Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Martin & Marianne: West Canada

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Martin & Marianne: West Canada

Bericht door Martin & Marianne »

jojostravelusa schreef:
16 mei 2026, 17:19
Ben benieuwd wanneer de tickets geboekt gaan worden.
Ik ben ook benieuwd. :lol: We twijfelen nog steeds...

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Gewoon doen. Jullie zijn al zo ver. Het is er echt mooi. Je krijgt er vast geen spijt van. Europa wacht wel :lol:
jill1234
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door jill1234 »

Vanwaar de twijfel? Bang dat het tegen gaat vallen t.o.v. West Usa?
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
Intothewild67
Amerika-ontdekker

Bericht door Intothewild67 »

Je kan deze route ook vanuit Seattle doen. Maar 2 uur rijden tot de Canadese grens, 3 uur naar Vancouver.
Met de veerboot naar Vancouver Island kan ook vanuit Seattle.
Tickets naar Seattle zijn goedkoper, auto huren ook en geen gedoe met eigen risico en/of hoge borg.
Al heeft Hertz dat niet volgens mij. En dan heb je toch een beetje dat vertrouwde VS gevoel.
Canada is ook een stuk goedkoper dan de VS op dit moment. Alleen benzine is wat duurder.
En voordeel is ook dat ze hetzelfde metriek stelsel hebben als wij. Dus alles in liters, (kilo)meters en Celsius.
Gewoon gaan, krijg je absoluut geen spijt van.
Eerst deze beginnersroute en de volgende keer het echte werk :D
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@jill1234 Ik weet niet wat het was, opzien tegen de vlucht, veel andere opties, maar ook veel sociale verplichtingen. Maar goed, we hebben toch besloten om te gaan en gisteravond de tickets geboekt; 7 juni naar Vancouver, 28 juni terug vanaf Calgary. Nu aan het werk voor de overige reserveringen!

@intothewild Wie weet de volgende keer het echte werk, als het goed bevalt! En Seattle was en is geen optie.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 18 mei 2026, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
nycave
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door nycave »

Leuk! ik ben nu al benieuwd naar jullie reisverslag. Ik hoop dat jullie een onwijs mooie reis gaan krijgen.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Intothewild67 schreef:
17 mei 2026, 22:14
En voordeel is ook dat ze hetzelfde metriek stelsel hebben als wij. Dus alles in liters, (kilo)meters en Celsius.
Dat vinden wij altijd heel raar. Op de een of andere manier "hoort" het aan de andere kant van de plas in Fahrenheit en miles te gaan :lol:
jill1234
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door jill1234 »

Martin & Marianne schreef:
18 mei 2026, 09:43
@jill1234 Ik weet niet wat het was, opzien tegen de vlucht, veel andere opties, maar ook veel sociale verplichtingen. Maar goed, we hebben toch besloten om te gaan en gisteravond de tickets geboekt; 7 juni naar Vancouver, 28 juni terug vanaf Calgary. Nu aan het werk voor de overige reserveringen!

@intothewild Wie weet de volgende keer het echte werk, als het goed bevalt! En Seattle was en is geen optie.

Marianne
Leuk dat jullie gaan! Kan ik me weer verheugen op jullie reisverslagen! Veel plezier alvast!
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
Intothewild67
Amerika-ontdekker

Als je tijd hebt in Vancouver is Richmond ten zuiden van Vancouver een aanrader.
De lekkerste fish and chips die er bestaat bij Pajo's in Fisherman's Wharf. Geen restaurant, maar afhalen en opeten op een picknickbank bij de oceaan.
Ik zou Hope en Osoyoos overslaan en meteen richting Kelowna rijden. Dat is een prachtige omgeving, de Okanagan Valley.
Het mildste klimaat in Canada, er wordt zelfs wijn gemaakt daar.
Rondje langs het meer is een echte aanrader. Plaatsen als Summerland en Peachland zijn zeker de moeite waard.
In Kamloops is het BC Wildlife Center een bezoek waard.
Ik zou als ik jullie was zeker 1 nacht of liever nog 2 in die regio blijven. Er alleen doorheen rijden is echt zonde.
Waarom blijven jullie zo lang in Clearwater? Voor Wells Gray PP? Daar heb je aan een halve dag genoeg.
Mooie watervallen, maar ook weer erg druk, zeker in het weekend.
Voor de rest ben ik benieuwd hoe het jullie gaat bevallen. Banff is erg toeristisch, maar dan ook super toeristisch. Busladingen vol toeristen, vooral bij de trekpleisters als Lake Louise. Daar staan mensen 20 rijen dik op de plek waar de bus stopt. Loop je 100 meter langs het meer, is er bijna niemand meer.
Ik was blij toen ik er weg was. Jasper is een stuk rustiger, maar een paar jaar geleden is daar een enorme brand geweest. Het halve dorp is toen verwoest.
Geen idee hoe het inmiddels is hersteld daar.
Ik zou wel met de boot bij Maligne Lake naar Spirit Island gaan. Het is eigenlijk een tourist trap, maar toch is het de moeite waard.
De boot knalt er met een rot vaart naartoe, je mag er 15 minuten op een stijger foto's maken, de toeter gaat en dan weer volle vaart terug.
Op het eiland(je) zelf mag je niet komen.
Maar het is 1 van de meest iconische en meest gefotografeerde plekken in Canada.
Oh en bij Tim Horton's kan ik de double double medium of large en de apple fritter aanbevelen :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk dat we Osoyoos laten vallen. Twee nachten Clearwater was omdat we verwachtten daar laat aan te komen en we na de tweede nacht vroeg willen vertrekken. Dus een volle dag vor Wells Gray. Of is dat echt te veel?

We willen de Myra Canyon fietsen, en ik moet nog een kijken wat handig is qua tijdstip. Ik denk in de ochtend, dan hoeven we op de dag van aankomst in Kelowna ons niet te haasten. We kijken even of het twee nachten Kelowna worden. We kunnen ook een extra dag VI doen, of toch nog een (halve) dag Vancouver.

Richmond stond al genoteerd bij ons, ook voor de Walmart, maar die Fish & Chips maken het een must! :wink:

Ik ben ook bang dat het op veel plaatsen druk zal zijn. In Jasper zijn nog steeds gebieden gesloten, zoals de Cavell Road en Maligne Canyon. De boottocht naar Spirit Island staat in de planning. Bij Lake Louise hopen we de drukte achter ons te laten, we willen daar wel een lange wandeling maken. We hebben een vroege bus dus dat moet lukken. De laatste dag Banff kunnen we eventueel overslaan als we het daar te druk vinden. We moeten nog even kijken hoe we de planning daar aanpassen nu we niet in Calgary beginnen.

Nu eerst een paar dagen fietsen, na de Pinksteren gaan we verder met de planning.

Marianne
Intothewild67
Amerika-ontdekker

Een hele dag Wells Gray kan wel. Er zijn een paar spectaculaire watervallen als Helmcken Falls, Dawson Falls en Moul Falls.
Die kan je alle 3 binnen een paar uur zien. En je gaat op je reis zoveel watervallen en meer moois zien, dat dit niet eens zoveel indruk meer gaat maken. Maar een hele dag krijg je daar ook wel om. Er zijn ook een paar leuke trails.
In de Okanagan Valley zou ik niet in Kelowna overnachten, dat is erg druk en toeristisch.
Peachland en Summerland zijn betere en minder drukke opties. Heerlijke relaxte vibe hangt in die dorpjes. Leuke strandjes ook waar je kan zwemmen in het meer.
Ik zou Radium Hotsprings weglaten als ik jullie was. In de buurt van Jasper zijn de Miette hotsprings.
Is wel een uur rijden, maar zo heerlijk om daar na een dag hiken lekker in het warme water te relaxen. Entree is iets van €4
Ik ben er 3 keer geweest, zalig. Ze zijn tot 21 uur open en de weg ernaar toe is ook mooi, dwars door de natuur en grote kans om wildlife te zien.
Die dag die je bespaart met Radium zou ik indien mogelijk extra besteden op de Icefields Parkway.
Dat is het mooiste stuk van jullie route. Als je 'm gereden hebt, wil je terug om alles nog een keer te zien. Er zijn mensen die daar een week of meer voor uittrekken.
Neem daar echt de tijd voor, er is om de 5 minuten iets moois te zien. Op sommige plaatsen sta je echt met open mond te kijken, o.a Peyto Lake en Sunwapta Falls.
Waarom blijven jullie zo lang in Yoho? Dat is maar een piepklein park ivm Banff en Jasper. Je kan daar ook weer 1 dag besparen. Die kan je dan weer extra gebruiken in de Okanagan Valley.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Intothewild67 schreef:
18 mei 2026, 18:10
De lekkerste fish and chips die er bestaat bij Pajo's in Fisherman's Wharf. Geen restaurant, maar afhalen en opeten op een picknickbank bij de oceaan.
Wij hebben goede ervaringen met Moby Dick in White Rock. Canadese kennissen vieren daar al jaren elk jaar traditiegetrouw haar verjaardag met fish and chips. Lekker, ook opeten aan de overkant aan de picknicktafel en mooi zicht op de oceaan en de langste pier van Canada.
https://www.mobydickrestaurant.com/

Ik ben juist dol op Radium Hot Springs. Niet om de hot springs, maar om de omgeving. Prachtig wandelen bij de Sinclair Canyon, bv. de Juniper Trail.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... es-np.html

Voor Yoho lijkt mij 1 dag inderdaad ook wel genoeg.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

In het laatste stuk kunnen we niet veel meer aanpassen, de campings liggen vast en wijzigen zal lastig zijn. Radium Hot Springs hadden we gekozen omdat we daar in het rondje Calgary langs kwamen Nu moeten we nog kijken wat we die laatste dagen gaan doen.
De ene dag Yoho is voor Lake Louise. Voor de andere dag hebben we de bus naar Moraine Lake geboekt, maar misschien blijven we die dag in Yoho.

Die fish and chips moet wel lukken begrijp ik, maar White Rock is wel wat uit de richting, zeker voor een niet-visliefhebber als Martin. :lol:

Marianne
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Martin & Marianne schreef:
19 mei 2026, 12:31

Richmond stond al genoteerd bij ons, ook voor de Walmart, maar die Fish & Chips maken het een must! :wink:
Pajo's Fish & Chips in Steveston is zeker een aanrader, hebben er al enkele keren lekker gegeten. Als je inderdaad naar Richmond gaat, dan kan ik je zeker aanraden om bij Garry Point Park te parkeren (gratis) en dan te voet naar Fisherman's Wharf te wandelen in Steveston. Dit is zo'n 10 minuten wandelen en je ziet onderweg vele infoborden over het vissen in Richmond en dergelijke. Hier is een Google kaart voor de wandelroute van Garry Point Park tot bij Pajo's aan het Fisherman's Wharf: https://maps.app.goo.gl/LaSEhwU37hgEwgUr5 Ik vind Steveston altijd zo gezellig om te bezoeken.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij logeerden toen bij onze kennissen in Surrey, dus dan ligt White Rock weer net wat anders. En we hadden geen keus èn een chauffeur :wink: :lol:
nycave
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door nycave »

Ik vind Yoho wel heel prettig voor meerdere nachten. Je kan alles in de omgeving nog extra zien (icefields parkway, banff, louise) maar in Yoho is zelf ook genoeg te doen. Wapta falls trail is een leuk. Emerald lake, de canyon (weet even niet meer hoe die heet) Eventueel takkawaw falls. Er is een mooi visitor centre. juist met het toerisme op de andere plekken vond ik de vorige keer Yoho echt het mooiste van de regio.
2009 Australië (adelaide-cairns-AS-darwin)
2012 Rondje Vancouver
2015 rondreis Florida
2017 Australië (6 wkn, Brisbane naar Cairns)
2018 Costa Rica
2023 Seattle-Salt Lake city
2024 Rondje Denver
2025 Rondje IJsland
2026 Canada: Calgary-Vancouver
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer