Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door Hinko »

Kort maar krachtig, nee absoluut niet. Denk er ook helemaal niet aan.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door Old Faithful »

Ik ook niet. Misschien dat het anders zou zijn, als ik er zou wonen.
Groet,

Old Faithful
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

ik woon er, en dacht er tijdens onze reizen ook nooit aan, maar zag af en toe wel eens iemand met een pistool aan zen riem.
Net zoals ik da nu af en toe zie. AZ heeft een behoorlijk lakse wetgeving wat betreft wapens. Er is hier om de paar maanden wel ergens een gunshow en ik ben er dan ook al naartoe geweest. Je wilt niet weten wat er gewoon open en vrij te koop is.
En toch ben ik er niet tegen.
Ik ben inmiddels zelf al gaan schieten met verscheidene wapens (9mm - .44 - AR - single shot sniper geweer- shotguns - ...) en vond het heel erg leuk :oops: 8) Heb er ook foto's van en filmpjes maar die zal ik hier maar niet plaatsen.

Collegas hebben bijna allemaal wapens en sommigen hebben er altijd eentje bij, al ligt die meestal in de wagen omdat het niet binnen mag bij ons in het bedrijfsgebouw. Ze zijn er ook extreem voorzichtig mee en alles wordt dubbel gecheckt eer ik ze in handen krijg om te bekijken en dan nog zeggen ze 'keep your finger off the trigger please'

Dus nee, ik sta er nu in het dagelijks leven ook niet stil mee.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Denk er niet aan, doet mij ook niet veel.

Vond het afgelopen week wel raar dat een man (rond de 70 jaar) bij de Quality Inn Vicksburg MS stond in te checken met een best pistool aan zijn heup. Later zag ik de man in het ernaast gelegen restaurant, zonder zijn wapen. Ik vroeg mij af waar hij dat ding gelaten had. Er waren geen kluisjes op de kamer en hij droeg geen tas bij zich.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Pepito
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Pepito »

Bij asociaal gedrag in het verkeer in de VS ben ik me er zeker van bewust dat men een vuurwapen kan hebben. En ik merk dat het mijn gedrag ook beïnvloed, als er in de VS iemand dringt of voor wil denk ik, ga maar lekker, terwijl ik in Nederland wacht maar lekker op je beurt zou denken.
Buiten het verkeer ben ik me er niet van bewust, en valt het me ook niet echt op.
De specifieke link in het verkeer komt omdat een oom van mijn vrouw bij een verkeersruzie in Hollywood is doodgeschoten. Onderhand 15 jaar geleden, maar het leed is in de familie nog altijd voelbaar.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

wij gaan al 20 jaar naar de usa en zagen al vaak mensen met wapens aan hun riem of in de wagen, dit hoort nu eenmaal bij de usa.

We voelen ons ondanks dat feit nog steeds veiliger in de usa dan ergens 's avonds in Brussel of antwerpen rond te lopen, gekken lopen er rond in alle landen tegenwoordig. Misschien is het inderdaad beter dat er iemand met een wapen in de buurt is dan niet denk ik de laatste jaren soms.

"Guns don't kill people, people do" is 1 van de motto's van wapenbezitters en dat is eigenlijk niet eens heel fout.
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Niet echt, ik heb in Nederland ook jaren aan schietsport gedaan en had zelf vuurwapens. Hier dragen burgers geen wapens (althans niet legaal), dat is het grote verschil.

Overigens gelden er in elke staat weer andere regels voor open dan wel concealed carry, maar als mensen het legaal doen vind ik het geen probleem.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Amerikanist, ik weet het bar goed dat er verschillende regels voor carry en voor vuurwapens in het algemeen. Daar zit een heel groot gevaar in als law-abiding burger die door de VS heen aan het reizen is.
Ruud2004 schreef:Ik vroeg mij af waar hij dat ding gelaten had. Er waren geen kluisjes op de kamer en hij droeg geen tas bij zich.
Vele hier in de VS hebben een soort van kluisje in hun center console van hun auto.

Vind het boeiend om jullie reacties te lezen en ik wil iedereen heel erg bedanken. Het geeft mij een totaal ander beeld dan wat ik in gedachte had.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zolang je maar blank bent, is het geen probleem als je wettelijk (met een vergunning) een vuurwapen draagt. Als niet-blanke, zelfs met een vergunning, daarentegen ....
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Benno - laten we dat voor een ander topic behouden. Daar gaat dit gehele topic niet over. Bedankt!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Was meer een opmerking bestemd voor toeristen. Als blanke toerist zul je waarschijnlijk andere ervaringen hebben dan als niet-blanke toerist.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Benno - in ben er mee eens wat er gebeurt is in de afgelopen dagen heel erg naar is maar daar gaat dit topic niet over. Nogmaals je berichten gaat te veel richting de gebeurtenissen van de afgelopen dagen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik woon in de US.
Ik zou me zorgen maken als ik kinderen had die op play-dates gaan. Dan zou ik willen weten of er geen vuurwapens in dat huis waren waar een van de kinderen - vinding-rijk als ze zijn - toegang toe zou kunnen hebben. Ik zou me ook zorgen maken of een kind van thuis een wapen mee naar school zou nemen voor een onofficiele 'show&tell'.
Ik heb me ook wel zorgen gemaakt de keren dat ik hoorde dat er een ontslag/ontlagen vielen bij het bedrijf waar mijn man toen werkte. Vooral in de 90er jaren leidde dat tot een aantal shootings op de werkplek.
Ik ben ook nerveus dat mijn man aangehouden kan worden door politie en dat een nerveuze officer hem dan zal verwonden - of erger.

Maar voor toeristen in de US ? Ik zou me meer zorgen maken en me indekken ! waar het gaat om een te krappe zitplaats in het vliegtuig, rijden op onbekende wegen in een onbekend voertuig, te lang/te veel in de felle zon, beten van insekten en spinnen, stuivende grond, enz.
Er vallen meer 'slachtoffers' onder toeristen omdat ze denken dat waarschuwingsbordjes niet voor hen gelden, dat ze een selfie moeten nemen zo dicht mogelijk bij een wild dier, en door algehele toerisme euforie.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Toen ik hier nog als buitenlandse toerist in de VS was heb ik eigenlijk nooit een burger met een vuurwapen zien lopen en ik stond daar ook niet bij stil.

Nu ik hier al weer meer dan twintig jaar woon ben ik me er wel veel meer van bewust, zeker omdat de media de schietpartijen zoveel aandacht geven. Met name na de moorden bij een kerk net ten noorden van mijn kantoor in Colorado Springs ben ik erop gaan letten. Toen bleek dat er onder de kerkgangers ook mensen waren die een (verborgen) wapen droegen, wat uiteindelijk ertoe leidde dat de schutter is overmeesterd. Heel voorzichtig bij onze eigen (vrij grote) kerk gevraagd of die op dit soort incidenten voorbereid waren. Bleek dat ze inderdaad "ushers" hadden die een vuurwapen droegen - al kregen die wel training.

Een tijd later wilde ik door een deur met een andere persoon en toen merkte ik dat hij een hard object in de holte van z'n rug had. Was dat een...? Jawel. Ik moet zeggen dat ik me toch wel veiliger voelde in de wetenschap dat er mensen waren die ons konden verdedigen tegen kwaadwillenden.

Het gekke is dat in veel staten je een vuurwapen zichtbaar mag dragen zonder vergunning, maar als je er niet mee te koop wilt lopen dan moet je een vaak een vergunning hebben.

Ongeveer 5% van de bevolking heeft zo'n vergunning. Echter, in sommige staten heb je ook een vergunning nodig als je bijvoorbeeld een groot kampeermes in je rugzak (of aan je broek, maar onder je jas) hebt. Veel mensen vragen ook een vergunning aan zodat ze gemakkelijker een wapen kunnen meenemen naar de schietbaan. Je mag het in sommige staten zonder vergunning bijvoorbeeld wel in de auto meenemen, maar het moet dan zichtbaar zijn als je van de auto naar het gebouw loopt. Hetzelfde als je van je huis naar de auto loopt.

De meeste wapenbezitters lopen niet graag met hun wapen te koop - ze vinden dat onnodig provocerend. Bovendien zijn mensen met een zichtbaar wapen natuurlijk het eerste doelwit tijdens een schietpartij.

Hoeveel van die 5% ook daadwerkelijk een vuurwapen dragen weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat het maar een fractie is. Bij m'n vorige baan (waar vuurwapens verboden zijn voor werknemers maar niet voor bezoekers/toeristen) maakten we er wel grapjes over. Als iemand bijvoorbeeld een colbert droeg werd er steevast gekscherend gevraagd: "You packing today?".

Het gekke is dat ik me nu juist in Nederland minder veilig voel omdat ik weet dat er onder de burgers niemand met een vuurwapen rondloopt die actie zou kunnen ondernemen mocht een onverlaat tekeer gaan... Een beetje de omgekeerde vraag dus: "Sta je stil bij het feit dat men geen vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Nederland?".
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

"Sta je stil bij het feit dat men geen vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Nederland?"

Totaal niet, omdat ik in Nederland ben opgegroeid en het normaal was. Nu geef ik eerlijk toe dat ik soms wel eens denk wanneer ik terug ben in Nederland, goh zou toch wel wat zijn als je je zelf hier zou mogen verdedigen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De kans dat je door een 'verdediger' wordt neergeschoten is vele malen groter dan dat een gewapende prive persoon adekwaat reageert in een melee.
De genoemde ushers, private bewakers, campus police, enz. vind ik wel groepen die eveneens het recht op het dragen van een wapen moeten hebben. Mits goed getraind en met de verplichting regelmatig de training te vernieuwen om de license te houden.

Er is hier vorige week een (blanke) jongen van 19 door de politie doodgeschoten. Hij had niets strafbaars had gedaan, alleen reed hij een beetje te hard. De politie stopte hem en dacht dat hij naar een wapen wilde grijpen op zijn rug. Meteen vier kogels erin 'want we dachten dat we gevaar liepen'.

Het 2e Amendement heeft echt geen veiliger land opgeleverd. Wel een land vol zenuwpezen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 09 jul 2016, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Pioenroos
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Pioenroos »

Ik heb er nooit ook maar een seconde bij stilgestaan. Omdat het hier niet zo is, verwacht je het elders ook niet. Zoiets.

Ik schrik wel van wat Kastelke vertelt over de conferentie.

Wat mij betreft mag het vandaag nog afgeschaft worden. Het is blijkbaar verweven in de cultuur en ik kan er me nog iets bij voorstellen
als je erg alleen en afgelegen woont, maar nee, levensgevaarlijk en onverantwoord.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Beste pioenroos,

Wat vind jij er levensgevaarlijk en onverantwoord aan als ik mag vragen? Ben gewoon heel benieuwd er naar sinds je die woorden specifiek gebruikt.

@usinsider
Net als ik tegen Benno zei, het topic heb ik specifiek voor deze vraag geopend. Als we een discussie over onschuldige slachtoffers van politie incidenten willen bespreken zou ik het in een ander topic willen doen.

Overigens ben ik het volledig met je eens over de license te behouden. Ik heb zelf dingen op ranges gezien waar ik echt angstig van werd. Ben ook paar keer weg gelopen van de range nadat ik dingen zag (een persoon had een PD shirt aan) maar zwaaide met zijn shotgun rond alsof hij een vlaggen drager in een parade was. Na dat ik hem op zijn gedrag had aangesproken voelde ik niet echt dat het een veilige plek is geworden. Management van deze range doet alsnog bar weinig aan veiligheid. Daar gaat het al fout......
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

De meeste beveiligers die bewapend zijn zullen in eerste instantie zelf ook proberen weg te komen ipv de held proberen uit te hangen hoor. Het zelf in een vuurlinie gaan staan om een zieke geest die bv in het wilde weg staat te vuren uit te schakelen doe je niet zomaar even. Er wordt hier zo af en toe geschreven of al deze mensen zomaar eventjes iemand neer zouden kunnen schieten. Dat doe je niet zomaar even. De meeste beveiligers zijn daar ook niet op die manier voor getraind. Ook agenten zullen in de meeste gevallen hun wapen gebruiken om te proberen hunzelf of een ruimte te ontzetten ipv direct naar een dader toe te gaan en op hem te schieten, dat gebeurd in principe als ze gegroepeerd zijn en op commando.

Hetzelfde als het idee wat na Sandy Hook opkwam om leerkrachten te gaan bewapenen, persoonlijk vind ik dat te gek voor woorden wie zo'n idee bedenkt.

Nogmaals, als toerist vind ik dat ik er weinig tot niets van zie. In de jaren 90 (dacht ik) hebben ze een ban gelegd op het gebruiken van machinegeweren, maar de grote wapens van nu leveren net zo veel of misschien nog wel meer problemen op als wat die wapens aan konden/kunnen richting, maar het zal mij benieuwen wat voor ramp er plaats moet vinden voor er echt wat gaat veranderen in de politiek omtrent wapens daar. Het volk wil wel.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Machinegeweren zijn zeer moeilijk te verkrijgen en in de meeste gevallen illegaal.

:offtopic: Het valt me op dat de media vaak zeer slordig met de feiten omgaan als het om vuurwapens gaat. Afgelopen week las ik een artikel van de NOS waar op z'n minst drie grote fouten in stonden, van het type wapen dat gebruikt zou zijn tot de opvatting dat een semi-automatisch wapen eigenlijk hetzelfde is als een machinegeweer.

:offtopic: Overigens was het oorspronkelijke doel van het Second Amendment meer om tegenwicht te geven aan de overheid dan voor het jagen, de schietsport, of zelfverdediging tegen criminelen...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer