Lucid schreef:Beste leden,
In 2014 emigreerde ik naar Amerika en in de tussentijd ben ik getrouwd en heb ik een baan gevonden. Uiteindelijk willen we over enkele jaren een huis kopen. We huren nu een eenvoudig "one bedroom"-appartementje voor $1500 per maand.
[...]
Mijn vragen:
1) Welke gek heeft dit rare systeem bedacht? (Retorische vraag.)
2) Werkt het in je voordeel of nadeel als je een nieuwkomer bent in de Verenigde Staten?
3) Waar kun je je credit laten berekenen? Krijg je dan ook een bewijs van je credit score?
4) Hoe bouw je credit op zonder al te rare fratsen?
5) Hoe zit het met credit als je getrouwd bent? Heb je dan nog altijd een individuele creditscore?
Alvast mijn dank voor de reacties!
1) vast risk assessment managers bij de grote banken die zoveel mogelijk willen lenen, maar het risico willen kunnen bepalen.
2) ultimato: in je nadeel. Het gaat niet alleen om je score, maar ook om je history. En die gaat maar twee jaar terug als je in 2014 aangekomen bent.
3) er zijn drie bronnen als het gaat om je credit score, bij elk kun je een of twee maal per jaar je score opvragen. Maar het zou maar zo kunnen dat het ook bij je bank kan. Wij zitten bij BoA, en daar krijg je elke maand via internet bankieren een overzichtje (grafiekje).
4) kortgezegd: geld uitgeven, en gebruik je credit card. Huur, boodschappen, een carloan misschien en je saldo elke maand weer netjes aanvullen. Helemaal op nul krijg je hem nooit, want er altijd uitgaven die nog afgeboekt meoten worden is mijn ervaring, en dan draag je altijd een beetje over naar de volgende maand. Dat is heel erg kort door de bocht, maar klopt wel redelijk. In ons geval hadden we binnen twee jaar een score tegen de 800. Voldoende om voor een goede hypotheek in aanmerking te komen.
5) individueel. Heel grappig, mij vrouw opende van het voorjaar pas haar eerste bankrekening (ook wij zijn in 2014 naar de VS verhuisd), en binnen twee maanden was haar FICO score boven de 700. Je begint dus zeker niet op nul (350).
Ook wij hebben altijd "within our means" geleefd, en ook wij hebben niet het idee dat we daarvoor bestraft worden. Het was van ons een bewuste keuze om toen we in de VS aankwamen een auto te leasen, juist om credit op te bouwen (en ook om voldoende cash over te houden om een huis in te richten). Deze auto hebben we afgelopen winter overgenomen. Behalve ons huis is niets van de bank (en ook dat huis zullen we sneller afbetalen dan de 30 jaar die daarvoor staat).
Wat wel een probleem is, is dat leningen nogal eens gepresenteerd worden als een oplossing voor je problemen, terwijl je als je niet veel te verteren hebt je alleen maar verder in de shit komt als je leent. Dat was al zo in NL 30 jaar geleden. De enige die er beter van wordt is de bank.
LA, LA, LA....