Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
twijfel Mt St Helens
- Raziel
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
twijfel Mt St Helens
Ik twijfel nog welke kant van Mt. St. Helens te bezoeken...de Johnston Ridge of de Windy Ridge.
Zijn er forumleden met ervaring voor beide zijdes?
Onze route loopt van Packwood naar Vancouver (WA).
Zijn er forumleden met ervaring voor beide zijdes?
Onze route loopt van Packwood naar Vancouver (WA).
Re: twijfel Mt St Helens
Wij zijn langs de oostkant gereden. De 25 is een bochtige weg en aan onderhoud toe! Je rijdt tussen de bomen en hebt hier GEEN zicht op Mt. St. Helens. Daarvoor moet je afslaan op forest road 99 (geasfalteerd). Helemaal aan het einde van deze weg heb je het Windy Ridge Viewpoint. Je moet dan nog wel via trappen een paar honderd treden omhoog voor het mooie uitzicht. Het was hier heel erg rustig, maar je hebt hier geen Visitor Center en dus ook niet alle bijbehorende informatie.
Wij kozen toch voor de oostzijde omdat we vanaf het Windy Ridge Viewpoint konden wandelen naar Loowit Falls. Dat was een geweldige ervaring om zo dicht in de buurt van de krater te komen en de stoomwolkjes daarboven te zien. Hiervoor heb je wel veel tijd nodig, want heen en terug is het een hike van 15 km in totaal.
Met de westzijde heb ik geen ervaring, maar vanaf het Johnston Ridge Observatory heb je ongetwijfeld ook een prachtig uitzicht. Misschien nog beter dan van de oostzijde, omdat je niet van de zijkant op de krater kijkt. Plus natuurlijk het grote voordeel dat je daar een Visitor Center hebt met heel veel informatie.
Zie ons verslag.
Wij kozen toch voor de oostzijde omdat we vanaf het Windy Ridge Viewpoint konden wandelen naar Loowit Falls. Dat was een geweldige ervaring om zo dicht in de buurt van de krater te komen en de stoomwolkjes daarboven te zien. Hiervoor heb je wel veel tijd nodig, want heen en terug is het een hike van 15 km in totaal.
Met de westzijde heb ik geen ervaring, maar vanaf het Johnston Ridge Observatory heb je ongetwijfeld ook een prachtig uitzicht. Misschien nog beter dan van de oostzijde, omdat je niet van de zijkant op de krater kijkt. Plus natuurlijk het grote voordeel dat je daar een Visitor Center hebt met heel veel informatie.
Zie ons verslag.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Vanuit het Johnston Ridge visitor center kijk je recht in het lager open gedeelte van de krater. Het visitor center is heel druk (toch als wij er waren) maar wel informatief.
Vanaf Windy Ridge heb je mooie zichten op het met bomen gevulde meer aan de voet van de vulkaan maar niet zo'n goed zicht op de vulkaan. Beiden zijn mooi maar verschillend.
Vanaf Windy Ridge heb je mooie zichten op het met bomen gevulde meer aan de voet van de vulkaan maar niet zo'n goed zicht op de vulkaan. Beiden zijn mooi maar verschillend.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Hoi Raziel,
Ik heb beide kanten bezocht en allebei hebben ze hun pluspunten.
Zoals Felicitas al aangeeft heeft de oostkant geen visitor center. Wel heeft het informatieborden. De 25 was twee jaar geleden al aan onderhoud toe. Veel weggezakte wegdelen, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Het is een leuke route om te rijden. Zolang je een rustig tempo aanhoudt dan kom je goed aan.
Felicitas zegt niet teweinig. Je kan de krater van dichtbij zien door het gebied in te wandelen. Zo mooi en ook heel rustig. Ik heb het volgende gedaan±
- uitkijkpunt bezocht
- Windy ridge - Truman trail deels gelopen (207)
- Harmony Trail gelopen.
Het Harmony trail brengt je tot aan de rand van het meer. Een korte wandeling met een ontzettend mooi uitzicht. Ook hier ben je nagenoeg alleen en het is er ontzettend mooi wanneer de zon lager aan de hemel gaat staan naar het einde van de middag.
De westkant heeft meerdere informatieve visitor centers. Ook deze vond ik meer dan de moeite waard. Er wordt zoveel informatie gegeven over de dagen voorafgaand aan de uitbarsting en de periode daarna. Mooie uitkijkpunten, makkelijk aan te rijden. Hier is het mogelijk om met Hoffstadt Bluff tours (visitor center) een helicoptervlucht in het Mnt st Helens gebied te maken. Dit vond ik een onvergetelijke ervaring, maar het kost een aardige duit. In dit gebied heb ik het Harry's Ridge trail gelopen via het Truman trail.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes
Gaby
Ik heb beide kanten bezocht en allebei hebben ze hun pluspunten.
Zoals Felicitas al aangeeft heeft de oostkant geen visitor center. Wel heeft het informatieborden. De 25 was twee jaar geleden al aan onderhoud toe. Veel weggezakte wegdelen, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Het is een leuke route om te rijden. Zolang je een rustig tempo aanhoudt dan kom je goed aan.
Felicitas zegt niet teweinig. Je kan de krater van dichtbij zien door het gebied in te wandelen. Zo mooi en ook heel rustig. Ik heb het volgende gedaan±
- uitkijkpunt bezocht
- Windy ridge - Truman trail deels gelopen (207)
- Harmony Trail gelopen.
Het Harmony trail brengt je tot aan de rand van het meer. Een korte wandeling met een ontzettend mooi uitzicht. Ook hier ben je nagenoeg alleen en het is er ontzettend mooi wanneer de zon lager aan de hemel gaat staan naar het einde van de middag.
De westkant heeft meerdere informatieve visitor centers. Ook deze vond ik meer dan de moeite waard. Er wordt zoveel informatie gegeven over de dagen voorafgaand aan de uitbarsting en de periode daarna. Mooie uitkijkpunten, makkelijk aan te rijden. Hier is het mogelijk om met Hoffstadt Bluff tours (visitor center) een helicoptervlucht in het Mnt st Helens gebied te maken. Dit vond ik een onvergetelijke ervaring, maar het kost een aardige duit. In dit gebied heb ik het Harry's Ridge trail gelopen via het Truman trail.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes
Gaby
- Bijlagen
2004 Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
De route naar Johnston Ridge Observatory is prachtig, zo ook het uitzicht als je boven bent en het bezoek aan het informatiecenter op zich is zeker aan te bevelen.
Belangrijk is wel dat je boven goed helder weer hebt, anders is je trip zonde van de tijd. Van onze trip in 2008 vond ik dit toch ook wel een van de hoogte punten.
Zeker als je bedenkt wat een natuurgeweld de uitbarsting toentertijd heeft veroorzaakt.
Belangrijk is wel dat je boven goed helder weer hebt, anders is je trip zonde van de tijd. Van onze trip in 2008 vond ik dit toch ook wel een van de hoogte punten.
Zeker als je bedenkt wat een natuurgeweld de uitbarsting toentertijd heeft veroorzaakt.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik had in 2012 ook beide kanten willen bezoeken, helaas was de oostkant toen gesloten.
Ik kan het alleen maar eens zijn met de positieve meningen over de westkant. Ik was er met mooi weer, alleen was het wat heiig door bosbranden. Ik was zeer onder de indruk van de film en de verhalen in het VisitorCenter bij Jonston Ridge Observatory. In tegenstelling tot pckoek maakt dit in mijn ogen een bezoek aan Mt St Helens ook bij slecht weer zeer de moeite waard.
Succes en veelplezier bij de voorbereiding.
Ik kan het alleen maar eens zijn met de positieve meningen over de westkant. Ik was er met mooi weer, alleen was het wat heiig door bosbranden. Ik was zeer onder de indruk van de film en de verhalen in het VisitorCenter bij Jonston Ridge Observatory. In tegenstelling tot pckoek maakt dit in mijn ogen een bezoek aan Mt St Helens ook bij slecht weer zeer de moeite waard.
Succes en veelplezier bij de voorbereiding.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Raziel
- Amerikafan
Bedankt allemaal voor de nuttige bijdrages....hier kunnen we wat mee.
Zoals het er nu voorstaat gaan we voor de Johnston Ridge zijde.

Zoals het er nu voorstaat gaan we voor de Johnston Ridge zijde.
- Isis
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Fijn dat dit op het forum staat. Ik was al aan het zoeken naar informatie over welk deel te bezoeken.
Wij komen uit het Noorden (Kalaloch Beach, Olympic np) en gaan daarna weer naar het Noorden (Seattle). Dochterlief is zeer geïnteresseerd in de vulkaan en wij ook.
De helitour lijkt me geweldig maar met een prijs van pakweg $300 pp voor een wat completere tour wordt dat wat begrotelijk.

Wij komen uit het Noorden (Kalaloch Beach, Olympic np) en gaan daarna weer naar het Noorden (Seattle). Dochterlief is zeer geïnteresseerd in de vulkaan en wij ook.
De helitour lijkt me geweldig maar met een prijs van pakweg $300 pp voor een wat completere tour wordt dat wat begrotelijk.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
In 2013 hebben wij de oostkant gedaan Windy Ridge. We kunnen dus niet vergelijken met de west kant. Als ik het zo lees zijn beide kanten mooi om te zien met beide voordelen en nadelen. Wij vonden het een belevenis. Als je kiest is de afstand van belang, van welke kant kom je en waar ga je naar toe. Vind je informatie van belang of ga je voor de rust. Wil je trails lopen of niet. Gewoon zelf afwegingen maken. Misschien hebben jullie nog iets aan ons reisverslag. Succes met kiezen. Klaas

Utah-Wyoming 2009 http://reisverslag2009usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
San Francisco-Seattle 2013 http://amerika-reisverslag2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Raziel
- Amerikafan
Inderdaad dus eind augustus de Johnston Ridge bezocht. Het was me wel het tochtje. Het stormde die dag aanzienlijk, ontzettend veel takken en soms hele bomen op de weg. Hoosbuien, waardoor we genoodzaakt waren van de parkeerplaats naar het visitorcenter te rennen.
De film over de uitbarsting was indrukwekkend.....en dan gaat het scherm omhoog...... en kijk je recht in de.....
...regenwolken haha. Het was jammer dat er buiten niet veel te zien was, evengoed toch wel leuk om even te bezoeken (al was het een wat saaie en lange weg). Ik begreep dat de complete "berg" maar een beperkt aantal dagen goed zichtbaar is...dus wellicht nog maar eens heen
De film over de uitbarsting was indrukwekkend.....en dan gaat het scherm omhoog...... en kijk je recht in de.....
...regenwolken haha. Het was jammer dat er buiten niet veel te zien was, evengoed toch wel leuk om even te bezoeken (al was het een wat saaie en lange weg). Ik begreep dat de complete "berg" maar een beperkt aantal dagen goed zichtbaar is...dus wellicht nog maar eens heen

- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Fijn, dat je ons deelgenoot maakt van jouw ervaring.
Jammer van het slechte weer.
Wat vond je van de rest van het V.C., m.n. de verhalen? En zou je, met de kennis van nu, weer dezelfde beslissing nemen om de westkant van Mt St Helens N.M., ondanks het slechte weer, wel te bezoeken?

Wat vond je van de rest van het V.C., m.n. de verhalen? En zou je, met de kennis van nu, weer dezelfde beslissing nemen om de westkant van Mt St Helens N.M., ondanks het slechte weer, wel te bezoeken?
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht