Sorry als we wat offtopic gaan. Ik heb trouwens ook dankzij raad op dit forum gestart met Lightroom.
JPEG is een lossy formaat, dit betekent dat om de bestandsgrootte te verkleinen er informatie weg gesmeten wordt.
Het is belangrijk om alle grote bewerkingen in het RAW formaat te kunnen doen zodat het maximum aan beeldinformatie kan gebruikt worden.
Een belangrijke troef is ook dat je de witbalans nog volledig kunt aanpassen zonder enig nadelig effect op de kwaliteit van de foto.
Opkrikken van Shadows en verminderen van Highlights (en eventueel exposure) is ook zoiets dat veel beter gaat met een RAW foto, en toelaat om toch een goede foto te verkrijgen van technisch moeilijke situaties (tegenlicht, donker en felle zones tegelijk). Wat het verscherpen betreft ik volg de standaard die lightroom mij voor stelt (40 voor landschappen en 35 voor portretten zoals in General Presets), heel uitzonderlijk wijk ik daar van af.
Lightroom biedt ook aan bibliotheek aan. Je opent niet steeds weer een bestand, je verspring in de huidige folder gewoon naar het volgende bestand. Eerst maak je dus ergens op een betrouwbare schijf een structuur aan, en daar importeer je dan steeds je foto's naar toe. Importeren via lightroom of gewoon in verkenner copy/paste en dan in LR synchronize folder. Ik heb een structuur ontwikkeld waar ik een map Rawfoto's heb daaronder per jaartal een map en daarin verder opgedeeld per thema of gebeurtenis. Ik maak dan een gelijkaardige structuur onder een hoofdmap Exportfoto's.
Wat ook handig is aan lightroom is dat het origineel altijd ongeschonden blijft, de wijzigingen worden gewoon in een database (of ook xmp bestand) bijgehouden. Je kan later dus bijvoorbeeld een virtual copy maken en alle bewerkingen opnieuw en anders doen om te vergelijken. In het begin is het overweldigend, maar na een aantal maanden tot jaren ontwikkel je een soort workflow waar je altijd begint met een aantal standaard aanpassingen.
Voor mij is dat bijvoorbeeld:
- Witbalans aanpassen, ik test eerst eens met auto maar voor landschap gebruik ik vaak daylight waarbij ik dan manueel nog wat warmer zet als ik dat nodig vindt. Soms laat ik de witbalans gewoon op As Shot, maar ik vind dat mijn Sony de witbalans niet altijd goed doet.
- Enable Profile Correction als de lens één is waar Lightroom dit voor kan doen. Dit corrigeert automatisch kleine vervormingen die door de lens veroorzaakt worden.
- Remove chromatic abberation, deze zat ik aan maar ik moet toch altijd met de pipet tool die daar voor dient even aanduiden waar ik paarse abberatie zie. Maar lightroom werkt die zeer mooi weg in 99% van de gevallen.
- Sharpen Scenic voor landschap, sharpen faces voor portretten.
- Dan doe ik een Auto Tone, om te zien wat Lightroom voor stelt. Zelden is dat goed, maar dat geeft wel een indruk van wat er mogelijk is met de foto. Daarna ga ik verder met schuivers zoals contract, exposure, highlights, shadows en ook lichtjes met whites, blacks en ten slotte lichtjes met clarity en vibration (Punch preset doen het lang niet altijd slecht) spelen om het geheel beter te laten ogen. In mijn geval probeer ik steeds te benaderen hoe het er ook echt uit zag. Ik ben niet de persoon van overdreven bewerkingen.
- Wat ik ook vaak gebruik is Spot Removal om eventuele stofvlekken weg te werken als de sensor vervuild is. Met spotremoval heb ik occasioneel ook eens ene toerist weg gezapt. Spot Removal is zeer krachtig maar moet je wat tijd in steken.
- Dan zijn er ook nog de gradient en radial tools die toelaat om een deel van de foto apart te behandelen dan de rest. Bij portretten durf ik nogal eens met de radial tool ogen meer te belichten zodat ze duidelijker zijn.
Mijn workflow zal voor professionelen waarschijnlijk zeer amateuristisch overkomen maar ik leer nog alle dagen bij ;)
Op het internet zijn er veel tutorials en howto's te vinden, maar ik dacht ik geef even mee wat ik na een paar jaar werken met lightroom en ontdekken gaande weg, geleerd heb. Ik ben wel nog steeds op beginnersniveau maar ben veel meer tevreden van mijn foto's sinds ik met LR werk i.p.v. PS Elements.
Als laatste stap moet je de foto exporteren, dan wordt er een JPEG (of ander formaat) van gemaakt. Exporteren doe ik zelf pas als ik klaar ben met een hele reeks foto's.
PS: Aangezien de wijzigingen in een database staan, is het belangrijk om deze steeds goed te back-uppen. Lightroom heeft daar een ingebouwde optie voor die bij iedere afsluiting vraagt om een backup weg te schrijven. Doe dat zeker! Veelal zie je ook de raad om de optie XMP bestanden aan te zetten, zo worden wijzingen ook daarin weggeschreven 1 zo'n file voor ieder bronbestand, ik zelf vertrouw op de database.