Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis San Franny: eerste keer Westkust ... is dit haalbaar?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
San Franny
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis San Franny: eerste keer Westkust ... is dit haalbaar?

Bericht door San Franny »

Hallo forumleden, ik ben nieuw hier op het forum. Ik hoop op jullie tips & adviezen op ons reisschema. :thumbup:
Mijn man en ik vertrekken half mei voor 20 dagen naar de Westkust.

Is dit een haalbaar/reëel schema?

Dag 1: vlucht naar SFO
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco
Dag 4: San Simeon
Dag 5: Los Angeles
Dag 6: Los Angeles
Dag 7: Los Angeles
Dag 8: Palm Springs
Dag 9: Joshua Tree NP / Grand Canyon
Dag 10: Grand Canyon
Dag 11: Bryce Canyon
Dag 12: Bryce Canyon & Zion
Dag 13: Zion
Dag 14: Las Vegas
Dag 15: Las Vegas
Dag 16: Death Valley
Dag 17: Sequoia & Kings Canyon
Dag 18: Yosemite
Dag 19: Yosemite
Dag 20: Fresno
Dag 21: vlucht SFO - Amsterdam

Zijn de afstanden te doen als je ook nog wat tijd wil doorbrengen in de nationale parken? Denk aan wandelingen (max 8 km) of korte stops (picknick)?

Groetjes, Marije.
SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Eerste keer Westkust...is dit haalbaar?

Bericht door SanFran »

Je kunt je route het beste uitschrijven in een van-naar vorm. Bijvoorbeeld, San Francisco - San Simeon, San Simeon - LA. Het is dan 20x sneller te zien waar je volle dagen en rijdagen hebt, en zo kun je makkelijker advies geven. Dat gezegd hebbende zou ik om te beginnen zeker een extra stop tussen SF en LA doen. 1 stop is wel erg weinig.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Welkom op het forum!
Het is inderdqad wel goed om het even in een van/naar schema te zetten. Nu is bijvoorbeeld ook onduidelijk hoe je Zion en Bryce wilt bezoeken. Heb je al accommodatie vastgelegd? En wanneer ga je precies? Je weet dat Memorial Day in je reis valt? Het zla dan heel druk zijn, zeker in de parken, dus je kunt dan het beste zo snel mogelijk reserveren.
Ik zou voor het laatste deel twee opties uitwerken, een voor als de Tioga Pass gesloten is, en 1 voor als de pas open is. In dat laatste geval rij je via Lee Vining naar Yosemite. Je kunt dan Sequoia doen tussen Yosemite en SF.
Ik begrijp Fresno niet die laatste dag, of bedoel je San Francisco?
Tussen de GC en Bryce zou een stop in Page mooi zijn (kijk eens op http://www.ontdek-amerika.nl naar Antelope Canyon en Horseshoe Bend)

Marianne
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Kristel De Schryver »

Heb een poging gedaan om de verdeling te plaatsen. Was het de bedoeling om het zo in te delen?:
Dag 1: vlucht naar SFO
Dag 2 : San Francisco
Dag 3: San Francisco
Dag 4: San Francisco - San Simeon
Dag 5: San Simeon - Los Angeles
Dag 6: Los Angeles
Dag 7: Los Angeles
Dag 8: Los Angeles - Palm Springs
Dag 9: Palm Springs - Joshua Tree NP - Grand Canyon
Dag 10: Grand Canyon
Dag 11: Grand Canyon - Bryce Canyon
Dag 12: Bryce Canyon - Zion
Dag 13: Zion
Dag 14: Zion - Las Vegas
Dag 15: Las Vegas
Dag 16: Las Vegas - Death Valley
Dag 17: Death Valley - Sequoia & Kings Canyon
Dag 18: Sequoia & Kings Canyon - Yosemite
Dag 19: Yosemite
Dag 20: Yosemite - Fresno
Dag 21: vlucht SFO - Amsterdam

Voor de kust zou ik zowiezo een extra overnachting plaatsen dan. Verder zou ik dan mss tot 29 Palms of al iets verder rijden i.p.v. Palms Springs. Dan kan je die dag Joshua Tree al meenemen. Met Sequoia & Kings Canyon heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet in adviseren.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

De kustroute kan prima in twee dagen afgelegd worden, met die stop in San Simeon (overweeg ook Cambria, dat vonden wij een erg leuk plaatsje). Een tweede overnachting is zeker niet noodzakelijk en zou ik alleen aanraden als je echt bepaalde plaatsen langs de route uitgebreid(er) wilt bezoeken. Wij deden de route ook in 2 dagen (LA - Cambria, met een lunchstop in Santa Barbara en Cambria - SF, met stops onderweg voor ontbijt, een wandelingetje bij Julia Pfeiffer Burns, lunch in Monterey, een ritje door Santa Cruz en we kwamen nog rond 17.00 uur aan in SF).

Skip Fresno. Het is een verschrikkelijke plaats en ook echt niet nodig, je kunt direct van Yosemite naar San Francisco rijden. De dag die je daarmee uitspaart zou je bv in Yosemite door kunnen brengen, of in Page (geen aantrekkelijk plaatsje, maar wel veel bezienswaardigheden in de buurt, zoals Horseshoe Bend en de Antalope Canyon).

Check even of je echt naar Sequoia en Kings Canyon wilt. De route die je hiervoor moet rijden vanuit LV is langer, want het park heeft alleen ingangen aan de westkant (dat is dus de route via de Fresno-kant). vanuit Death Valley rij je beter via de oostelijke route naar Yosemite, alleen is het het uitzoeken waard of je half mei al over de Tioga Pass Yosemite in kunt rijden.

Verder ziet je route er goed uit! Ondanks dat de tijd wat krap is, zijn de dagen goed verdeeld. Wij vonden overigens een volle dag bij de Grand Canyon niet nodig. We kwamen er halverwege de middag aan, bekeken verschillende uitzichtpunten, maakten een wandeling langs de rim en zagen de zonsondergang. De volgende dag bekeken we nog wat uitzichtpunten aan de oostkant, voordat we richting Page reden.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Kijk voor wandelingen niet alleen naar de afstand. Let in Yosemite en Zion en een beetje in Bryce ook op de hoogtemeters. Dat maakt een wandeling vaak wat interessanter, maar voor sommigen zal het daardoor ook veel lastiger worden namelijk.

De kustroute kan in 2 dagen. Maar als je bv het Monterey Aquarium of een walvistocht en wat langere stops (bv bij de 17mile drive, point lobos state reserve, big sur en hearst castle) wilt doen is een 3e dag wel handig. Het stuk tussen Morro Bay en Cambria is wel het mooiste deel, maar persoonlijk vond ik Santa Barbara ook een leuke stad.

Ik mis wel Page in je route (tussen de grand canyon en bryce), daar is een nachtje ook wel aan te raden. Met de horseshoe bend, antelope canyon, lake powell en de dam.
Jerre
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Jerre »

als je palm springs zou skippen en het ziet zitten om een lange rijdag te maken kan je van LA rechtstreeks naar de Grand Canyon rijden? Het is niet de meest leuke route maar je kan dan wel een half dagje Page inplannen waar je Antelope Canyon en nog wat zaken doet :)
2009 :: LA - SF
2011 :: NY - MIA
2014 :: DENV - LV
2015 :: LV - LV
2019 :: MIA - MIA
Blogs :: http://exploringusa2015.wordpress.com
San Franny
Amerika-newbie

Re: Reis San Franny: eerste keer Westkust ... is dit haalbaar?

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nu wat dingen aangepast in het reisschema...top! Het reisschema is idd veel overzichtelijker SanFran, door aan te geven wanneer je reist...thnx! Kristel, jouw versie is dus de goeie dankjewel! Gezien de tijd houden we het wel op 1 stop tussen SF en LA. Maar het wordt toch Cambria ipv San Simeon.

@ Marianne; voor SF hebben we een hotel geboekt al en voor LA een Airbnb in Beverly Hills. Verder nog niks vastgelegd. Bedankt voor je tip voor Memorial Day. Daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan. Goed om dan ook al n accomodatie te boeken.

Page staat nu ook als tussenstop gepland om de Horseshoe bend te bekijken. Wellicht overnachten we dan gelijk daar in de buurt.

@Rivercola; bij Sequoia viel me al op dat we er helemaal omheen moeten rijden. Ik ga er even vanuit dat de Tioga Pass open is zodat we via de oostingang kunnen gaan en Sequoia gaan bezoeken ipv Fresno. Fresno stond in de planning ivm de shopping mall :D ik moet namelijk nog even shoppen voor we naar huis gaan haha! Maar Sequoia wil ik graag zien, met name de general sherman lijkt me erg indrukwekkend....

En de Grand Canyon voldoet met 1 overnachting ?(zonsondergang, zonsopgang & wandeling langs de klif + paar uitzichtpunten is genoeg voor daar?)

Marije
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik snap nu eerlijk gezegd nog steeds niet hoe je nu Yosemite en Sequoia wilt doen? Je hebt nog geen zekerheid over de tioga pass, dus maak 2 plannetjes daarvoor.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

San Franny schreef:Gezien de tijd houden we het wel op 1 stop tussen SF en LA. Maar het wordt toch Cambria ipv San Simeon.
Wellicht heb je hier iets aan? Dan kun je van te voren een planning maken wat je zou willen zien. Je zult - omdat je maar één overnachting hebt - wel wat dingen moeten skippen. Juist omdat er tussen Monterey en San Simeon de meeste bezienswaardigheden zijn. Je hoeft dus in principe ook pas bij Monterey de kustweg op. Vanaf San Francisco kun je dus nog een gedeelte eerst via de snelweg rijden. Al is de kustweg tussen San Francisco en Monterey ook wel mooi, maar het bekendste stuk is vanaf Monterey. En aangezien jullie maar één overnachting hebben, zou ik dat stuk van de kustweg dus overslaan.

- De boardwalk bij Santa Cruz
- Monterey Bay Aquarium (een bezoekje van ongeveer 2.5 uur)
- De 17-miles Drive bij Monterey (een rit van ongeveer 2 uurtjes)
- Carmel
- Point Lobos R.P.
- Big Sur
- Koffie bij Nepenthe
- Julia Pfeiffer Burns S.P.
- Zee-olifanten bekijken op het strand net voor San Simeon (bij Piedras Blancas)
- Hearst Castle in San Simeon (een bezoekje van ongeveer 3 uur)
- De rots Morro Rock
- Madonna Inn in San Luis Obispo
- Pismo Beach (eventuele overnachtingstip voor de kampeerders: Pismo Coast Village)
- Solvang
- Santa Barbara (bv de Mission)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

San Franny schreef: @Rivercola; bij Sequoia viel me al op dat we er helemaal omheen moeten rijden. Ik ga er even vanuit dat de Tioga Pass open is zodat we via de oostingang kunnen gaan en Sequoia gaan bezoeken ipv Fresno. Fresno stond in de planning ivm de shopping mall :D ik moet namelijk nog even shoppen voor we naar huis gaan haha! Maar Sequoia wil ik graag zien, met name de general sherman lijkt me erg indrukwekkend....
Wanneer zit je precis in Yosemite? En waarom ga je ervan uit dat de Tioga Pass open is? Ik zou daar niet zo zeker van zijn.
Als je wilt shoppen dan kan dat, maar dan doe je Fresno toch tussen Sequoia en SF?
Kijk eens naar ons 2013-verslag voor ons bezoek aan - onder meer - de General Sherman.

Marianne
avsboz
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door avsboz »

Ipv een extra dag bij CG, zou je ook een nacht bij Page kunnen doen. s Ochtends de zonsopkomst bij CG meemaken en in de loop van de middag via veiwpoints richting de East Entrance, Little Colorado, Horse Shoe Bent naar Page. Volgende dag vroeg (Lower) Antilope Canyon en de Dam richting Bryce. Onderweg dan nog aan de 89 een korte stop bij de 'ET hoodoo'.

Terug via Fresno zou je niet hoeven te doen. als je vanuit Yosemite aan het einde van de ochtend weg gaat, kan je tegen de avond in SF zijn en hoef je op dag van vertrek niet van Fresno naar SF te rijden. Wat als je in de file komt of autopech krijgt die laatste dag net voordat je het vliegtuig in moet?
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
San Franny
Amerika-newbie

Bedankt weer voor jullie tips en reacties. Ik heb ons schema weer even aangepast en hij ziet er nu als volgt uit:
Dag 1: Amsterdam - San Francisco
Dag 2 : San Francisco (Union Square, Painted Ladies, Cable Car rit, Chinatown, Little Italy)
Dag 3 : San Francisco (Fietsen huren: Fisherman's Wharf, Pier 39, Lombard Street, Golden Gate Bridge en Alcatraz Night Tour)
Dag 4 : San Francisco - Cambria (Highway 1, Big Sur, Piedras Blancas)
Dag 5 : Cambria - Los Angeles ( Santa Barbara)
Dag 6 : Los Angeles ( Airbnb in Beverly Hills; Hollywood, Santa Monica & Venice Beach)
Dag 7: Los Angeles - Palm Springs (Aerial Tramway / San Jacinto Mountain)
Dag 8: Palm Springs - Grand Canyon (korte stop Joshua Tree NP/ Grand Canyon zonsondergang & uitkijkpunten)
Dag 9 : Grand Canyon - Page (Grand Canyon zonsopgang/ Lake Powell, Horseshoe Bend & Lower Antilope Canyon)
Dag 10: Page - Bryce Canyon
Dag 11: Bryce Canyon - Zion NP
Dag 12: Zion NP - Las Vegas
Dag 13: Las Vegas (Valley of Fire State Park / Hoover Dam)
Dag 14: Las Vegas - Death Valley (Red Rocks)
Dag 15: Death Valley - Yosemite NP ( Via Tioga Pass, als deze gesloten is -> route naar Fresno)
Dag 16: Yosemite NP ( Yosemite Valley, Glacier Point, Tunnel View)
Dag 17: Yosemite - Fresno (vanuit Fresno een dagje uit naar Sequoia NP voor General Sherman)
Dag 18: Fresno - San Francisco (shopping mall onderweg)
Dag 19: San Francisco - luchthaven SFO
Dag 20: Aankomst Schiphol

Wat vinden jullie van het aangepaste schema? Het is een druk schema, maar we willen toch zo veel mogelijk zien in de tijd dat we er zijn.
We hebben alleen hotels in San Francisco en Los Angeles gereserveerd. Verder willen we of ter plekke iets reserveren of via Hotwire. Wat is jullie ervaring daarmee? (Ik ga nu nog wel wat boeken bij Yosemite ivm Memorial Day). Maar mochten we ergens toch langer willen blijven dan kunnen we makkelijk ons schema iets aanpassen....

Ik heb nog zitten zoeken naar andere shopping malls langs onze route. Die van Fresno leek me groot. Hebben jullie nog tips welke ik het beste kan bezoeken (meeste winkels, goede recensies)?

Marije
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis San Franny: eerste keer Westkust ... is dit haalbaar

Bericht door Vito »

In Las Vegas heb je de Premium outlets North en South maar dan moet je wel een dag Vegas extra doen of de Hooverdam skippen.
Valley of Fire kom je langs vanuit Zion, dus die zou je nog op de dag Zion - Las Vegas kunnen doen in de middag.
Ben benieuwd of je nu nog accommodatie kunt vinden in Yosemite met Memorial Day. Lijkt me een bijna onmogelijke opgave.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Het enige wat ik jullie écht aan zou willen raden is een extra dag in Zion te plannen, als jullie tenminste een beetje van wandelen houden. Er zijn een aantal zeer mooie kortere en langere wandelingen te doen. Als je op de tweede dag in Zion bv Angels Landing zouden wandelen in de ochtend, dan heb je de middag over om nog een beetje te relaxen. Jullie route is wel erg druk nu.

Op een gegeven moment komt er tijdens zo'n reis namelijk een moment dat je het ff zat bent, al dat wandelen en al die indrukken en dat continue verplaatsen.

Daarnaast zou ik jullie (nogmaals) aanraden Fresno te skippen. Het is er echt niet leuk en zoals Vito al aangeeft: er zitten een aantal hele leuke malls in Las Vegas. Skip die dagtocht die je vanuit Vegas gepland hebt (less is soms echt more!!), en ga naar de Premium Outlet Mall en bijvoorbeeld de Fashion Mall (deze zit op de strip en is geen outlet mall).

Op deze manier plan je twee 'rustpunten' in in je reis waar je dan even niet zoveel druk op de ketel hebt: Las Vegas en Zion, met beiden twee overnachtingen.

Voor de rest ziet de route er zeker prima uit! Zit goed in elkaar!

Als je nog een laatste zetje nodig hebt om Fresno te skippen, kijk dan eens naar de uitzending van Louis Theroux: 'Fresno, The city of Crystal Meth'. Is alweer van een flink aantal jaren geleden, maar you get the point.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Dag 7: Los Angeles - Palm Springs (Aerial Tramway / San Jacinto Mountain)
Dag 8: Palm Springs - Grand Canyon (korte stop Joshua Tree NP/ Grand Canyon zonsondergang & uitkijkpunten)
Dag 9 : Grand Canyon - Page (Grand Canyon zonsopgang/ Lake Powell, Horseshoe Bend & Lower Antilope Canyon)
Als ik eerlijk ben vind ik dit erg druk. Als je nou op dag 7 al Joshua Tree zou meepakken zou ik zeggen ja. Dan zou je erg vroeg naar de GC kunnen rijden. Maar nu ben je met lunchpauze, plaspauzes ed. waarschijnlijk al een uur of 8 bezig om bij de GC te komen. Veel tijd is er dan niet voor de uitkijkpunten. De dag is dan ook weer een volle dag, waardoor je ook daar niet zo superveel tijd over gaat houden. Hou er rekening mee dat die zonsopkomsten inhouden dat je vroeg uit bed gaat. Je zal er dan ook echt niet al te laat in liggen die avonden.

Ik snap echt dat je veel wilt zien, maar er zitten m.i. echt teveel dagen in dat je behalve de parken ook nog zoveel eromheen wilt zien en het dus ook nog moet bereizen dat je juist minder gaat zien dan dat je zou willen. En zo is het behalve de steden eigenlijk elke dag van je vakantie.
M & M
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door M & M »

Eens met Paul wat betreft dag 8. Wij zijn vanaf Palm Springs via Joshua Tree richting de GC gereden. Overnacht in Laughlin (niet echt een aanrader overigens). Vroeg vertrokken (begin van onze reis, dan ben je vroeg wakker) en pas aan het einde van de middag in Laughlin. Vandaaruit is het nog drie uur naar de Grand Canyon. Dan waren we er rond een uur of 7 geweest, schat ik zo in.

Joshua Tree is niet een park waar je even binnenrijdt, stopt en weer verder rijdt. Er gaat een weg vanaf het Zuiden (kant Palm Springs) naar het noorden (Twentynine Palms). Om wat te zien, moet je die weg volgen en daar kan je niet hard doorrijden.
San Franny
Amerika-newbie

Hoi Forumleden,

Over twee weken vertrekken we en ik heb nu een reisschema waarin ook al hotels geboekt zijn. Deze kunnen we nog annuleren, dus graag zou ik nog om tips of adviezen willen vragen voor we gaan.

Ons reisschema is als volgt;

Za 14 mei: vlucht AMSTERDAM - SAN FRANCISCO
Zo 15 mei: San Francisco
Ma 16 mei: San Francisco
Di 17 mei: San Francisco - Cambria
Wo 18 mei: Cambria - LA
Do 19 mei: LA
Vr 20 mei: LA - Palm Springs (rustdag)
Za 21 mei: Palm Springs - Grand Canyon
Zo 22 mei: Grand Canyon - Page/ Horseshoe Bend
Ma 23 mei: Page/ Antelope Canyon - Bryce
Di 24 mei: Bryce - Zion
Wo 25 mei: Zion - Valley of Fire State - Las Vegas
Do 26 mei : Las Vegas + Hoover Dam
Vr 27 mei: Las Vegas - Red Rocks - Death Valley - Bishop
Za 28 mei: Bishop - Tioga Pass - Yosemite
Zo 29 mei: Yosemite
Ma 30 mei: Yosemite - Sequoia
Di 31 mei: Sequoia - San Francisco
Wo 1 jun: SAN FRANCISCO - AMSTERDAM

Als de Tioga Pass nog gesloten is, rijden we via Death Valley onderlangs richting Yosemite.
Is het haalbaar om nog iets van Monument Valley te zien?
Hoeveel tijd ben je kwijt aan de Lower Antelope Canyon & Horseshoe Bend?
Is Bishop een leuke plaats om te overnachten of kunnen we beter doorrijden naar Mammoth Lakens? (Als de Tioga Pass open is)

Hotel Yosemite is nog gelukt ivm Memorial Day...wel een hotel waarvan het een uur rijden is tot de ingang van Yosemite. Maar beter dan niks want 90% zat al vol blijkbaar. Bedankt voor jullie waarschuwing :-)

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen/tips!
Groetjes Marije
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik vind het jammer dat je niet een extra nacht in Zion hebt gedaan. Zeker met nog de rit langs VoF blijft er weinig tijd over voor het park. Ik zou Sequoia vergeten, daar heb je zo geen tijd voor.
Een uur van de ingang van Yosemite betekent zeker 1,5 uur rijden naar de vallei en dan moet je rekening houden met files en parkeerproblemen. Het is heel jammer dat je precies in het weekend daar zit. Zonder Sequoia zou je er een dag later zitten, dat scheelt alweer. Waar overnacht je voor Yosemite, in Mariposa of nog verder weg? En waar overnacht je voor Sequoia?
Zie voor Antelope Canyon en Horseshoe Bend mijn 2011-verslag. Ik denk dat je er bijelkaar ongeveer 3-4 uur mee kwijt bent.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Za 21 mei: Palm Springs - Grand Canyon
Zo 22 mei: Grand Canyon - Page/ Horseshoe Bend
Behalve amper tijd voor Zion zijn dit ook fikse dagen hoor. Ook al wil je Palm Springs als rustdag inzetten. Ik zou toch echt wat verder rijden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer