De nadruk bij de parken ligt op zien: er geweest zijn (been there, done that), kliekje trekken en wegwezen!:-)
Als ik zoiets lees stel ik me de vraag of je wel beseft waar je heen gaat. Nu is het uiteraard op een aantal plaatsen wel mogelijk om een aantal viewpoints te doen zonder dat je daarvoor uren moet gaan wandelen. Maar je kan een park niet bekijken door op één plaats te stoppen, even rond te kijken en een fotootje te nemen.
Concreet:
Grand Canyon: is haalbaar met één overnachting (maar dan wel aan de GC zelf of Tusayan) en met een aantal kleine wandelingetjes van een aantal honderden meters heb je veel gezien.
Page: horseshoe bend kost je ongeveer een uur, Antelope Canyon een twee uur.
Bryce: ook perfect haalbaar met één overnachting en een aantal stops
Zion: om echt in het park te gaan moet je met de shuttle bus, met je eigen wagen mag dit niet. Dat kost je uiteraard wel wat meer tijd. Dit even meepikken onderweg naar Las Vegas is dus niet zo evident.
Death valley: Van viewpoint naar viewpoint rijden kost je wel wat tijd. Dit kan met één overnachting nabij. Lone Pine ligt in ieder geval al uit het park.
Yosemite: komende van lone Pine met slechts één overnachting is dit geen haalbare kaart. In een park zoals Yosemite moet je toch best nog wel wat afstanden te voet doen om zaken te zien.
SF - LA is op één dag gekkenwerk teneinde ook nog iets gezien te hebben. Ik weet niet hoe je hier op komt, maar de normale touristische route langs de mooie kustweg kost je toch een uur of 9 "zuivere rijtijd" en dan heb je geen moment stil gestaan. Hier is één overnachting dus absoluut noodzakelijk.
Aangezien er 3 vraagtekentjes staan:
- Voorzie 1 nacht Zion
- Voorzie een extra overnachting voor Yosemite
- Voorzie een overnachting langs de kustroute in de omgeving Cambria/Morro Bay