Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dood in Joshua Tree NP

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Zansa
Amerika-ontdekker

Re: Dood in Joshua Tree NP

Bericht door Zansa »

thuul schreef:
Die man was niet bepaald dom gezien zijn staat van dienst lijkt me, bovendien ook nog popkenner en dan dit.......
Verschikkelijk om te lezen (dit hele verhaal, niet je reactie uiteraard), en het onderschatten van de natuur is heel makkelijk. Uiteraard heb ik het nodige commentaar gekregen op onze trip door death valley ( viewtopic.php?f=10&t=23616&start=60 ) maar uiteindelijk verwacht je simpelweg niet dat er zulke dingen kunnen gebeuren.
Als je (zoals wij toen) geen ervaring hebt met de hitte, uitgestrektheid etc. ga je ervan uit dat het allemaal wel mee zou vallen. Dat klinkt misschien naief, maar het verschil met Nederland / Europa is gewoonweg bizar. Uitdrogen in een woestijn denk je bijvoorbeeld aan de Sahara (hoewel daar de meeste mensen verdrinken), maar niet in Amerika..
(weet zeker dat ik hier een hoop commentaar op krijg, maar blijkbaar denken meer nieuwelingen er zo over)

Off topic: tijdens onze Death Valley trip (en ook alle andere) hadden wij 6 liter water bij ons en een telefoon die het overal doet, al is het alleen 911. Verder altijd een soort overlevingspakketje bij de hand, zoals nootjes, energierepen etc. En nooit lopen, maar daar is iedereen het hier al aardig over eens.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

thuul schreef:Ik zit hier echt met de rillingen, wat een ontzettend triest verhaal. En eigenlijk ook ontzettend vreemd.
Die man was niet bepaald dom gezien zijn staat van dienst lijkt me, bovendien ook nog popkenner en dan dit.......
Ook hele slimme mensen doen hele domme dingen.

En ik denk niet dat je dit echt dom kunt noemen. Het overkomt zoveel mensen. Mensen nemen te makkelijk risico, denk ik. Omdat ze vaak niet bekend zijn met de mogelijke gevaren. Deze mensen hebben duidelijk een risico genomen, door uberhaupt een dirtroad te gaan rijden (in mijn ogen per definitie ALTIJD een risico) en dan ook nog eens zonder 4x4. en ook nog eens met vermoedelijk te weinig water aan boord.

Het gekke is, ik zie het zo voor me dat ik ook die fout zou kunnen maken.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Nou sorry dat vind ik wel dom, wij reden ook dirtroads, maar niet zonder voldoende water en ook niet zonder een 4x4. En zeker niet toen de parkwachter zei dat het niet verstandig was. Dan nog maar een keer terug komen.

Maar ik bedoelde eigenlijk wat anders; hij zou U2 fan zijn en net wat Martin al stelde die boom stond helemaal niet in JTNP, een andere foto van dat album is duidelijk Zabrinskie Point. Ik heb destijds me rotgetuurd onderweg naar een Joshua Tree in DV.
Dus als die man zich goed had ingelezen had hij gewoon simpelweg hwy 190 door Death Valley kunnen nemen en de plek bijna vanaf de weg kunnen zien. De locatie is nu bekend ( ik had me ook niet goed ingelezen, want dan had ik geweten dat hij gevallen is; maar ben ook niet uit die camper geweest)

En dat bedoel ik nou; lees lees lees . En doe je dat niet ga dan niet dergelijke dingen doen en blijf op gebaande paden.
Al die overmoed waar is dat nou goed voor. Dat land is al mooi genoeg op de gewone weg. Zeker als je er niet bekend bent.

Ik sta bij de familie bekend als eentje die op alles voorbereid wil zijn ( wat niet kan natuurlijk, dat weet ik ook wel) en dat vindt men wel es overdreven, al die toestanden in de rugzak, wat een gesleep. Nou ik weet het wel de volgende keer. Beter een realistische pessimist dan een naieve optimist.
Laatst gewijzigd door Mrs.Bean op 26 aug 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

hadden wij 6 liter water bij ons en een telefoon die het overal doet, al is het alleen 911.
wat voor telefoon was dat dan? satelliet telefoon of zoiets?
"normale" GSM heb je ook voor de 911 calls dekking nodig zover ik weet.
Zansa
Amerika-ontdekker

Bericht door Zansa »

Tja, ieder z'n meug natuurlijk. Ik ga ook niet zeggen dat het slim is wat wij gedaan hebben, of wat hun nu overkomen is, maar elk mens doet het op z'n eigen manier. De een duikt liever ergens in, om te kijken wat er aan de andere kant is en andere mensen blijven liever aan de kant staan die ze kennen. Ik ga niemand veroordelen over de manier waarop die dingen doet, beide kanten hebben zo z'n voordeel:

“Remember what Bilbo used to say: It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.”

Maar ja, het was uiteindelijk wel Bilbo die de ring vond ;)
Zansa
Amerika-ontdekker

Bericht door Zansa »

Bushmaster schreef:
hadden wij 6 liter water bij ons en een telefoon die het overal doet, al is het alleen 911.
wat voor telefoon was dat dan? satelliet telefoon of zoiets?
"normale" GSM heb je ook voor de 911 calls dekking nodig zover ik weet.
Een hele normale Nokia E51 op 3G netwerk. We hebben voorzichtig de telefoon 1x over laten gaan toen we daar reden, en het werkte. Aangezien er niemand opgenomen had snel uitgedrukt. Gewoon voor het zekere gevoel...

Kan trouwens ook met de Black Berry zijn geweest, dat denk ik eigenlijk wel
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Wat ik zowiezo niet snap dat iemand, er alleen al over denkt een wandeling te maken bij 40+ graden. Wij zijn in death valley en valley of fire 35-40 graden geweest we hebben niets gedaan...... ik ben toch niet gek!! Alleen al die dodelijke zon en de harde hete wind. Eenmaal ademhalen door de mond en je kon al een 1/2 water drinken. Als je deze signalen al niet herkent..... tja,....
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Laat ik maar dit zeggen: er lopen er meer buiten rond dan op de plek waar ik werk :roll:
laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj »

Yeehaw schreef:Wandelen??
http://www.badwater.com/
Dat was de enige plek op onze rondreis dat ik dacht: Ik wil naar huis!
Zo warm en zo snel uitgedroogd, ik werd misselijk van de hitte. En dat in juni.
Kon niet genoeg drinken om het vol te houden, wilde alleen zo snel mogelijk terug naar de auto en de airco.
Ik moet er niet aan denken hoe die arme mensen zich gevoeld hebben.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Wij deden de white dome trail in VOF, midden op de dag, 42 graden, toen we terug kwamen 44! Het is maar een mile maar op de helft voelde ik me wel wat duizelig, niet de symptomen die Marjon beschrijft hoor alleen wat licht in het hoofd, de anderen hadden nergens last van, maar achteraf denk je wel, eigenlijk niet zo slim met deze temperaturen, ook al was het maar een kort stukje. Er liepen wel meer mensen dus wat dat betreft wel weer veilig.
Eenzame dirtroads doen we niet, we hebben ook nog nooit een 4x4 gehad, maar zelfs dan, met je gewone mobiel heb je vrijwel nooit bereik!
JKG
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door JKG »

Zansa schreef:Een hele normale Nokia E51 op 3G netwerk. We hebben voorzichtig de telefoon 1x over laten gaan toen we daar reden, en het werkte. Aangezien er niemand opgenomen had snel uitgedrukt. Gewoon voor het zekere gevoel...
Kan trouwens ook met de Black Berry zijn geweest, dat denk ik eigenlijk wel
Dan was er nog dekking. 911 werkt zonder simkaart, maar niet zonder netwerkdekking. Immers moet je signaal opvangen worden door een zendmast.
Het enige wat werkt in een gebied zonder dekking is een satelliet telefoon en de kosten per minuut zijn hoger dan mijn maandrekening van Vodafone. :lol:
Ik vond het bij Death Valley bijv. heel apart om geen radio- en gsm-signaal meer te hebben. En bijna niemand om je heen... je voelt je zowat de laatste op aarde.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

yarrah schreef:Wat ik zowiezo niet snap dat iemand, er alleen al over denkt een wandeling te maken bij 40+ graden.
Wij waren in mei op een Grieks eiland, het was er rond de 29 graden, schat ik. Op een dag hadden we een 4x4 gehuurd en zijn daarmee het onherbergzame binnenland ingereden. De wegen daar kun je alleen met een 4x4 rijden. Op een gegeven moment reden we vrij hoog in de bergen, het was een warme dag (geen 40+ maar wel warm) en de zon knetterde. Er was geen wolkje aan de lucht. Komen we daar ineens, in the middle of nowhere, twee wandelende Nederlanders tegen. Een echtpaar van een jaar of 40-45.

Later hadden we het erover met een paar Grieken. Die verklaarden die wandelende toeristen voor gek. Zelf doen ze er niet aan, wandelen in de zomer. Ze zeiden; als je mensen ziet wandelen in de zomer dan kun je er donder op zeggen dat het Nederlanders of Duitsers zijn. Grieken doen dat niet.

Wij waren ook op een middag gaan wandelen, een route langs de kustlijn, over een rotsachtig pad. Op een gegeven moment zijn we omgekeerd. Ondanks dat het maar een graad of 28 was, was het te warm, scheen de zon te hard en hadden we net iets te weinig water bij ons.

Net als Thuul neem ik liever niet zoveel risico's. Ik hou er wel van om af en toe uit de ban te springen maar met de natuur maak ik liever geen grappen :)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

JKG schreef:
goldenhills schreef:Die moeder en dochter hadden zich overigens naar eigen zeggen wel goed voorbereidt, en dat is ook de reden dat ze nog leven.
Nee hoor, waren trouwens moeder en dochter en nog een kennis of familielid. Dus 3 vrouwen.
Ah, dat is een ander geval dan waar het mij aan deed denken. Dat was een vrouw en kind die ergens afgelegen in DV gingen kamperen en hun Jeep begaf het. Die zijn na een paar dagen gered. Er gebeurt nog wel eens wat in de woestijn...
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Een paar flesjes water.... iemand een idee of deze Tilburgers ook lid waren van het AllesAmerika forum? Waarschijnlijk (helaas) niet, anders hadden ze tips gekregen voor het water. Onze achterbak lag vol met 12,5 liter (25 flesjes) water die we direct konden pakken, onder de stoelen lag ook nog een permanente voorraad van 12,5 liter. Nooit met minder dan 25 liter wezen rijden. Ik nam braaf elk kwartier een paar slokken water en merkte altijd dat je je beter voelde daarna. Bijzonder genoeg ook met Gatorade e.d. het geval (electrolydes), enkele slokken per uur deed echt wonderen.

Helaas dat het toch mis gaat bij dit soort gevallen. Een tray met 24 flesjes $ 3,95.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

RiverCola schreef:Deze mensen hebben duidelijk een risico genomen, door uberhaupt een dirtroad te gaan rijden (in mijn ogen per definitie ALTIJD een risico) en dan ook nog eens zonder 4x4.
Het is wel zo dat de ene dirt road de andere niet is. Er zijn er in het hele land heel veel die prima begaanbaar zijn en waar je met zo ongeveer willekeurig welke auto prima gebruik van kunt maken. Het is natuurlijk wel zaak om van tevoren te weten met wat voor soort weg je te maken hebt. Ik wil me niet eens proberen voor te stellen wat deze mensen meegemaakt hebben.
Laatst gewijzigd door Amikix op 26 aug 2011, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

RiverCola schreef:
thuul schreef:
Deze mensen hebben duidelijk een risico genomen, door uberhaupt een dirtroad te gaan rijden (in mijn ogen per definitie ALTIJD een risico) en dan ook nog eens zonder 4x4.

:offtopic: Graag bij citeren wel juist citeren. Riverola reageerde op een bericht van mij met bovenstaand citaat. Het citaat is dus niet van mij .

al ben ik het wel met haar eens.
Wij rijden ook dirtroads, maar niet zonder voorbereiding en eigenlijk ook niet naar zeer afgelegen plekken. En zeker niet zonder water in de hitte. Ons risico bestond trouwens afgelopen keer eerder uit vast komen te zitten in de blubber.
En uit de ban springen doe ik ook wel, zeker weten, maar dat is iets anders dan onverantwoord gedrag.
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

@thuul :clap:

Ik vind dit een goede discussie, hopelijk dat ieder even goed nadenkt en voorbereid voor zoiets te doen, en bij extreme situaties, dan maar niet! Het leven is te kostbaar.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

ik denk dat het genoeg zegt dat je in death valley bvb in de zomer (bijna) alleen maar europeanen tegen komt.
Wij hebben vorig jaar in juli bij toevallige gesprekken met amerikanen vaak te horen gekregen: "ga zeker naar xxx (meestal death valley" "veel te warm" .als dan bleek dat we toch gingen gaan hebben we veel waarschuwingen meegekregen. We hebben daar erg mee gelachen.

In maart zagen er we er (bijna) alleen maar amerikanen... buiten die zomer zijn die woestijnen zo heerlijk (death valley en JT waren in maart al heel warm!). dus idd, Europeanen zijn gek dat ze in de zomer naar die gebieden gaan.

Ik heb vorige zomer heeeeel erg genoten van die ervaring van extreme hitte, flesjes water die in een mum van tijd wel geschikt lijken om thee mee te zetten. Wij hebben vele korte wandelingen gemaakt in de hitte, maar nooit verre. en ook geen lange dirt roads. Daar is de zomer gewoon het seizoen niet voor.

Overigens zijn wij ook zo van die mensen die altijd een grote voorraad van die kleine flesjes water meehebben. Want dat kost idd geen drol :thumbup: beter te veel als te weinig.
Matrox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matrox »

RiverCola schreef:Het gekke is, ik zie het zo voor me dat ik ook die fout zou kunnen maken.
Precies mijn gedachte. Wij zijn niet bepaald roekeloos, maar zo nu en dan heb je ineens zo'n moment dat je even denkt van: 'mwaaahhh, het zal wel loslopen', en dat doet het dan meestal ook. Maar die ene keer dat er iets mis dreigt te gaan realiseer je je accuut hoe stom je bezig bent. En dan moet je de mazzel hebben dat je nog op je schreden terug kunt keren.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer