Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

American Express card KLM

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: American Express card KLM

Bericht door CherokeeWarrior »

Ik gebruik mijn KLM Amex eigenlijk voor bijna alles. Bijna alle tankstations accepteren het tegenwoordig (ook onbemande), internetaankopen (eventueel via paypal) etc etc. Vooral om zoveel mogelijk award miles te verzamelen, samen met de aanbiedingen die er zijn van de diverse partners.
Bij hierdoor al regelmatig naar de USA geweest met award tickets.
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Ik zie in de diverse posts hierboven wat verwarring rondom award en level miles. Dat is een belangrijk verschil.

Award miles
---------------
Award miles zijn de punten die je krijgt en die je kan o.a. gebruiken om tickets aan te kopen. Je verdient award miles door:
- te vliegen op vluchten van KLM of een andere Skyteam airline (wel je frequent flyer number opgeven of tijdig een retro-claim indienen!). Afhankelijk van de boekingsklasse krijg je een percentage (kan ook 0% of 200% zijn) van de gevlogen miles als award miles.
- uitgaven te doen op je Flying blue Amex kaart. Elke euro levert 0,5 (basic), 0.8 (silver), 1 (gold) of 1,5 (platinum) award mile op
- uitgaven voor tickets bij KLM (alleen direct bij KLM, dus niet via een broker of bij een Skyteam partner zoals Delta) leveren bij de gold en platinum kaart meer miles op (resp 1,5 en 2).
- je kunt ze ook kopen

Level miles
--------------

Level miles zijn de miles die je krijgt om status te verdienen. Die vervallen elk jaar op 1 januari en hebben verder geen waarde. Als je al status hebt vervallen je in dat jaar "te veel" behaalde level miles niet. Voor elk status niveau is een grenswaarde van level miles. Zodra je die grenswaarde hebt behaald krijg je voor het huidige kalenderjaar plus het volgende kalenderjaar die status.

Je verdient level miles door:

- te vliegen (zelfde voorwaarden als boven). Aantal is afhankelijk van gevlogen mijlen en boekingsklasse. Percentage kan voor dezelfde vlucht anders zijn dan het percentage voor award miles.
- KLM tickets te kopen (direct bij KLM) met een Amex Flying blue _Platinum_ kaart. Bij alle andere kaarten verdien je /alleen/ award miles.
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Bedankt voor je heldere uitleg. :)
Maar als je silver bent wat moet je dan doen om silver te behouden voor het jaar daarop? Niet dat ik daar ooit aan toe kom maar goed.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Zorgen dat je aan het eind van dat volgende jaar tenminste 25000 level miles (of 15 qualifying segments) hebt. Daar tellen dus de meegenomen level miles uit het jaar ervoor mee.

dus haal je in 2017 bijvoorbeeld 32.000 level miles dan ben je silver (vanaf het moment dat je de 25000 gepasseerd bent).

Op 1 januari 2018 heb je dan nog 7.000 level miles "over"

Als je gedurende 2018 minimaal (25000-7000) 18.000 level miles haalt ben je ook in 2019 silver. Daarbij geldt dat elke level mile boven de 18.000 weer mee gaat naar 2019.
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Duidelijk :thumbup:
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

Ik heb zo'n gold card besteld en ga hem even een jaar testen. We zijn toevallig met z'n 3e in Amerika dan voor 5 weken en alle transactie's gaan dus via deze kaart!
Punten sparen eerste jaar komt dus wel goed :)

Level miles wat moeilijker, ga 1x naar USA en 1x naar Budapest met KLM :) dus dat zijn maar 4 vluchten...
Laatst gewijzigd door Anonymous123 op 17 jan 2017, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@Vimo waardoor heb jij je keuze laten bepalen en de Gold Card uitgezocht ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Anonymous123

Elke euro die ik uitgeef met de pas spaar ik 1 award miles, en aangezien ik toch een jaar gratis heb vind ik het prima om te testen.
Bij silver krijg je 0.8 per euro.
Ik had toch een CC nodig, dus ik wou wel even kijken wat dit voor meerwaarden heeft EN of ik überhaupt beetje bij de gewenste aantal award miles in de buurt kom.

Ik moet nog alles(behalve auto en ticket) boeken in Amerika en daar het onderhoud betalen, dus ik zit voor 3 personen toch wel aan een 20.000 á 30.000 +11.000(die ik gratis heb ontvangen) award miles.(da's als ik goed heb gekeken toch al een ticket naar NY gratis :), maar eigenlijk wil ik dan voor een upgrade naar Business Class kiezen, maar geen idee hoeveel award miles dat zijn).

Is het niks, zeg ik hem op na de vakantie in november!
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

:o :o Ik kan de aantallen punten niet meer bijhouden....
Nee ik was benieuwd wat jou redenen waren om bijv niet voor de Silvercard te kiezen
Hou je calculator bij de hand om die puntenstroom bij te kunnen hpouden :thumbup: :lol: :roll:
Stuur mij een PB !
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Voor die 10.000 award miles wel rekening houden met:
Geef in de eerste 3 maanden minimaal € 750,- uit en ontvang de welkomstbonus van 10.000 Award Miles.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Als je serieus over een Amex nadenkt kan het ook de moeite waard zijn om eens naar de reguliere kaarten te kijken ipv de Flying blue kaarten. Met name als je veel reist is de (reguliere) Amex Platinum wel heel erg interessant. Kost wat, maar je krijgt er ook veel voor terug. Lounge access (Delta Sky club, Amex lounges en alle Priority club lounges), volledige huurauto-dekking (zowel aan de auto zelf als liability) waardoor je dus rates zonder die verzekeringen kunt boeken en een uitgebreide doorlopende reis- en annuleringsverzekering. Je krijgt ook meteen executive status bij National, status bij Hilton Hhonors, bij Hertz, Starwood, etc inclusief interessante rates.

De punten die je verdient kun je 1-op-1 omzetten naar award miles bij een airline naar keuze.

Of het je de EUR 700/jaar waard is (het eerste jaar de helft) kun je alleen zelf uitrekenen.

Het grote (en echt grote) nadeel is de wisselkoersopslag. Die is enorm hoog, zeker vergeleken met een Visa gold of platinum.

Wat zo jammer is is dat de amerikaanse Amex Platinum /geen/ wisselkoersopslag heeft en nog fors goedkoper is ook. De Europese is niet alleen duurder maar mist ook nog wat andere voordelen, zoals $200 credit voor uitgaven aan extra's bij een airline naar keuze.
Anonymous123

Hinko schreef:Voor die 10.000 award miles wel rekening houden met:
Geef in de eerste 3 maanden minimaal € 750,- uit en ontvang de welkomstbonus van 10.000 Award Miles.

Moet deze maand 2 kamers Trump tower Las Vegas boeken á 1500 euries,dus komt goed!
Anonymous123

bedeve schreef::o :o Ik kan de aantallen punten niet meer bijhouden....
Nee ik was benieuwd wat jou redenen waren om bijv niet voor de Silvercard te kiezen
Hou je calculator bij de hand om die puntenstroom bij te kunnen hpouden :thumbup: :lol: :roll:

Wanneer ik het interessant vind, kan ik altijd na een jaar de keuze maken om op silver over te gaan.
Nu is mijn grootste beweegreden dat ik dit jaar extreem veel uitgeef door een reis van 5 weken en dus elke euro ook als punt krijg.
Ik kon ook de keuze maken voor 20.0000 gratis miles, maar dan moest ik eerste jaar 170 euro betalen, hier had ik geen zin in.
Eerst kijken of het wat is, dan volgend jaar het besluit nemen wat ik precies ga doen ermee. Hou ik hem of niet en dan in welke vorm? silver of gold?

Nu is de keuze op goud gevallen, omdat hij toch het eerste jaar gratis is.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@ Vimo ; het is een kwestie van rekenen.
Jij hebt het met name over bestedingen buiten de Euro zone.
RoelB heeft al een aantal malen herinnerd aan het feit dat de wisselkoers opslag van Amex hoger is dan van bijv Mastercard en Visa
Mijn favoriet : Mastercard Gold Wisselkoers opslag = 1.5 %
De Visa kaarten in allerlei varianten = 2 %
Bij Amex is dat 2.3 %
Kort om de bocht ; elke $ 1000 betaald met Amex zijn $ 8 diuurder dan met de Mastercard Gold.

Mijn probleem ;hoe bereken je nou de geldswaarde van de punten om een daadwerkelijke vergelijking te krijgen?
Stuur mij een PB !
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Koersopslag bij Visa voor Gold en Platinum is geen 2, maar 1.5%! Alleen bij de basiskaart is het 2%.

@bedeve: Bij Amex zijn de reguliere punten gewoon gelijk aan een mile bij een airline naar keuze. En dan is een mijl bij bijvoorbeeld Delta voor iemand die vaak in de states is waarschijnlijk meer waard dan een mile bij KLM. Afgelopen zomer vloog ik voor 17.500 mijl per persoon LAX-JFK in economy plus. Diezelfde tickets in dollars waren fors duurder. En als ik het traject op mijn intercontinentale ticket erbij had geboekt kostte het ca EUR 300 in reguliere economy. Dus die mijlen leveren zo hun geld wel op.
Anonymous123

bedeve schreef:@ Vimo ; het is een kwestie van rekenen.

Kort om de bocht ; elke $ 1000 betaald met Amex zijn $ 8 diuurder dan met de Mastercard Gold.

Die 8 dollar op 1000 dollar overleef ik wel. Ik betaal met mijn andere cc 1.75%. Ik zocht een 2de kaart en vond dit spaarsysteem opzich wel oke!
Ik ga hem gewoon een jaartje testen, kijken wat de punten zijn die ik behaal. Uiteraard zal ik ook betalen in Nederland ermee en dus geen wisselkoers opslag.
Hij is gratis, dus dat "vergoed" een beetje de teveel betaalde wko.
Ik vind 't allemaal wel prima :)
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Bedankt voor de aanvulling en de correctie @ RoelB ;

heeft u een ANWB Visa Card?
Dan rekent ICS een koersopslag van 2%.
Heeft u een ANWB Visa Gold Card?
Dan rekent ICS een koersopslag van 1,50%.
De Nationale Nederlanden Visa card heeft ook een koersopslag van 2 %
Stuur mij een PB !
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Dat zijn dezelfde rates als voor de reguliere, unbranded Visa kaarten.
Anonymous123

Zijn er mensen die graag een amex gold card willen? Ik heb een link beschikbaar waardoor je 12.500 award Miles ontvangt.

Jaartje gratis testen is altijd leuk en die punten kan je inwisselen voor mooie dingen.

(Stuur maar PB dan)
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

En als je een amex platinum wilt dan heb ik ook wel een referrer link, voor 25k punten :-)
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer