Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gettysburg

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Gettysburg

Bericht door Petra/VS »

Een bezoek aan dit stadje en het National Military Park is zeer de moeite waard. Wij waren er gisteren. Uit mijn blog:
Nu we toch in Gettysburg zijn, willen we ook het historische slagveld zien. Met Vicksburg in Mississippi werd hier min of meer de Burgeroorlog beslist.
Afbeelding

Overzicht over het stadje, met de torens van college, waar Katja is, goed zichtbaar

We beginnen bij het gebouw, waar de Cyclorama te zien zou moeten zijn. Helaas vinden we uit, dat die al twee jaar is gesloten. Maar er is wel een winkeltje, waar je audio-rondleidingen voor het park kunt kopen. Rick koopt er eentje, die drie uur zou duren, als we alles deden, maar we kunnen hem zelf aanpassen, vertelt de ranger.

De rondleiding begint in de parkeerplaats, waar we al staan. Onze "gids" is Wayne E. Motts, een lokale historicus. En die man vertelt inderdaad erg interessant!

Terwijl we langs de tientallen monumenten voor de verschillende generaals, infantrieen, staten etc. etc. rijden, vertelt hij persoonlijke verhalen. Voor mij komt deze veldslag opeens tot leven, ik zie die duizenden jongens elkaar te lijf gaan en krijg er de rillingen van.
Afbeelding

Afbeelding

Langs de wegen staan om de zoveel meter monumenten, heel indrukwekkend, het geeft een idee van de grootte van deze veldslag

Afbeelding

Generaal Doubleday, die van het baseball

De Burgeroorlog is de bloedigste oorlog ooit door de Amerikanen gevochten, maar er was ook zoveel (over?)moed! Broers vochten samen, maar ook tegen elkaar en de verhalen van individuele families daarover fascineren me.

Kai vindt het al gauw saai, maar Rick en ik genieten. We leren over General Doubleday (die ook het baseball spel heeft uitgevonden) en zien de Eisenhower boerderij, waar de president en zijn vrouw jarenlang woonden. Langs de oprit staan vijftig dennebomen, die de 50 staten vertegenwoordigen. Alaska en Hawaii werden tijdens zijn presidentschap toegevoegd.
Afbeelding

Ze staan er nog net als toen...

Afbeelding

Aan deze veldslag namen 170.000 soldaten deel en 51.000 daarvan sneuvelden of raakten gewond. Als je aan die aantallen denkt, op zo'n relatief klein stukje land, dan is dat zeer indrukwekkend. Rick en ik vragen ons af, wat het stadje Gettysburg met al die doden en gewonden deed! In ieder geval liggen er een heel stel in het National Cemetery.

Over National Cemeteries gesproken, we leren en passant, dat Generaal Meigs, zelf nota bene in Georgia geboren, een grote hekel had aan de noordelijke generaals, die naar het zuiden gingen. Generaal Robert E. Lee was daar een van en hij was de bezitter van Arlington Housein Virginia.

Generaal Meigs wilde een manier vinden om te voorkomen, dat Lee ooit weer in zijn huis kon wonen. Dus maakte hij de grond rond Arlington House een nationale begraafplaats en dus federale grond. Het werd het tegenwoordige Arlington National Cemetery.

De zoon van generaal Meigs sneuvelde in de Burgeroorlog en ligt daar begraven. En ook hij zelf ligt daar, vlakbij Arlington House (vandaar, dat ik de naam herkende, dat graf heb ik al vele malen gezien, natuurlijk).
Afbeelding

De North Carolinians verloren tijdens deze veldslag de meeste levens, dit is hun monument

Afbeelding

De Confederate vlag van de zuidelijke staten

Omdat Kai zich zo verveelt volgen we niet de hele 3 uur durende route. We klimmen wel omhoog in het Pennsylvania monument(terecht het grootste in dit gebied, aangezien we in die staat zijn). Van daaruit hebben we mooi uitzicht over het hele "theater" (altijd een eufemisme voor de bloederige taferelen van oorlog, vind ik).
Afbeelding

Velen zullen de kanonnen van zo dichtbij gezien hebben

Rond vier uur houden we het voor gezien, we besluiten de rest van de cd op weg naar huis te luisteren. Ik vind het allemaal bere-interessant. Wat me opviel tijdens onze rit waren de vele confederate vlaggen, die bij de monumenten wapperden. Die vlag is het symbool van het zuiden en dus eigenlijk ook de slavernij. Maar historisch gezien hoort hij wel bij de monumenten voor de zuidelijke staten. Ik vraag me alleen af, wie ze geplaatst hebben.
Afbeelding

Deel van het Virginia Monument

Afbeelding

Het Pennsylvania Monument, waar Rick en ik naar boven klommen

Met hoofden vol historische feiten rijden we weer richting de grens met Maryland.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Veusy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Veusy »

Hoi Petra,

heb ik in 2000 gedaan met een gids en vond ik ook zeer de moeite toen. Ik heb toen heel wat bijgeleerd over de burgeroorlog in Amerika.

Kan ook ik alleen maar aanraden aan iedereen die in de buurt is.

Hans
Weblog Zuidwesten van 6 tot en met 28 Juni 2009: http://reizen.deveuster.eu
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hoi Petra,

Heel boeiend en interessant jouw verhaal (met foto's) over Gettysburg met alle achtergrondinformatie. Wij hebben in januari niet de audiotour gedaan wegens tijdgebrek omdat we op doorreis waren naar PeeJay en zijn alleen rondgereden en hebben wat gelopen in dit park.

Persoonlijk ben ik ook bijzonder geïnteresseerd in deze geschiedenis en wat zich allemaal afgespeeld heeft in de Burgeroorlog. Ik heb zelfs een overzichtskaart van alle belangrijke veldslagen die in dit verband in Amerika zijn gevoerd hier in mijn Amerikakamer hangen.

Destijds, zo'n tien jaar geleden toen Jan en ik Vicksburg hebben bezocht, was ik al erg onder de indruk van de hele geschiedenis van de Burgeroorlog. Bijna onvoorstelbaar hoeveel mensen bij zo'n veldslag betrokken waren en wat een levens dit gekost heeft. Je ziet er wel eens wat van in een film of in een TV-serie (bijv. North and South) en vooral al die "man tegen man gevechten" vind ik huiveringwekkend.

Was dit je eerste keer dat je hier was? Kon het ook niet uit je blog halen nl.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik was door de serie North en South zo onder de indruk van de Amerikaanse Burgeroorlog dat ik er een scriptie over heb geschreven voor mijn VWO-eindexamen.

Ik wil zo graag een keer gaan kijken daar, volgend najaar moet het er echt van komen hoor, die Fall Foliagetrip.
ikkedus
Amerikafan

Bericht door ikkedus »

Wij hebben in 2005 een bezoek gebracht aan Gettysburg en met de auto de tour langs de monumenten gedaan.
Ik vond het zeer indrukwekkend en interessant.
Zeker de moeite waard als je daar in buurt bent.
http://community.webshots.com/user/ikkedus2" onclick="window.open(this.href);return false;
Pe
Amerikafan

Bericht door Pe »

Mijn vriend woont hier vlak bij en een gedeelte van zijn geschiedenis ligt hier ook.
Hij heeft beloofd om me een uitgebreide tour te geven.
Als ik het verhaal zo lees is het de moeite waard.
Ook had hij het over een rondrit op paard die je er zou kunnen maken...
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik ben in 2005 in Gettysburg geweest. Ik heb sowieso veel met begraafplaatsen. Het liefst bezoek ik elke begraafplaats die ik tegenkom, maar dat is niet echt te doen.

Ik zal een paar foto's plaatsen van Gettysburg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van Marloes
Shadow$
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Shadow$ »

Wij waren in Januari in Gettysburg geweest en we hebben daar ook rondgereden. We vonden het erg indrukwekkend.

Een tip
Als je in gettysburg blijft overnachten dan is dit een erg leuk hotel:
Best Western Gettysburg Hotel, Established 1797

Het is helaas wel een erg prijzig hotel maar we vonden dit wel een van de mooiste hotels waar we overnacht hebben!
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Over een week of 3 gaan we hier zeker langs! bedankt voor alle info en foto's. Eerst stond het nog op mijn "ok lijkt me wel leuk, maar zo niet dan niet"- lijst, nu op mijn "hé dit gaan we doen"-lijst
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Tijdens onze laatste reis enkele weken geleden ben ik er voor de derde keer geweest - het blijft indrukwekkend. Op het kerkhof raken de granieten ringen met de namen me altijd heel erg.

Nu voor de eerste keer hebben we de route gereden die je normaal met de audio tour doet, en ook zonder audio is het goed te doen. Op veel plaatsen staan informatieborden die ook een goed beeld geven. Als je je dan voor probeert te stellen hoe het toen geweest moet zijn... daar wordt je wel even stil van.

Hieronder enkele foto's van een maandje terug...
Gettysburg National Cemetery
Afbeelding
Grafsteen voor 143 onbekende soldaten
Afbeelding
Battlefield memorials
Afbeelding
Big Round Top
Afbeelding
Maj. Gen George G. Meade
Afbeelding
(Bij die laatste vond ik het mooi hoe de wolken net openbraken rondom het paard...)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

hekkie schreef:Was dit je eerste keer dat je hier was? Kon het ook niet uit je blog halen nl.

Gr. Marjan
Hoi Marjan,

Nee, het was niet de eerste keer, maar wel de eerste keer, dat we zo'n uitgebreide rondleiding hebben gedaan. Het stadje Gettysburg is trouwens ook bijzonder leuk om te bezoeken.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Ik persoonlijk vind de geschiedenis van de tweede wereld oorlog veel interessanter dan de burgeroorlog.
De meeste Amerikanen weten meer over de burgeroorlog dan WW2.
Ik vind het heel vreemd,maar dat ben ik.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

marcuscj schreef:Ik persoonlijk vind de geschiedenis van de tweede wereld oorlog veel interessanter dan de burgeroorlog.
Dat is jouw persoonlijke mening. Mijn mening en ervaringen met de Tweede Wereldoorlog is veel meer dan "interessant", "pijnlijk" is een betere beschrijving.
De meeste Amerikanen weten meer over de burgeroorlog dan WW2.
Ik vind het heel vreemd,maar dat ben ik.
Ook hier is mijn ervaring anders, de meeste mensen, die ik ken, weten veel meer over WW2.
peter1962
Amerika-ontdekker

Bericht door peter1962 »

Bedankt voor de info en geweldige foto's!

We gaan er tijdens onze rondtocht door Pennsylvania zeker heen, het stond al op ons lijstje. Mijn vrouw vind het erg interessant maar nu wordt ik ook enthousiast.....

Peter
peter1962
Amerika-ontdekker

Bericht door peter1962 »

nog even vergeten te vragen: waar koop je die audio tour? Bij het Gettysburg National Military Park?of ergens anders?
En als echte hollanders: wat kost het?

groet

Peter
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Die van ons hebben we in het winkeltje van het Cyclorama gekocht (dat is trouwens gesloten wegens restauratie. Het zijn twee CD's, een boekje en een computer cd voor $29,95. Er zijn echter ook aparte CD's te koop, ongetwijfeld goedkoper, maar wij wilden ook iets te lezen erbij hebben.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bij het visitor centre en bij de souvenir shop aan de andere kant van het National Cemetery, waar je ook de "Guided Battlefield Tours" (rondrit in een bus(je) met tourguide) kunt boeken, kun je ook een kaart kopen van de route die de audiotour ook volgt.

Op de kaart staat best veel informatie over de diverse offensieven, en ook staat aangeduid welk offensief waar plaatsvond (met pijlen op de kaart aangegeven).

Mocht je niet de (uitgebreide) audiotour willen doen, dan is dit een goed (korter) alternatief.

De kaart kostte (ik meen) $ 1.95, maar het kan ook $ 2.95 zijn geweest. :?

Overigens staat de route van de audiotour ook met bordjes aangeduid (je moet dan alleen even je beginpunt zien te vinden).

Dennis
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

We hebben de audiotour gedaan (boekje en 2 cd's $19,95) en het was heel erg interessant, soms wel een beetje gesmokkeld met het verhaal en de punten waarop je stil stond :oops: . Nog boeiender was het verhaal van een historica (in kleding van die tijd) op de begraafplaats. Zij vertelde eerst over de slag en daarna wie zij "ging spelen". Ze vertelt het verhaal vanuit een quakermeisje die wil helpen als verpleegster en door haar ogen wordt de ellende en hoe er geopereerd werd in die tijd echt levendig. Wij dachten eerst dat we een rangertour gingen doen, maar dit was veel leuker.
Ben blij dat we Gettisburg gedaan hebben en nog een tip voor de kampeerder onder ons: ga vooral niet naar The Drummerboy (vroegen $51 voor een tentplaatsje :stupid: ) maar Roundtop is een beter alternatief.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties