Mijn vriend en ik willen trouwen; we hebben ons inmiddels verloofd. Sinds januari zijn we in Florida; we hebben hier samen een appartement gekocht; ik ben nog op een toeristenvisum in het land. We houden allebei van reizen. We willen graag een deel van het jaar in Nederland zijn; ik heb daar nog een huurhuis en familie. We hebben beiden een eigen bedrijf. Ik nog in NL, hij hier in de U.S. waardoor we vrij zijn om een deel van het jaar te reizen of elders te verblijven. Het grootste deel van het jaar zullen we echter in de US moeten zijn vanwege zijn bedrijf. Waardoor ik waarschijnlijk mijn bedrijf zal opgeven en op den duur met hem samen ga werken.
We wilden deze zomer in NL trouwen maar dat wordt ons ten sterkste afgeraden; we zijn al bij een immigration lawyer te rade gegaan. Die adviseerde ons om zo snel mogelijk hier in de US te trouwen en de aanvraagprocedure voor een Green Card in gang te zetten. Tijdens die procedure mag ik echter niet reizen of alleen maar heel kort op een Advanced Parole. 4 maanden naar NL zal dan dus niet lukken tot ik mijn green card heb.
Trouwen in Nederland zit er dan dus niet in en op korte termijn (zo snel mogelijk hier trouwen) mijn familie over laten komen is lastig. We voelen ons nu enigszins onder druk staan. Hier zo snel mogelijk trouwen lijkt de beste weg maar het is niet onze favoriete keuze; we zouden zo graag mijn familie erbij hebben!!
Verder punt: ik heb begrepen dat ik minimaal 4 maanden per jaar in NL moet verblijven om mijn ingezetenschap niet te verliezen. Dat wil ik (nog) niet kwijt vanwege mijn huis daar. Wie heeft daar ervaring mee? Een soort internationaal burger zijn dus: zowel rechten in Nederland behouden als rechten in de US krijgen?
Mijn vriend mag als toerist maar 3 maanden per 180 dagen in NL zijn tenzij ik voor hem een verblijfsvergunning aanvraag. Dat lijkt ons niet handig omdat hij dan minimaal 6 mnd per jaar in NL moet zijn en dat is dus voor hem te lang. Maar ook daar lijkt ons het 'internationaal burgerschap' heel fijn zodat hij ook gewoon kan gaan en staan in Nederland waar hij wil. We hebben al te horen gekregen dat een verblijfsvergunning voor hem geen probleem zou moeten zijn maar de minimaal 6 maanden is een te grote beperking.
Wie heeft er ervaring met deze zaken? In beide landen wonen en werken? Je ingezetenschap niet verliezen door een green card? Het land (USA) verlaten terwijl je verloofd bent en getrouwd terugkomen op een toeristenvisum? En: heeft er iemand ervaring met twee keer trouwen? In beide landen bedoel ik met dezelfde persoon?

Dankjewel voor het lezen en graag hoor ik je feedback!
Judy (alias Melody;)