Ik heb dit wel al eens ergens op het forum gepost dat het plan voor de reis van 2016 Florida was… (dit staat nog steeds op onze bucketlist

De maand(en) waarin we kunnen reizen zijn juli en augustus dit voor een 3tal weken.
Onze voorkeur gaat uit naar Indonesië of Thailand… We houden van mooie natuur, afgewisseld met wat steden en met activiteiten!
Voor Indonesië zou grofweg het schema er zo uitzien:
- Bali voor enkele dagen (enkel Ubud en misschien nog een stop op weg naar het noorden waar we de boot nemen naar Java)
- Reizen naar Java om daar de Ijen crater te bezoeken (supermooi!)
- Reizen naar Lombok voor enkele dagen: Sengiggi en Kuta Lombok
- Gili Air of één van de zuidelijke Gili’s (o.a. Gili Nanngu/Gili Gede)
- Stopover in Singapore
(veel gereis van het één naar het ander wel, maar we houden wel van afwisseling)
Het schema voor Thailand zou er grofweg zo uitzien:
- Enkele dagen Bangkok
- Enkele dagen Chiang Mai + eventueel wat tijd in de omliggende bergdorpen
- + één of twee eilanden: Koh Samui/Koh Tao/Koh Kuud want die zijn goed gelegen voor het klimaat in juli
- Stopover in Singapore
En we twijfelen énorm tussen de twee…ik ga dus maar voor beiden een schema uitstippelen en dan kunnen we nog kiezen eens de tickets beschikbaar zijn…
Het voordeel van Indonesië is vooral het klimaat: juli is een droge maand met veel zon. Ook trekt de Ijen crater ons heel sterk. Maar ik lees ook héél veel negatieve dingen over vnl. Bali: te toeristisch, veel afval, enz. enz.! Lombok zou veel minder toeristisch zijn, maar is dat zo?! En is het daar niet bevuild? Dat houdt me wel wat tegen…
Het nadeel van Thailand is het klimaat. Vooral Chiang Mai en Bangkok zijn niet zo goed in juli, het is er regenseizoen… maar in hoeverre ‘verstoort’ dat je vakantie?! We zijn in augustus al een keertje in Peking geweest en de regen stoorde daar niet , maar het regende wel elke dag in de namiddag/avond. Één dag hebben we wel een hele dag motregen gehad. Temperatuur was wel nog steeds toppie! In een stad, stoort de regen me ook minder. Maar op een eiland zou ik liever toch droog weer hebben. Vandaar dat we een eiland aan de golfkust zouden kiezen, maar dan nog is het misschien niet droog… bv. Koh Kuud is prachtig, maar ik lees dat er veel gesloten is in vanaf juni…dat moet dan toch het regenseizoen als reden hebben? Ook al lees ik overal dat het regenseizoen op die eilanden pas in oktober begint…
Qua activiteiten zijn er in beide opties veel te doen: scooter huren/kookworkshop/hiken naar watervallen enz. enz.
Maar dus: hulp nodig

Ik weet dat jullie natuurlijk niet voor ons kunnen beslissen en dat het ook heel persoonlijk is, maar misschien hebben jullie er een andere kijk op en misschien helpen jullie voorkeuren ons ook wel! Misschien zijn er mensen die al op beide bestemmingen zijn geweest en een voorkeur hebben?! Of mensen die ervaring hebben met reizen naar beide landen in juli?
Alle bedenken/gedachten zijn welkom

Groetjes,
Eliza