Ok, zoals ik in één van m'n postings had beloofd ga ik hier een kort relaas neerpennen vna onze reis, die fantastisch is verlopen!
Geland in Las Vegas, waar je reeds voor je de bagage kan oppikken wordt platgemept met gokkasten, daar na wat discussie de auto gekregen die ik wilde, een Jeep Grand Cherokee. (discussie ging over 't feit dat m'n maat de auto geboekt had, maar ik chauffeur wilde zijn. En dat gaat blijkbaar niet, want de Credit Card is van m'n maat, dus zijn naam staat op 't contract. Uiteindelijk hebben we de gps gratis gekregen op voorwaarde dat we bijbetaalden voor de 2e chauffeur, nog altijd met wat tegenzin maar 't was een compromis waar we mee konden leven)
In Vegas dan naar de Luxor gereden, ondertussen was 't al donker buiten, de oprit v.d Luxor gemist, terugrijden, de juiste oprit nemen en Free Parking kiezen wat dus ook niet slim is want ik stond weer op 't straat
Wederom de oprit nemen en deze keer Vallet Parking, en dat lukt dan wel. Intrek in 't hotel dat wel impossant groot is maar eens je de kamers binnengaat toch merkt dat 't stilaan afgeleefd begint te worden. Klinken die scheef aan de deur hangen, kasten waarvan de deurtjes ofwel blokkeren, ofwel krom hangen. Soit, 't was toch maar voor één nacht.
Ontbijt snel genomen aan de Starbucks in de Luxor zelf, en wij weg, de baan op.
Bij een grote supermarkt inkopen gedaan, eten en veeeeel drinken, en dan richting Pahrump gereden. Ging vlot, eerste kennismaking met the American way of traffic en dat lijkt prima te gaan. Van Pahrump naar Death Valley Junction gereden, wel ff goed zoeken naar de juiste weg net voorbij Pahrump, en zo 't Park binnengereden. Dantes View gedaan, prachtig uitzicht en aangename temperatuur, mooie grote lizard gezien daar ook, dan Zabrieski Point waar 't ondertussen al net boven de 40°C was, en zo naar Badwater Bassin. Door de hoge temperatuur hebben we nooit 't gevoel gehad van hier langer te willen verblijven, meestal een kwartiertje per stop en dan met veel plezier terug in de auto met airco op een gezapige 22°C. Artist Drive is heel leuk om rijden en mooi om zien, dan nog ff een stop gemaakt aan Devil's Golf Course. Daar was het 't warmst met 47°C. Lekker temperatuurtje...
Via Stovepipe Wells dan Death Valley verlaten en thv. Father Crowley Point onze laatste stop in 't park gemaakt. Geen Jets gezien, wel dikke donkere regenwolken met wat later van die zware onweersdruppels.
Het deel van Death Valley naar Mammoth Lakes ging vlot en rond 17u30 kwamen we aan bij Tamarac Lodge, in een fantastische mooie omgeving. De Twin Lakes zijn een ware natuurpracht, eigenlijk hadden we hier gerust wat langer kunnen blijven.
Na 't ontbijt, en wegens de jetlag toch al vroeg op en een wandeling gedaan hebbende, begeven we ons naar Mono Lake. Daar een klein uurke rondgewandeld tussen die rare dingen, mooi is 't dan weer wel.
Tioga Pass was dus al enkele weken open voor 't verkeer, wij dus omhoog en zo Yosemite binnen. De weg van de Pass naar de Valley hebben we op 't gemak gedaan, regelmatig is stoppen en oa. van de eekhoorns genieten die zonder schroom ende schrik rondhuppelen.
In The Village dan maar is rondgewandeld maar dat vonden we niet echt interessant, rond 17u00 hadden we 't idee om dan maar naar onze Cottage te rijden, en blijkbaar had iedereen daar dat idee, we hebben een dikke drie kwartier zitten sukkelen om de honderd meter van de parking naar de weg te doen, en zelfs dan ging 't nog traag. Anyway, een half uurke later aan de Cottage gekomen en dat was dik in orde. Ons eigen potje gekookt want ofwel moet je naar de Valley, ofwel naar Wawona om iets te eten. 's Avonds, bij schemer, een kudde herten op vijf meter van ons terras voorbij zien kuieren, cool zicht.
Vroeg uit de veren, we rijden naar Glacier Point waar m'n maat ons afzet, mijn vriendin, zijn vrouw en ik hebben dan de Panorama Trail wandleing gedaan en via Nevada Falls en de Mist Trail zijn we dan terug naar de Valley gewandeld. Was ondertussen wel 17u00 tegen dat we allemaal beneden geraakten, enkelen waren verkeerd gelopen, anderen dan weer niet wetende waar de derde zat een uur aan 't wachten voor niets, fameus goeie organisatie qua
Prachtige wandeling, kan ik aan iedereen aanraden. Enkel 't stuk omhoog na Illouette Falls is een kuitenbijter, de rest is prima te doen. Wel opletten tijdens de afdaling van Nevada & Vernal Falls, steil en soms ook glad, maar al bij al no prob.
's Avonds terug ons eigen potje gekookt in de Cottage, smaakt perfect na een lange wandeling. Wel geen beren gezien
De rit van Yosemite naar San Fransisco ging vlot, halverwege in Livermore gestopt bij diverse Vineyards om een tasting te doen. Ik heb als verantwoordelijke chauffeur maar één meegedaan, en dan nog niks doorgeslikt, daarvoor staat er dan ook een spitting bucket.
Bij San Fransisco eerst de omweg gereden, dsu eerst de Richmond - San Rafael Bridge over om in Sousalito de snelweg te verlaten om op Conzelman Road een prachtig zicht te hebben of de Golden Gate Bridge en San Fransisco in één zicht. Prachtig, maar fris en heel winderig.
In SF was ons hotel de Seaside Inn op Lombard Street, een motel maar wel eentje waar alles piekfijn in orde was. Avondeten was bij Izzy's Steak 'n Chops op Steiner Street, lekker was het, en handig, die free refills.
Dagje ter plekke in SF dan. M'n maat en z'n vrouw zijn met de bus naar het baseball stadion geweest, m'n vriendin en ik hebben een ticketje voor de Big Bus Tours gekocht en zo kris kras door SF gewandeld. Mooie stad zeg, hier zou ik zeker kunnen wonen als 't dan toch in een stad moet zijn. Union Square, Pier 39, Washington Square Park, de Botanical Garden, China Town, nog is met de bus over Golden Gate, zeker allemaal de moeite waard.
's Avonds op Pier 39 bij Bubba Gump Shrimp gaan eten, en ondanks dat 't een keten is en 't allemaal snel moet gaan was het eten uitmuntend. Kan ik iedereen aanraden, zeker omdat je er een prachtig zicht op de baai en Alcatraz bovenop krijgt.
Na 't eten hebben we live in een sports bar de Golden State Warriors de finale zien winnen tegen de Cleveland Cavaliers, bij 't laatste fluitsignaal ging het dak eraf, iedereen werd bijna gek, de ambiance zat er goed in.
Dan, de lange rit naar 't ongewisse. Aangezien hier op 't forum nogal veelvuldig werd geopperd dat vertrekkende vanuit SF, via Big Sur en Highway 1, Santa Barbara quasi onmogelijk was hebben we daar dus niets geboekt, we zien wel waar we 's avonds stranden. En dat bleek een lucky shot te zijn.
Eerst via Lomabrd Street zelf met de auto gepasseerd, been there, done that. Dan de snelweg op naar Monterey, viel goed mee, was dan ook zondag. Zo'n kleine 2u later zaten we al rond Monterey op de Highway 1. Aan Rocky Point lekker gaan eten met zicht op de baai en op Rocky Creek Bridge. Rustig, we hebben geen haast. Desondanks gaat 't goed vooruit. Ergens, weetikveelwaar, gestopt om een kolonie zeeolifanten te bewonderen, coole beesten maar geen ruzie mee zoeken, enkele mannetjes waren een furieus robbertje aan' t vechten en dat gaat er had aan toe
Dan, verder rijden en stilaan is kijken waar we straks gaan geraken om te overnachten. En blijkt dat Santa Barbara perfect binnen bereik ligt. M'n maat op z'n gsm naar hotels doen zoeken om te constateren dat a) die hotels allemaal pokkeduur zijn en b) er in de omgeving wel enkele campings zijn. Niet vergeten dat we ons kampeergerief meehebben. Wij dus in Santa Barbara via Route154 de heuvels in en uiteindelijk naast de Santa Ynez rivier op Freemont Campground gestopt. Tentje gezet, en dan op zoek naar eten. Via een Amerikaans koppel op de camping die ons in de juiste richting hebben gestuurd zijn we uiteindelijk bij de Cold Spring Tavern geraakt, zalige plek om te eten, een oude rustplaats voor de paarden op Old Stagecoach Road, wederom een aanrader
In den donkere terug naar onze tentjes en daar dan vuurke gestookt, zo'n grote vuurkorf onbenut laten is een schande
Op den duur nog enkele emmers water moeten halen om 't vuur te doven, gaan slapen met 't vuur nog vollen bak wilden we niet doen, we zijn gek maar nog niet dom
Dag erop, ik goed geslapen maar blijkt de enige te zijn. De rest geraakt maar moeizaam op gang. Dan maar tijd nemen om straffe koffie te zetten, ge hebt uw gerief mee of niet hé. Na een uur wakker worden en opkramen naar Santa Barbara gereden, tanken en tegelijk gaan eten bij een ontbijtzaak, en aldus klaar om naar Hollywood te rijden. Langs Malibu gereden waar we is op 't strand gewandeld hebben, kweenie, heb al mooiere stranden gezien. En die rode babe's van Baywatch waren ook nergens te velde te bespeuren. Dan maar verder kachelen.
Tot Santa Monica, daar terug een dik uurke gewandeld, heel veel raar en bizar volk gezien, dan terug de auto in en de gps zetten naar Mulholland Drive, ik wil absoluut naar die view point waar de LA ziet liggen en de Hollywood letters op de berg ziet staan.
Trouwens, als fervent motorrijder is Mulholland Drive een begrip, is zowat 't locale race circuit waar 's zondags al is een stukje rubber wordt gesleten. Nuja, dat rubber slijten zal nu wel niet 't geval zijn, de weg kreeg net een nieuwe toplaag. Het uitzicht vanop 't view point is dan weer wel de moeite, onder je ligt geheel LA, links omhoog staan de Hollywood letters. 't Was wel een lange rit, een dikke 2u van Santa Monica Pier tot Mulholland, druk verkeer dus. Na een half uurtje van 't zicht genoten te hebben dan maar naar 't hotel gereden, Chamberlain West Hollywood.
Met een (klein) zwembad op 't dak, leuke plek voor 2 dagen te niksen, en daarmee ga ik deel 1 afsluiten, de rest volgt later.
Grtz, Philip!