Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Airmiles

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Airmiles

Bericht door headhunterke »

Een vlucht die je vorig jaar gevlogen hebt is niet meer te claimen.
Je kan lid worden, maar als je slechts 1 keer per jaar reist, is het niet echt de moeite, tenzij je telkens in business class vliegt.
Bij een groot deel van de Star Alliance maatschappijen brengen de laagste boekingsklassen in economy (bijna) niets meer op.

Het M&M programma ken ik niet zo goed. Maar je moet minstens 10.000 miles hebben (dat is dan nog een promo) voor een retourtje naar Berlijn.
Round Trip naar de States zal om en bij de 60.000 miles hangen denk ik. Maar let op dat je in economy bijna nooit 100% van de gevlogen mijlen op je kaart krijgt, tenzij je een full fare economy ticket (deze zijn erg duur) of een business class ticket koopt.
Business class tickets in de laagste klasse geven wel 100% van de gevlogen mijlen + nog een bonus percent.

Maar als je als sporadische vlieger hoopt op upgrades of gratis tickets met miles, ben je vaak gewoon goedkoper dat je bij elk ticket dat je boekt gaat voor de goedkoopste vlucht die je wil. Aan het einde van de rit zal je dan aardig wat geld besparen want de miles bij M&M vervallen na 18 maanden dacht ik (correct me if I'm wrong). Dus wat doe je als je na een jaar opnieuw vliegt en de vluchten van Star Alliance zijn veel duurder dan een andere vlucht? Neem je dan die *Alliance enkel en alleen voor je miles te vernieuwen? Dan hangt je "profijt" er al aan.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Travelkitty
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Travelkitty »

@Ina Wat je het beste kan doen is ook even opzoeken in welke boekingsklasse je tickets vallen. Afhankelijk daarvan het spaarprogramma kiezen. Bij miles&more krijg je waarschijnlijk niet zoveel. Je kan ze bij elk programma wat binnen de alliance valt 'parkeren' maar het 1 is gunstiger dan het ander. Het hoeft dus niet perse bij het programma van Lufthansa zelf. Je zou idd ook kunnen proberen je miles van vorig jaar te claimen als je je boardingpass nog hebt. Dit is namelijk bijna altijd nodig bij achteraf claimen. Voor je ticket naar LV geldt hetzelfde.

Wat headhunterke zegt is gedeeltelijk waar maar je kan je miles 'vernieuwen' door bv 1000 miles te kopen of 200 miles te schenken aan een goed doel. Waardoor je ze langer kan behouden.
In het algemeen. Voor alle spaarprogramma's geldt verder dat je voor jezelf uitmaakt waar je het voor wilt gebruiken.
Om iets te noemen; Amerikaanse spaarprogramma's zijn voor USA gebaseerde vluchten vaak gunstiger dan voor in Europa (taxes en onzin) en bij andere programma's moet je weer heel veel punten sparen wil je er wat aan hebben. Ook zodra je eraan begonnen bent, goed in de gaten houden dat je punten niet vervallen. Zo kan je toch, zelfs als je maar 1 keer per jaar vliegt, toch nog wel wat leuke punten sparen. Mocht je nou wat vaker vliegen dan loont het zeker om dit (zoveel mogelijk) bij airlines uit dezelfde alliance te doen. Dit kan je dan status opleveren waardoor je lounge toegang kan krijgen, bonusmiles kan sparen tot zelfs upgrades.

Een voorbeeld: Ik heb zelf platinum status bij american airlines. Hierdoor kan ik direct al mijn stoelen kiezen waarbij ik ook gratis kan kiezen voor stoelen met extra beenruimte (economy plus), heb ik lounge toegang, verdien ik bij elke 12500 miles upgrade vouchers die je kan inzetten bij vluchten in de usa en krijg ik dubbele airmiles. Hierdoor heb ik bv met mijn aankomende vlucht naar Salt Lake city alweer genoeg voor een retourtje Lapland met Finnair (paar tientjes bijbetalen)
Explore. Dream. Discover.

Travel 2017
Januari: Cuba+ Florida
April/Mei: Singapore,Vietnam,Cambodja
Aug: Japan
headhunterke
Amerikakenner

Voor je als Europeaan platinum bent bij AA, moet je toch al aardig wat vliegen, hoor...
Ik ben Silver Medallion bij Delta en ik vind het al een opgave om dat te halen.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Travelkitty
Amerikafan

Dat is inderdaad ook wel zo als je misschien maar eens per jaar naar Amerika vliegt.Het is ook niet voor iedereen even interessant, maar er zijn hier geloof ik toch wel een aantal mensen die wel 2 tot 3 keer per jaar die kant op gaan. Maar bv Gold is al vanaf 25.000 gevlogen miles. Tot en met juli (dan veranderen ze het programma) is dat al haalbaar vanaf 2 vluchten naar de westkust. Met Gold krijg je ook al toegang tot de ruimere stoelen vanaf 24 uur voor vertrek. En buiten status en dergelijke om, is het toch wel leuk om miles te sparen. Ik bedoel 10.000 miles heb je op zich zo wel met 1 vlucht en daarvan je alweer een enkeltje binnen Europa vliegen. En dat zien ze best breed, zoals Rusland e.d. Of sparen voor meer: een enkeltje USA- Europa voor 25.000. Het loont in ieder geval wel om bij dezelfde alliance te blijven. Gewoon doorsparen en zorgen dat het niet verloopt (af en toe wat kopen/vliegen enz) en je kan er toch wel leuke dingen mee doen :thumbup: + het kost je toch niks dus why not :wink:

Travel 2017
headhunterke
Amerikakenner

Nee, dat klopt, het kost inderdaad niets. Maar toch blijft het voor de gemiddelde toerist moeilijk om status te verkrijgen die er echt toe doet. Met 1 keer vliegen (of in vele gevallen zelfs 2 maal naar de westkust) per jaar kom je er hoegenaamd niet.
Travelkitty
Amerikafan

Status helaas niet inderdaad (ongeveer pas haalbaar met zo'n 4/5 grote vluchten per jaar) maar wat leuke miles wel. En dat zou toch wel zonde zijn om te laten liggen. Al boek je er maar wat kleins mee of moet je lang sparen.

Travel 2017
headhunterke
Amerikakenner

Maar dan blijft het de vraag of je jaren wil sparen voor een gratis vlucht. God weet hoeveel zijn die miles binnen dit en 2 jaar nog waard. Kijk maar naar de devaluatie die de laatste tijd bij o.a. Delta aan het gebeuren is. Als je de miles wil gebruiken voor een retourtje binnen Europa, kan je beter gewoon voor de goedkoopste transatlantische vlucht kiezen. Want voor 100 euro zit je al een eindje weg hoor, in Europa.
Wil je de miles dan gebruiken voor een gratis vlucht of upgrade (weet niet of het mogelijk is bij AA of andere *A) op een langeafstandsvlucht, dan moet je toch een heel aantal keren de plas over. En da's bij de meesten hier wel een werkje van jaren. Ik blijf erbij, als gewone toerist ben je echt niet beter af door bij een alliantie te blijven. Financieel gezien dan. Want er komt een keertje een punt dat je (een pak) meer zal moeten betalen wil je met de alliantie vliegen. En dan hangt je gratis retourtje binnen Europa (of een fameus stuk van je TATL vlucht) er aan.
Ik denk dat vanaf het moment je status hebt bij een airline je onder gewone toerist valt, tenzij je veel voor het werk vliegt.

Ivm een vorige post, vluchten zijn in normaal gezien niet meer te claimen na 2-6 maanden, afhankelijk van de airline.
asv60
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door asv60 »

Voor gratis vluchten sparen heb ik opgegeven. Die voorwaarden veranderen steeds en het aantal miles wat je daarvoor moet hebben loopt ook op.
Heb vorig jaar hotelkamers met m'n miles geboekt.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik hoef niet perse voor vluchten te sparen, al zou ik een hotelkamer kunnen sparen vind ik het al prima :thumbup:
Elmo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Elmo »

Gratis vluchten, daar moet je bij miles-and-more heel lang voor sparen als gewone toerist.
Mijn man vliegt voor zijn werk het hele jaar door, vaak naar Japan en steeds in business, waardoor we om het jaar/anderhalf jaar met ons 5 met airmiles naar de VS kunnen vliegen. Wel enkel als er een actie is (30.000 ipv 60.000 miles). Je betaalt dan uiteraard nog wel de extra's (oa tax), wat toch ook nog een aardig bedrag is.
Maar het programma heeft nog heel wat andere voordelen. Je kan ook miles sparen bij het huren van auto's, hotels, ... We hebben ook al 2x via miles and more heel voordelig een auto kunnen huren.
Het heeft zeker zijn nut maar alleen als je heel vaak vliegt (het zijn niet voor niets frequent flyer miles :wink: ).
Erniebert
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Erniebert »

Bij het inwisselen van miles koop je het tarief van de luchtvaartmaatschappij af ex. belasting, landingsrechten etc. Die moet je dan alsnog betalen en deze kosten zijn meer dan het ticket zelf. Voorbeeld Ams-Houston, prijs €207,- belasting etc. €350,- totaal €557,- Bij het inwisselen van heel veel miles moet je dus alsnog die €350,- betalen. Goedkoper, zeker, maar gratis vliegen is er niet bij. Je moet heel veel vliegen wil je daadwerkelijk een significante hoeveelheid miles bij elkaar sparen. Nee Airmiles oid is eigenlijk de moeite niet. In het beste geval kan je, na veel vliegen en veel gespaarde miles het slimste een stoelupgrade boeken voor wat extra beenruimte (daar zit geen belasting op :thumbup: ) En vergeet dan wel een upgrade naar business class oid! Dat is zowieso niet haalbaar. Meer zit er voor de gewone reiziger (1-2 X per jaar naar de USA) meestal niet in.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
headhunterke
Amerikakenner

Het probleem met een upgrade (KLM eco-business is "amper" 25.000 miles) van eco naar business is dat vele tarieven (de laagste dus) bij meer en meer airlines uitgezonderd worden van upgrade mogelijkheden.
Tot voor een paar maanden was het bv. bij Delta mogelijk om 60.000 miles in te wisselen en de fee die je moest betalen was verwaarloosbaar. Maar nu loopt die al gauw op tot +300 euro (het goedkoopste weliswaar), waardoor het eigenlijk niet echt raadzaam is je miles te besteden aan een transatlantische vlucht. Tenzij je vanuit de US naar Europa vliegt, dan zijn die toeslagen nog maar een fractie, nl. een paar tientjes.

De reden dat de toeslagen op award tickets zou hoog zijn voor Europa-US (en niet US-Europa) is te danken aan onze vrienden in het Europese parlement. Die vonden het nl. niet eerlijk dat die toeslagen niet moesten betaald worden wanneer men vanuit Europa vertrekt.
Wil je dus gaan sparen voor een upgrade, lees dan maar eerst eens goed na welke boekingsklassen er wel en vooral niet upgradeable zijn.
Travelkitty
Amerikafan

Dat het inwisselen van miles voor vluchten alsnog veel kost hoeft zeker niet zo te zijn. Het ligt er wel aan bij wie je spaart. KLM heeft er inderdaad soms nog wel een aardig extra prijsje aan hangen, BA soms ook, maar bij veel (spaarprogramma's van) Amerikaanse maatschappijen valt het dan weer mee. Zeker als je het gebruikt voor binnenlandse vluchten of bv vluchten van USA naar midden amerika. Ik ken zeker niet alle programma's. Miles and more ken ik bijvoorbeeld niet echt. Ik gebruik er zelf een aantal die ik echt de moeite vind en waar je echt wat aan hebt. Ik doe absoluut niet aan een award ticket + nog 400 euro aan tax. Mijn gewoon geboekte tickets (zonder gebruik van miles) komen zelfs zelden boven dat bedrag :lol:

Voorbeelden:

Bij Alaska airlines heb ik voor 12500 punten een ticket van Fort Lauderdale naar de bay area (SF) met , als ik wil, zelfs een tussenstop van bv een week in Seattle. Het bedrag wat erbij komt is $12. Of bv Seattle naar Alaska ook 12,5k, een enkeltje naar Hawaii voor 20k + 6$
Ik had hier voor het eerste na 1 flinke reis met Delta (Ams-USA-Brazilie) genoeg voor, maar spaar nog even door voor een uitgebreide trip door Alaska en andere delen USA.

Bij BA: Miami naar Cancun voor 7500 miles +24 euro of Dusseldorf -Wenen 4500 miles en 24 euro. Maar wil je inderdaad met je BA avios naar amerika vanaf amsterdam dan betaal je nog 194,- bij je 17k miles voor een enkeltje AMS- PHL.
Bij BA is het ook wel leuk dat je een family account kan maken. Iedereen die op hetzelfde adres woont kan op 1 account. Zo kan je ook samen sparen bv voor hotelovernachtingen of dat 1 iemand er dan een vlucht van maakt.

American Airlines 10k punten voor een enkeltje binnen Europa + een klein bedrag van 10-15 euro geloof ik. Dus bijvoorbeeld ook Ams-Moskou. Of een enkeltje Europa-Amerika voor 25k + een tientje ofzo.

KLM vind ik zelf wel leuk voor de bijzondere bestemmingen. Zoals bepaalde plaatsen in Scandinavië of landen zoals Madagascar. Maar hier spaar ik eigenlijk voornamelijk dmv Amex flying blue.

Nu krijg je inderdaad niet bij elk programma 100% van je gevlogen miles maar zelfs al is dit 50%. Dan nog heb je er na 1/2/3 vluchten wel wat aan.
En zoals hier inderdaad ook genoemd werd: hotelovernachtingen en autohuur. Toch ook leuk als je niet voor vluchten wil sparen :)
En ieder voor zich natuurlijk, maar ik vind het zelf zeer zeker wel de moeite. Voor de mensen die vaker dan eens per jaar gaan kan het ook zeker lonen. Alleen van tevoren wel even een beetje uitzoeken waar je ze 'plaatst' en dit toevoegen aan je boeking. Achteraf je miles krijgen is veel gedoe en daar heb je vaak maar een aantal maanden voor.
Laatst gewijzigd door Travelkitty op 24 feb 2016, 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Travel 2017
amboly
Amerikafan

Bericht door amboly »

Erniebert schreef:Bij het inwisselen van miles koop je het tarief van de luchtvaartmaatschappij af ex. belasting, landingsrechten etc. Die moet je dan alsnog betalen en deze kosten zijn meer dan het ticket zelf.
Blablabla. Afgelopen jaar voor 175 euro retour gevlogen naar San Francisco, met inlevering van punten. De belasting is zeker niet op elke vlucht (luchthaven) meer dan het ticket zelf.
Marjolijne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Marjolijne »

Wij zijn voor 75 euro (retour) naar Dubai gevlogen met KLM punten.
Roosuithoorn
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door Roosuithoorn »

Wij vliegen meestal met United en hebben daarom een paar jaar geleden ons aangemeld voor Miles and more. Twee jaar gelden dreigde onze miles te verlopen omdat we dat jaar met de KLM vlogen. We hebben toen het kleinst mogelijk aantal miles gedoneerd aan een goed doel.
Vorige maand kregen we een mail dat je met korting kon vliegen als met miles betaalde.
Nu hebben we dus een onverwachte vakantie naar Florida in maart voor €54,07 pp. :thumbup: :thumbup:
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South,2024: Noord-Oost VS. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Maar als je dus aanmeld bij Miles & more moet je ook aangeven via welke maatschappij je mee wilt doen, het is niet een overkoepelend iets?
Ik dacht dat Miles en more Lufthansa, United etc omvat en dat je bij al deze maatschappijen die onder de Alliance vallen miles kan sparen als je ermee vliegt?
Erniebert
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Erniebert »

amboly schreef:
Erniebert schreef:Bij het inwisselen van miles koop je het tarief van de luchtvaartmaatschappij af ex. belasting, landingsrechten etc. Die moet je dan alsnog betalen en deze kosten zijn meer dan het ticket zelf.
Blablabla. Afgelopen jaar voor 175 euro retour gevlogen naar San Francisco, met inlevering van punten. De belasting is zeker niet op elke vlucht (luchthaven) meer dan het ticket zelf.
Geen blabla, proefondervindelijk zelf ervaren. Maar mooi dat op basis van andere ervaringen het soms toch wel de moeite loont om door te blijven sparen :wink:
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
Travelkitty
Amerikafan

ina schreef:Maar als je dus aanmeld bij Miles & more moet je ook aangeven via welke maatschappij je mee wilt doen, het is niet een overkoepelend iets?
Ik dacht dat Miles en more Lufthansa, United etc omvat en dat je bij al deze maatschappijen die onder de Alliance vallen miles kan sparen als je ermee vliegt?
Klopt, maar de vliegtuigmaatschappijen hebben elk hun eigen spaarprogramma. Je kan binnen de alliance (of partners), ook sparen bij een ander.
Je vliegt bv met Lufthansa. Dan kan je je miles sparen bij Miles and more maar ook bij mileage plus van United. Aan de hand van je boekingsklasse kan je hier: wheretocredit.com kijken waar ze je het meeste opleveren (als in 40% miles of misschien zelfs wel 100%). Dit moet je dan wel echt van tevoren doen want sommige boekingsklasses leveren bv bij miles and more maar 25% op en bij United dan 50% of meer.

Voorbeeld: Een Lufthansa ticket in boekingsklasse Q
- Bij Miles and more van Lufthansa krijg je dan 50% miles
- Bij AirCanada's programma 100% miles
- Bij Uniteds sprogramma 75%

Je kan wel beter bij 1 of misschien 2 programma's sparen ipv bij allemaal verschillende.
Vaak vallen er wel 15 tot 20 airlines onder een spaarprogramma. Binnen de Alliance maar soms ook nog extra partners met speciale regelingen.

Bv Alaska airlines valt niet binnen de 3 grote allianties maar heeft gewoon een stel partners. Hier vallen American airlines en KLM ook onder. Beide van 2 hele verschillende allianties maar wel partner van Alaska.
Het kost even een beetje werk. Uitzoeken waar je het meeste profijt hebt enzo maar dan heb je ook wat :wink:

Travel 2017
victordecker
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door victordecker »

Naar Amerika reizen doe ik al een tijdje maar alles veranderde wanneer ik ontdekte dat ik een deel van mijn vliegtuigticket kon betalen met airmiles. Deze miles ging ik verzamelen door aankopen te doen met mijn kredietkaart. Airmiles zijn het makkelijkst te verdienen met kredietkaarten, las ik in dit artikel http://newsmonkey.be/article/40482 en met deze Airmiles zijn mijn vliegtuigtickets tegenwoordig ongeveer 100euro goedkoper dan voordien! Super toch? Meer voordelen van het gebruik van airmiles vond ik in dit artikel https://www.topcompare.be/nl/blog/5-voo ... edietkaart . En ook dit artikel vond ik super interessant en relevant, over Airmiles http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120629_00205890

Hoeveel geld hebben jullie al kunnen besparen met het gebruik van Airmiles?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer