Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Jouw mooiste USA foto.... deel 4

Bericht door AnnInBC »

Frank, prachtige foto's weer en zeker een goede camera!

Stan: De Sony A7 moet wel een goede camera zijn, maar zo duur en eigenlijk heb ik het niet nodig. En dan moet ik weer nieuwe lenzen kopen, etc. Ik had mijn oog ook laten vallen op de Sony A99, maar ook weer redelijk duur en zoals ik al zei...heb ik dat echt nodig. Ik heb momenteel de Sony SLT-A57 en ben daar heel tevreden mee. Ik heb de Sony A77ii besteld en hoop dat ik deze tegen het einde van deze maand in mijn bezit heb! :thumbup:
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Ik denk ook niet dat ik deze serieus zou kopen.
Inderdaad andere lenzen, niet alleen E-mount maar ook full-frame. Dus zelfs met adapter zou ik moeten 2 belangrijke lenzen vervangen.

De SLT-A77ii had ik ook eens aan gedacht, maar ik vind het wegvallen van de GPS wel beperking, maar blijkbaar was daar niet veel vraag naar. Voor de rest vind ik de A77ii voor mij (A65) geen echte upgrade, dus we wachten gewoon, is toch nog te vroeg om weer zo'n bedrag uit te geven. Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met het verbeterde Autofocus systeem.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Het is maar een iPhone foto, maar toch een aardige indruk van de Salt Lake vallei in de winter (klik hier als je 'm groter wil zien.). Deze is niet ver van ons huis genomen. In de verte zien je de "skyline" van downtown SLC, iets rechts daarvan het Capitool, en nog verder rechts het football stadion van de University of Utah.

Afbeelding
SLC in winter by DutchRosie, on Flickr
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
miccie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door miccie »

Wat komen er weer 'n onwijs mooie plaatjes voorbij in dit topic zeg. :thumbup:
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Knappe foto Dutchess!!! :clap:

Stan, voor jou is het inderdaad niet echt een upgrade. Ik laat iets weten als ik de camera ontvangen heb en wat heb kunnen uitproberen! :thumbup:

Een foto die ik een paar weken geleden nam in Vancouver vanuit Queen Elizabeth Park met een zicht op downtown en de bergen met verse sneeuw die door de wolken kwamen piepen. Bewerkt in een HDR programma.

AfbeeldingDSC06966a by Ann Badjura, on Flickr
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Dutchess: Mooie foto van de SLC vallei, door hem in zwart/wit te plaatsen stoort de ruis niet maar voegt het iets toe ;)

Ann: Prachtig hoe de zon de met sneeuw bedekte bergtoppen verlicht. Zeer mooie foto, mooie lichtspeling. Niet met statief of is dat de HDR bewerking die was ruis geeft?
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Dank je Stan, inderdaad het is de HDR bewerking die de ruis geeft. Heb een programma waar ik de ruis wat kan verwijderen, maar als ik teveel verwijder dan is mijn hele foto bijna zonder details...heb al heel wat details verloren aan de flanken van de bergen net achter de stad. Ik kan ook de HDR in de camera gebruiken, maar is niet zo mooi als door het HDR programma op mijn computer.

Dit is 1 van de originele foto's:

AfbeeldingDSC06967 by Ann Badjura, on Flickr
FrankW

Bericht door FrankW »

Ik heb nog geen foto's van Canada geplaatst aangezien in de topic titel USA staat. Maar Vancouver is ook Canada dus ik voel me niet schuldig om off-topic te gaan. :wink:

Nabij de oostkust van Lake Superior.

Afbeelding
Watson's Skyways by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
Ontario Highway 17 by Frank Wulfers, on Flickr

In Lake Superior Provincial Park waar het mooi is voor hiking.

Afbeelding
American Black Bear by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
American Black Bear by Frank Wulfers, on Flickr

Lake Huron - Bruce Peninsula

Afbeelding
Indian Head Cove, Bruce National Park, Ontario by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
Indian Head Cove, Bruce National Park, Ontario by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
Inukshuk at Bruce National Park, Ontario by Frank Wulfers, on Flickr

Lake Huron ferry tussen Tobermory en Manitoulin Island

Afbeelding
MS Chi-Cheemaun at Tobermory, Ontario by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
Big Tub lighthouse - Tobermory by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
MS Chi-Cheemaun - Lake Huron by Frank Wulfers, on Flickr

Afbeelding
Arriving at South Baymouth on Manitoulin Island by Frank Wulfers, on Flickr
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Goh Frank, zeker foto's plaatsen van Canada!!! Vele die hier een reis maken doen toch vaak ook een stukje Canada mee, dus waarom niet Canada foto's delen. Het forum heet ook "Alles Amerika", maar Canada komt toch ook veel aan bod...dus blijf ze lekker delen.

Prachtige foto's trouwens, Frank!! :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: Ben nog nooit in het oosten van dit land geweest, maar hoop er ooit te geraken!
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

We passen de titel wel gewoon aan. Niemand heeft ooit geklaagd van Canada foto's. Die van de rechtstaande beer is echt prachtig.

@Ann: Ook in het origineel zit er veel ruis, maar misschien op hoge ISO genomen? Exif is bijna leeg dus niet af te leiden. Ik werk ondertussen al enkele jaren met RAW formaat en lightroom naar volle tevredenheid. Ik vermoed dat jij met JPG's werkt, klopt dat?
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Stan, ik neem ook alle foto's in RAW...maar heb moeite met Lightroom. :cry: Ik zet de RAW foto's om naar JPEG met de RAW converter die met de camera kwam en dan bewerk ik de foto's in Photoshop CS6, misschien dat ik ze te zeer versherp en daardoor ruis krijg. Ik heb altijd een lage ISO, tenzij ik foto's neem bij minder licht natuurlijk. De settings voor die foto met de stad en bergen waren als volgt: Stand op A (aperture) met lens op een zoom van 135mm, F-nummer - F/8, Exposure time - 1/100 sec, ISO - ISO 100

Ik denk dat ik me toch eens moet verdiepen in Lightroom. :thumbup:
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Er staan heel veel tutorials op YouTube over lightroom. Daar heb ik heel veel aangehad met nabewerking. Lightroom is juist een heerlijk programma voor nabewerking. Misschien dat jij er ook iets aan hebt AnnBic?
Nordschleife
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Nordschleife »

Het heeft niet veel zin om eerst in RAW te schieten, daarna om te zetten naar JPG om vervolgens te gaan bewerken.
Eerst de RAW in Photoshop of lightroom bewerken dan pas omzetten naar JPG.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

Correct wat Nordschleife zegt. De RAW-bestanden rechtstreeks importerenin Lightroom. Op deze manier wordt alle informatie van het beeld behouden en zijn er nog geen door de camera uitgevoerde softwarematige bewerkingen op toegepast (wat bij een jpeg wel het geval is). Een RAW foto is deus de meest pure versie van een foto die er is.
Deze RAW dan in Lightroom bewerken en na het bewerken exporteren als jpeg en klaar is kees :thumbup:
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
Gast

Bericht door Gast »

Mooi die foto van SLC, is dat vanuit Holladay/Cottonwood Heights genomen?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dank, Ann, Stan en eoms! @eoms: het was iets meer naar het noorden, ongeveer hier (da's niet ons huis, hoor!). Je bent bekend met SLC? Of gewoon goed op de kaart gekeken?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb daar familie wonen (in Holladay), vandaar dat het mij enigszins bekend voorkwam :)
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Ik neem altijd photos in RAW, maar ik zet mijn foto's om naar JPEG met het programma dat bij de camera zit toen ik die kocht. Dit programma heeft ook opties waar je de exposure, white balance, saturation en dergelijke kan aanpassen voordat je de foto omzet naar JPEG. Maar ik heb eens wat tutorial videos bekeken voor Lightroom en wat heb je daar toch veel meer opties mee. Ik heb er vandaag mee zitten prullen en dit is mijn eerste resultaat van dezelfde foto die ik voorheen al liet zien.

Sorry aan iedereen die meeleest en dit liever niet allemaal wil lezen, want dit is eigenlijk :offtopic: (is er een draagje over fotografie ergens?) Maar goed, hier is de foto en bedank iedereen voor de tips en ideeen. :thumbup: :thumbup: Lightroom valt goed mee, ik ga blijven oefenen!

En laat de mooie foto's maar komen (wie er nog graag wilt delen):

Afbeelding
DSC06966 by Ann Badjura, on Flickr
Laatst gewijzigd door AnnInBC op 20 jan 2016, 06:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ann, mooi geprul hoor! Ik vind Lightroom een geweldig programma (al moet ik er ook nog heel wat van leren), en beter te overzien dan Photoshop. Ik gebruik het ook voor de meeste van mijn "niet-iPhone" foto's.

eoms - ah zo! Laat me maar weten als je weer bij je familie op bezoek gaat, dan kunnen we misschien een ontmoeting regelen!
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Sorry als we wat offtopic gaan. Ik heb trouwens ook dankzij raad op dit forum gestart met Lightroom.

JPEG is een lossy formaat, dit betekent dat om de bestandsgrootte te verkleinen er informatie weg gesmeten wordt.
Het is belangrijk om alle grote bewerkingen in het RAW formaat te kunnen doen zodat het maximum aan beeldinformatie kan gebruikt worden.
Een belangrijke troef is ook dat je de witbalans nog volledig kunt aanpassen zonder enig nadelig effect op de kwaliteit van de foto.
Opkrikken van Shadows en verminderen van Highlights (en eventueel exposure) is ook zoiets dat veel beter gaat met een RAW foto, en toelaat om toch een goede foto te verkrijgen van technisch moeilijke situaties (tegenlicht, donker en felle zones tegelijk). Wat het verscherpen betreft ik volg de standaard die lightroom mij voor stelt (40 voor landschappen en 35 voor portretten zoals in General Presets), heel uitzonderlijk wijk ik daar van af.

Lightroom biedt ook aan bibliotheek aan. Je opent niet steeds weer een bestand, je verspring in de huidige folder gewoon naar het volgende bestand. Eerst maak je dus ergens op een betrouwbare schijf een structuur aan, en daar importeer je dan steeds je foto's naar toe. Importeren via lightroom of gewoon in verkenner copy/paste en dan in LR synchronize folder. Ik heb een structuur ontwikkeld waar ik een map Rawfoto's heb daaronder per jaartal een map en daarin verder opgedeeld per thema of gebeurtenis. Ik maak dan een gelijkaardige structuur onder een hoofdmap Exportfoto's.

Wat ook handig is aan lightroom is dat het origineel altijd ongeschonden blijft, de wijzigingen worden gewoon in een database (of ook xmp bestand) bijgehouden. Je kan later dus bijvoorbeeld een virtual copy maken en alle bewerkingen opnieuw en anders doen om te vergelijken. In het begin is het overweldigend, maar na een aantal maanden tot jaren ontwikkel je een soort workflow waar je altijd begint met een aantal standaard aanpassingen.

Voor mij is dat bijvoorbeeld:
  • Witbalans aanpassen, ik test eerst eens met auto maar voor landschap gebruik ik vaak daylight waarbij ik dan manueel nog wat warmer zet als ik dat nodig vindt. Soms laat ik de witbalans gewoon op As Shot, maar ik vind dat mijn Sony de witbalans niet altijd goed doet.
  • Enable Profile Correction als de lens één is waar Lightroom dit voor kan doen. Dit corrigeert automatisch kleine vervormingen die door de lens veroorzaakt worden.
  • Remove chromatic abberation, deze zat ik aan maar ik moet toch altijd met de pipet tool die daar voor dient even aanduiden waar ik paarse abberatie zie. Maar lightroom werkt die zeer mooi weg in 99% van de gevallen.
  • Sharpen Scenic voor landschap, sharpen faces voor portretten.
  • Dan doe ik een Auto Tone, om te zien wat Lightroom voor stelt. Zelden is dat goed, maar dat geeft wel een indruk van wat er mogelijk is met de foto. Daarna ga ik verder met schuivers zoals contract, exposure, highlights, shadows en ook lichtjes met whites, blacks en ten slotte lichtjes met clarity en vibration (Punch preset doen het lang niet altijd slecht) spelen om het geheel beter te laten ogen. In mijn geval probeer ik steeds te benaderen hoe het er ook echt uit zag. Ik ben niet de persoon van overdreven bewerkingen.
  • Wat ik ook vaak gebruik is Spot Removal om eventuele stofvlekken weg te werken als de sensor vervuild is. Met spotremoval heb ik occasioneel ook eens ene toerist weg gezapt. Spot Removal is zeer krachtig maar moet je wat tijd in steken.
  • Dan zijn er ook nog de gradient en radial tools die toelaat om een deel van de foto apart te behandelen dan de rest. Bij portretten durf ik nogal eens met de radial tool ogen meer te belichten zodat ze duidelijker zijn.
Mijn workflow zal voor professionelen waarschijnlijk zeer amateuristisch overkomen maar ik leer nog alle dagen bij ;)
Op het internet zijn er veel tutorials en howto's te vinden, maar ik dacht ik geef even mee wat ik na een paar jaar werken met lightroom en ontdekken gaande weg, geleerd heb. Ik ben wel nog steeds op beginnersniveau maar ben veel meer tevreden van mijn foto's sinds ik met LR werk i.p.v. PS Elements.

Als laatste stap moet je de foto exporteren, dan wordt er een JPEG (of ander formaat) van gemaakt. Exporteren doe ik zelf pas als ik klaar ben met een hele reeks foto's.

PS: Aangezien de wijzigingen in een database staan, is het belangrijk om deze steeds goed te back-uppen. Lightroom heeft daar een ingebouwde optie voor die bij iedere afsluiting vraagt om een backup weg te schrijven. Doe dat zeker! Veelal zie je ook de raad om de optie XMP bestanden aan te zetten, zo worden wijzingen ook daarin weggeschreven 1 zo'n file voor ieder bronbestand, ik zelf vertrouw op de database.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer