Over een aantal weken heb ik een visum interview bij het consulaat in Brussel, en na afwijzing op een onvoorbereidde afspraak probeer ik via deze weg advies te krijgen, en ervaringen te delen van Amerika gangers die zich in een soort gelijke situatie bevinden, of hebben bevonden.
Begin dit jaar was ik namelijk op vakantie in de Verenigde Staten op een VWP. Na twee weken U.S., ben ik een korte tijd in Mexico geweest. Daarna ben ik terug Amerika ingereden, en gek genoeg was mijn I-94 niet ge-updated (achteraf). Omdat ik natuurlijk niet alle kleine lettertjes van de VWP voorwaarden wist dacht ik dus heilig dat ik 15 dagen langer had dan die daadwerkelijke stempel. Immers heb je als toerist het recht om 6 maanden per jaar in de U.S. te verblijven. Als gevolgd met uitreizen, ben ik door DHS/ICE staande, en vast gehouden voor deze overtreding (overstay), en ben ik de volgende dag op een andere vlucht terug gezet.
Mijn wens was om in de U.S. te gaan studeren onder een F1 visum. Gedurende het verblijf onder mijn VWP heb ik een beetje rond gekeken welke scholen geschikt waren voor mijn studierichting. Eenmaal terug, heb ik een F1 visum aanvraag ingediend bij het consulaat. Alles netjes betaald, en alle vereiste documenten bij elkaar geraapt. Natuurlijk omdat de zenuwen door je gieren, en ik niet de beste ben om een ''goede body language'' af te geven, ben ik afgewezen onder 214B zonder enkele reden.
Later ben ik eens goed gaat kijken wat ik beter kon doen, en heb zo ondervonden dat je nonverbale overkomen heel belangrijk is. Daarnaast had ik niet eens een legitime sponsor omdat de kosten voor deze prive geopereerde (Engels)school goedkoper waren dan een normale staats instelling met degree programs. Ik heb mijn plannen omgegooid, en aan de hand van een TOEFL test mijn profieciency weten te behalen en ben succesvol aangenomen aan een State University. Daarnaast is mijn vader mijn sponsor die het dubbele garant heeft staan op de bank dan er nodig is voor de school. Ook heb ik een bewijs brief gekregen dat als ik terug kom, mijn credits zullen transferen naar een Nederlandse school. Normalitair kan je namelijk geen Amerikaanse credits meenemen naar NL. Mijn laatste interview was in ieder geval zo'n 5 maanden geleden. Mijn internationale ervaringen, en het spreken van Engels met natives zullen mij succesvol maken om het bedrijf van mijn vader over te nemen als ik terug kom. Daarom neem ik ook een KVK overzicht van het bedrijf mee, en een persoonlijke sponsor letter van mijn vader. Daarnaast ben ik er deze keer heel erg van bewust dat ik mijn body language goed onder controle moet houden omdat het een overkomen allereerst het belangrijkste is.
Heeft iemand anders ervaringen met zo'n afwijzing, en hebben jullie dan op een andere poging wel een visum kunnen bemachtigen?
Ik begrijp dat er sterk een aantal dingen moeten veranderen, en dat er meer moet bewezen worden. Om die redenen waag ik nog een poging om deze herfst semester te kunnen starten op een Amerikaanse school.
Daarnaast zijn tips, en wijze adviezen heel erg welkom. Het is immers als 19-jarige student niet makkelijk om je sterke banden te bewijzen.
Tot nu toe heb ik geregeld:
- Bevestigingsbrief met transfer mogelijkheden in Nederland bij terugkeer
- Financiele sponsor via vader
- Geacrediteerde Staats Universiteit
- Plannen om bedrijf van vader over te nemen met de benodigde bewijzen
Deze zaken had ik niet aan kunnen tonen op mijn vorige interview, dus ik denk dat het gaat helpen. Graag zie ik jullie nuttige, bruikbare en wijze reacties tegemoet. Alvast bedankt allemaal!