Ik woon sinds de zomer 2015 (weer) tijdelijk in Amerika en ben nu hier met een J1-visum. Mijn vriend en ik zijn al bijna 6 jaar samen en woonden ook samen in Amsterdam. Toen hij hoorde dat ik naar New York kon met een J1, besloot hij ook mee te gaan (hij heeft een Amerikaans paspoort). Nu willen we langer dan gepland in Amerika blijven en hier trouwen. Maar mag dat zomaar op een J1?
- Kunnen we hier (USA) trouwen en mijn visum status aanpassen, zodat ik zonder het land te verlaten in Amerika kan blijven wonen?
- Of moet ik terug naar NL om daar te trouwen en dan weer op mijn nieuwe status het land in?
- Kan ik dit allemaal zelf regelen (om kosten te besparen) of heb ik echt een advocaat hiervoor nodig?
Ik heb de "2 year home residency rule" niet opgelegd gekregen, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar ik kan geen duidelijke informatie vinden over hoe ik het, het beste kan aanpakken. Ik kan natuurlijk naar een advocaat, maar ik zou jullie advies zeer op prijs stellen.
Je kunt op J-1 trouwen en Adjustment of Status (AOS) aanvragen gebaseerd op dat huwelijk.
De I-130 petitie die je vriend moet indienen plus jouw verzoek voor AOS dienen gelijktijdig te worden ingediend.
Een probleem is nu, dat je vriend momenteel geen US resident is. En dat is een vereiste voor het indienen van de I-864 Affidavit of Support (AoS) die bij de AOS aanvrage ingesloten moet worden. Zonder AoS is er geen immigratie mogelijk voor jou.
Er zijn mouwen aan te passen. USCIS accepteert ook van je vriend een verzekering dat hij de USA tot zijn permanent residence gaat maken op korte termijn. Hij moet dan in de US woonruimte gaan zoeken en vinden, een US rijbewijs aanvragen/krijgen, een bankrek. openen, US verz. afsluiten, op zoek gaan naar een baan in de US en er liefst een vinden, enz. enz.
Als je vriend de AoS inkomensvereiste niet haalt - en dat zal zo zijn zonder baan nu nog - dan kunnen twee US co-sponsors worden toegevoegd (denk familie, goede vrienden).
De AoS situatie kan jouw AOS aanvrage vertragen. Je J-1 viusm kan dus aflopen voor je de Groene Kaart hebt. Je moet daarom met het indienen van de AOS aanvrage meteen ook de aanvrage voor een EAD (werkvergunning) doen. Anders kun je na afloop van je J-1 niet werken (of vrijwilligen) in de US. Je bent na afloop van de J-1 zonder status in de US, maar het feit dat er een AOS aanvrage loopt maakt dat dit geen probleem oplevert. ("Pending status adjustment based on a marriage to a US citizen".)
Tezamen met de werkvergunning EAD moet je ook aanvragen het 'traveldocument' Advance Parole (AP). Dit staat toe de USA te verlaten en weer te betreden tijdens de processing van je AOS aanvrage. (Bij de aanvrage moet je een reden opgeven, Urgent Family Circumstances is de beste keuze.)
Ik heb wel begrepen dat als je tussendoor de US uitgaat, je de J-1 status kunt kwijtraken. J-1 is een non-immigrant visum dat geen immigration-intent toestaat. Met de AOS aanvrage heb je aangeven te willen immigreren. Zolang je in de US bent, niets aan de hand, maar zodra je over de grens gaat en terugkomt, klaarblijkelijk wel.
Je vriend zal zsm. informatie moeten gaan inwinnen (Consulaat, USCIS) omtrent hoe hij kan voldoen aan de eisen mbt. Support Affidavit (AoS).
Zijn er problemen mbt. AoS, dan kun je overwegen te trouwen - in de US of in Ned. - en de CR-1 procedure in werking te zetten zodra hij aan de eisen voldoet.
CR-1 betekent in de US de I-130 indienen en de rest van de procedure doorlopen in Ned. via Consular Processing. Je kunt dan in de US blijven op je J-1 tot dat visum afloopt en je terug moet naar Ned.
De afwikkeling van de CP procedure is een Medical Exam en een Visa Intvu bij het US Consulaat in Ned.
Mocht je nog op J-1 zijn in de US - stel dat de procedure snel gaat - dan moet je voor ong. twee weken terug naar Ned. om de hele zaak af te wikkelen.
In het verleden was in jullie situatie - beiden in Ned. wonend - nog een andere procedure mogelijk (Administrative Processing) maar het Consulaat in A'dam heeft die mogelijkheid niet meer.
Bovenstaande is gebaseerd op wat ik denk te weten ! Ik ben geen immigratie-advocaat.
Je kunt bij een immigratie-advocaat - kies voor een KLEIN kantoor - een consult aanvragen. Duidelijk aangeven dat je alleen je situatie wilt doorspreken om te weten wat je mogelijkheden zijn, waar problemen kunnen opduiken, enz.
Mbt. de procedures op zich, die kun je zelf doen. Tenminste, als er geen vuiltjes aan de lucht zijn, zoals overstay in het verleden, criminal record, etc. Dan is een advokaat nodig om Waivers aan te vragen.
Zonder 'vuiltjes' is het vooral een zaak van je goed informeren, zorgvuldig documenten invullen, de benodigde documenten verzamelen, en niet ongeduldig worden.
Wauw, super bedankt voor je reactie! Hier kom ik heel ver mee en ik zal zeker jouw advies nemen en bij een (klein) advocatenkantoor extra advies inwinnen.
USInsider schreef:
Een probleem is nu, dat je vriend momenteel geen US resident is. En dat is een vereiste voor het indienen van de I-864 Affidavit of Support (AoS) die bij de AOS aanvrage ingesloten moet worden. Zonder AoS is er geen immigratie mogelijk voor jou.
Er zijn mouwen aan te passen. USCIS accepteert ook van je vriend een verzekering dat hij de USA tot zijn permanent residence gaat maken op korte termijn. Hij moet dan in de US woonruimte gaan zoeken en vinden, een US rijbewijs aanvragen/krijgen, een bankrek. openen, US verz. afsluiten, op zoek gaan naar een baan in de US en er liefst een vinden, enz. enz.
Als je vriend de AoS inkomensvereiste niet haalt - en dat zal zo zijn zonder baan nu nog - dan kunnen twee US co-sponsors worden toegevoegd (denk familie, goede vrienden).
Alleen begrijp ik dit punt niet zo goed. Is mijn vriend niet automatisch een US resident als hij een Amerikaanse citizen is? We hebben namelijk allebei onze baan in NL opgezegd en hebben ons uitgeschreven. Wij wonen samen en hebben een 1-jarig huurcontract in New York. Alleen is hij nu nog aan het solliciteren. Hij heeft wel een Amerikaans paspoort, social security, bankrekeningen, US rijbewijs en moe(s)t elk jaar zijn belastingaangifte doen in de VS. We denken inderdaad ook dat het verstandig is om pas nadat hij een baan heeft gevonden te trouwen. Hij heeft een Amerikaanse bachelor en een NL'se master behaald dus hopelijk haalt hij met een goede baan de inkomenseis.
Dat jullie je beiden hebt uitgeschreven en al in NY woont op een eenjarig huurkontrakt, enz. stond niet - duidelijk - in je eerste posting.
Het probleem van 'nog geen resident zijn' bestaat dus niet.
Je hoeft niet met trouwen te wachten, maar voor de AoS moet je misschien even wachten met het indienen van de immigratie-petitie/aanvrage.
De advokaat kan daar meer over melden.
Als je naar een immigratie-advokaat gaat, zet alle info punt voor punt op papier en geef alle info zo duidelijk mogelijk.
Probeer het niet allemaal mondeling over te dragen, dat kost teveel tijd en kan tot misverstanden leiden.
Zet onder de info dan de belangrijkste vragen die jullie hebt.
Dan sta je niet na het gesprek buiten om je vervolgens te herinneren wat je ook nog had willen vragen.
Burgerschap is iets anders dan residency.
Ik ben Ned. staatsburger maar Permanent Resident van de US (ik heb een Groene Kaart).
Ik ben momenteel geen inwoner van Ned.
De Groene Kaart die jij zometeen krijgt na het doorlopen van de AOS procedure is een Conditionele, goed voor twee jaar. Drie maanden voor deze kaart vervalt moeten je dan-man en jij samen een verzoek indienen voor het uitreiken van een Permanente G.K.
Overigens, als jij zometeen getrouwd bent met je US vriend kun je na drie jaar US citizen worden.
