Ik kan eigenlijk maar 1 gouden tip geven als je LA wilt ontdekken: skip de zogezegde touristische highlights en ga daadwerkelijk de mooie en toffe plekjes van de stad verkennen. Deze twee zijn nadrukkelijk niet hetzelfde imo. Ook zou ik met effectief 2 dagen in de stad het pretpark skippen, tenzij het een absolute must voor je is (kan ik me niet goed voorstellen, maar die mensen zijn er

).
Bezoek Hollywood Blvd op de avond van aankomst. Je kunt er terecht voor een korte wandeling en een hapje te eten (al kan ik betere plekken bedenken

). Verwacht er niet teveel van, maar ik begrijp dat je het even gezien wilt hebben, en door er te starten heb je de volgende twee dagen je handen vrij om de 'echte' stad te gaan bekijken.
Begin bv op dag 2 met een ontbijtje bij 1 van de zaakjes op Melrose Ave of Sunset Ave of bij The Grove (waar de farmersmarket is). Rij dan door naar de kust en bezoek Venice Beach. Skip vooral Abbot Kinney Blvd niet, met alle leuke winkeltjes, restaurantjes etc. Maak een wandeling over de boulevard. Er is altijd wel wat te zien. Tegen het einde van de middag zou je verschillende dingen kunnen doen, bv een bezoek brengen aan de Getty Center (groot mooi museum met tevens een waanzinnig uitzicht over de stad, bezoek niet het hele museum, je kunt ook 1 of 2 exposities bekijken en een drankje doen op het terras), of ga naar Malibu Beach voor de zonsondergang op het strand of een cocktail in een tent aan zee. Tot slot kun je je dag ook afsluiten in Santa Monica, er zijn daar veel leuke restaurantjes en de pier natuurlijk.
Dag 2 zou je kunnen starten in Griffith Park, bij de Observatory heb je uitzicht over de stad en op het Hollywood Sign. De observatory zelf is volgens mij op maandag gesloten. Rij dan door naar Downtown LA, het historische district. Er is hier erg veel te doen en te zien. Zoek op het web wat je het meest aanspreekt. Genoeg leuke lunchzaakjes ook daar. Sluit dan vervolgens af in 1 van de hippe restaurants op Sunset Blvd. Mocht je nog tijd overhebben tussendoor, dan kun je met de auto altijd een rit maken door een wijk in de stad. Wij hebben door diverse wijken gereden met onze huurauto, bv door Beverly Hills of over Mulholland Drive.