Marceljesse schreef:De 1 is zeker de moeite waard. Er zitten wel een paar saaie stukken in maar well erg leuk als je niet rijdt!!!!!! De meesten zullen het ermee eens zijn; relax rijden zijn sommige stukken niet. De ene haarspeldbocht na de andere.
"Saaie stukken" .......

Ik weet niet welke stukken je dan bedoelt.
Highway 1 staat nog steeds bovenaan ons lijstje van favoriete routes, en wij vonden het allesbehalve saai! En ja, er zitten inderdaad veel haarspeldbochten in de weg, die maken dat het niet echt opschiet. Maar mooi............ neem er de tijd voor om te genieten van de mooie uitzichten!
zrx1100 schreef:Rem betreffende de route LA - SFO. Dit lijkt me vrij onmogelijk om dit op 1 dag te doen in combinatie met sightseeing. Ik ben in september van San Francisco via highway 1 richting LA gereden met
- stop in Santa cruz +/- 1,5 uur
- stop in Monterey voor het aquarium +/- 2,5 uur
- 17 mile drive is echt niet de moeite, ik ben er dan ook halverwege afgereden om highway 1 te blijven volgen
- ik ben dan blijven rijden tot zonsondergang (langer kan niet want je ziet daar geen steek 's nachts) en ben net tot aan Hearst Castle geraakt
Ik ben het ermee eens dat het niet echt mogelijk is om deze weg in 1 dag te doen, als je ook nog niets wil zien. Wij hebben er 3 dagen over gedaan, maar ik zou zeker 2 dagen rekenen. Een stop in Santa Cruz is erg de moeite waard. Er is een leuk centrum, en de boardwalk is ook wel leuk om te zien. Je vind er 1 van de oudste houten achtbanen in Amerika, die volgens kenners nog steeds erg leuk is.
De eerste avond langs deze route hebben we overnacht in Oceanside, vlakbij Monterey (we zijn pas 's middags weggegaan uit San Francisco). De tweede dag zijn we begonnen met een bezoekje aan het Aquarium in Monterey. Wij vonden dat erg mooi en ook leerzaam. Het is mooi aangelegd, en ook het gedeelte dat je buiten kunt bekijken is heel leuk. Zo vind je buiten o.a. het otterverblijf, met een prachtig uitzicht over de oceaan. Het is niet zo heel groot, maar zeker een bezoekje waard.
Daarna hebben we de 17-mile-drive gereden. Deze routen vonden wij ook zeer de moeite waard. Maar goed, smaken verschillen nu eenmaal. De weg voert je langs een aantal mooie huizen die in het bos liggen, maar het gedeelte langs het water vonden wij het mooist. HIer zien je ook de Lone Tree, en het uitzicht over het water is ook heel mooi.
Na de 17-mile-drive hebben we geluncht bij Nepenthe, een restaurant (met café en souvenirwinkel) vlabkij Big Sur. Vanuit dit restaurant en vanaf het terras heb je een spectaculair uitzicht en het eten was ook heel erg lekker. Ik kan je zeker aanraden hier even een kijkje te nemen, al is het maar met een drankje op het terras.
Vlakbij Big Sur ligt ook het Julia Pfeiffer State Park. Hier kun je een wandeling maken langs een pad naar een waterval, die op het strand kletterd. Helaas hebben wij die destijds niet kunnen maken, omdat ik ziek was. Voor een volgende keer staat die zeker op het lijstje!
Na Nepenthe zijn we doorgereden tot San Simeon, waar ook Hearst Castle ligt. Voordat je het dorp inrijdt vind je langs een strand een kolonie zee-olifanten. Wij vonden het een heel bijzondere ervaring om die van zo dichtbij, in het wild, te mogen zien! Ook hier zou ik zeker even stoppen.
Hearst Castle hebben we bezocht op de 3e dag, en ook dat vonden we zeer de moeite waard. Het huis is echt spectaculair en het verhaal erbij is ook leuk om te weten. Dit zou ik zeker niet overslaan!
Dezelfde dag zijn we doorgereden naar Santa Barbara, waar en een tocht gemaakt hebben met een toeristische tram om het stadje te bekijken. Heel leuk! Daarna hebben we over de pier gewandeld, en lekker gegeten bij Moby Dick, met uitzicht over de haven. Onder het eten werden we geëntertaind door de dieren die er rondzwommen (o.a. zeehondjes) en de pelikanen die op jacht waren naar hun avondeten. Als je geluk hebt, kun je hier ook dolfijnen zien!
Deze route is zo mooi, het zou echt zonde zijn om het af te jakkeren. Je kunt onderweg zoveel mooie dingen zien, ik zou er echt meer tijd voor uittrekken!
Groetjes,
Jacqueline