Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Veiligheid grote steden

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Anneke81
Amerika-ontdekker

Veiligheid grote steden

Bericht door Anneke81 »

Halllo iedereen,

mijn vriend en ik gaan in mei naar het Zuidwesten van de USA. Nu vroegen wij ons af hoe het zit met de veiligheid in grote steden zoals LA, San Francisco en Las Vegas. Heeft iemand hier slechte ervaringen gehad of is het allemaal een beetje overroepen?

En dan had ik nog een vraagje: ik ben al een tijdje dit forum aan het uitpluizen :D en heb gemerkt dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van een GPS. Wij zijn van plan om dit niet te doen en ons te baseren op allerhande routebeschrijvingen en landkaarten. Maar gaan we dan niet veel tijd verliezen met het zoeken (en verloren rijden)?

groetjes,

Ann
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Anneke, ik denk dat je steeds je gezond verstand moet gebruiken: neem nou een stad als Brussel (waar je niet zo heel ver vandaan woont): er zijn daar buurten waar je best nog wel op je gemakt bent indien je daar om 14.00 uur even passeert, maar waar je om 23.00 uur absoluut niet meer wenst te komen. idem in Amerika.
En inderdaad, ginder heb je wel bepaalde buurten waar je misschien ook beter niet overdag gaat komen als blanke met een leuke huurwagen, maar dat zijn nu ook niet echt de buurten waar de toeristische attracties liggen.
Zelf ben ik nog nooit in het Zuidwesten geweest, dus heel concrete aanwijzigen kan ik je niet geven.

GPS is handig, maar Amerikanen zijn ook handig. :wink: Ik zeg altijd al lachend: tijdens je bezoek aan Amerika heb je een landkaart nodig, maar ze hoeft niet eens van Amerika te zijn: als je ergens je kaart openvouwt dan komt er altijd wel een hulpvaardige Amerikaan op je af die vraagt of hij je kan helpen, en soms zelfs nog spontaan voorsteld om even voor te rijden! Je moet dan natuurlijk wel in bewoond gebied zitten! (een stad of zo), en niet ergens in het midden van een woestijn!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Veiligheid grote steden

Bericht door vana »

Anneke81 schreef:Halllo iedereen,

mijn vriend en ik gaan in mei naar het Zuidwesten van de USA. Nu vroegen wij ons af hoe het zit met de veiligheid in grote steden zoals LA, San Francisco en Las Vegas. Heeft iemand hier slechte ervaringen gehad of is het allemaal een beetje overroepen?

En dan had ik nog een vraagje: ik ben al een tijdje dit forum aan het uitpluizen :D en heb gemerkt dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van een GPS. Wij zijn van plan om dit niet te doen en ons te baseren op allerhande routebeschrijvingen en landkaarten. Maar gaan we dan niet veel tijd verliezen met het zoeken (en verloren rijden)?

Ann
Hoi Ann

Wij hebben ons in de steden die je noemt geen moment onveilig gevoeld.
Er zullen best wel "slechtere"buurten zijn maar als je gewoon de normale toeristische attracties bezoekt en niet midden in de nacht over straat loopt is er niets aan de hand.

Wat de kaarten betreft. Wij hebben in Amerika de Rand Mac Nally Roadatlas gebruikt (te koop bij de Wal Mart) en we hebben bij een vestiging van AAA (de amerikaanse ANWB) allerlei (gratis) kaarten gehaald.
Daar hebben we ons prima mee kunnen redden. De wegen in Amerika zijn zo makkelijk en duidelijk aangegeven dat zelfs ik (zonder richtingsgevoel) daar geen enkel probleem mee had.

Marjon
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Anneke81 schreef:En dan had ik nog een vraagje: ik ben al een tijdje dit forum aan het uitpluizen :D en heb gemerkt dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van een GPS. Wij zijn van plan om dit niet te doen en ons te baseren op allerhande routebeschrijvingen en landkaarten. Maar gaan we dan niet veel tijd verliezen met het zoeken (en verloren rijden)?

groetjes,

Ann
Hallo Annn,
wij hebben ons al 4 keer zonder GPS weten te redden, en behalve eens in San Francisco zijn we nog nooit fout gereden. Aan het begin van de vakantie halen we bij een AAA kantoor altijd gratis kaarten van de steden en staten die we aan doen, en daarmee kom je overal zonder problemen.
Alles staat goed aangegeven. Wat ik heel handig vond: in de steden hangen de namen van de zijstraten boven de kruisingen, je ziet dus altijd direct waar je bent. Bovendien bestaan de namen van de straten vaak uit nummers, dat vergemakkelijkt het zoeken.

Buiten de steden zul je al helemaal geen GPS nodig hebben. Wij hebben wel eens weken rondgereden met een globale kaart die we in Nederland gekocht hadden omdat we geen AAA-kantoor op onze route hadden, en ook met die globale kaart ging het prima omdat het gewoonweg zo weinig wegen zijn dat je op een gedetailleerde kaart niet meer wegen zult aantreffen. Die AAA-kaarten zijn wel handig omdat hier ook info op te vinden is over scenic routes, en picknickplaatsen en dergelijke.

Als je van te voren accomodatie hebt gereserveerd kun je de routebeschrijving van de site gebruiken, of je maakt een kaartje met bv http://www.mapquest.nl.

Marianne
Anneke81
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke81 »

vana schreef:

Ann
Hoi Ann

Wij hebben ons in de steden die je noemt geen moment onveilig gevoeld.
Er zullen best wel "slechtere"buurten zijn maar als je gewoon de normale toeristische attracties bezoekt en niet midden in de nacht over straat loopt is er niets aan de hand.

Wat de kaarten betreft. Wij hebben in Amerika de Rand Mac Nally Roadatlas gebruikt (te koop bij de Wal Mart) en we hebben bij een vestiging van AAA (de amerikaanse ANWB) allerlei (gratis) kaarten gehaald.
Daar hebben we ons prima mee kunnen redden. De wegen in Amerika zijn zo makkelijk en duidelijk aangegeven dat zelfs ik (zonder richtingsgevoel) daar geen enkel probleem mee had.

Marjon
Bedankt Marjon, nu hoef ik me geen zorgen meer te maken!

Ann
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Als jullie op de plekken blijven waar de toeristen verblijven is er in principe niets aan de hand. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en geen achteraf wijken in gaan. Kom je toevallig wel ergens waar je het niet pluis acht, gewoon rechtsomkeerd maken. Zit je op dat moment in de auto, doe ramen dicht, deuren op slot (meestal al standaard in de personenauto's in de VS) en zie dat je snel op een plaats komt, waar jij je veiliger voelt.
Als je in de auto zit en er voor je gevoel niets aan de hand is en in een langsrijdende auto begint men te gebaren, dat je moet stoppen, NIET DOEN! (Behalve als het de politie is, dan wel natuurlijk. :wink: ) Doorrijden en pas stoppen als jij je veilig voelt op een plek waar meerdere mensen aanwezig zijn, bijvoorbeeld bij een druk benzinestation.

Anneke81 schreef:En dan had ik nog een vraagje: ik ben al een tijdje dit forum aan het uitpluizen :D en heb gemerkt dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van een GPS. Wij zijn van plan om dit niet te doen en ons te baseren op allerhande routebeschrijvingen en landkaarten. Maar gaan we dan niet veel tijd verliezen met het zoeken (en verloren rijden)?
Wij hebben geen navigatiesysteem, hebben 4 keer een rondtour gemaakt door de VS en voor de routebepaling landkaarten gebruikt. Het is verstandig om in België (of NL) al vast de landkaarten aan te schaffen, zodat je thuis op je gemak vast de route kan bestuderen. Wij vinden het prettig om dat op deze manier te doen.
Ik vroeg via het internet in Amerika (gratis) documentatie op bij de diverse staten en vroeg daarbij om een landkaart (free map). Dit werd niet altijd toegestuurd. Soms kreeg ik van grotere plaatsen wel een toeristenbrochure toegestuurd en daar zitten dan doorgaans ook wel stadsplattegronden in. Die scheur ik in dat geval uit (of maak een kopie) en die gaan mee op vakantie.
Kijk hier voor een draadje over landkaarten http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =landkaart
Ach, en wij zijn ook wel eens een stukje verkeerd gereden of zijn een verkeerde straat ingereden. Dat geeft toch niets. De stratenplannen van de Amerikaanse steden zijn makkelijker te begrijpen, dan die in Europa.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Het is puur afhankelijk in welk deel van de stad je zit.
Als je in de teoristische regionen blijft dan is het allemaal goed te doen. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in LA, SF of LV.
Maar je moet wel slim blijven en goed nadenken.

Om een voorbeeld te geven.

Wij waren een strandwandeling aan het maken bij sante monica beach. We liepen iets te ver en kwamen uiteindelijk in de schemer langs en iets minder toeristisch gedeelte. Dat was niet prettig maar niets gebeurd

Maar elke stad heeft dat hoor. Zo verdwaalden wij in hollywood. We besloten de walk of fame te volgen maar die loopt dus ook in een niet al te leuk deel van hollywood. Zat ik opeen tussen de prostituees en stonden er bendeleden met honden op elke hoek.

Advies: Ga naar de toeristische delen. Of vraag na in welke wijk je niet moet zijn. In Denhaag wil je sávonds ook niet de schilderswijk in.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Markro schreef:Ach, en wij zijn ook wel eens een stukje verkeerd gereden of zijn een verkeerde straat ingereden. Dat geeft toch niets.
Nee, dat kan juist heel leuk zijn. Wij misten na San Diego een afslag en besloten door te rijden. Daardoor kwamen we onverwachts op een schitterende route terecht waarover we nog nooit ergens iets gelezen hadden.(Zie ons reisverslag)

Marjon
Nirak
Amerika-ontdekker

Bericht door Nirak »

Marceljesse schreef: In Denhaag wil je sávonds ook niet de schilderswijk in.
Da´s nou jammer, ik wilde je net op de koffie vragen...... :D
There's two ways to take what this life's gonna throw at you: You can choose to win or lose, it's all about attitude.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik wil net zeggen. ik heb ook met veel plezier de schilderswijk betreden 's nachts. net zoals ik in Harlem ook s'avonds over straat loop.

maar ik ben niet wit, dus dat scheelt, en ik doe geen toeristische dingen.

je moet idd niet in South Central verdwaald raken of in de barrio als een toerist gaan lopen fotograferen, maar zelfs in dat soort gebieden voel ik me vaak veilig genoeg omdat er veel mensen op straat zijn. en veel politie.
SEEING IS BELIEVING
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Met veiligheid valt het inderdaad reuze mee allemaal. Gewoon je verstand gebruiken.
In de steden navigeren is meestal vrij simpel omdat ze met grids werken (gewoon van A4 naar E12 rijden :) ) en met een kaart erbij komt dat helemaal goed. In de onbewoonde gebieden is er meestal maar 1 weg, dus kun je moeilijk verkeerd rijden :)
Als je het toch presteert om te verdwalen, moet je de hulpvaardige amerikanen van je afslaan (figuurlijk graag...). Het enige "gevaar" buiten de steden dat ik eigenlijk heb ervaren, is dat je zonder benzine (of water) kan komen te zitten als je je stops niet goed plant...
GPJ73
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door GPJ73 »

San Francisco: over het alg. zeer veilig wel veel zwervers, zie ook mijn verslag: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 5936#35936
Las Vegas: buiten het centrum in een vage wijk terecht gekomen waar je wel moest oppassen (letterlijk!), zie ook: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 6329#36329 (stukje naar boven onze ervaringen in Las Vegas
LA: we waren gewaarschuwd voor bepaalde wijken waar we dan ook niet geweest zijn, de toeristische plekken hebben we al zeer veilig beschouwd en veel politie gezien :wink:
Groeten,
Gert
Londen-VS-Canada (28 days of fun in augustus en september)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer