Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Biking Moab

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Geschiere
Amerika-ontdekker

Biking Moab

Bericht door Geschiere »

Ik ben een gelukkig mens want boven verwachting gaan we dit jaar toch nog een trip maken naar het westen van de USA.
Niet de eerste keer en we gaan eigenlijk dingen doen, of eigenlijk meer hikes lopen waar we de vorige keren niet aan toe kwamen omdat de jongste dochter zo ver niet kan lopen. En we wilde absoluut terug naar Moab.
Maar ik zag ook een filmpje over het biken in Moab. Ik heb al gezocht en zie heel veel tochten voorbij komen. Maar tja wat is nu het leukste en past bij ons niveau. Wij zijn goede fietsers en hebben overal in de wereld altijd gefietst en ook wel eens op een mountainbike. Maar niet dat we dus extreem ervaren zijn. Hebben allebei een goede conditie en heb een hekel aan fietstochten waar je elke keer moet afstappen omdat het een langzame groep is. (we zijn verder absoluut niet asociaal :D ).
Ik zag op de site van Rim Tours heel wat tochten staan maar kom er niet goed uit welke nu echt een aanrader is. Dus hopelijk heeft iemand de gouden tip voor ons.
Laatst gewijzigd door Geschiere op 16 mei 2016, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Biking Moab

Bericht door Vito »

Ik hoop niet dat jullie daadwerkelijk aanranders tegen komen op je tocht :lol:

Maar even ontopic, kun je niet veel beter mountainbikes huren en een route online uitzoeken ? Dan ben je van niemand afhankelijk en kun je je eigen tempo aanhouden.
Verleden jaar was dat bij ons ook de bedoeling maar helaas gooide het weer roet in het eten.
Geschiere
Amerika-ontdekker

Bericht door Geschiere »

hahaha, ik heb er maar een aanrader van gemaakt.

is dat prima te doen? we zijn altijd erg van zelf dingen doen maar vroeg me wel even af hoe makkelijk je de fiets dan vervoerd. We overnachten op Archview RV resort en dat ligt nogal een stuk voor Moab.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wat bedoel je met hoe je de fiets vervoert? Wil je in Moab een fiets huren, of voor de hele vakantie? Ben je met een camper? Forumlid Marenko neemt vaak fietsen mee in de camper dus dat kan wel.
Ga je in de zomer? Dan lijkt het mij vrij zwaar. Heb je ervaring met klimmen in de hitte?

Marianne
Geschiere
Amerika-ontdekker

Bericht door Geschiere »

Nee, we gaan met de auto en we gaan in september. Dus ik vroeg me af, als je in Moab zelf een fiets huurt, je die niet makkelijk vervoert. Dan fiets je waarschijnlijk eerst vanaf Moab naar Arches, en dat probleem heb je niet met een tour. En ik weet ook niet hoe goed de routes staan aangegeven.
Ik was gisteren in het Omniversum voor de film National Parks of the USA en daar kwam ook een fietstocht in voor, dus kwam toen eigenlijk op het idee om een dag te fietsen.
We hebben in januari in Cambodja en in Australië ook gefietst terwijl het behoorlijk heet was.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Misschien is het handig om een gps aan te schaffen voor op je fiets. Je moet even opletten of je met de huurfietsen overal mag fietsen. Bij sommige verhuurders mag je namelijk alleen op paved roads fietsen en niet dat dat niet mooi is, maar het is niet overal aan te raden om zomaar op de weg te fietsen. Dat zijn veel toeristen namelijk niet gewend en je hebt een iets grotere kans dan zeg maar in Nederland om van je fiets gereden te worden. Zeker op de 191 of 128. Je kan zowel in als buiten de parken daar prachtig fietsen. Als je wat conditie hebt kan je bv ook de La Sal mountain loop doen (dan spreek je wel over 100km) http://www.discovermoab.com/moab_road_biking.htm
Maar ook de route langs de Colorado is prachtig.
markro
Moderator
Contacteer:

Bericht door markro »

Geschiere schreef:Dan fiets je waarschijnlijk eerst vanaf Moab naar Arches, en dat probleem heb je niet met een tour.
De route van Moab naar het bezoekerscentrum van het Arches NP is goed te fietsen, maar wil je het park verder in, dan gaat het begin van de weg vrij steil naar boven tegen de bergen op. Ik heb daar mountainbikers zien omkeren omdat ze niet verder konden wegens de steilheid van de weg, terug gingen naar het bezoekerscentrum en daar probeerden een lift te krijgen bij iemand met een pick-up truck, die zowel de fietsen als hun mee konden nemen verder het park in. Verderop in het park kan men best fietsen.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Je moet eerst beslissen of je wil roadbiken of mountainbiken (of allebei). Voor het laatste raad ik je zeker aan om echte mountainbikes te huren - niet echt goedkoop, maar voor het terrein daar beter en veiliger dan goedkope Walmart fietsen. Er zijn busjes die je tegen betaling naar de populairste mountain bike bestemmingen kunnen vervoeren (google "moab bike shuttles"). Een aanrader wat betreft terrein waar mensen op alle niveaus terecht kunnen is de "Moab Brand Trails" of "Bar M" trails. Ik ben ook een fan van de Klondike Bluffs trail maar ik weet niet of daar een shuttle naar toe gaat.

Voor roadbiken is het in de Moab omgeving ook prachtig. Als je echt van plan bent langere afstanden te fietsen is ook dan het huren van een goede fiets met dunne bandjes aan te raden. Er is een heel mooi fietspad aangelegd dat vanuit Moab helemaal langs Highway 191 naar de afslag van Highway 313 gaat. Dat fietspad is voor een groot deel geheel apart van de highway en heeft wat steilere klimmetjes in noordelijke richting (voorbij Arches) maar juist daar supermooi. Als je echt energiek bent en van klimmen houdt kun je dan doorfietsen naar naar Dead Horse Point SP of Canyonlands. Langs Hw 313 is een brede vluchtstrook waar het (relatief) veilig fietsen is. Of je kunt langs Highway 128 fietsen, ook gedeeltelijk op een fietspad and heel mooi en niet steil. Nog een optie is via Potash Road langs de rivier fietsen in westelijke richting, dan kom je langs petroglyphs, en dat is een vrij rustige route.

Ik raad af om in Arches NP zelf te fietsen. Het kan wel, maar de wegen zijn small en hebben vaak geen of maar een smalle vluchtstrook en het toeristenverkeer is zo druk. Ik zou geen zin hebben om daar met RVs en zo te vechten voor een plekje op de weg. En mensen letten vaak niet op omdat er zoveel moois is om naar te kijken.

Mocht je in de zomer gaan, dan is het overdag veel te warm om te fietsen. Dan moet je echt heel vroeg in de ochtend op pad om de ergste hitte te vermijden. Neem een Camelbak o.i.d. mee zodat je veel water ter beschikking hebt. In september heb je idd kans op koeler weer, maar neem toch veel water mee, je droogt veel sneller uit dan je denkt en er zijn langs die routes geen voorzieningen.

Veel plezier, ik geniet altijd van onze fietstochten in en om Moab en ik hoop jullie ook!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
mara25
Amerikafan

Bericht door mara25 »

Wij hebben afgelopen september 2 mountainbikes gehuurd bij de Chili pepper bike shop in Moab. Kostte uit mijn hoofd 50 dollar per fiets voor een dag en we hadden echt goede fietsen (volgens mij was de nieuwprijs 3000 dollar)

We konden daar ook voor 10 dollar een fietsendrager huren, maar wij hadden een Chrevrolet tahoe dus daar pastte met alle gemak twee fietsen in (kregen zelf nog wat karton mee om de fietsen en de bekleding van de auto te bescherming) We hebben uiteindelijk een rondje van circa 25 kilometer off road gefietst in dead horse state park.

Afbeelding
2010: Zuid West USA ( LA, Yoshua tree, GC, LV, Page, Bryce, Zion, DV, Yosemite, SF)
2011: Florida
2015: West USA (LV, Sequoia, Yosemite, DV, Zion, Bryce, Moab, MV, GC)
2017: West USA (RMNP, Estes, Yellowstone, GT, Zion, Moab)
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ja, Chile Pepper Bike Shop is onze favoriete fietswinkel/verhuurder in Moab. Aanrader!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Tandenfee
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Tandenfee »

Misschien wel verstandig om de fietsen van te voren te reserveren. Vorig jaar in Mei was er geen fiets meer te krijgen in het weekend dat wij er waren. Er was toen wel een evenement gaande waar we geen rekening mee gehouden hadden.
Marenko
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Martin & Marianne schreef:Wat bedoel je met hoe je de fiets vervoert? Wil je in Moab een fiets huren, of voor de hele vakantie? Ben je met een camper? Forumlid Marenko neemt vaak fietsen mee in de camper dus dat kan wel.
Ga je in de zomer? Dan lijkt het mij vrij zwaar. Heb je ervaring met klimmen in de hitte?

Marianne
Wij kopen wel fietsen maar die gaan niet in de camper hoor :wink: we huren ook altijd een fietsenrek bij de camper :D
Obi Wan Kenobi
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Obi Wan Kenobi »

Zijn de routes ergens makkelijk te vinden online ? waar je eventueel GPX-en kunt downloaden voor de fiets-gps-en
Zouden eventueel ook daar eens willen MTB-en (voorlopig zijn we ook voorzien op rimtours)
Maar als het makkelijk is om bepaalde routes te volgen, zouden we ook eentje zelf huren.
lsl
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door lsl »

1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Jootje1
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Jootje1 »

Wij hebben plannen om mountainbikes in Moab te huren in juli 2017 en ze dan in de camper mee te nemen naar Arches om daar te fietsen.
Is dat haalbaar en/of aan te raden?
Zouden 3 mountainbike überhaupt in een C-25 camper kunnen?
En kun/mag je in Arches ook een soort "off-road" fietsen? Zoals ik wel eens heb gezien op foto's van de Wave.
En is dat zwaar of voor redelijk fitte mensen wel te doen?
Ik hoor heel graag jullie ervaringen en tips, bedankt alvast!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Nee, in Arches mag je niet off-road fietsen (bron). Zoals ik hierboven al schreef, ik zou überhaupt niet aanraden om in Arches te fietsen, vooral in het hoogseizoen. De wegen zijn vrij nauw en het verkeer is heel druk, het is er heuvelachtig dus als je omhoog fietst moeten auto's en RVs geduldig achter je blijven tuffen (en geduld voor fietsers is er in Amerika vaak niet). Bovendien zal het in 2017 een chaos zijn met wegwerkzaamheden. Wij hebben er wel eens gefietst en het is heel mooi, maar dat was buiten het seizoen, en op road bikes ipv mountain bikes.

Mocht je ooit nog in het voorjaar naar Moab gaan, kun je tijdens het Skinny Tire Festival wel Arches in - dan zijn ze er op voorbereid en is het minder druk.

Er zijn genoeg mooie mountainbike trails in de omgeving van Moab buiten Arches, dus ga in Arches zelf maar wandelen ipv fietsen.
Laura&Edwin
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Laura&Edwin »

Dutches heeft al veel gezegd!

Ikzelf ben een racer en huurde 2 jaar geleden bij Poison Spider een mountainbike. Omdat we een huis hadden in Moab ben ik gewoon naar huis gefietst. Van daaruit ben ik een paar keer naar Amasa Back gereden, omdat dat goed te bereiken was. Echter, de hoogte, de warmte en het niveau van de trail maakten er wel telkens een zware onderneming van.

Het is er echt meer dan fantastisch fietsen en de kwaliteit van de huurfietsen is goed, maar als ik diep in mijn hart keek viel het mij wat tegen. In de zin dat het veel zwaarder was dan dat ik verwachtte. Laat je dus vooral niet tegenhouden, maar verwacht geen topprestaties.

Wat ikzelf erg mooi vond was de La Sal Loop. Zo'n 140 km van Moab naar de La Sal Mountains en via Castle Valley weer naar Moab. Ook pittig en beter te doen met dunne banden. Ook te huur bij bv Poison Spider.

Dus: doen! Maar het zal zwaar zijn.

O ja: via discovermoab.com kun je een mooi overzicht krijgen van de verschillende gebieden en de moeilijkheidgraad van de trails.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Inderdaad, laaglanders moeten zich goed realiseren hoe hoog je daar zit als je dat soort inspanningen van plan bent - Moab ligt al op 1225 meter. En de La Sal Loop - wow, petje af dat je dat gedaan hebt, dan ga je naar iets van 2550 meter hoogte geloof ik! Tel daarbij op de droogte en de hitte - het is zwaar. Ik vind het al een hele opgaaf als ik van Moab naar Dead Horse Point fiets, en ik ben aan de hoogte en het klimaat gewend. Maar, het is prachtig!
Laura&Edwin
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Laura&Edwin »

Tocht was idd prachtig! Ik deed hem op onze 5e of 6e dag in Moab. Al wel wat gewend aan hoogte en hitte, maar toch....Twee ontmoetingen met een beer bergop en dan die afdaling door Castle Valley: Wauw!!! Het is echt een heel erg mooie tocht. Maar beter met dunne banden dan met mountainbike (ik deed het met de gehuurde mountainbike). Dat scheelt toch heel wat kilo's omhoog slepen. Én vroeg vertrekken (ik was half 6 weg) dan kun je voor de echte hitte op de dag weer terug zijn. Weg is volledig geasfalteerd, dus het kan ook goed. De klim is hier en daar steil, maar niet zo explosief als de meeste mountainbiketrails.

Deze route is niet bewegwijzerd, dus je moet in Moab even op de goede weg komen, maar daarna geen kaart of iets nodig: 1 lange weg rechtdoor en bij de UT128 linksaf richting Moab. Da's de route :-D

De fietsverhuur en het visitor center hebben kaartjes van de verschillende gebieden, maar ook de sites die Dutches aanhaalde.
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Als je op Google Maps je route ingeeft, bv Moab naar Skyline Arch trail en dan het autosymbool naar fietssymbool omzet, geeft google het hoogte verschil op de route aan + de klim en daal meters.
In deze route moet je van 3900ft naar 5200ft en totaal 2300ft klimmen en 1100ft dalen.
Zoals anderen al aangeven rekening houden met warmte, droge lucht, etc..

In NL fietsen wij regelmatig een rondje op de gewone fiets (40 50km), in Amerika hebben wij 2 fietsen op de camper. Het klimmen in de hitte valt toch altijd weer zwaar tegen.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