de volledigheid: we gaan met twee meiden (zussen) van 30 en 31 jaar, de tickets zijn geboekt (dus ook ik heb de beginnersfout gemaakt om vanaf één locatie te vliegen) en we hebben vanaf dag 1 een huurauto geregeld.

Dag 1: Amsterdam – San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco – Monterey (17 mile drive, met bezoek aan Carmel)
Dag 4: Monterey – Yosemite
Dag 5: Yosemite
Dag 6: Yosemite – Death Valley (via Tioga Pass)
Dag 7: Death Valley – Las Vegas
Dag 8: Las Vegas
Dag 9: Las Vegas – Bryce Canyon
Dag 10: Bryce Canyon – Page – Monument Valley (volgens mij vrij veel in 1 dag, maar ik krijg het niet anders georganiseerd)
Dag 11: Monument Valley – Grand Canyon
Dag 12: Grand Canyon
Dag 13: Grand Canyon - Needles (via Seligman, Kingman en Oatman)
Dag 14: Needles – Los Angeles (via Calico en/of Joshua Tree NP?)
Dag 15: Los Angeles
Dag 16: Los Angeles - Anaheim (dagje Disney)
Dag 17: Anaheim – Santa Barbara (Universal studios of andere studios voor vertrek naar Santa Barbara)
Dag 18: Santa Barbara (Stranddag ter afsluiting van reis. Suggesties voor leukere plaatsen/betere stranden zijn w elkom)
Dag 19: Santa Barbara – San Francisco (even kijken in hoeverre we op dit moment in de buurt van Big Sur kunnen komen)
Dag 20: San Francisco - Amsterdam

Met dit schema slaan we uiteraard wat mooie plekken over, zoals San Diego, Zion NP en Sequioa NP. Maar met 20 dagen kun je nu eenmaal niet alles doen.

Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen ervan denken!
Alvast veel dank voor jullie input! :thumbup: Ik heb er hoe dan ook heel veel zin in!

Hartelijke groet,
Geertje
mtl
Amerika-expert

Re: West-Amerika in 20 dagen

Bericht door mtl »

Een behoorlijk volle route. Zijn er al hotels geboekt?
GeertjeL
Amerika-newbie

Bericht door GeertjeL »

Nee, er is nog geen enkel hotel geboekt dus wat dat betreft is alles nog mogelijk.
Op zich vind ik een volle route niet erg, ik wil graag veel zien. Maar het moet natuurlijk wel realistisch (en leuk) blijven...
vinceG
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vinceG »

Dat is een mooie route! Wel vol, maar is zeker te doen.
Als je het geen probleem vind om veel te zien in een korte tijd zelfs prima.

Wat mij wel een beetje verbaasd is dat je voor vertrek begin sept nog geen enkel hotel hebt geboekt.
Voor death valley, bryce en monument valley misschien zelfs wel te laat of je betaald de hoofdprijs!
Lianne1989
Amerikafan

Bericht door Lianne1989 »

Wat wil je in Page doen? Op deze manier heb je er eigenlijk geen tijd voor terwijl er veel moois te zien is. Misschien kan je overwegen om Monument Valley eruit te halen en deze overnachting in Page te doen en daar de tijd voor te nemen. Maar dat ligt er natuurlijk aan in hoeverre Monument Valley een must is.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Wat Lianne hierboven ook al zegt, laat Monument Valley uit de route.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

01. reis naar SF
02. SF - Yosemite
03. Yosemite
04. Yosemite - Mammoth Lakes
05. Mammoth Lakes - Death Valley
06. Death Valley - Las Vegas
07. Las Vegas - Zion
08. Zion - Bryce
09. Bryce - Page
10. Page - Antelope Canyon - Horseshoe Bend - Monument Valley
11. Monument Valley - Grand Canyon
12. Grand Canyon - Kingman
13. Kingman - Anaheim
14. Anaheim (Disney)
15. Anaheim - Santa Barbara (Universal)
16. Santa Barbara - Pismo Beach
17. Pismo Beach - Monterey
18. Monterey - SF
19. SF
20. SF - Thuis
21. Thuis

Zo weinig dagen, en dan ook nog 3 dagen Disney, Strand en Universal. Ik niet begrijp ;-)
Zion overslaan is heiligschennis.
Ik zou Monument Valley er absoluut inhouden.
Meteen na aankomst weg naar Yosemite zodat je een volle dag op het eind hebt.
Yosemite - Death Valley zou mij veel te lang zijn. Dan jaag je via de Tioga Pass.
Een volle dag Grand Canyon valt ook in te snoeien aangezien je vanaf Monument Valley komt (niet al te ver rijden) en al via de east rim het park binnenkomt en daar alle uitzichtpunten kan doen.
Bolle
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Bolle »

Ik sluit mij aan bij Arno qua route die is een stuk meer haalbaar dan de eerste route maar alsnog vrij druk.

Succes met het boeken van de hotels ed. ik zou daar vast mee beginnen! :thumbup:
GeertjeL
Amerika-newbie

Re: Reis GeertjeL: West-Amerika in 20 dagen.

Bericht door GeertjeL »

Hoi allemaal,

Heel veel dank voor jullie reacties!

- Bepalen wat een 'must' is doe ik aan de hand van reisverslagen e.d. want dat kan ik zelf nog niet beoordelen. Monument Valley wordt door veel mensen toch wel als een hoogtepunt beschreven, dus die houden we er toch maar in. Zion is afgevallen, ook gebaseerd op de meningen van anderen (heiligschennis? Ojee, nu ga ik weer twijfelen...).
- Disney en strand, tja, ik weet het... Ik moet het reisgezelschap (helaas) ook tevreden houden :D
- In (rondom) Page willen we graag naar Lake Powell, Horseshoe Bend en Antelope Canyon. Ik vrees inderdaad dat dat erg ambitieus is op doorreis (zonder overnachting).
- In de alternatieve route wordt LA overgeslagen. Voor mijn gevoel is dat toch wel een 'must see' (maar ook weer niet te lang).
- Ik ga hotels boeken zodra ik zeker ben over de route. Time flies en bovendien begreep ik van velen dat zij in West-Amerika op de bonnefooi rondreizen (en dat vooraf boeken dus niet echt noodzakelijk is)... Oeps! :shock:

De tip om Monterey en San Francisco aan het eind te doen heb ik in de route uitgeprobeerd en dat lijkt goed uit te pakken. Dat geeft ruimte om toch een overnachting in Page in te voegen.
Dat betekent wel dat we op dag 1 na landen meteen door moeten naar Yosemite. We landen om 11:45 uur en moeten dan nog de huurauto ophalen. Ik zag dat het dan ongeveer 300-350 km rijden is. Is dat te doen?

Met de aanpassingen kom ik op de volgende route (die al beter lijkt te lopen):

Dag 1: Amsterdam – San Francisco - Yosemite
Dag 2: Yosemite
Dag 3: Yosemite – Death Valley (of Mammoth Lakes, in elk geval via Tioga Pass))
Dag 4: Death Valley (of Mammoth Lakes en dan via Death Valley naar LV) – Las Vegas
Dag 5: Las Vegas
Dag 6: Las Vegas – Bryce Canyon
Dag 7: Bryce Canyon – Page
Dag 8: Page - Monument Valley
Dag 9: Monument Valley – Grand Canyon
Dag 10: Grand Canyon
Dag 11: Grand Canyon – Needles (via Seligman, Kingman en Oatman)
Dag 12: Needles – Los Angeles (via Calico en/of Joshua Tree NP?)
Dag 13: Los Angeles
Dag 14: Los Angeles – Anaheim (dagje Disney)
Dag 15: Anaheim – Santa Barbara (Universal)
Dag 16: Santa Barbara (of Pismo Beach, stranddag)
Dag 17: Santa Barbara (of Pismo Beach) – Monterey
Dag 18: Monterey – San Francisco (17 mile drive, bezoek Carmel)
Dag 19: San Francisco
Dag 20: San Francisco - Amsterdam

Is Joshua Tree NP het omrijden waard?

Hartelijke groet,
Geertje
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Boek echt zsm je hotels. Er is geen enkele reden om daarmee te wachten, vrijwel alles is gewoon refundable tot 24 of 48 uur vooraf, of bij sommige hotels zelfs tot de dag van aankomst. En de beschikbaarheid kan wellicht ook je routekeuze dicteren.

Op de bonnefooi is echt niet realistisch. Dan besteed je elke dag de helft van je dag aan het zoeken van accommodatie. Zonde van de tijd, en je betaalt over het algemeen ook nog eens de hoofdprijs. Als alles geregeld is kun je ook om 11 uur 's avonds aankomen en heb je de hele dag om leuke dingen te doen en te zien.

In de national parks heb je een paar dagen vooraf meestal net wat meer kans dat er iets vrij komt, juist doordat mensen annuleren. Maar dat vereist wel dat je er actief mee bezig bent en een paar keer per dag op refresh klikt in je browser, en direct boekt als er iets beschikbaar is.

Ik zie dat je maar twee nachtjes en maar een dag in Las Vegas blijft, maar ook twee nachtjes en een volle dag in GCNP. Ik zou daar nog iets aan sleutelen. Ik weet niet waar jullie interesses liggen, maar Las Vegas is een mooie afwisseling in een route met veel natuur waar heel erg veel te doen is en een nachtje extra zou niet misstaan. Pik in ieder geval een show mee, of het nu variete, acrobatiek, comedy of theater/musical is, er is voor iedere smaak wat te vinden. Als de party-scene je aanspreekt dan zou ik ook zeker een pool party meepikken en kan het interessant zijn om bijvoorbeeld in The Cromwell te verblijven (met de hipste day club van Vegas op het dak, als hotelgast gratis toegang). Houd er rekening mee dat Las Vegas in het weekend schrikbarend veel duurder is dan doordeweeks. Het loont echt om daar in je route rekening mee te houden.

Grand Canyon national park is zeker de moeite waard om twee nachten te verblijven, maar niet als je alleen maar op de rim blijft. Dan kun je ook met een overnachting toe. Vanaf GCNP naar LA kun je ook makkelijk in een dag rijden.

Monument valley zou ik overslaan. Net als het strand in Santa Barbara. Blijf dan een dagje langer in Vegas om aan het zwembad te liggen. Als je in het Mandalay bay verblijft heb je ook een strand :-) Ik zou Zion NP toevoegen, met de Narrows als tip. Erg leuk en mooi. Om alleen naar Monterey te gaan voor de 17 mile drive lijkt me een beetje zonde. Kun je dan niet beter die tijd elders inzetten? Als de CA-1 weer open is is het prima, maar dat gaat voor die tijd niet gebeuren.
Hans B
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Ams Sfo en dan nog naar Yosemite lijkt me een no go.
Ik zou het zelf niet eens willen / aandurven om na zo'n vlucht nog 5 u nonstop te gaan sturen
Ik hoor graag van anderen .......

Daarmee komt op dag 1 je schema al dusdanig in de war, dat je de rest moet aanpassen.

Ga svp naar het Zandvoortse of Scheveningse strand, dat is van veel betere kwaliteit.

Zion overslaan als je er zelfs doorheen rijdt is ongelofelijk.

Maar goed het is allemaal up to you.

Ik heb twee dochters, bijna jullie leeftijd, die zouden er veel voor over hebben om nogmaals Zion, Bryce, Page, Grand Canyon te kunnen zien en wandelen. 100x liever dan LA of een strandje.
Maar niemand is gelijk.

groet vanuit 41C Las Vegas
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Op de bonnefooi is echt niet realistisch. Dan besteed je elke dag de helft van je dag aan het zoeken van accommodatie. Zonde van de tijd, en je betaalt over het algemeen ook nog eens de hoofdprijs. Als alles geregeld is kun je ook om 11 uur 's avonds aankomen en heb je de hele dag om leuke dingen te doen en te zien
Dit klopt niet helemaal. Ik boek normaal altijd delen vooraf en delen ter plekke. Dat doe ik dan vaak de avond ervoor in bed of de ochtend erna. En ik ben dan hooguit 5 á 10 min bezig om een hotel te vinden. Ik heb wel eens buiten bij een mcdonalds tegenover een hotel dat hotel online geboekt (overigens had naar binnen lopen me nog 5 dollar gescheeld...). Afhankelijk van wanneer je precies ergens bent bepaald de prijs. Dus als je bv op labor dag ergens bent en je hebt dag nu nog niet geboekt betaal je idd de hoofdprijs zelfs voor mindere hotels.

In het hoogseizoen kan je beter alles boeken. Buiten het hoogseizoen kan je makkelijk meer spelen. Let wel op dat op sommige plekken zoals delen van Florida, maar ook Vegas, Palm Springs, Death Valley en dergelijk het hoogseizoen pas eind September begint
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Hans B schreef:Ik heb twee dochters, bijna jullie leeftijd, die zouden er veel voor over hebben om nogmaals Zion, Bryce, Page, Grand Canyon te kunnen zien en wandelen. 100x liever dan LA of een strandje.
Maar niemand is gelijk.
Dat laatste klopt inderdaad. Ik kan me nl. heel goed voorstellen dat na zo'n enerverende reis een dagje strand erg prettig is. En een dagje strand aan de Pacific is toch weer iets anders dan een dagje Scheveningen. Wij vonden de stranden daar juist wel van goede kwaliteit. En veel surfers gezien. (die vindt niet aan de Noordzee)
De term "heiligschennis" vindt ik ook overdreven. Natuurlijk is Zion een prachtig park maar dat geldt evenzo voor andere parken zoals Bryce en zeker ook Monument Valley. Een zonsondergang daar is al een belevenis op zich. Kortom soms is het verstandig om iets weg te laten zodat je voor andere plekken meer tijd hebt. Dus ja "less is more" maar dan wel naar eigen keuze.

Wat betreft de 1ste dag: Als jullie landen om 11.45 uur houd er dan rekening mee dat je pas in de loop van de middag kunt vertrekken vanuit SF. Douane en ophalen huurauto kan best veel tijd in beslag nemen. En jullie willen zeker ook nog boodschappen doen. Al met al kan het krap worden om op tijd de 1e overnachting te bereiken. Persoonlijk zou ik liever de volgende dag vertrekken naar Yosemity. Geeft ook wat meer rust. De dag die je dan mist kun je compenseren door een nacht minder Grand Canyon.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Hans B schreef:Ams Sfo en dan nog naar Yosemite lijkt me een no go.
Ik zou het zelf niet eens willen / aandurven om na zo'n vlucht nog 5 u nonstop te gaan sturen
Ik hoor graag van anderen .......
Mwa, ik zie dat probleem niet hoor. Het is maar een vlucht van 10 a 11 uur en je doet niets, alleen maar zitten en rusten. Ze komen vroeg aan, prima te doen. Halverwege zou ik wel even stoppen voor boodschapjes. En je kunt ook besluiten om op een uurtje afstand van Yosemite te overnachten. Is ook direct een stuk goedkoper.

Overigens doe je daar echt geen 5 uur over. Tot in de valley ongeveer 4 uurtjes.

Verder ben ik het met je eens hoor. Ik zou Santa Barbara, Monument Valley en zeker een dag LA inruilen voor meer tijd in Zion, Vegas en wellicht een uitstapje naar Capitol Reef, of een paar leuke hikes in het Grand Staircase NM. Maar goed, ieders interesse ligt ergens anders.
Corine29
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Corine29 »

Op de eerste dag meteen uit het vliegtuig naar Yosemite lijkt me een beetje te veel van het goede. Wij zitten er nu, kwamen om 13.00 uur in LA aan, waren uiteindelijk pas om 15.00 uur door de douane, toen gedoe omdat 2 koffers niet mee waren gekomen en daarna nog de auto ophalen, uiteindelijk waren we om 17.30 uur in het hotel, inmiddels meer dan 24 uur op en bekaf. Niet doen dus.
Monument Valley zou ik er wel in laten, dat is toch echt wel heel bijzonder. Grand Canyon kan in 1 dag. Op tijd vertrekken uit MV, de uitzichtpunten bij de east rim (waar je binnen komt) meepakkken, daar kun je ook nog leuk klimmen en klauteren en dan door naar de shuttle bussen. Kan prima in 1 middag en 1 ochtend.
Zion zou ik er zeker in verwerken, heerlijk park met mooie wandelingen. Canyon Overlook Trail bij de tunnel is heel mooi, goed te doen en niet zo lang. Vanuit Zion ben je snel in Las Vegas, ook ivm het uur tijdsverschil dat je weer terugwint,
Wat de stranden betreft heb ik hier nog nergens een strand gezien waar je bijvoorbeeld bedjes en een parasol kunt huren, toch best lekker, naar daar doen ze hier niet aan. Ook weinig strandtenten waar je een drankje kunt halen. Wij vonden Las Vegas wat dat betreft relaxter. Overdag lekker bij het zwembad en s avonds de Strip op. Wij verbleven in The Cosmopolitan toplocatie met uitzicht op de Bellagio fonteinen. Het valt mij overigens op dat er bijna overal nog wel overnachtingsplekken te vinden zijn, ook nu, vol in het hoogseizoen. Zelfs bij Bryce en bij Zion was nog volop vacancy.
Succes met het plannen en straks veel plezier, het is een topvakantie.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dat wel of niet rijden na zo'n vlucht is altijd erg persoonlijk. Ik zou zelf nooit helemaal naar Yosemite rijden, maar max een uur of 3 als ik zo 's middags aankom. Mits je geen files hebt ben je dan al een heel eind in de richting. En rond Modesto en Merced kan je waarschijnlijk goedkoop overnachten voor de 1e nacht. Maar je kan ook ontzettend gaar het vliegtuig uitkomen en dan zou ik het dus zeker niet doen, maar echt net buiten de stad overnachten.

Hetzelfde met die dagjes strand. Is dat voor jouw een must, gewoon lekker doen. Handdoekje mee en bij Santa Monica of Malibu gewoon lekker gaan liggen. Ik heb dat een aantal uur bij Malibu Lagoon/Malibu Point met uitzicht op het Adams house gedaan. Prima vertoeven en daar zat wel een klein tentje bij waar je iets lekker kon kopen. Maar ook bij Santa Monica Beach, El Segundo of Redondo Beach kan je prima op je handdoekje liggen.

Ik zou persoonlijk Disney en LA even omdraaien. Dus als je vanuit Needles naar LA gaat eerst even de stad in, maar 's avonds in Anaheim overnachten. Dan de dag erop Disney en evt. daarna verkassen naar een noordelijkere locatie, of dat de dag erna doen. Dan heb je evt. de ochtend voor je naar Santa Barbara of Pismo gaat ook nog voor LA.
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

Ik zou inderdaad ook asap gaan boeken, gebruik hier bijvoorbeeld: http://www.hotwire.com voor, als je nog beetje leuke prijzen wil hebben(bieden op een regio en klasse hotel, waarbij je de hotel details wel ziet wat ze te bieden hebt).
Ik zou ook niet neer het strand gaan in Santa Barbara, maar gewoon lekker chillen bij het zwembad in Las Vegas. Dag 15 tm 17 kan je dan 1 dag inkorten en besteden op een andere plek.

Zou met jou route zeker Monument Valley niet doen, maar die dag in Zion inplannen, scheelt je tijd en Zion is ook super!

Andere tip: Ga bij de parken niet besparen op de locatie; zoals bijvoorbeeld bij GC niet in Williams of Flagstaff overnachten, maar maximaal in Tusayan. Zeker met het toch al 'gehaaste' schema zou je dan nog meer tijd verliezen.
vinceG
Amerikakenner

Bericht door vinceG »

Mjah. na een lange vlucht nog helemaal naar yosemite rijden door de spits van San Francisco? Persoonlijk zou ik het ook niet adviseren.
Tuurlijk kan je fris en fruitig uit het vliegtuig stappen, maar je kan ook brak zijn. Ik zou gewoon het risico niet nemen. Daarnaast kan het zeker best eens duren voordat je de auto hebt. Ook dat kun je incalculeren. Het is immers vakantie.

Aangezien de route toch al aardig vol is zou ik zelf niet adviseren om op de bonnefooi te gaan. Zeker de belangrijkste punten is gewoon heel lastig. En met zo'n krap programma wil je voorkomen dat je een hele avond aan het zoeken bent voordat je een slaapplek hebt. Het kan wel! Maar zeker als je de eerste keer gaat is het niet aan te raden. Nogmaals: Het is immers vakantie.

Wat betreft de route: Ja dat is gewoon keuzes maken wat je in die beperkte tijd wilt zien. Langs Zion rijden en niet bezoeken is wel zonde.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Welke spits? Je gaat de San Mateo bridge over, klein stukje 580 en dan rij je de drukte al uit.

Ik zie echt het probleem niet. Na een lange en vermoeiende werkdag met 10 uur volledige concentratie stap je toch ook in de auto? Waarom zou je dat dan niet kunnen na 11 uurtjes relaxen in een vliegtuig? Spitsverkeer in Nederland is ook vele malen drukker en vermoeiender en dat doen heel veel mensen dagelijks, voor een, anderhalf of twee uur heen en ook weer terug.

Daarmee bespaar je ook direct een hoop geld, want op een uurtje afstand van Yosemite kun je voor $60 per nacht nog wel een motel vinden. Probeer dat maar eens aan de westkant van de bay.
vinceG
Amerikakenner

Bericht door vinceG »

Hmm dus jij stapt uit bed en een half uur later zit je in het vliegtuig naar SF? :lol:

3 uur voor en 3 uur na een vlucht heb je zeker nodig gemiddeld, dus dan zit je al op 16 uur. Daarnaast is het heel erg afhankelijk van met wat voor toestel je vliegt. Ik kom echt brak uit een 777, maar laatste gevlogen met een A350 waar je heel fit uitkomt vanwege de veel betere luchtbehandeling en drukregulatie.
Ja mensen stappen vaak erg vermoeid in de auto met welke reden dan ook. Daar gebeuren heel veel ongelukken door.
Ik zie ook geen probleem, maar ik zou ook niet iemand adviseren dat het geen enkel probleem is en dat je het gewoon moet doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer