Bij Interpolis staat dit inderdaad zo in de voorwaarden: "overlijden, ziekte of ongevalsletsel van de verzekerde welke van dien aard is, dat gezien de lichamelijke en/of psychische toestand de verzekerde op medische indicatie niet aan de reis kan deelnemen."
Tja, ook daar kun je dus weer over discussieren. Want "aan de reis deelnemen" impliceert dat het karakter van de reis ook van belang is. Als je allerlei activiteiten hebt gepland die het gebruik van beide armen vereisen dan lijkt me dat een gebroken pols toch echt van zodanige aard is dat "deelname aan de reis" niet meer mogelijk is op basis van de medische indicatie "gebroken pols, geen gebruik van een arm". Je kunt bijvoorbeeld de meeste interessante hikes al vergeten. Praktisch niet te doen, soms levensgevaarlijk en het risico dat je valt en er verdere schade wordt aangericht is levensgroot. Maar laat dat bijvoorbeeld in ons geval nu een erg belangrijk onderdeel van onze vakanties zijn. Ik zou die discussie met zo'n verzekeraar wel aandurven, inclusief geschillencommissie.
Vwb Amex, ik vind in de voorwaarden van mijn eigen Amex (platinum) polis niets over medische noodzaak. Er is dekking na een ongeval, en de definitie van "ongeval" is de volgende:
Ongeval
Een tijdens de verzekeringsduur plotseling, onafhankelijk van de wil van de verzekerde, uitwendig onmiddellijk op hem inwerkend
fysiek geweld, dat rechtstreeks en uitsluitend de oorzaak is van zijn lichamelijke invaliditeit, mits de aard van het letsel objectief
geneeskundig is vast te stellen.
Ook niets bij de uitsluitingen. Ik kan dit dan ook niet op een andere manier lezen dan dat een gebroken pols van een meereizend kind hier gewoon aan moet voldoen.
Maar goed, verzekeraars hebben soms moeite met het juist interpreteren van de eigen polisvoorwaarden, al dan niet bewust. Daarom is er ook een geschillencommissie. Probleem is dat je daar op zo'n moment niets aan hebt, of je moet het risico durven nemen om toch naar huis te gaan en achteraf je klacht bij de commissie neer te leggen.