Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vraagje over fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Pidi
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Vraagje over fooien

Bericht door Pidi »

Hoi,

We gaan binnenkort naar de USA.
Ik heb ondertussen begrepen dat het gebruikelijk is om in restaurants 15% fooi of meer te geven (tenzij het echt slecht is).

Paar vraagjes:
- Wat geef je aan taxichauffeurs? (Ben overigens van plan om Uber te gaan gebruiken: daar zit de fooi bij inbegrepen).
- In de hotels is het gebruikelijk om 1 of 2 dollar te geven per koffer aan degene die je koffer sjouwt, correct?
- Het kamermeisje verwacht ook 1 a 2 dollar fooi begreep ik. Hoe betaal je die? Want als je afwezig bent kun je niet zomaar ergens geld neerleggen.
- En last but not least: hoe kom je in vredesnaam aan al die briefjes van 1 dollar? Als ik de persoon die m'n koffer sjouwt een fooi wil geven, verwacht ik niet dat hij kan wisselen...

Bedankt. :-)

Groet,

Pieter
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: Vraagje over fooien

Bericht door dutchie_in_boston »

Voor taxi ritjes geef ik vaak rond 10% en rond naar boven af. Ik kom bijna nooit in US hotels waar met mijn kleine koffertje gesjouwd wordt maar dat is wat ik begrijp, $1/koffer. En natuurlijk kun je geld op je kamer laten liggen voor housekeeping. Vaak ligt er een envelopje, soms niet en dan leg je iedere dag een paar dollar op een duidelijke plek. En die dollar briefjes krijg ik vaak wanneer ik iets kleins koop (water, rolletje mints ofzo), met een $20 biljet betaal en vraag om zoveel mogelijk $1s.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Vraagje over fooien

Bericht door markro »

Op het forum is al vaker over fooien geschreven, hierbij al vast twee topics:
Berichttitel: hoeveel fooi geven?
Berichttitel: Parkeren/Fooien op de Strip LV

En hierbij een website met richtlijnen voor fooien in de VS: http://tipping.org/tips/us.html
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer