Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Dodo: voor twee personen

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Dodo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Dodo: voor twee personen

Bericht door Dodo »

Dag iedereen,

Ik ben sinds een zestal weken een reis aan het plannen naar het Zuidwesten, en ik heb me zo goed mogelijk proberen inlezen (zowel in reisgidsen als hier op het forum).
Dit is de voorlopige planning zoals ik ze in mijn hoofd heb.

17/09: Vlucht heen
18/09: San Francisco
19/09: San Francisco
20/09: camper van ophalen + Yosemite NP
21/09: Yosemite NP
22/09: Yosemite NP
23/09: Yosemite NP --> Bodie
24/09: Bodie ---> Mammoth Lakes
25/09: Mammoth Lakes --> Death Valley NP
26/09: Death Valley NP --> Las Vegas
27/09: Las Vegas --> Zion NP
28/09: Zion NP
29/09: Zion NP --> Bryce Canyon NP
30/09: Bryce Canyon NP --> Moab
01/10: Moab (Canyonlands NP)
02/10: Moab (Canyonlands NP / Arches NP)
03/10: Moab (Arches NP)
04/10: Moab --> Mesa Verde
05/10: Mesa Verde --> Monument Valley
06/10: Monument Valley --> Page (Antelope Canyon)
07/10: Page (Antelope Canyon)
08/10: Page --> Grand Canyon NP
09/10: Grand Canyon --> Needles
10/10: Needles --> Sequoia NP
11/10: Sequoia NP --> Monterrey
12/10: Monterrey (en omgeving, o.a. rit Carmel – Big Sur)
13/10: Monterrey --> San Francisco
14/10: Vlucht terug.

Eerst en vooral weet ik dat het misschien een beetje een 'atypische' route is, omdat we bewust van plan zijn om Los Angeles en San Diego links te laten liggen. We gaan vooral voor de vele prachtige natuurparken, en bv. Los Angeles (met Beverly Hills, Hollywood, Universal Studios, Disneyland,...) spreekt ons echt niet aan, en zeker niet in die zin dat we er enkele honderden kilometers extra voor willen "omrijden"...

Daarnaast willen we in bepaalde parken ook voldoende tijd uittrekken om af en toe een lange wandeling te maken.

Wat vinden jullie ervan?
Trekken we voor bepaalde bezienswaardigheden belachelijk veel tijd uit, of net te weinig? Want dat kan ik niet zo goed inschatten momenteel.
Is de volgorde wat logisch?

Tussen Grand Canyon en Sequoia NP zoeken we nog een stop (omdat de af te leggen afstand veel te groot is anders). Daarbij hadden we voorlopig aan Needles gedacht, maar zijn er op dat stuk van de route (grotendeels dus langs de Mojave-woestijn) nog andere alternatieven die de moeite waard zijn??

Als er iemand nog ideeën heeft, hoor ik het graag!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Dodo voor twee personen

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Mooie route, zeker in het begin heb je voldoende tijd. Maar na de GC is het te snel. Sequoia voor 1 nacht is veel te kort, daar zou ik zeker een nacht extra voor uittrekken. Je zou Sequoia kunnen doen tussen SF en Yosemite; dan kun je vanaf de GC met 1 stop naar de kust rijden, en hoef je ook niet via de 198 Sequoia binnen te rijden (hier gelden restricties voor campers). Kijk eens op googlemaps wat het handigste is.
Je kunt een nacht minder doen bij Bodie/Mammoth Lakes, dat ligt dicht bij elkaar. Je zou bij Lee Vining kunnen staan, in Bodie is niets. Kijk ook eens of je de dirtroad naar Bodie wel wilt rijden.
Antelope Canyon heb je in twee uur bekeken, dus je zou voor Page ook een dag minder uit kunnen trekken. Tussen Bryce en Moab zou ik een overnachting doen in Capitol Reef, dan heb je meer tijd voor de route via de UT12. Je kunt dan een nacht minder in Moab doen.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Dodo: voor twee personen

Bericht door PSVwally »

Bedenk je ook dat als je geen early bird hebt dat Yosemite misschien wel erg ver is om te rijden op de dag dat je je camper gaat halen. Ik zou 1 nacht tussen SF en Yosemite zetten (natuurlijk wel al een heel stuk richting Yosemite) zodat je voldoende tijd hebt om de camper te halen, boodschappen te doen en alles in te delen.

Verder is inderdaad het 2e deel van de reis vanaf page enorm veel rijden en weinig tijd om zaken te bekijken.
Grand Canyon - Needles zou je via route66 kunnen doen en dan vooral het stuk tussen Kingman en Needles is dan bergachtig. Daar ben je met de camper qua pure rijtijd al snel tussen de 5.5 en 6u voor kwijt. De dag erna naar Sequoia (ik reken de lodgepole campground) is een rit van rond de 9u pure rijtijd en ook naar Monterey (met 1 r, anders kom je in Mexico uit) is weer een rit van een uur of 5. Zeker op het einde van je vakantie hakken die ritten er echt in. En wanneer wil je wat in Sequoia & Kings Landing NP bekijken?

Verder, gewoon even puur routetechnisch gedacht, waarom begin je juist niet toch in LA. Niet voor de stad als je dat niet wilt, maar qua route komt dat toch veel beter uit dan terug naar SF en dan LA overslaan?

17/09: Vlucht naar LA
18/09: LA camper ophalen naar Santa Barbara
19/09: Santa Barbara - Big Sur
20/09: Big Sur - Moss Landing (gewoon dagje in de omgeving van Monterey)
21/09: Moss Landing - SF
22/09: SF
23/09: SF
24/09: SF - Sequoia NP
25/09: Sequoia & Kings Canyon NP
26/09: SeKi - Yosemite
27/09: Yosemite
28/09: Yosemite - Lee Vining/Convict Lake
29/09: Lee Vining - Death Valley
30/09: Death Valley - Las Vegas
01/10: Las Vegas - Zion
02/10: Zion
03/10: Zion - Bryce
04/10: Bryce - Capitol Reef
05/10: CR - Moab
06/10: Moab
07/10: Moab
08/10: Moab - Monument Valley
09/10: MV - Page
10/10: Page - Grand Canyon
11/10: Grand Canyon - Kingman
12/10: Kingman - omgeving LA
13/10: omgeving LA - camper inleveren

Als je bv geen walvistocht wilt maken zou je ook een dag SF eraf kunnen halen (en dan de dag Moss Landing - SF al grotendeels in SF doorbrengen) en die nog rond de Grand Canyon/Mesa Verde kunnen inzetten.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

In mijn ogen kan je 2 dagen winnen.
Van Yosemite via Bodie naar Mammoth Lakes
In Moab zou er 1 dag wegkunnen.

Zoals Marianne al voorstelde zou ik dan ook Sequoia tussen SF en Yosemite zetten. En dan voor 2 nachten.

Vanaf de GC kan je dan met 1 stop in Needles of Barstow naar vb Cambria.
Dan van Cambria via highway 1 en Big Sur naar Monterey.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dan beperk je wel je tijd bij de GC tot grofweg 1 middag en avond als je naar Barstow zou rijden. Misschien is het persoonlijk, maar ik merk dat ik gedurende de vakantie en vooral de laatste week niet zo graag meer een halve dag in de auto zit om grote afstanden te overbruggen.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Ik zet daarom bij een rondje nooit de volle dagen (zoals hier SF) aan het begin maar aan het einde van mijn vakantie.

GC-Needles met vm GC en dan via route 66 en volgende dag Needles-Cambria, dit is dan een lange rit
GC-Barstow met vm GC en geen route 66 en volgende dag Barstow-Cambria, kortere rit

In Needles valt 's avonds nog iets te beleven maar in Barstow echt niet. Het maakt niet uit als je pas om pakweg 20u in Barstow aankomt, je mist er niet echt iets mee.

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

Beste allen,

Bedankt voor de vele goede tips, ik kan/moet duidelijk nog wat sleutelen aan de route.

Enkele opmerkingen:
- @PSVwally: Niet in San Francisco beginnen en eindigen is geen optie, want onze vlucht is reeds geboekt (konden een heel goede deal doen voor onze vlucht via reisbureau, komt ook een stuk goedkoper uit om ons vervoer daar op te pikken en achter te laten).
- @Martin & Marianne: het gaat niet om een echte camper maar een camper van, dus een klein omgebouwd busje, dat exact 5 meter lang is. Ik veronderstel dat dit wel geen problemen zal geven op bepaalde wegen?
- @Ingrid: goed idee om te eindigen met San Francisco, dat kunnen we inderdaad ook in overweging nemen.

Ik probeer binnenkort een nieuwe "planning" te maken, met eventueel de volgende zaken die zullen veranderen op jullie aanraden:
* Eventueel San Francisco op het eind van de reis bezoeken om uit te blazen.
* Beginnen met Sequoia + daar extra nacht doorbrengen.
* Bodie en Mammoth Lakes samennemen.
* Dag minder voor Antelope Canyon/Page.
* Dag minder bij Moab.
* Dag extra bij GC?
* Oplossing voor terugweg GC - kust.

Bedankt voor de vele reacties alvast.
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

Ik heb de reis nog wat aangepast, waar mogelijk rekening houdend met jullie prachtige tips.

23/09: Yosemite NP --> Bodie --> Mammoth Lakes
24/09: Mammoth Lakes --> Death Valley NP
25/09: Death Valley NP --> Las Vegas
26/09: Las Vegas --> Zion NP
27/09: Zion NP
28/09: Zion NP --> Bryce Canyon NP
29/09: Bryce Canyon NP --> Moab
30/09: Moab (Canyonlands NP)
01/10: Moab (Arches NP)
02/10: Moab --> Mesa Verde
03/10: Mesa Verde --> Monument Valley
04/10: Monument Valley --> Page (Antelope Canyon)
05/10: Page --> Grand Canyon NP
06/10: Grand Canyon NP
07/10: Grand Canyon NP --> Needles
08/10: Needles --> Sequoia NP
09/10: Sequoia NP
10/10: Sequoia NP --> Cambria
11/10: Cambria -->Monterrey
12/10: Monterrey

Wat denken jullie hier van?

Voor enkele zaken heb ik de volgende uitleg klaar.
*Toch San Francisco in het begin van de reis: we komen zaterdagavond toe met het vliegtuig, en op zondag kunnen we onze camper van niet oppikken...
* Sequoia NP niet als eerste stop op onze roadtrip maar toch op het eind: als we eerst naar Sequioa gaan en dan naar Yosemite, komen we al snel aan een 200 km extra dan de route die nu voorligt, omdat Sequoia beter op onze "terugkeerroute" ligt dan in het doorgaan... Toch heb ik op jullie aanraden een dag extra uitgetrokken voor Sequoia NP.
* Ook bij Grand Canyon NP heb ik een dag extra gerekend, net zoals een extra dag bij Cambria voor de kustroute...

Hopelijk is het nu wat evenwichtiger en zijn er geen loodzware etappes meer bij: waarschijnlijk zijn Needles --> Sequoia NP en Bryce Canyon --> Moab de zwaarste etappes, maar ik hoop dat de rest echt wel goed meevalt in deze planning...??

Bedankt voor de vele hulp!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mooi! Ik had niet gelezen dat het om een campervan ging, zag alleen maar camper staan. :wink: Met een campervan heb je geen restricties.
Ik zou zelf kiezen voor een stop in Capitol Reef, en dan voor Monterey maar 1 nacht, maar dat is een persoonlijke keuze.

Marianne
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

Martin & Marianne,

Ik wou op zich wel wat langer in Monterey blijven (hetgeen ik er over las beviel me erg), maar eigenlijk is het idee om een extra dag Capitol Reef in te lassen ook héél goed, en misschien zelfs beter. :thumbup:
Dat deelt bovendien de zware trip Bryce Canyon - Moab in twee, dus dat is een extra argument...

Dan wordt het dit:

26/09: Las Vegas --> Zion NP
28/09: Zion NP --> Bryce Canyon NP
29/09: Bryce Canyon NP --> Capitol Reef NP
30/09: Capitol Reef NP --> Moab
01/10: Moab (Canyonlands NP)
02/10: Moab (Arches NP)
03/10: Moab --> Mesa Verde
04/10: Mesa Verde --> Monument Valley
05/10: Monument Valley --> Page (Antelope Canyon)
06/10: Page --> Grand Canyon NP
07/10: Grand Canyon NP
08/10: Grand Canyon NP --> Needles
09/10: Needles --> Sequoia NP
10/10: Sequoia NP
11/10: Sequoia NP --> Cambria
12/10: Cambria -->Monterrey

Alvast énorm bedankt voor de hulp, als onervaren reiziger van het Zuidwesten van de VS is het anders nogal moeilijk om de afstanden en duur van bezienswaardigheden in te schatten... :)
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Het is een mooie route geworden.

Hoe laat moeten jullie eigenlijk de campervan terugbrengen?
Als dit vroeg is, zou ik misschien 1 dag Yosemite naar Monterey (met 1 r :wink: ) verhuizen.

Groetjes,

Ingrid
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dat deelt bovendien de zware trip Bryce Canyon - Moab in twee, dus dat is een extra argument...
Zo zwaar is die rit ook weer niet. Je kan je met campervan toch niet echt vd Ut-12 afwijken, dus dan is het vrij straightforward. In principe had je ook zelfs 1 nacht van Moab naar Capitol Reef kunnen zetten en de volgende dag Canyonlands en Dead Horse SP kunnen doen. Daar ben je iets meer als een halve dag voor kwijt namelijk, dus met de rit was dat ook goed te doen. Maar deze oplossing is ook prima. Maar met de volle dag GC die je nu hebt zou ik juist wel weer verder rijden dan Needles. Kijk gewoon hoe ver je die dag komt en boek niets zou ik zeggen.
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

@ Ingrid: We moeten hiervoor nog concreet een uur afspreken, maar normaal gezien kan dit laat in de namiddag (of zelf 's avonds), dus normaal gezien mééér dan tijd genoeg voor de rit Monterey-SF op 13 oktober.

@ PSV Wally: Goed idee, we waren sowieso niet van plan om iets te boeken en gewoon ergens in onze camper van te slapen, dus we zien wel tot waar we raken die dag... Hoe dichter bij Sequoia NP, hoe beter!

Ik overleg nog verder met mijn reisgenoot, en één der komende dagen/weken post ik wel de definitieve route (ik denk dat het grotendeels zal blijven bij de route zoals ze nu voorligt)...

Bedankt voor de expertise :thumbup:
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

we waren sowieso niet van plan om iets te boeken en gewoon ergens in onze camper van te slapen
Hou wel voor ogen dat dit echt niet overal zomaar mag en kan....
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Maar op zich moet het toch buiten de NP's wel lukken om een plekje te vinden waar je mag staan?
In september/oktober is de grootste drukte in ieder geval alweer voorbij. :)

Mocht je ergens in de buurt komen waar je wil overnachten dan zou ik de McDonalds optie kiezen.
Niet om het ranzige eten of in de parkeerplaats te overnachten, maar om met hun prima wifi een overnachtingsplek niet te ver weg op te snorren en wellicht meteen te reserveren.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Als je de campervan in de nm of avond kan terugbrengen, is er geen probleem.

Slapen in je campervan mag inderdaad niet zomaar overal.
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je bij Walmart wel op de parking mag staan als je het in de winkel vraagt (maar hier ben ik dus helemaal niet zeker van)
Nu denk ik wel dat je in oktober nog wel een kampeerplek zal vinden voor de dag zelf, zeker op het stuk Needles - Barstow.

Hebben jullie iets met route 66? Dan is Bagdad Café in Newberry Springs misschien een leuke stop.

Groetjes,

Ingrid
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

@ PSVwally, Thierry en Ingrid:

Het is sowieso niet onze bedoeling om te "wildkamperen", maar ik bedoelde gewoon dat we op voorhand nog geen campings zouden boeken op dit stuk, en dan op het ogenblik zelf wel zien hoe ver we raken en als er een camping in de buurt is die hopelijk nog een plaatsje over heeft.

En bedankt voor de tip Ingrid, de Walmart-parking kan altijd nog een handige noodoplossing zijn :D ...
Ik heb het net even opgezocht en Newberry Springs lijkt inderdaad een leuke tussenstop, ligt qua afstand ook mooi tussen Grand Canyon NP en Sequoia NP dus bedankt voor de suggestie.
Dodo
Amerika-ontdekker

Bericht door Dodo »

Beste forumexperten :wink: ,

Mijn reisgezel en ik overwegen een kleine wijziging aan onze route (zie onderlijnde gedeeltes).

26/09: Las Vegas --> door Valley of Fire rijden --> Zion NP (waarschijnlijk eerder in late namiddag toekomen dan)
28/09: Zion NP --> rond de middag doorrijden naar Bryce Canyon NP, namiddag Bryce bezoeken en daar overnachten
29/09: Bryce Canyon NP voormiddag + in (late) namiddag doorrijden naar Moab om daar in de buurt te overnachten
30/09: Arches (Moab)
01/10: Canyonlands NP (Moab)
02/10: Canyonlands NP (Moab)
03/10: Moab --> Mesa Verde
04/10: Mesa Verde --> Monument Valley
05/10: Monument Valley --> Page (Antelope Canyon)
06/10: Page --> Grand Canyon NP
07/10: Grand Canyon NP
08/10: Grand Canyon NP --> Needles (of zo ver mogelijk richting Sequoia NP)
09/10: Needles (of zo ver mogelijk richting Sequoia NP) --> Sequoia NP
10/10: Sequoia NP
11/10: Sequoia NP --> Cambria
12/10: Cambria -->Monterrey

We twijfelen hier nog over, maar we zouden eventueel door de Valley of Fire willen rijden naar Zion.
Gevolg is dat we enkele uren later in Zion zullen toekomen, en dit zouden we dan compenseren door een voormiddag langer in Zion te blijven.
Hiervoor zouden we Capitol Reef laten vallen.
Het voordeel is dan dat we meteen ook twee volle dagen kunnen uittrekken voor Canyonlands, ipv anderhalve dag.

Vinden jullie dit een goed idee of niet?
In onze vorige planning vond ik het misschien nogal druk om zowel Zion, Bryce als Capitol Reef op 3,5 dagen te doen...
Zo kunnen we er de Valley of Fire bijnemen, en hebben we iets meer ademruimte in Canyonlands NP.

Of was 1,5 dag in Canyonlands NP reeds ruim voldoende, en is twee volle dagen "te veel"? Vooral omdat we ons waarschijnlijk wel zouden "beperken" tot het Island in the Sky gedeelte... Misschien is deze piste dan ook geschikt om daar meteen Horseshoe NP bij te nemen?

Wat vinden jullie trouwens van Capitol Reef? Hetgeen ik er reeds over gelezen/gezien heb, spreekt me persoonlijk iets minder aan dan bv. Zion, Bryce en Canyonlands.
Vandaar ook het idee om CR te laten vallen uit onze planning, ook wegens de hierboven vermelde andere "voordelen"...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

Thanks!
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Waarom 2 dagen Canyonlands? Als je geen jeep gaat huren kan je canyonlands np en dead horse sp makkelijk op 1 dag doen. In de middag van Bryce naar Moab rijden, zeker via de prachtige ut12 zou ik afraden. Over die route kan je met gemak een hele dag doen. Ik zou toch 1 dag Canyonlands naar Capitol Reef/Torrey zetten.

Verder heb je met maar 1 dag echt weinig tijd voor Sequoia op deze manier.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Waarom zou je twee dagen willen uitrekken voor Canyonlands? Ik vind het heel erg jammer om de rit van Bryce naar Moab zo gehaast te doen.
Kijk eens in ons 2013 en 2015 verslag voor Capitol Reef. Je hoeft er niet veel tijd voor uit te trekken, maar het gaat ook om de route langs de UT12. En zie ons 2013-verslag voor Arches en Canyonlands.

Voor Yosemite moet je 15 mei reserveren als je in het park wilt overnachten (en dat is zeer aan te raden). Het is verstandig om een maand eerder proef te draaien, Zie voor meer informatie: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer