Momenteel zit ik mijn laatste jaar van een HBO studie en is het de bedoeling dat ik ga afstuderen bij een bedrijf. Via een bemiddelingsbureau heb ik een bedrijf kunnen vinden waarbij ik kan afstuderen in Amerika. De volgende stap is het aanvragen van een J1 Visum. Ik heb lopen googlen maar kon weinig vinden over ervaringen bij de aanvraag van een J1 visum. Zijn er hier personen die hun ervaring willen delen? Zo zou ik graag willen weten hoelang de aanvraag procedure heeft geduurd en wat de uitkomst was. Ook wil ik graag weten wat je het best kunt doen om een J1 visum te bemachtigen. Is het bijvoorbeeld aangeraden om alvast een retour ticket te boeken? Ik meen te hebben gelezen dat het belangrijkste bij de aanvraag van een J1 visum, het kunnen aantonen van terugkeer is.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ervaringen J1 Visum
Ervaringen J1 Visum
Beste lezer,
Momenteel zit ik mijn laatste jaar van een HBO studie en is het de bedoeling dat ik ga afstuderen bij een bedrijf. Via een bemiddelingsbureau heb ik een bedrijf kunnen vinden waarbij ik kan afstuderen in Amerika. De volgende stap is het aanvragen van een J1 Visum. Ik heb lopen googlen maar kon weinig vinden over ervaringen bij de aanvraag van een J1 visum. Zijn er hier personen die hun ervaring willen delen? Zo zou ik graag willen weten hoelang de aanvraag procedure heeft geduurd en wat de uitkomst was. Ook wil ik graag weten wat je het best kunt doen om een J1 visum te bemachtigen. Is het bijvoorbeeld aangeraden om alvast een retour ticket te boeken? Ik meen te hebben gelezen dat het belangrijkste bij de aanvraag van een J1 visum, het kunnen aantonen van terugkeer is.

Momenteel zit ik mijn laatste jaar van een HBO studie en is het de bedoeling dat ik ga afstuderen bij een bedrijf. Via een bemiddelingsbureau heb ik een bedrijf kunnen vinden waarbij ik kan afstuderen in Amerika. De volgende stap is het aanvragen van een J1 Visum. Ik heb lopen googlen maar kon weinig vinden over ervaringen bij de aanvraag van een J1 visum. Zijn er hier personen die hun ervaring willen delen? Zo zou ik graag willen weten hoelang de aanvraag procedure heeft geduurd en wat de uitkomst was. Ook wil ik graag weten wat je het best kunt doen om een J1 visum te bemachtigen. Is het bijvoorbeeld aangeraden om alvast een retour ticket te boeken? Ik meen te hebben gelezen dat het belangrijkste bij de aanvraag van een J1 visum, het kunnen aantonen van terugkeer is.
Re: Ervaringen J1 Visum
Bij mijn weten niet - antwoord op je laatste vraag. Er wordt altijd aangeraden te wachten met het boeken van een ticket tot je zeker weet dat je naar de US kunt gaan.
Het bemiddelingsbureau moet jou de juiste documenten geven om je J-1 visum aan te kunnen vragen.
Er zijn hier meerder ond. over studie op J-1, stage/internship op J-1, dus als je even zoekt vind je vast al veel info.
Het bemiddelingsbureau moet jou de juiste documenten geven om je J-1 visum aan te kunnen vragen.
Er zijn hier meerder ond. over studie op J-1, stage/internship op J-1, dus als je even zoekt vind je vast al veel info.
Re: Ervaringen J1 Visum
Ze willen banden zien met je thuisland, zodat je redenen hebt om terug te keren. Een ticket naar huis is slechts een manier om thuis te komen, niet een reden.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
- JohannaPA
- Amerikafan
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:53
- Locatie: State College, PA, United States
- Contacteer:
Re: Ervaringen J1 Visum
Hallo Menna,
Het bedrijf waarbij je gaat stage lopen zal voor jou een stel formulieren moeten invullen. Daar moet jij waarschijnlijk ook informatie voor delen, zoals bijvoorbeeld spaargeld dat je kunt gebruiken als leefgeld om aan te tonen dat je voldoende budget hebt. Jij krijgt dan uiteindelijk formulier DS2019 (dat is een formulier van USCIS), en daarmee kun je naar het consulaat in Amsterdam. Het aanvragen van DS2019 kan snel gaan maar er kunnen ook zo een paar weken tot een maand overheen gaan.
Vervolgens moet je voor het aanvragen van je visum bij het consulaat het formulier DS160 digitaal invullen (met nieuwe pasfoto), de kosten voldoen van de afspraak en de SEVIS fee betalen, bewijsstukken verzamelen. Volgens deze website http://j1visa.state.gov/participants/ho ... documents/ moet jij ook een DS7002 meebrengen (had ik niet destijds).
Afhankelijk van je financieringsbronnen krijg je te maken met de 2-year rule: dan mag je binnen de 2 jaar NA je J1 niet in Amerika werken. In de regel geldt dat alleen als je studiefinanciering of andere financiering van de Nederlandse overheid krijgt gedurende je stage. Het schijnt dat, zelfs als je die 2-year rule of je J1 visum krijgt, je daar eventueel wel vanaf kan.
Voorbereiding voor het gesprek op het consulaat: Boek zeker niet je vluchten al, want je weet niet wanneer je uiteindelijk je visum in handen krijgt. Een reisplan met daarin je heenreis, evt reizen binnen Amerika en retourdatum is wel handig om bij je te hebben. Je moet banden aantonen met Nederland tijdens je interview op het consulaat, breng bijvoorbeeld een brief mee van je studiebegeleider dat je op datum X weer terug verwacht wordt omdat je nog XYZ moet afronden, breng familiefoto's mee, huurcontracten, dat soort dingen (zie elders op dit forum). Een retourticket is niet zoveel waard als bewijs van terugkeer, dat HOEF je namelijk niet te gebruiken, en het te vroeg vastleggen van je vlucht brengt risico's met zich mee zeker als je kort op je stage de visumaanvraag doet. Verder moet je tijdens je gesprek goed kunnen vertellen wat je studie inhoudt (kort en bondig, alleen als men het vraagt), en wat je gaat doen tijdens je stage (kort en bondig, en alleen vertellen als men het vraagt). Verder netjes kleden, geen mobiele telefoon mee, geen grote tas meenemen - dat zijn dezelfde tips die gelden voor welk bezoek aan het consulaat dan ook, gebruik de zoekfunctie op het forum voor die dingen.
Ik heb zelf twee keer een J1 visum gehad, dat was alleen niet bij bedrijven bijv voor afstuderen maar bij universiteiten, en die regelden tig van die dingen dus daar was het een beetje een standaardverhaal en die wisten wat ze deden. Ik had die twee keer voldoende tijd voor mijn aanvraag en heb bij die visums dus niet in de stress gezeten. Wellicht dat het bemiddelingsbureau het afstudeerbedrijf wat kan assisteren bij de aanvraag mocht het bedrijf zelf daar niet helemaal in thuis zijn?
Veel plezier in Amerika!
Het bedrijf waarbij je gaat stage lopen zal voor jou een stel formulieren moeten invullen. Daar moet jij waarschijnlijk ook informatie voor delen, zoals bijvoorbeeld spaargeld dat je kunt gebruiken als leefgeld om aan te tonen dat je voldoende budget hebt. Jij krijgt dan uiteindelijk formulier DS2019 (dat is een formulier van USCIS), en daarmee kun je naar het consulaat in Amsterdam. Het aanvragen van DS2019 kan snel gaan maar er kunnen ook zo een paar weken tot een maand overheen gaan.
Vervolgens moet je voor het aanvragen van je visum bij het consulaat het formulier DS160 digitaal invullen (met nieuwe pasfoto), de kosten voldoen van de afspraak en de SEVIS fee betalen, bewijsstukken verzamelen. Volgens deze website http://j1visa.state.gov/participants/ho ... documents/ moet jij ook een DS7002 meebrengen (had ik niet destijds).
Afhankelijk van je financieringsbronnen krijg je te maken met de 2-year rule: dan mag je binnen de 2 jaar NA je J1 niet in Amerika werken. In de regel geldt dat alleen als je studiefinanciering of andere financiering van de Nederlandse overheid krijgt gedurende je stage. Het schijnt dat, zelfs als je die 2-year rule of je J1 visum krijgt, je daar eventueel wel vanaf kan.
Voorbereiding voor het gesprek op het consulaat: Boek zeker niet je vluchten al, want je weet niet wanneer je uiteindelijk je visum in handen krijgt. Een reisplan met daarin je heenreis, evt reizen binnen Amerika en retourdatum is wel handig om bij je te hebben. Je moet banden aantonen met Nederland tijdens je interview op het consulaat, breng bijvoorbeeld een brief mee van je studiebegeleider dat je op datum X weer terug verwacht wordt omdat je nog XYZ moet afronden, breng familiefoto's mee, huurcontracten, dat soort dingen (zie elders op dit forum). Een retourticket is niet zoveel waard als bewijs van terugkeer, dat HOEF je namelijk niet te gebruiken, en het te vroeg vastleggen van je vlucht brengt risico's met zich mee zeker als je kort op je stage de visumaanvraag doet. Verder moet je tijdens je gesprek goed kunnen vertellen wat je studie inhoudt (kort en bondig, alleen als men het vraagt), en wat je gaat doen tijdens je stage (kort en bondig, en alleen vertellen als men het vraagt). Verder netjes kleden, geen mobiele telefoon mee, geen grote tas meenemen - dat zijn dezelfde tips die gelden voor welk bezoek aan het consulaat dan ook, gebruik de zoekfunctie op het forum voor die dingen.
Ik heb zelf twee keer een J1 visum gehad, dat was alleen niet bij bedrijven bijv voor afstuderen maar bij universiteiten, en die regelden tig van die dingen dus daar was het een beetje een standaardverhaal en die wisten wat ze deden. Ik had die twee keer voldoende tijd voor mijn aanvraag en heb bij die visums dus niet in de stress gezeten. Wellicht dat het bemiddelingsbureau het afstudeerbedrijf wat kan assisteren bij de aanvraag mocht het bedrijf zelf daar niet helemaal in thuis zijn?
Veel plezier in Amerika!
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
-
Locutus
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:34
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Locatie: Ann Arbor, MI
Re: Ervaringen J1 Visum
Tijdens het interview voor mijn J-1 visum vroegen ze wat ik ging doen na afloop. Toen ik zei dat ik mijn diploma in NL moest ophalen en daarna ging doorstuderen leken ze daar tevreden mee te zijn.
Re: Ervaringen J1 Visum
Hi allemaal, bedankt voor de informatie.
Re: Ervaringen J1 Visum
Bedankt voor je reactie.JohannaPA schreef:Hallo Menna,
Het bedrijf waarbij je gaat stage lopen zal voor jou een stel formulieren moeten invullen. Daar moet jij waarschijnlijk ook informatie voor delen, zoals bijvoorbeeld spaargeld dat je kunt gebruiken als leefgeld om aan te tonen dat je voldoende budget hebt. Jij krijgt dan uiteindelijk formulier DS2019 (dat is een formulier van USCIS), en daarmee kun je naar het consulaat in Amsterdam. Het aanvragen van DS2019 kan snel gaan maar er kunnen ook zo een paar weken tot een maand overheen gaan.
Vervolgens moet je voor het aanvragen van je visum bij het consulaat het formulier DS160 digitaal invullen (met nieuwe pasfoto), de kosten voldoen van de afspraak en de SEVIS fee betalen, bewijsstukken verzamelen. Volgens deze website http://j1visa.state.gov/participants/ho ... documents/ moet jij ook een DS7002 meebrengen (had ik niet destijds).
Afhankelijk van je financieringsbronnen krijg je te maken met de 2-year rule: dan mag je binnen de 2 jaar NA je J1 niet in Amerika werken. In de regel geldt dat alleen als je studiefinanciering of andere financiering van de Nederlandse overheid krijgt gedurende je stage. Het schijnt dat, zelfs als je die 2-year rule of je J1 visum krijgt, je daar eventueel wel vanaf kan.
Voorbereiding voor het gesprek op het consulaat: Boek zeker niet je vluchten al, want je weet niet wanneer je uiteindelijk je visum in handen krijgt. Een reisplan met daarin je heenreis, evt reizen binnen Amerika en retourdatum is wel handig om bij je te hebben. Je moet banden aantonen met Nederland tijdens je interview op het consulaat, breng bijvoorbeeld een brief mee van je studiebegeleider dat je op datum X weer terug verwacht wordt omdat je nog XYZ moet afronden, breng familiefoto's mee, huurcontracten, dat soort dingen (zie elders op dit forum). Een retourticket is niet zoveel waard als bewijs van terugkeer, dat HOEF je namelijk niet te gebruiken, en het te vroeg vastleggen van je vlucht brengt risico's met zich mee zeker als je kort op je stage de visumaanvraag doet. Verder moet je tijdens je gesprek goed kunnen vertellen wat je studie inhoudt (kort en bondig, alleen als men het vraagt), en wat je gaat doen tijdens je stage (kort en bondig, en alleen vertellen als men het vraagt). Verder netjes kleden, geen mobiele telefoon mee, geen grote tas meenemen - dat zijn dezelfde tips die gelden voor welk bezoek aan het consulaat dan ook, gebruik de zoekfunctie op het forum voor die dingen.
Ik heb zelf twee keer een J1 visum gehad, dat was alleen niet bij bedrijven bijv voor afstuderen maar bij universiteiten, en die regelden tig van die dingen dus daar was het een beetje een standaardverhaal en die wisten wat ze deden. Ik had die twee keer voldoende tijd voor mijn aanvraag en heb bij die visums dus niet in de stress gezeten. Wellicht dat het bemiddelingsbureau het afstudeerbedrijf wat kan assisteren bij de aanvraag mocht het bedrijf zelf daar niet helemaal in thuis zijn?
Veel plezier in Amerika!
Na jou reactie te hebben gelezen ben ik tot een aantal vragen gekomen:
Wat zou volgens jou voldoende (spaar)geld zijn om van te kunnen leven in een stad als Miami? (kamer op craigslist ongeveer 600 dollar)
Tijdens mijn gesprek met het bedrijf hebben zij aangegeven dat ze wellicht na het stage een baantje zouden kunnen regelen. Zou dit betekenen dat als ik met een J1 visum binnen kom ik 2 jaar niet actief kan zijn op de arbeidsmarkt?
Zou binnen nu en oktober het visum geregeld kunnen worden? Of is dit sterk afhankelijk van wanneer ik het DS2019 formulier opgestuurd krijg?
Waar ik zelf nogal "bang" voor ben is dat het visum geweigerd wordt. Ik steek namelijk nu al veel tijd in het voorbereiden van alles en nogwat. Hoe groot is de kans voor weigering? Is dit afhankelijk van een maximum aantal studenten per jaar? (aangezien het einde 2015 betreft is de kans daardoor groter op weigering?)
Re: Ervaringen J1 Visum
Locutus schreef:Tijdens het interview voor mijn J-1 visum vroegen ze wat ik ging doen na afloop. Toen ik zei dat ik mijn diploma in NL moest ophalen en daarna ging doorstuderen leken ze daar tevreden mee te zijn.
Bedankt voor je reactie.
Was simpelweg vertellen dat je ging doorstuderen voldoende of vroegen zij om een bewijs van inschrijving?
- JohannaPA
- Amerikafan
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:53
- Locatie: State College, PA, United States
- Contacteer:
Re: Ervaringen J1 Visum
Hi Menna -
Antwoorden op jouw vragen:
1) Spaargeld: dat hangt heel erg af van je leefstijl. Daarnaast, ik weet niet hoe duur Miami is... Ik zat in Austin TX ook op zo'n bedrag qua kamerhuur. Daarnaast kwam er nog zo'n 150 dollar bij voor electric, water, waste en internet. Verder had ik natuurlijk de mazzel dat ik gebruik kon maken van 'goedkope' studentenfaciliteiten als mensa's etc., dus mijn lunches waren niet zo duur. Als je heel-heel-heel vaak buiten de deur gaat eten dan wordt het duurder dan wanneer je bijv een grote pan soep kookt en daar vier keer van eet. En dan uitgaan... ligt helemaal aan jezelf. Verder moet je nog vervoer in de gaten houden: ik had een fiets (85 dollar) en had verder geen vervoerskosten. Je moet ook je extra ziektenkostenverzekering en je reisverzekering bijtellen. Als je alles een beetje optelt kom je wel aan een redelijk bedrag.
Er zijn een aantal websites van de international scholars secties van universiteiten waar je een beetje een idee kunt krijgen van de kosten. Bijv. op deze website http://international.syr.edu/su-departm ... ories.html (van Syracuse - dat is geen Miami maar dat kon ik zo snel niet vinden) staat een overzicht van de cost of living:
Expense Per Month Annual Total
Housing (1 or 2 Bedroom Apartment) $600 - $800 $7200 - $9600
Utilities (Electricity, Gas, Water) $115 - $250 $1380 - $3000
Phone/ Cell Phone $30 - $60 $360 - $720
Health Insurance $60 - $106 $720 - $1272
Groceries $300 - $400 $3600 - $4800
Miscellaneous (Bus, Clothing, etc.) $95 - $150 $1140 - $1800
TOTALS $1200 - $1,766 $14,400 - $21,192
Zoek voor dit soort overzichtjes op "J1 Financial requirements university", dan krijg je meer van dit soort staatjes.
2) Baantje: Ik zeg niet dat je ALTIJD een 2-year rule krijgt als je studiefinanciering krijgt, maar dit is wel een mogelijkheid. Dan nog, als je die 2-year rule krijgt, kun je er (volgens mij) makkelijk vanaf komen door een waiver aan te vragen indien je een baanaanbod hebt. Context van die 2-year rule is overigens als volgt: er zijn nogal wat (armere) landen die bijv. hun dokters naar Amerika sturen voor opleiding, gefinancierd door hun (arme) overheid. Dan is het broodroof voor die landen als die vers opgeleide dokters dan niet hun expertise in die arme landen gebruiken, maar in Amerika blijven. Wat jouw situatie betreft: zelfs al krijg je die 2-year rule, dan nog is er geen man overboord.
Wat een groter probleem is, is je werkvisum na je J1 voor dat baantje. Een H1B lijkt het meest logische - en die zijn niet onbeperkt aanwezig. Zoek even op H1B, vooral USInsider heeft daar ECHT heel veel over geschreven. Ik weet niet of jouw opleidingsgebied en baan kwalificeert als H1B, of het bedrijf kwalificeert en of zij wel weten hoeveel geld daarmee gemoeid is, etc, etc. Het kan zomaar zijn dat het bedrijf echt niet weet waar zij het over hebben als zij niet zo goed op de hoogte zijn van werkvisums en dat zij gewoon hebben toegezegd dat ze je misschien kunnen helpen maar niet weten wat dit inhoudt.
3) Tijdslijn: dat kan prima. En ja, het is sterk afhankelijk van wanneer jij de DS2019 opgestuurd krijgt. Vanaf het moment dat jij de DS2019 in handen hebt, moet je a) de DS160 invullen, b) een afspraak maken bij het consulaat - daar kan een wachttijd van 3 tot 4 weken voor zijn als je pech hebt, c) en reken dan voor de veiligheid 2 weken voordat je je paspoort weer in handen hebt (vaak sneller, maar ik heb die 2 weken ook al eens helemaal nodig gehad). Je stagebedrijf moet wel binnenkort vaart maken met die DS2019 en daar niet nog een maand mee wachten.
4) Weigering: Ik heb nog nooit gehoord van een weigering voor een J1. Daar zijn (volgens mij) geen maxima voor, en het heeft ook zeker niets te maken met het einde van het jaar (wel goed bedacht overigens). Als jij gewoon je documenten in orde hebt, alles netjes doet zoals men het vraagt, en op tijd, en goed je banden met Nederland kan aantonen (dus NIET aangeven dat ze mogelijk een baan voor je gaan regelen - want dan lijkt het dat je mogelijk illegaal in Amerika wilt gaan wonen), als dat allemaal in orde is, dan komt dat prima goed.
Antwoorden op jouw vragen:
1) Spaargeld: dat hangt heel erg af van je leefstijl. Daarnaast, ik weet niet hoe duur Miami is... Ik zat in Austin TX ook op zo'n bedrag qua kamerhuur. Daarnaast kwam er nog zo'n 150 dollar bij voor electric, water, waste en internet. Verder had ik natuurlijk de mazzel dat ik gebruik kon maken van 'goedkope' studentenfaciliteiten als mensa's etc., dus mijn lunches waren niet zo duur. Als je heel-heel-heel vaak buiten de deur gaat eten dan wordt het duurder dan wanneer je bijv een grote pan soep kookt en daar vier keer van eet. En dan uitgaan... ligt helemaal aan jezelf. Verder moet je nog vervoer in de gaten houden: ik had een fiets (85 dollar) en had verder geen vervoerskosten. Je moet ook je extra ziektenkostenverzekering en je reisverzekering bijtellen. Als je alles een beetje optelt kom je wel aan een redelijk bedrag.
Er zijn een aantal websites van de international scholars secties van universiteiten waar je een beetje een idee kunt krijgen van de kosten. Bijv. op deze website http://international.syr.edu/su-departm ... ories.html (van Syracuse - dat is geen Miami maar dat kon ik zo snel niet vinden) staat een overzicht van de cost of living:
Expense Per Month Annual Total
Housing (1 or 2 Bedroom Apartment) $600 - $800 $7200 - $9600
Utilities (Electricity, Gas, Water) $115 - $250 $1380 - $3000
Phone/ Cell Phone $30 - $60 $360 - $720
Health Insurance $60 - $106 $720 - $1272
Groceries $300 - $400 $3600 - $4800
Miscellaneous (Bus, Clothing, etc.) $95 - $150 $1140 - $1800
TOTALS $1200 - $1,766 $14,400 - $21,192
Zoek voor dit soort overzichtjes op "J1 Financial requirements university", dan krijg je meer van dit soort staatjes.
2) Baantje: Ik zeg niet dat je ALTIJD een 2-year rule krijgt als je studiefinanciering krijgt, maar dit is wel een mogelijkheid. Dan nog, als je die 2-year rule krijgt, kun je er (volgens mij) makkelijk vanaf komen door een waiver aan te vragen indien je een baanaanbod hebt. Context van die 2-year rule is overigens als volgt: er zijn nogal wat (armere) landen die bijv. hun dokters naar Amerika sturen voor opleiding, gefinancierd door hun (arme) overheid. Dan is het broodroof voor die landen als die vers opgeleide dokters dan niet hun expertise in die arme landen gebruiken, maar in Amerika blijven. Wat jouw situatie betreft: zelfs al krijg je die 2-year rule, dan nog is er geen man overboord.
Wat een groter probleem is, is je werkvisum na je J1 voor dat baantje. Een H1B lijkt het meest logische - en die zijn niet onbeperkt aanwezig. Zoek even op H1B, vooral USInsider heeft daar ECHT heel veel over geschreven. Ik weet niet of jouw opleidingsgebied en baan kwalificeert als H1B, of het bedrijf kwalificeert en of zij wel weten hoeveel geld daarmee gemoeid is, etc, etc. Het kan zomaar zijn dat het bedrijf echt niet weet waar zij het over hebben als zij niet zo goed op de hoogte zijn van werkvisums en dat zij gewoon hebben toegezegd dat ze je misschien kunnen helpen maar niet weten wat dit inhoudt.
3) Tijdslijn: dat kan prima. En ja, het is sterk afhankelijk van wanneer jij de DS2019 opgestuurd krijgt. Vanaf het moment dat jij de DS2019 in handen hebt, moet je a) de DS160 invullen, b) een afspraak maken bij het consulaat - daar kan een wachttijd van 3 tot 4 weken voor zijn als je pech hebt, c) en reken dan voor de veiligheid 2 weken voordat je je paspoort weer in handen hebt (vaak sneller, maar ik heb die 2 weken ook al eens helemaal nodig gehad). Je stagebedrijf moet wel binnenkort vaart maken met die DS2019 en daar niet nog een maand mee wachten.
4) Weigering: Ik heb nog nooit gehoord van een weigering voor een J1. Daar zijn (volgens mij) geen maxima voor, en het heeft ook zeker niets te maken met het einde van het jaar (wel goed bedacht overigens). Als jij gewoon je documenten in orde hebt, alles netjes doet zoals men het vraagt, en op tijd, en goed je banden met Nederland kan aantonen (dus NIET aangeven dat ze mogelijk een baan voor je gaan regelen - want dan lijkt het dat je mogelijk illegaal in Amerika wilt gaan wonen), als dat allemaal in orde is, dan komt dat prima goed.
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Re: Ervaringen J1 Visum
Mocht je naar Miami vertrekken dan kun je altijd vragen stellen. Miami is erg leuk maar ook erg onvelig en duur zonder voldoende voorkennis. 
Re: Ervaringen J1 Visum
Top! Ik zal daar zeker gebruik van makenDulles schreef:Mocht je naar Miami vertrekken dan kun je altijd vragen stellen. Miami is erg leuk maar ook erg onvelig en duur zonder voldoende voorkennis.
Re: Ervaringen J1 Visum
OV is trouwens dramatisch slecht hier dus je hebt een auto / Uber nodig.
Re: Ervaringen J1 Visum
Bij mijn weten heeft Ned. bijkan altijd ontheffing van de 2 yr. Home Res. Rule.
Mbt. werken in de US, doe as. oktober mee met de diversity lottery ! Je weet maar nooit, en soms vangt de koe de haas.
Mbt. werken in de US, doe as. oktober mee met de diversity lottery ! Je weet maar nooit, en soms vangt de koe de haas.
-
Locutus
- Amerika-ontdekker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:34
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Locatie: Ann Arbor, MI
Re: Ervaringen J1 Visum
Ze geloofden mij op mijn blauwe (bruine) ogen.
Re: Ervaringen J1 Visum
J1 visum was ook bij mij geen enkel probleem zonder banden met Nederland. Ik had geen retourticket. Je mag overigens maar zeer beperkt werken op een J1, alleen een baantje dat verband houdt met de stage.
Doorreizen met een J1 visum
Hallootjes,
Ik ga in Denver, colorado studeren vanaf 1 september tot 22 nov en ik heb dan ook een J1 visum voor deze periode. Voor dit avontuur ga ik in Costa rica surfen. Ik vlieg 3 augustus van Amsterdam naar San José, costa rica en moet daarvoor 2 keer overstappen in de Verenigde Staten. Mijn vraag is: is mijn J1 visum voldoende wanneer ik moet dooreizen 3 augustus, of moet ik nog een ESTA aanvragen?
Gr,
Roos
Ik ga in Denver, colorado studeren vanaf 1 september tot 22 nov en ik heb dan ook een J1 visum voor deze periode. Voor dit avontuur ga ik in Costa rica surfen. Ik vlieg 3 augustus van Amsterdam naar San José, costa rica en moet daarvoor 2 keer overstappen in de Verenigde Staten. Mijn vraag is: is mijn J1 visum voldoende wanneer ik moet dooreizen 3 augustus, of moet ik nog een ESTA aanvragen?
Gr,
Roos
Re: Ervaringen J1 Visum
Als je een geldig J-1 viusm in bezit hebt, hoef je geen ESTA aan te vragen. Ik ben als J1 in de VS en had geen ESTA nodig. Als je voordat je in de VS bent al je J-1 krijgt en de VS zal passeren als tussenstop kun je (lijkt mij) gewoon je visum gebruiken.
Re: Ervaringen J1 Visum
Dat hangt van de begindatum op je J1 af. Ik weet dat er na afloop een maand grace period is, maar niet hoe het voorafgaand aan je stageperiode zit.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 26 Reacties
- 36443 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB
-
- 3 Reacties
- 9560 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 26 Reacties
- 20383 Weergaves
-
Laatste bericht door BahamaOne