Je valt dan in een uitzonderingsregeling die op dit moment geldt in Ned.: je kunt US citizen worden en je Ned. burgerschap behouden.
(Tenzij deze bepaling binnenkort wordt ingetrokken.)
Ik ben van F1 visum naar conditional green card based on marriage gegaan, dus een vergelijkbare situatie. Het was allemaal goed te doen maar ik had wel het voordeel dat m'n man altijd in de VS gewoond heeft en al een paar jaar voldoende verdiend had om me te sponsoren. In jullie geval is hulp van een advocaat waarschijnlijk inderdaad wel prettig maar het zal allemaal goed moeten lukken lijkt me.
Wel iets om over na te denken: wanneer je je aanvraag instuurt verandert je status al naar 'iemand die een greencard aangevraagd heeft' en kun je dus niet meer vrij op je J1 visum het land inreizen. Volgens mij is het zelfs zo dat als je na de aanvraag, en voor je de Advance Parole krijgt, het land verlaat, je daarmee automatisch je aanvraag forfeit! En als je trouwt en dan op reis gaat en dan bij terugkomst gelijk je aanvraag indient loop je een klein risico dat ze daar moeilijk over doen (want je bent dan net als 'nonimmigrant' toegang gegund, en nu laat je zien dat je immigration intentie hebt). Ook dan niet onoverkomelijk volgens mij maar niet ideaal. Dit is de reden dat wij eerder officieel getrouwd zijn en de aanvraag hebben ingediend - zodat ik voor onze huwelijksreis al op Advance Parole kon reizen.
(Edit: USInsider had dit ook al genoemd zie ik nu)
Ongeveer hoe lang het duurde, al weet ik het allemaal al niet meer precies:
Begin juli aanvraag ingediend
Eind augustus ofzo biometric appointment (vingerafdruk etc)
Ergens in september de Advance Parole/EAD ontvangen
Eind oktober het interview
Begin november greencard in de brievenbus
Dit is een fijne situatie om in te zitten want een greencard based on marriage is volgens mij de aller makkelijkste route!
Oh, en gefeliciteerd!
Naar ik heb begrepen is er niets aan de hand zolang iemand op mijn/haar J-1 visum in de US blijft.
Maar zodra je de US uitgaat, kun je niet opnieuw op het J-1 visum de US in.
Je zit dan door je AOS aanvrage in het systeem als iemand met immigration-intent.
Inderdaad is trouwen met een US citizen de (relatief !) snelste en eenvoudigste manier om in de US te belanden.
Boolicious schreef:Minnim,
Was jij gedurende de hele tijd in Amerika. Ben je ook getrouwd in amerika?
thanks
Ja, ik ben tijdens het proces van trouwen -> aanvraag indienen -> EAD/Advance Parole ontvangen -> interview -> greencard ontvangen Amerika niet uit geweest. Maar vanaf dat ik de EAD/Advance Parole had, had dat wel zonder problemen gekund.
Boolicious schreef:Minnim,
Was jij gedurende de hele tijd in Amerika. Ben je ook getrouwd in amerika?
thanks
Ja, ik ben tijdens het proces van trouwen -> aanvraag indienen -> EAD/Advance Parole ontvangen -> interview -> greencard ontvangen Amerika niet uit geweest. Maar vanaf dat ik de EAD/Advance Parole had, had dat wel zonder problemen gekund.
Hoi iedereen! Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een paar vraagjes...
Mijn J1-visum loopt tot 1 juni 2016 en ik heb daarna nog een grace period van 30 dagen. Als wij pas in mei 2016 zouden willen trouwen; laat dit genoeg tijd over om de visa adjustment aan te vragen? Of loop ik de risico om eruit te worden "gegooid" na mijn grace period?
+ Ik zou het liefst graag willen bezuinigen op advocaat-kosten. Denken jullie dat dit (goed) te doen is? Ik denk het wel te kunnen en er zijn zoveel goede tips online, maar met dit soort dingen wil je geen fouten maken en misschien kan ik die advocaat-kosten niet vermijden..
Zover ik weet duurt de periode van aanvraag tot green card in de hand 3 maanden.
Als je de 'adjustment of status' eenmaal hebt aangevraagd waardoor je tijdelijk kunt werken in Amerika hoef je je geen zorgen meer te maken om het visum
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.