Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Syl23: hulp bij reisschema

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Syl23
Amerika-ontdekker

Reis Syl23: hulp bij reisschema

Bericht door Syl23 »

Hey iedereen,

Na twee fantastische reizen naar Orlando in Florida zouden we graag eens de andere kant van Amerika willen zien. Letterlijk, zelfs! We zouden de volgende keer graag de Westkust willen verkennen. Een exacte vertrekdatum ligt nog niet vast (het zal in ieder geval niet meer voor dit jaar zijn, maar voor 2014 of 2015), maar het is nooit te vroeg om al eens wat research te gaan doen, nietwaar? :wink:. We zouden in ieder geval graag een drietal weken willen gaan, liefst in september. Welke andere periodes zijn nog geschikt?

Allereerst zou ik graag het reisschema in orde hebben. Ik heb er al wat aan gesleuteld, maar krijg er sommige dingen moeilijk ingepast... Voorlopig ziet het schema er zo uit:

Dag 1: Brussel - San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco - vertrek naar Yosemite
Dag 4: Yosemite (park)/Mammoth Lakes
Dag 5: Sequoia / Kings Canyon

Dag 6: Death Valley
Dag 7: Las Vegas
Dag 8: Las Vegas
Dag 9: Las Vegas + vertrek naar Grand Canyon area
Dag 10: Grand Canyon (welke trails?)
Dag 11: Lake Huvasu City (of andere tussenstopplaats?)
Dag 12: LA
Dag 13: LA
Dag 14: LA
Dag 15: Anaheim (Disneyland)
Dag 16: Anaheim (Disneyland)
Dag 17: Anaheim (Disneyland)
Dag 19: San Diego
Dag 20: San Diego
Dag 21: San Diego - vertrek naar Brussel

Ja, ik weet het, wat een amateuristische planning... groentje... :roll: :P . Bij deze doe ik dus beroep op jullie kennis, kunde en jarenlange ervaring op het Westkust en Amerika-gebied om eventuele verbeteringen aan te brengen, en gaten op te vullen. Ik had vooral volgende bedenkingen:

* Ik heb expliciet een witregel gelaten tussen dag 5 en 6, want ben niet zeker of dit technisch haalbaar is... Wat zouden jullie voorstellen?

*Zouden we de route niet beter omkeren? Ik heb ook al routes gevonden die beginnen in Anaheim. Dat zou natuurlijk helemaal top zijn! Ik ben een echte Disneyfan. Je begrijpt dus dat een bezoek aan Disneyland niet kan ontbreken. En nee, er worden zéker geen dagen Disneyland opgeofferd, laat dat duidelijk zijn :wink: .

*San Diego is eigenlijk een last minute toevoeging. Initieel was het de bedoeling om eerst te beginnen met 3 dagen NY, aangezien we vastbesloten waren om met Continental te vliegen, die een hub hadden in NJ. Maar toen werd Continental United en waren er geen zekerheden meer in het leven :lol:. Dus nu is het allesbehalve zeker dat het Continental wordt. Dat heeft ons doen nadenken: een citytrip van een paar dagen naar NY kan altijd nog. Hoe vaak kom je aan de Westkust? (don't answer :roll: ).

En zo is San Diego in het verhaal gekomen. Ik zou toch ook graag een dag of drie uittrekken om deze stad te bezoeken. Bovendien zou ik graag Anza-Borrego Desert State Park willen zien. Lijkt me prachtig! Maar hoe passen we San Diego hier in in het verhaal? Ik heb de indruk dat vliegen van en naar San Diego zelf vrij prijzig, verder dan SF of LA én niet zo evident is... Of vergis ik mij?

In ieder geval zouden volgende elementen zeker in het reisschema moeten zitten:

- San Francisco: 3 dagen
- Yosemite en Mammoth Lakes: 2 dagen
- Death Valley: 1 dag/halve dag (omwille van de hitte)
- Las Vegas: 3 dagen
- Grand Canyon: +- 2 dagen
- LA: 3 dagen
- Disneyland: 3 dagen
- San Diego: 2 of 3 dagen (inclusief Anza-Borrego)

Staat nog op het verlanglijstje (maar heb niet meteen een idee waar ik het zou kunnen inplannen):

- Een stukje Route 66 (dat kan bv. in Nevada?)
- Hoover Dam (eventueel te combineren met Vegas?)
- Monument Valley
- de Westkust zelf! (bv. Monterey, Malibu)
- Napa Valley (is geen must, maar zou fijn zijn!)

Zijn er nog zulke dingen die ik niet mag missen?

Zoals je kan merken, zit alles nog stilletjes in de beginfase. Ik zou wel graag alles (of bijna alles) zelf plannen, dus zo weinig mogelijk 'laten' doen (door bv. een reisbureau of een - organisatie). Ik weet niet of dat gelijk een goed idee is... Maar na de twee vorige Amerika-reizen kriebelt het gewoon om alles van A tot Z zelf te regelen. Ik weet dat 10 dagen en 3 weken naar Orlando een heel ander paar mouwen is dan een road trip langs de Westkust, maar toch... Ik kan niet wachten! :thumbup:

Tips, ervaringen, ideetjes (voor hotels, vluchten, bezienswaardigheden,...) en do's en dont's zijn overigens nu al welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Syl.
iertje007
Amerikakenner

Re: Reis Syl23: hulp bij reisschema

Bericht door iertje007 »

Hoi Syl, leuke vooruitzichten!

Wij hebben vorig jaar dezelfde start en eindplaats gehad. Volgens mij kun je nog wel wat meer moois zien in die drie weken. Onze volgorde was: San Francisco, Monterey (dus stukje kustroute), Yosemite, Bodie/Mono Lakes, Death Valley, Vegas, Zion (eventueel ook Bryce), Page, Grand Canyon, Kingman (route 66 stukje), Palm Springs (Of joshua tree np), San Diego. Wij vonden het een goede combi van steden, kust en nationale parken. We deden er wel 4 weken over, maar bleven lang in Zion en San Diego, dus volgens mij kan het ook wel prima in 3 weken. Ik zou wel wat volle dagen zonder reizen reserveren voor Yosemite en Zion.

Hieronder kun je ons reisverslag lezen. En als je elke tijd weg kunt wanneer je wil, zou ik denk ik kiezen voor het latere voorjaar of vroege herft, dan is het niet zo heet.
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
USA 2014: denver-LA
Mei 2016: Florida
Zomer 2016: Denver-Denver
Zomer 2018: Noordwest USA en Canada

Volg ons op:
https://www.polarsteps.com/iertje007
iertje007
Amerikakenner

Bericht door iertje007 »

Ps: het is handig als je in je reisschema 'van' en 'naar' opneemt, dan zie je ook beter hoeveel tijd je ergens hebt.
Onze Amerika-reizen:
Florida dec-jan 2011
zuidwest USA 2012
zuidwest USA 2013
USA 2014: denver-LA
Mei 2016: Florida
Zomer 2016: Denver-Denver
Zomer 2018: Noordwest USA en Canada

Volg ons op:
https://www.polarsteps.com/iertje007
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik sta ook achter iertje007's standpunt, je route uitschrijven van dag tot dag zal je een veel beter beeld geven omtrent de reistijden & de tijd die je effectief kan spenderen aan één plaats of park.
Hier is een voorbeeld, dit is mijn route dit jaar:

Afbeelding
(klik voor groter formaat)

Verder zijn er wel een paar dingen die je moet aanpassen, zoals Kings Canyon denk ik. Het lijkt me niet logisch om hier naar toe te gaan als je van Yosemite naar Death Valley wil. Als je bv enkel voor de Sequoia's wil gaan, dan kan je ook naar Mariposa Grove. Waarom zeg ik dit? Als je van Yosemite naar Death Valley wil, dan neem je best de Tioga Pass, maar dan zit je aan de oostzijde van de bergen. Aan die zijde is er geen ingang voor Kings Canyon & dan zou je dus een immens grote omweg van meer dan 500 mijl moeten maken. Ik zou Kings Canyon dus ook laten vallen & een dag langer in Yosemite NP doorbrengen. Je zou op weg naar LV ook een overnachting Death Valley kunnen doen, in Furnace Creek bv. Verder heb ik vorig jaar een overnachting in Kingman genomen toen ik van de Grand Canyon richting het Westen ging, je kan dan overdag via Flagstaff richting Seligman rijden & vanaf daar een stuk Route 66 doen naar Kingman. Monument Valley lijkt me moeilijker om in te passen, het ligt helemaal uit de richting eigenlijk. Ik zou dat bewaren voor een volgende reis, tenzij je bereid bent om ergens 2-3 dagen te laten vallen om tijd vrij te maken voor de route. Je zou dan via van LV naar bv Page kunnen rijden (276 mijl) & van daar uit naar Monument Valley (147 mijl). In Page is ook vanalles te doen, zoals Lake Powell, de Horseshoe Bend of een tour naar Upper/Lower Antelope Canyon. Vervolgens zou je dan van MV naar de Grand Canyon gaan & is op zich wel te doen, al doen de meeste mensen MV->Page->GC natuurlijk.

Uiteindelijk moet je je bedenken, in SF, LV, LA, Disneyland & SD ben je al 15 dagen kwijt, wil je echt zoveel dagen spenderen aan de steden? Ik zou toch ergens iets laten vallen om het wat aangenamer te maken, dan worden je rijdagen korter & geniet je ook meer van de regio lijkt me. Ik zou zoiets doen als je echt niet van je huidige schema wil afwijken:

Afbeelding

Je kan Kingman & Twentynine Palms ook volledig weglaten & van Grand Canyon Village in één ruk naar LA rijden, maar dat is dan wel een heel lange rijdag (500 mijl, 7-8u rijden).
Laatst gewijzigd door Fraa op 05 apr 2013, 17:44, 9 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Wat leuk dat jullie nu deze kant op gaan :thumbup:
Om te beginnen zou ik minimaal 1 extra dagje Yosemite inplannen.
Zoals het er nu uitziet kom je in de middag op zijn vroegst aan in Yosemite en ga je de volgende dag alweer door naar Mammoth lakes.
Hierdoor zal je zo goed als niets van the valley of glacier point zien. Een extra dag hier geeft je wat meer rust om veel dingen (en het zijn er veel) rustiger te kunnen zien. Zo kan je ook eventueel dag 5 eruit halen en de sequoia's in Yosemite bezoeken (mariposa grove)
Wat San Diego betreft kan je die misschien ook voor LA en Anaheim doen. Dit vonden wij een hele leuke relaxte stad en vanaf daar is het maar 2 uurtjes naar LA.
Zo kan je de laatste dagen ook lekker op 1 plek blijven en vanuit daar LA en de Disney parken te bezoeken. Toen wij gingen waren de vluchten vanaf LA ook veel goedkoper dan vanaf San Diego.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met plannen!!

Gr. Laura
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Syl23 schreef:Dag 3: San Francisco - vertrek naar Yosemite
Dag 4: Yosemite (park)/Mammoth Lakes
Dag 5: Sequoia / Kings Canyon
Dag 6: Death Valley
Dit gaat niet lukken, je kunt niet van de oostkant (Mammoth Lakes) naar Sequoia. Koop alvast een kaart, zoals de Hallwag nr 5, dan zie je hoe de wegen lopen.

Ik zou dit deel als volgt doen:

Dag 4: Yosemite (park)
Dag 5: Yosemite - Mammoth Lakes (als de Tioga Pass open is)
Dag 6: ML - Death Valley

Zie voor wandelmogelijheden in de parken mijn wandelsite.

Marianne
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

@iedereen:

Alvast bedankt voor de tips! Tja, het reisschema is natuurlijk nog maar een kladje... Dat er nog heel wat gaten en dingen in zaten die niet geheel logisch waren, dat wisten we wel. Vandaar dat ik hier graag beroep doe op jullie expertise, bedankt! :thumbup:. Drie weken is natuurlijk kort. Je ziet wel een aardig deel, maar je moet uiteraard keuzes maken. Ik begrijp overigens niet hoe mensen zo'n Westkust-trip in twee weken proppen en uberhaupt iets gezien hebben, maar goed, je moet ook maar zomaar eventjes zolang kunnen vrijmaken... :roll:

@Fraa:

Ik zou dolgraag een meer gedetailleerd schema (met data, uren...) willen doorgeven, maar aangezien we nog geen concreet tijdstip van reizen hebben, kan dat jammer genoeg nog niet... :-(. Maar ik vind je onderstaande schema al een goed begin! Het ziet er ook al heel logisch uit. En ja, ik kwam ook al tot de conclusie dat vooral de steden de grootste hap uit het tijdsschema (en het budget, overigens...) namen, maar tot nu toe lag de focus vooral op het bezoek van die steden. De nationale parken en hun natuur willen we zeker ook zien, maar we hadden zoiets van: die kunnen we toch niet allemaal en volledig zien - bij wijze van spreken, want dat kan je ook niet met de steden - dus als we daar al maar een fractie van zien, is het goed. We zijn wel 'city slickers', maar als ik dat zo hoor, geven de meesten hier de voorkeur om toch meer tijd door te brengen in de natuur, dan in de stad...? Misschien moeten we inderdaad minder aandacht besteden aan de steden, en toch proberen om een beter evenwicht te krijgen in stad-natuur. Het is zeker niet de bedoeling om van hot naar haar te tuffen en eigenlijk nog niets gezien te hebben... Bijkomend issue is natuurlijk dat je in een rondreis niet zomaar iets kan skippen... Je kan niet zomaar zeggen: "nou, laten we meteen van A naar B karren", want meestal liggen er toch wel aardig wat kilometertjes tussen A en B... ;-)

Ik krijg overigens meer en meer de indruk dat je de meeste tijd steekt in 'commuting' van plaats A naar plaats B :roll:. Of vergis ik mij? Hoeveel tijd zit er nu gemiddeld tussen de verplaatsingen in je onderstaande schema?

@iedereen:

Betere voorstellen zijn overigens ook nog welkom! We hebben nu wel een aantal elementen doorgegeven, dingen die we zeker graag een keertje willen zien. Maar we zien ongetwijfeld nog heel wat andere dingen over het hoofd, zoals andere mooie locaties (hetzij stad, hetzij natuur), betere routes,...

Groetjes,
Syl.
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

@Fraa:

Hoe ben je trouwens aan een gratis overnachting bij de Mirage in Vegas geraakt, als ik zo curieus mag zijn? :wink:

Groetjes,
Syl.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

De afstanden zijn goed te doen, als je via google maps kijkt kan je de tijden tussen punt a & b mooi zien. Tel daar nog wat extra tijd bij & je zit wel goed. Bijvoorbeeld:

SF -> Yosemite: 4u
Yosemite -> Mammoth Lakes: 2u30 à 3u
Mammoth Lakes -> Furnace Creek: 4u
Furnace Creek -> Las Vegas: 2u
etc

Natuurlijk heb je tussen sommige verplaatsingen enorm mooie wegen, zoals de Tioga Pass in Yosemite & tussen Mammoth Lakes & Furnace Creek rij je bv door Death Valley. Mijn rijtijden zijn altijd wat korter dan deze, maar je kiest daar natuurlijk zelf voor.

Die overnachting in de Mirage heb ik geregeld via een spelletje op Facebook dat "MyVegas" heet, er zijn hier nog een heleboel mensen die het spel spelen. Je moet in principe chips verzamelen, dan games spelen & loyalty points verzamelen, hoe meer loyalty points je hebt, hoe mooier de rewards worden. Voor de Suite in de Mirage had ik 90.000 LPs nodig & daar heb ik zo'n 2 maanden over gedaan. Hier is trouwens een topic omtrend het spel: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=46426
Laatst gewijzigd door Fraa op 15 apr 2013, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisblog: thisisfraa.be
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

We zijn wel 'city slickers', maar als ik dat zo hoor, geven de meesten hier de voorkeur om toch meer tijd door te brengen in de natuur, dan in de stad...?
Daar is helemaal niets mis mee. Maar bedenk je wel dat de afstanden tussen de steden en parken 'flink' zijn.
San Francisco - Yosemite en Las Vegas - Grand Canyon zijn gewoon ritten van tussen de 4 en 4,5 uur. Nu kun je op veel ritten al mooie omgevingen zien, maar voor veel bezienswaardigheden zul je toch je auto uit moeten.
Ik heb vorig jaar een 19 daagse trip gemaakt, misschien heb je iets aan mijn route. Dan de dagen page, monument valley + 1 dag las vegas eraf en die toevoegen aan LA en San Diego en je hebt een leuke trip!
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

Hey iedereen,

Pff, we hebben nog niet eens een datum geprikt en ik geraak nou al niet meer uit aan het reisschema... :shock: . Goed dat ik er op tijd mee begonnen ben :lol:, het zal nog wel wat voeten in de aarde hebben vooraleer we eruit zijn... En ik dacht: nou, drie weken lijkt me mooi, dan hebben we wat meer tijd dan als je alles in twee weken moet gaan proppen. Kunnen we lekker op ons gemakje alles bekijken. Tja... :roll:.

@PSVwally:

Je schema is in ieder geval handig, bedankt! Ik merk dat je meer natuur ingepland hebt dan steden. Het ziet er in ieder geval relaxter uit dan een schema gevuld met steden :-). Mits enkele aanpassingen kan San Diego en LA er inderdaad nog wel bij. Maar dan zitten we nog met onze drie dagen Anaheim (Disneyland). Sorry, hierin geen compromissen :D.

Misschien moet ik San Diego toch maar laten vallen... Of in ieder geval geen drie dagen SD inplannen... Als we San Diego laten gaan, kunnen we ook rechtstreeks vanaf LA terug vliegen (na Disneyland). Is goedkoper dan SD. Of anders moeten we van SD nog 2 uur terug rijden naar LA. Maar ben bang om het te missen, aangezien heel wat mensen zeggen dat het de moeite is om een keer gezien te hebben. Maar ook weer niet te lang...

En ben ook nog aan het twijfelen om de route eventueel om te keren. Van SF naar LA of van LA (in dit geval SD) naar SF? Het is zeker leuk om 'the best for last' te bewaren. Maar ik kan me voorstellen dat je op het einde van zo'n trip wel moe bent. Daarom dat ik twijfel, aangezien Disneyland dus ofwel op het einde komt (als we beginnen in SF) ofwel helemaal in het begin (LA). Voor mijn vriend - die niet zo...eum... Disney-minded is als ik :-p - is het misschien plezanter als hij het Disneygedeelte zo snel mogelijk achter de rug heeft. Maar gaat de rest dan niet verbleken bij al dat moois van Disney :lol:...?

Ik denk dat ik hier op het forum toch nog eens een aantal reisschema's bekijk en vergelijk...

@Fraa:

Tjonge, waar Facebook al niet goed voor is :lol: . Nice! :thumbup:

Groetjes,
Syl.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Of zoiets? Wel geen death valley en geen tioga pass in dit geval

Dag 1: Brussel - San Francisco
Dag 4: Yosemite (park)
Dag 5: Yosemite - Monterey
Dag 6: Monterey - Santa Barbara
Dag 7: Santa Barbara - LA
Dag 8: LA
Dag 9: Anaheim (Disneyland)
Dag 10: Anaheim (Disneyland)
Dag 11: Anaheim (Disneyland)
Dag 12: San Diego
Dag 13: San Diego
Dag 14: San Diego - Joshua Tree - Twentynine Palms
Dag 15: twentynine Palms - Grand Canyon
Dag 16: Grand Canyon
Dag 17: Grand Canyon - Las Vegas
Dag 19: Las Vegas
Dag 20: Las Vegas
Dag 21: Las Vegas- vertrek naar Brussel
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

@PSVwally:

Bedankt! Aha, nog een mogelijkheid, deze lijkt al meer op ons oorspronkelijk idee :thumbup:. Jammer dat we Death Valley niet doen... En als we nu een dagje SF schrappen en ergens bijvoegen (bv. in de buurt van LV, Grand Canyon...)? Ik denk maar hardop, hè, weet niet of het haalbaar (of uberhaupt logisch) is...

Doen we dan overigens nog ergens een stukje Route 66? Ik weet dat de weg op zich niets meer voorstelt, sinds de Interstate er is, maar puur uit curieusiteit...

Denk je dat anderhalve dag LA genoeg is? We willen eigenlijk vooral Hollywood zien (ja ja, de toerist uithangen :wink:) en de sfeer opsnuiven van een stad als LA. En het strand zien, maar dat is dus meer dan dubbel en dik goedgemaakt met Monterey en Santa Barbara. Beiden zijn waarschijnlijk een pak leuker om te zien dan - laten we zeggen - Malibu? 8)

Vraag me wel af of je niet sneller bent langs bv. Fresno en Bakersfield...?

Het laatste deel van de reis lijkt me nogal zwaar... :?: Van San Diego naar Twentynine Palms is bijna 3 uur rijden, van Twentynine Palms naar Grand Canyon bijna 6 uur (slik!) en van Grand Canyon naar Vegas weer dik 4 uur... Da's lang en veel rijden op het einde. Maar ik vrees dat het niet anders kan als je ze allemaal wil zien, zeker? De afstanden zijn nou eenmaal aanzienlijk... Kan misschien ook opgelost worden door de route om te keren?

Palm Springs ligt ook in de buurt, zie ik... Is dat wat om te bezoeken? :wink:

Al bij al geen mis schema, met een al evenwichtigere verdeling tussen stad en natuur dan in het begin... We komen in de buurt! :thumbup:

Groetjes,
Syl.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Hoe laat kom je aan in San Francisco? Kom je 's vroeg in de middag aan dan kun je op je gemakje nog iets bekijken. Vlieg je met een tussenstop en kom je pas laat op de middag of in de avond aan, dan heb je al bijna een complete dag erop zitten voor het gevoel en ga je niet veel meer doen.
Verder zijn San Francisco, Los Angeles en Las Vegas echt 3 compleet verschillende steden. SF is mijns inziens qua hoe het eruit ziet het meest historisch. Alles ligt relatief gezien dicht bij elkaar, maar ik zou daar echt nog dagen kunnen rondlopen. Al die uitzichten, gebouwen, etc. fantastisch. Nu zijn wij vorig jaar begonnen in LA, maar ik zou me kunnen voorstellen als je eerst SF ziet en dan LA dat Los Angeles een beetje tegen zou kunnen vallen. LA is vele malen groter, uitgestrekter qua bezienswaardigheden en het OV is een stuk minder dan in SF. Daardoor staat het verkeer vaak muurvast.
Hollywood, sja, wat zou ik ervan zeggen. Wij hebben voor het, volgens mij heet het nu Dolby theater, een tour geboekt en wij hadden 3 uur later het idee dat we hollywood wel gezien hadden. Dat was zo rond 13u. Zeer leuke rit door Bel Air, Beverly Hills en Hollywood. Rodeo drive, sunset boulevard en de walk of fame allemaal gezien. Daarna zijn we naar Griffith park gegaan, toen naar LA live en de avond viel al in toen we bij Venice kwamen. De ochtend erna zijn wij naar Santa Monica pier gegaan voor we verder reden.

Nu ga ik over een kleine 2 weken terug naar LA, omdat ik 1.5 dag niet genoeg vond :)
En het strand zien, maar dat is dus meer dan dubbel en dik goedgemaakt met Monterey en Santa Barbara. Beiden zijn waarschijnlijk een pak leuker om te zien dan - laten we zeggen - Malibu?
Monterey zou je de 17 mile drive kunnen doen bij Pebble Beach. Geweldige ruwe kustlijn. Ook de stranden tot aan LA zijn meestal niet echt geschikt om te zwemmen. Malibu staat niet voor niets bekend om de surfstranden. Wij hebben meer mensen in wetsuit dan in speedo gezien (ok, hoe dichter bij LA, hoe meer modebewust iedereen is dus dat draagt niemand). Ik heb, omdat je in je 1e berichten mij meer overkwam als stadstype voor Santa Barbara gekozen. Ik zou zelf tussen Morro Bay, Pismo Beach gaan zitten. Dan kun je echt genieten van de kustroute. Malibu waren we aan het zoeken en waren we al half voorbij voordat we doorhadden dat dat het was.
Vraag me wel af of je niet sneller bent langs bv. Fresno en Bakersfield...?
Ehh van Yosemite naar LA ben je natuurlijk wel sneller via de 99 vanuit Fresno en de 5 tot aan LA, maar wil je ontzettend saaie snelweg, of wil je één van de mooiere stukken van de USA zien :o
Het jammere is wel dat je 2x het wat saaiere stuk tussen Yosemite en de kust moet rijden.
Het laatste deel van de reis lijkt me nogal zwaar... :?: Van San Diego naar Twentynine Palms is bijna 3 uur rijden, van Twentynine Palms naar Grand Canyon bijna 6 uur (slik!) en van Grand Canyon naar Vegas weer dik 4 uur... Da's lang en veel rijden op het einde. Maar ik vrees dat het niet anders kan als je ze allemaal wil zien, zeker? De afstanden zijn nou eenmaal aanzienlijk... Kan misschien ook opgelost worden door de route om te keren
Sja, wat is zwaar. Ik vind autorijden in Amerika veel ontspannender dan hier. Vooral buiten de steden.Een dag met een directe route van 3 a 4 uur rijden vind ik geen probleem. Je kan het ook bekijken dat je dan nog 10u hebt op die dag om rond te kijken? Ik denk zelf dat er dan ook nog een verschil in zit of het je 1e trip is ofdat je vaker bent geweest en je speciaal naar voor bepaalde zaken komt. Of je kinderen hebt etc. etc. Ik zie het in jou must see lijstje niet anders mogelijk dat er een aantal lange dagen bijzitten. Aan de andere kant zou je bv bij de rit 29palms - grand canyon de hele dag over route 66 kunnen doen en de dag erna de hele dag de grand canyon bekijken.

Je zou palm springs tussen san Diego en joshua tree kunnen bezoeken. Ik ben er zelf niet geweest en lees er diverse verhalen over.
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

Hoe laat kom je aan in San Francisco? Kom je 's vroeg in de middag aan dan kun je op je gemakje nog iets bekijken. Vlieg je met een tussenstop en kom je pas laat op de middag of in de avond aan, dan heb je al bijna een complete dag erop zitten voor het gevoel en ga je niet veel meer doen.
Verder zijn San Francisco, Los Angeles en Las Vegas echt 3 compleet verschillende steden. SF is mijns inziens qua hoe het eruit ziet het meest historisch. Alles ligt relatief gezien dicht bij elkaar, maar ik zou daar echt nog dagen kunnen rondlopen. Al die uitzichten, gebouwen, etc. fantastisch. Nu zijn wij vorig jaar begonnen in LA, maar ik zou me kunnen voorstellen als je eerst SF ziet en dan LA dat Los Angeles een beetje tegen zou kunnen vallen. LA is vele malen groter, uitgestrekter qua bezienswaardigheden en het OV is een stuk minder dan in SF. Daardoor staat het verkeer vaak muurvast.
Hollywood, sja, wat zou ik ervan zeggen. Wij hebben voor het, volgens mij heet het nu Dolby theater, een tour geboekt en wij hadden 3 uur later het idee dat we hollywood wel gezien hadden. Dat was zo rond 13u. Zeer leuke rit door Bel Air, Beverly Hills en Hollywood. Rodeo drive, sunset boulevard en de walk of fame allemaal gezien. Daarna zijn we naar Griffith park gegaan, toen naar LA live en de avond viel al in toen we bij Venice kwamen. De ochtend erna zijn wij naar Santa Monica pier gegaan voor we verder reden.
Haha, geen idee, hoor :lol:. Er is nog geen concrete datum, maar ik reken sowieso dat we de eerste dag niet meer al te veel gaan bezichtigen. Uit het vliegtuig stappen, onze bagage afhalen, eventueel de huurwagen ophalen (tenzij we die pas na het eerste stadsbezoek ophalen; ligt eraan welke we eerst gaan bezoeken (SF mogelijks niet, LA dan weer wel)), de nodige formaliteiten regelen, het hotel opzoeken, een hapje eten en dan bed in. Eerst wat bekomen van de jetlag... Dat is zo bij de vorige twee Floridareizen geweest, dus ga ik er veiligheidshalve van uit dat dit ook hier weer het geval gaat zijn. Vliegen is voor mij overigens een zware opgave (lichamelijke klachten, vliegangst :oops:). De eerste dag gaan we sowieso kwijt zijn...

LA is ongetwijfeld uitgestrekter, maar aangezien we vooral de trekpleisters willen bezoeken, denk ik inderdaad dat we er op een paar uurtjes rond gaan zijn. Misschien is twee dagen LA inderdaad voldoende? Dat je er gewoon 1 volle dag aan kan spenderen en tegen de avond van dag 2 bv. terug verder kan gaan? SF wil ik wel wat langer blijven, zeker 3 dagen. En Vegas... tja, Vegas... Vegas is Vegas, hoe lang blijft het 'gezond' om daar te blijven? Net voor je geld op is? :-p. We zouden wel Hoover Dam willen meepikken als we daar toch zijn. Hoe lang zou je daar voor moeten uittrekken? En is het wat, of is het eerder overrated?

Vermoedelijk wordt het drie dagen Vegas, aangezien we nu al twee avonden nodig hebben voor avondactiviteiten, zoals Cirque du Soleil - we zijn big fans! :) - de dansende fonteinen van de Bellagio, enz. En naarmate de research steeds verder en verder vordert, zullen er nog een ton aan andere activiteiten bijkomen. Maar je krijgt nou eenmaal toch niet alles gezien...
Monterey zou je de 17 mile drive kunnen doen bij Pebble Beach. Geweldige ruwe kustlijn. Ook de stranden tot aan LA zijn meestal niet echt geschikt om te zwemmen. Malibu staat niet voor niets bekend om de surfstranden. Wij hebben meer mensen in wetsuit dan in speedo gezien (ok, hoe dichter bij LA, hoe meer modebewust iedereen is dus dat draagt niemand). Ik heb, omdat je in je 1e berichten mij meer overkwam als stadstype voor Santa Barbara gekozen. Ik zou zelf tussen Morro Bay, Pismo Beach gaan zitten. Dan kun je echt genieten van de kustroute. Malibu waren we aan het zoeken en waren we al half voorbij voordat we doorhadden dat dat het was.
Hmm, ja, we zijn inderdaad wel meer stadstypes ;-). Santa Barbara... Het was niet meteen het eerste wat in me opkwam, maar het lijkt me wel interessant. Eigenlijk maakt het niet zo uit welk strand het wordt, hoor. Of het nu Pismo, Santa Barbara, Malibu, Monterey... wordt, we willen gewoon een stukje kustlijn meepikken. Een scenic tour zou natuurlijk heel mooi zijn, maar als het niet meteen past in de planning, dan is het maar zo. Maar we plannen traditioneel altijd een beetje 'beach' in in onze reizen. We zijn geen zonnekloppers, maar de zee spreekt tot de verbeelding en water en zand geven een instant vakantiegevoel. In 2010 zijn we in Florida van Tampa naar Clearwater Beach gereden, langs de Highway 60. Op een bepaald moment reed je over het water. Niets dan water langs links en rechts, voor kilometers en kilometers. Ah, dat heerlijke gevoel van vrijheid, zalig gewoon...
Ehh van Yosemite naar LA ben je natuurlijk wel sneller via de 99 vanuit Fresno en de 5 tot aan LA, maar wil je ontzettend saaie snelweg, of wil je één van de mooiere stukken van de USA zien
Het jammere is wel dat je 2x het wat saaiere stuk tussen Yosemite en de kust moet rijden.
Excuseer, ik zeg al niets meer :roll: :P
Sja, wat is zwaar. Ik vind autorijden in Amerika veel ontspannender dan hier. Vooral buiten de steden.Een dag met een directe route van 3 a 4 uur rijden vind ik geen probleem. Je kan het ook bekijken dat je dan nog 10u hebt op die dag om rond te kijken? Ik denk zelf dat er dan ook nog een verschil in zit of het je 1e trip is ofdat je vaker bent geweest en je speciaal naar voor bepaalde zaken komt. Of je kinderen hebt etc. etc. Ik zie het in jou must see lijstje niet anders mogelijk dat er een aantal lange dagen bijzitten. Aan de andere kant zou je bv bij de rit 29palms - grand canyon de hele dag over route 66 kunnen doen en de dag erna de hele dag de grand canyon bekijken.
Ja, je hebt gelijk, autorijden in de VS is veel relaxter. Met de ruime banen, de tientonners en de soms onlogische verkeersregels ;-). Maar het gaat er vooral om dat net op het einde van de reis de langere stukken rijden komen. Van rijden wordt je nou eenmaal moe, hoe je het ook draait of keert. En net omdat het rijden zo anders is, en er zo'n verschillen tussen rijden in een stads- en natuuromgeving zijn, dat het me nogal zwaar lijkt... Ken jezelf, is een goeie leuze ;-). Misschien moeten we daar toch eens kijken om de route aan te passen? Of om het om te keren? Dat de lange afstanden in het begin van de reis worden overbrugt en vanaf dan meer gecentraliseerd? Als dat mogelijk is, tenminste...

Vooral de afstand Twentynine Palms - Grand Canyon zit me nog een beetje dwars... Zou een tussenstop in - ik zeg maar wat - Lake Huvasu (nog zo'n populaire doorreisplaats die je vaak hoort terugkomen :wink:) nuttig zijn? Ik zie trouwens ook Kingman op de kaart staan...

Ik vind het overigens nog steeds de beste route tot nu toe! Met het risico om nu een beetje 'greedy' over te komen: Lake Tahoe en Napa Valley krijg je er niet meer tussen gewrongen, zeker? :D

Groetjes,
Syl
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Lake Tahoe en Napa Valley toevoegen wordt lastig zonder consessies te doen of je moet er meer dagen bij kunnen nemen.
maar aangezien we vooral de trekpleisters willen bezoeken, denk ik inderdaad dat we er op een paar uurtjes rond gaan zijn
Paar uurtjes voor Hollywood ja, paar uurtjes voor heel LA gaat je niet lukken. Kijk eens in het all about LA topic voor info over LA http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=36456

Over Vegas kan ik ook kort zijn. Ik hou wel van wat 'patserigheid/overdrevenheid'. Maar aan de andere kant is als je de facades van de hotels weghaalt veel toch hetzelfde. Dezelfde winkel en dezelfde casino's. In 2 of 3 dagen kun je heel veel zien. Wij hebben vorig jaar ook nog wat uren om/in het zwembad doorgebracht.

Die 'bruggen' bij Tampa zijn idd indrukwekkend. Nu ga je in het westen nergens op die manier 'over water rijden', maar bij SF heb je wel enkele spectaculaire bruggen.

Een stop in Kingman zou kunnen, of toch iets verder naar Williams waar meer te beleven is. Je hebt vanuit Kingman of lake havasu,de volgende dag wel een stuk minder tijd voor de grand canyon, dus ik zou toch al iets verder rijden.
Nogmaals, ik weet natuurlijk niet hoe ongemakkelijk een lange rit voor jou aanvoelt, er zitten sowieso lange dagen tussen. De kustrit van Monterey naar Santa Barbara zal volgens google maps iets van 3,5 uur zijn gok ik, maar daar doen de meeste mensen 3/4 dag op, omdat ze op veel plaatsen uitstappen. Dan voelt het ook niet aan alsof je 3,5u hebt gereden achter elkaar.

Verder heb ik ook een rondje Florida gedaan en (misschien dat het aan mij ligt en ik dat toen verkeerd geplend had) ik had daar veel meer het gevoel van ergens 2+uur naartoe rijden om iets te gaan bekijken. In het westen hadden we meer, een uurtje rijden, een half uur rondkijken, uur rijden, 2u rondkijken, 2u rijden, 2u rondkijken, uurtje rijden naar eindbestemming en daar de avond doorbrengen...iig een heel andere opbouw. Maargoed, dat kan voor eenieder anders zijn hè en daar moet je je eigen draai aan geven.
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

@PSVwally:

Heel LA in een paar uurtjes gaat inderdaad niet lukken, nee :wink:. Ik hoor wel dat er op Hollywood, het strand en een aantal interessante plekken in LA weinig te zien is... Het is voor de rest een stad zoals een andere, met een business district, woongelegenheden en recreatiemogelijkheden. Dus op zich hoef je er ook geen week te verblijven. Wel wordt aangeraden om dan ook effectief een slaapgelegenheid in of rond Hollywood te zoeken, aangezien je anders toch nog veel te veel tijd verliest met commuting (zoals je al eerder zei: SF is compact, LA is uitgestrekt).

Tja, Vegas moet je gewoon een keer gezien hebben. When in Rome... :P. Ik denk dat drie dagen LV voldoende is, ik had ook niet meer of minder in gedachten. En het zou inderdaad plezant zijn om toch een paar vrije uurtjes te hebben. Lekker nietsdoen op de hotelkamer of aan het zwembad. Of wat langer tafelen of gewoon ergens lekker zitten en ontspannen. De boog hoeft niet altijd gespannen te staan!

Ja, de scenery in Californië zal wel lichtelijk anders zijn dan die in Florida, daar doen we het voor :thumbup:. In Orlando was het niet zo heel relaxt rijden, aangezien je daar in de drukke stad zit. Naarmate je meer buiten de stad zat (bv. richting Tampa) werd het weer heel anders. Normaal gezien rij je ook nooit 'zomaar' 3 of 4 uur aan een stuk door (tenzij je erg gehaast bent :wink:), maar stop je onderweg al eens voor een plaspauze, iets te eten of even te rusten. Dat hebben we zelfs in Florida gedaan, hoewel dat geen echte rondreis was. Het langste dat we toen gereden hebben is ongeveer een uurtje of 2 van Orlando naar Tampa. De rit was zo voorbij, het voelde inderdaad niet zo lang aan :-). Maar daar zaten dan wat pauzes tussen. Tenslotte ben je op reis en is een road trip niet bedoeld om zomaar van A naar B te crossen, maar ook om van de omgeving te genieten. Ben alleen een beetje bang dat we op den duur teveel van de omgeving aan het genieten zijn en overal te laat gaan komen... :oops:. Dan komt de planning aardig in de war en daar word ik nerveus van... :blink:. Want je moet nou eenmaal op één of andere manier, binnen je tijdspanne op je bestemmingen (en uiteindelijk op de eindbestemming) aankomen. Maar dat loopt wel los, hoop ik...

Laat Lake Tahoe en Napa Valley dan maar zitten, is voor een volgende keer :wink:.

Groetjes,
Syl.
Syl23
Amerika-ontdekker

Bericht door Syl23 »

@PSVwally:

Als je het schema nu bekijkt (zoals dat in de post van 15 april), wat zou je dan waar zeker gaan bezoeken/bekijken en wat zou je eerder overslaan...?

Groetjes,
Syl.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer