wij zijn net terug van onze roadtrip waar we verschillende nationale parken hebben gedaan en hier even mijn bemerkingen:
RMNP, eerste en properste park dat we ooit al gedaan hebben. geen enkele aziaat of dergelijke nationaliteiten tegen gekomen. Enkel europeanen en amerikanen. was eventjes druk op de Trail Ridge Road maar was goed te doen, heb ik trouwens toch op mijn gemak gedaan want had redelijk wat last van hoogteziekte

.
Badlands NP, heel mooi park en bij ons was het heel rustig. Overal ruim voldoende parkeerplaats, praktisch geen aziaten en de toiletten relatief proper.
Custer SP / Black Hills, prachtige regio en heel kalm. Buiten enkele harleyrijders kwamen we hier soms geen kat tegen. Heel aangenaam om de scenic byways te nemen. ook heel gezellige dorpjes.
Mt. Rushmore, was druk maar niet om zot van te worden, hier kwamen we wel al de eerste hoopjes aziaten tegen me 100 selfiesticks rond hun hoofd hangend.
Yellowstone NP wij zijn er 2 dagen geweest op vrijdag en zaterdag en hebben enkel in de file gestaan door een kudde buffalo's voor de rest nergens file en overal vlot parkeerplaats gevonden. Ik heb wel onze planning zodanig aangepast de we de meest toeristische zaken zoals mammoth, old faithfull en grand prismatic pas in de late namiddag deden. Parking van old faithfull om 17u stond zelfs nog niet halfvol. we hebben van 19u tot bijna 21u de upper geyser basin trail gewandeld en we stonden zelfs alleen aan de morning glory pool. Zoals reeds aangehaald kun je hele mooie plaatsen vinden in het park waar er geen bussen mogen komen zoals fire river loop road waar je ook kunt zwemmen. Aziaten gaan dit zowiezo niet doen, zijn helemaal van kop tot teen ingepakt om maar geen sprietje zonlicht op hun te krijgen. Maar ze waren wel alom aanwezig hoor we hebben ze niet overal kunnen ontwijken, zijn geen minuut stil en staan overal en constant in de weg. Wat me ook opviel en vorig jaar hadden we dit niet maar dat er opvallend veel Indiërs en Pakistanen waren en die zijn niet veel beter. En ja het is ongelooflijk maar de toiletten waren overal degoutant, de stank was gewoon niet te harden. En ook een Indisch koppel bijna bij hun kraag gegrepen toen ze van de boardwalk afgingen om de zoveelste selfie te nemen ... ze stonden er vlug weer op, de onnozelaars. Wij vonden onze ervaring van het park echt fantastisch. toen we op zondag erdoor moesten rijden om via West Thumb het park te verlaten richting Grand Teton NP was het opvallend drukker, dus ik zou zeker zondagen vermijden in NP's.
Grand Teton NP zeer rustig NP buiten Jenny Lake daar was het immens druk en zijn we terug moeten vertrekken omdat we geen parkeerplaats vonden. Dit kwam door combinatie van factoren, het was zondag en heel mooi weer dus er waren heel veel locals en ze zijn de parking aan het vernieuwen waardoor er slechts beperkte plaatsen zijn om te parkeren bij Jenny Lake. Voor de rest absoluut geen problemen gehad en misschien in totaal 5 Aziaten gezien.
Arches NP dit was het drukste park dat we gedaan hebben. Prachtig NP, zeer mooie trails maar ga smorgens vroeg of savonds wandelen zowel voor de drukte als de temperaturen want in de zomer zijn gevoelstemperaturen van meer dan 40 graden geen uitzondering. Heb de delicate arch trail smorgens om 7u30 gedaan en de parking stond meer dan half vol. Nog geen bussen met Aziatente zien op dit tijdstip. om 10u30 toen ik terug was en het ook al ruim 30 graden was stond de parking overvol en krioelde het van de bussen en selfiesticks ... wou niet in de andere mensen hun plaats zijn
Canyonlands NP ook heel mooi park, maakt zijn reputatie van mini Grand Canyon zeker waar ... bij ons was het heel rustig we hebben zelfs een heel stuk off-road gereden en we zijn maar 2 jeeps en een mountainbiker tegen gekomen. Hier wel het weer goed ik de gaten houden, net toen we terug waren van de off-road begon het echtig heftig te regenen en te onweren, kan wel eens voorkomen in deze regio en bijgevolg ook de nodige flash floods. je kon er gemakkelijk de resultaten van zien tijdens het off-road rijden. mooi en leuk maar opletten, goed informeren voor je vertrekt bij de rangers of locals.