Ik heb een aantal gratis android apps getest met off-line navigatie mogelijkheden. Be-on-road, Magic Earth, Here Maps & Maps.ME. Voorlopig hou ik het bij Here Maps & Magic Earth.
Voordelen van Here Maps: zeer nette interface, uitgebreide POI database, base terrain map, POI zoekresultaten op kaart zichtbaar (helaas niet op naam, enkel een pinnetje die je weer een-voor-een moet aantikken), "follow mode" (geen navigatie, maar je ziet wel waar je rijdt en eventueel hoe snel je mag). Je kan ook een account aanmaken en op je pc al allerlei stops gaan toevoegen als favorieten en groeperen per dag. Die synchroniseren dan met je smartphone zodat je ondanks het gebrek aan waypoints toch relatief snel doorheen je dagelijkse routes zou moeten kunnen navigeren.
Nadelen van Here Maps: zeer, zéér kale kaarten vergeleken met Openstreetmap kaarten:
Je oriënteren gaat 1000x makkelijker met OSM kaarten. Geen lane-assistance. Niet mogelijk POI's te zoeken "langs de route" of "nabij de bestemming"; enkel "in de huidige omgeving". Geen dynamische zoom/tilt tijdens rijden. Algemeen tragere kaart-weergave. Geen waypoints mogelijk. Niet mogelijk .kml routes te importeren.
Voordelen Magic Earth: lane-assistance, iets aangenamere stembegeleiding, veel duidelijkere kaarten (OSM) als je inzoomed, POI search "langs de route" en "nabij bestemming" mogelijk, snellere kaart-weergave, dynamische zoom/tilt, 2 waypoints mogelijk.
Nadelen Magic Earth: geen follow-mode, geen base terrain map, niet mogelijk POI resultaten op kaart weer te geven; enkel in een lijst, iets slechtere POI database, interface minder gelikt. Ook mogelijks favorieten toe te voegen, echter niet te groeperen per dag bijvoorbeeld. .kml routes importeren werkt niet zo goed.
Maps.ME is ook een heel goede als referentiekaart; ingezoomed is die de duidelijkste van allemaal, met veel POIs direct zichtbaar én met naam vernoemd. En ondanks dat importeren van .kml tracks hier het best werkt, vind ik hem om te navigeren toch niet geschikt: er ontbreekt lane guidance, speed limits en waypoints; uitgezoomed is die het meest kaal van allemaal; zelfs interstates verdwijnen, en voice is vreselijke robotische text-to-speech itt de andere.
(Verder heeft be-on-road een heel ongebruiksvriendelijke manier van POI's zoeken.
OsmAnd is dan weer veel te complex voor m'n copiloot, maar vertoont wel de meest gedetailleerde kaarten op alle zoomniveau's dus zou eventueel als referentiekaart kunnen dienen op een 2e smartphone bv. Dat gezegd zijnde, vind ik Maps.ME hiervoor toch eenvoudiger in gebruik.)
Als iemand nog alternatieven kent, laat maar weten