Overigens wonen wij nu in Saoedie Arabie dus papierwerk en procedures zijn ons niet vreemd
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Werken als Faculty op universiteit
-
chebu
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Werken als Faculty op universiteit
Mijn man heeft enkele sollicitaties lopen als Faculty op Amerikaanse universiteiten. Naar ik begrepen heb is het bijbehorende visum een H1-B visum wat dan voor mij inhoudt dat ik niet mag werken. Wij ambieren overigens geen Green Card. Tevens hebben wij twee kinderen in schoolgaande leeftijd en 1 in daycare. Ik heb al wat topics doorgespit en er is veel informatie te vinden maar ik ben vooral op zoek naar mensen die vanuit Europa een Faculty positie in de VS hebben gekregen.
Overigens wonen wij nu in Saoedie Arabie dus papierwerk en procedures zijn ons niet vreemd
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Re: Werken als Faculty op universiteit
Ik ben er zo een. Ik heb mijn PhD bij Tilburg University gehaald en ben nu werkzaam als assistant professor (marketing) aan Penn State University. Wat zijn je vragen?
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Je zegt geen Green Card te ambieren. De maximale verblijfsduur voor een H1b is zes jaar (en eventueel langer als je de dagen dat je niet in het land was kunt 'terughalen'), en daarna móet je een of een Green Card hebben of het land verlaten. Het is dus goed om als onderdeel van de sollicitaties wel op een Green Card in te zetten, en hoe sneller aangevraagd hoe beter, want dat maakt je leven een stuk makkelijker (je mag beiden werken, je kinderen mogen werken, je vermijd de 'age out' situatie voor je kinderen, je hoeft niet het land uit zodra de baan en dus het H-visum op zou houden, enzovoort).
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor jullie berichten! We zien onze toekomst uiteindelijk in Europa. Maar goed, daar zijn we nog niet over uit. Verder heb ik een specifieke vraag. Veel vacatures hebben een betaling van 9 maanden en het is de bedoeling dat de overige drie maanden funding bij bedrijven etc moet worden gezocht. Hoe gaat dat in de praktijk in het werk? Moet je zelf bedrijven etc aanschrijven om aan projecten te komen? Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit systeem werkt.
Ik zal nog eens specifiek de informatie over de greencard doorlezen. Bij enkele universiteiten zoals Purdue wordt aangegeven dat er wordt geassisteerd bij het aanvragen van de Greencard. Betekent dat dat zij de papieren rompslomp voor een deel regelen?
Ik zal nog eens specifiek de informatie over de greencard doorlezen. Bij enkele universiteiten zoals Purdue wordt aangegeven dat er wordt geassisteerd bij het aanvragen van de Greencard. Betekent dat dat zij de papieren rompslomp voor een deel regelen?
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Een 9 month salary is inderdaad heel normaal in de academische wereld. Nee, het is niet per se het idee dat je voor de rest van de funding op zoek MOET bij bedrijven, daar zijn ook alternatieven voor, en het hangt sterk af van de richting en het niveau waarop je werkt. Als je als assistant professor aan de slag gaat, heb je regelmatig 1 of 2 maanden 'summer support' (dat is dus nog 1 of 2 maanden extra salaris bovenop je 9-month salary) de eerste twee jaar (de rest is typisch prestatie afhankelijk). Overigens is het ook de gewoonte om een 9 month salary over 12 maanden uit te laten betalen, en dan de eventuele summer support als vakantiegeld erbij te laten betalen in de zomer. Het is gezond om gewoon je 9 month salary als 12 month salary te zien, en alles wat daar nog bij komt is bonus. Als je niet rond kan komen van je 9 month salary, heb je een uitdaging.
Voor associates en full die een chaired position hebben, zit de summer support daar veelal bij, dus die komt van een sponsor (dat kan het bedrijfsleven zijn). De afdeling 'development' die donaties van alumni en sponsoren zoekt, is daar ook deels verantwoordelijk voor. Over het algemeen wordt junior faculty (dus assistant professors) en net nieuwe faculty enigszins beschermd en hoef je niet meteen de boer op voor je summer funding.
Je kunt (en mag) vanwege dat 9 month salary in theorie ook aan de slag als consultant bij bedrijven in de zomer, maar ik ken weinig mensen die dat doen - het is funest voor je onderzoek.
Wat betreft greencard assistentie: als faculty val je vaak in de EB2 (voor bijv PhDs) of de EB1 (voor bijv full profs die al heel wat gepubliceerd hebben en prijzen hebben gewonnen) categorie. Universiteiten helpen vaak greencard aanvragen te doen voor de EB2 categorie, soms ook voor de EB1 (maar omdat die laatste veel individueler is, vaak ook niet). Voor de EB2 categorie dienen zij dan ook de aanvraag in. In mijn geval betekende dat zij brieven samenstelden, zij alles verzamelden (met andere woorden, mij alles lieten invullen, maar dat betekende wel dat ik de juiste formulieren in te vullen kreeg), en dat zij ook nog een (klein) deel van de kosten op zich namen. Zij weten ook weten hoe je het beste zo'n file kunt indienen, en daar was ik best gelukkig mee.
Wat Amikix zegt klopt. Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat je met een greencard niet per se HOEFT te blijven. Die vrijheid heb je nog altijd. Het maakt je leven zoveel makkelijker dan op een H1B visum, niet in het minste voor jou (de spouse). H4 is echt een rot visum.
Mocht je meer weten over het greencard aanvraagproces - op mijn blog heb ik een aantal keer over het aanvraagproces geschreven: o.a. https://johannaslot.com/2014/10/20/volg ... reen-card/ In deze map heb ik alle visum en greencard zaken georganiseerd (met nog meer regelwerk dingetjes): https://johannaslot.com/category/regelw ... ganisatie/
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel!
Voor associates en full die een chaired position hebben, zit de summer support daar veelal bij, dus die komt van een sponsor (dat kan het bedrijfsleven zijn). De afdeling 'development' die donaties van alumni en sponsoren zoekt, is daar ook deels verantwoordelijk voor. Over het algemeen wordt junior faculty (dus assistant professors) en net nieuwe faculty enigszins beschermd en hoef je niet meteen de boer op voor je summer funding.
Je kunt (en mag) vanwege dat 9 month salary in theorie ook aan de slag als consultant bij bedrijven in de zomer, maar ik ken weinig mensen die dat doen - het is funest voor je onderzoek.
Wat betreft greencard assistentie: als faculty val je vaak in de EB2 (voor bijv PhDs) of de EB1 (voor bijv full profs die al heel wat gepubliceerd hebben en prijzen hebben gewonnen) categorie. Universiteiten helpen vaak greencard aanvragen te doen voor de EB2 categorie, soms ook voor de EB1 (maar omdat die laatste veel individueler is, vaak ook niet). Voor de EB2 categorie dienen zij dan ook de aanvraag in. In mijn geval betekende dat zij brieven samenstelden, zij alles verzamelden (met andere woorden, mij alles lieten invullen, maar dat betekende wel dat ik de juiste formulieren in te vullen kreeg), en dat zij ook nog een (klein) deel van de kosten op zich namen. Zij weten ook weten hoe je het beste zo'n file kunt indienen, en daar was ik best gelukkig mee.
Wat Amikix zegt klopt. Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat je met een greencard niet per se HOEFT te blijven. Die vrijheid heb je nog altijd. Het maakt je leven zoveel makkelijker dan op een H1B visum, niet in het minste voor jou (de spouse). H4 is echt een rot visum.
Mocht je meer weten over het greencard aanvraagproces - op mijn blog heb ik een aantal keer over het aanvraagproces geschreven: o.a. https://johannaslot.com/2014/10/20/volg ... reen-card/ In deze map heb ik alle visum en greencard zaken georganiseerd (met nog meer regelwerk dingetjes): https://johannaslot.com/category/regelw ... ganisatie/
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel!
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Bedankt vpor deze schat aan informatie Johanna! Ik wist niet dat deze nuances er waren. Ik heb nog een pre-Kindergarten kind dus om geld te sparen zou ik thuis kunnen blijven de eerste maanden. Maar dat is nu nog niet aan de orde.
Een andere praktische vraag: heb je met een H1B visum het recht om een huis te kopen?
Een andere praktische vraag: heb je met een H1B visum het recht om een huis te kopen?
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zo lang je cash kan betalen. Of iemand vindt die jou zonder credit score/credit history geld wil lenen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Zo'n beetje wat Elke zegt. Ja, je mag een huis kopen, maar heel eenvoudig is het niet om iemand te vinden die je zonder credit history geld wil lenen. Maar het kan wel
Het is mij ook gelukt.
Ik heb in mijn vierde maand hier al een huis gekocht. Ik heb via een lokale hypotheekadviseur een lokale bank gevonden die WEL bereid was mij een hypotheek te geven. Mijn rentepercentage was uiteindelijk maar zo'n 0.8% hoger dan ik zou kunnen krijgen had ik een goede credit rating gehad. En ik had op basis van mijn salaris een veel duurder huis kunnen kopen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik moest wel minstens 20% 'down' (aanbetaling) doen (ik heb 30% gedaan), dat hielp ook. Je hoeft dit niet te proberen bij nationale banken - die werken met zulke rigide processen... Mijn voordeel was dat die lokale bank een lokale accountmanager heeft die snapt dat er in onze college town een nogal grote markt is voor buitenlandse, prima verdienende, betrouwbaar betalende, en relatief lang blijvende faculty, en die dus graag hun hypotheken aanbiedt.
Je moet zo'n type alleen zien te vinden... bij mij lukte het via netwerken (gesprekken met andere buitenlandse faculty).
Nu ik erover nadenk - ik zat zelfs nog op een J1 toen ik mijn huis kocht! Mijn H1B kwam zelfs twee maanden daarna! Visum maakt helemaal niet uit.
Ik heb in mijn vierde maand hier al een huis gekocht. Ik heb via een lokale hypotheekadviseur een lokale bank gevonden die WEL bereid was mij een hypotheek te geven. Mijn rentepercentage was uiteindelijk maar zo'n 0.8% hoger dan ik zou kunnen krijgen had ik een goede credit rating gehad. En ik had op basis van mijn salaris een veel duurder huis kunnen kopen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik moest wel minstens 20% 'down' (aanbetaling) doen (ik heb 30% gedaan), dat hielp ook. Je hoeft dit niet te proberen bij nationale banken - die werken met zulke rigide processen... Mijn voordeel was dat die lokale bank een lokale accountmanager heeft die snapt dat er in onze college town een nogal grote markt is voor buitenlandse, prima verdienende, betrouwbaar betalende, en relatief lang blijvende faculty, en die dus graag hun hypotheken aanbiedt.
Je moet zo'n type alleen zien te vinden... bij mij lukte het via netwerken (gesprekken met andere buitenlandse faculty).
Nu ik erover nadenk - ik zat zelfs nog op een J1 toen ik mijn huis kocht! Mijn H1B kwam zelfs twee maanden daarna! Visum maakt helemaal niet uit.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik heb een gelijksoortige evaring bij onze credit union. Die hebben veel klanten die bij Silicon Valley bedrijven werken en verse immigranten zijn/waren. Bijvoorbeeld het aanvragen van een credit card gaat daar een stuk makkelijker, gewoon op basis van je aanstellingsbrief waarin het salaris staat vermeld.
Dat hangt ook erg van de omgeving af. Een vriend in Michigan heeft zonder credit score een huis gekocht, omdat daar veel onderzoekers zitten zonder credit score zijn er mogelijkheden voor. Voor mij in Florida bleek het niet te doen om een hypotheek te krijgen zonder credit score, niet bij de bank, niet bij de credit Union en niet bij vijf verschillende brokers die ik aan de lijn heb gehad. Cash kopen mag altijd :p
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Precies 4 dagen geleden stuurde mijn man een sollicitatie naar een universiteit en gisteravond mailden ze terug dat hij al naar de 2e ronde was. En niet voor assistant maar voor associate. Dat gaat wel heel snel. Ik heb totaal geen idee maar ze willen nog referenties, een overzicht van zijn conferenties en een beschrijving aan welk project hij nu werkt. Is het normaal dat ze zo snel zijn? Zelfs onze huidige instelling in Saudi was niet zo snel.
Het gaat overigens om een universiteit in Boulder, Colorado in dit geval.
Het gaat overigens om een universiteit in Boulder, Colorado in dit geval.
-
chebu
- Amerika-ontdekker
En bedankt voor jullie reacties!
CU Boulder? Dat is een goede universiteit. Heel mooie stad ook, maar wel relatief duur om te wonen, dus houd daar rekening mee met onderhandelen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Ja, dat heb ik al gezien. Gelukkig hebben we in Saudi wat spaarcentjes opgedaan
Maar ik zou zelf ook graag ooit gaan werken. Met 2 inkomens woont net wat beter dan met 1.
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Gefeliciteerd met de volgende stap in het sollicitatieproces!
Om je vraag te beantwoorden, 'kan het zo snel gaan?', ja het kan zo snel gaan. In mijn geval was het slechts een twee uur (!) nadat ik mijn sollicitatiebrief had gemaild dat ik een reactie kreeg, en wel eentje van 'kun je hierheen vliegen voor een visit?'. Het ligt er maar net aan in welk stadium van sollicaties het departement zit. Soms duurt het maanden, soms krijg je meteen een reactie. Het ligt er ook maar net aan hoe bekend de sollicitant in het veld is, en of er toevallig een connectie met de bestaande faculty is die meteen een oordeel kunnen geven.
Mooi ook dat het voor associate is, kijk dan wel even of hij ook meteen tenure krijgt, of dat ie een associate-without-tenure positie krijgt (en wat hij dan moet doen voor een tenured positie).
En CU Boulder - inderdaad goede universiteit, en fantastische omgeving!! Geweldige kans!! Succes!
Om je vraag te beantwoorden, 'kan het zo snel gaan?', ja het kan zo snel gaan. In mijn geval was het slechts een twee uur (!) nadat ik mijn sollicitatiebrief had gemaild dat ik een reactie kreeg, en wel eentje van 'kun je hierheen vliegen voor een visit?'. Het ligt er maar net aan in welk stadium van sollicaties het departement zit. Soms duurt het maanden, soms krijg je meteen een reactie. Het ligt er ook maar net aan hoe bekend de sollicitant in het veld is, en of er toevallig een connectie met de bestaande faculty is die meteen een oordeel kunnen geven.
Mooi ook dat het voor associate is, kijk dan wel even of hij ook meteen tenure krijgt, of dat ie een associate-without-tenure positie krijgt (en wat hij dan moet doen voor een tenured positie).
En CU Boulder - inderdaad goede universiteit, en fantastische omgeving!! Geweldige kans!! Succes!
-
chebu
- Amerika-ontdekker
De universiteit wil persoonlijk contact met de referenties. Is dat gangbaar? Sorry voor al mijn vragen. En bedankt voor het beantwoorden!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat bedoel je met 'persoonlijk contact'? Een fysieke ontmoeting? Of de referenties per telefoon contacteren? Dat laatste is gangbaar. Het eerste niet.
Elke
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Per telefoon denk ik.
Ik heb me wat meer verdiept in de stad maar die huizenprijzen
Jeetje...
Ik heb me wat meer verdiept in de stad maar die huizenprijzen
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Ja, dat is gangbaar. Vooral voor een associate positie doen ze dat vrij vaak. Het is zelfs heel ongebruikelijk om geen contact op te nemen met referenties als de kandidaat niet bekend is bij de faculty. Er wordt in de regel gevraagd naar kwaliteit van onderzoek, de inbreng van de kandidaat in het onderzoek, de werkhouding, evt teaching, etc. In mijn geval is er contact opgenomen met referenties, maar ook met anderen die mijn werk kennen. Dat is heel normaal in de academische wereld, zo'n 'vetting process'. Kan gaan per telefoon of per email, of soms face to face als men elkaar bijvoorbeeld op conferenties tegenkomt. Niets achter zoeken (if anything, it's positive).
-
chebu
- Amerika-ontdekker
Johanna en anderen, bedankt weer voor deze schat aan informatie. Ik ben benieuwd wat eruit komt. We zullen maar niet te hoog inschatten want als iets te mooi is om waar te zijn... (zelf geef ik, op het allereerste gezicht de voorkeur aan Purdue, goedkoper, betere informatie etc).
Ik vind de info van HR op de site van Boulder nogal weinig. Ik kan bijvoorbeeld helemaal geen info vinden over International Faculty, relocation etc.
Afwachten maar. Ik moet iig een nieuw paspoort. En ik heb slechts een vaag idee over visa etc maar daar wordt mee geholpen denk ik. Als het wat concreter wordt dan ook informatie over scholen, sport, etc.
Ik vind de info van HR op de site van Boulder nogal weinig. Ik kan bijvoorbeeld helemaal geen info vinden over International Faculty, relocation etc.
Afwachten maar. Ik moet iig een nieuw paspoort. En ik heb slechts een vaag idee over visa etc maar daar wordt mee geholpen denk ik. Als het wat concreter wordt dan ook informatie over scholen, sport, etc.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 8108 Weergaves
-
Laatste bericht door dutch_in_seattle
-
- 6 Reacties