JohnNJ schreef:Leuke vraag. Een paar punten:
Voor Amerikanen zijn de redenen om in Nederland te gaan wonen vaak van persoonlijk aard. Hij of zij werd door de werkgever naar Nederland uitgezonden, of er is sprake van huwlijk of samenwonen met een Nederlander.
Er zijn wel Amerikanen die om allerlei redenen de voorkeur aan Europa boven de U.S., maar die gaan meestal niet in Nederland wonen. Uit enquetes en dergelijke blijkt overduidelijk dat Nederland in de afgelopen 20 jaar een weinig gastvrije atmosfeer heeft gekregen. Vele buitenlanders die wegens het werk in Nederland zijn, zouden liever in een ander Europees land wonen.
Nederland staat bij Amerikanen ondermeer bekend als het land van tulpen, windmolens, Rembrandt, euthanasie, abortus, prostitutie en "legaal drugsgebruik". Legale prostitutie en "legaal drugsgebruik" kent men in de U.S. niet, maar of de gemiddelde burger daar nu zo blij mee is betwijfel ik. Het is misschien leuk voor sommige toeristen. De doorsnee-Amerikaan wil het misschien wel zien, maar hij doet er niet aan mee.
Uit de recente enquete "God in Nederland" bleek dat 14% van de Nederlanders atheist is. Atheisme werd bij die enquete gedefinieerd als het niet geloven in een persoonlijke God. De "ietsisten" zijn ook bij die 14% gerekend. In de U.S. ligt het percentage atheisten naaar schatting tussen 10 en 15%. Het verschil is dus niet erg groot.
Homo’s, atheisten en agnosten hebben niets te vrezen in de U.S. Een openlijke homo zal het wel wat moeilijk hebben in een dorp in de Bible Belt, maar in de rest van het land niet of nauwelijks. De U.S. heeft geen traditie op het gebied van religieuze intolerantie, zoals Europa. Antisemitisme heeft hier ook nooit wat voorgesteld. Voor echte religieuze intolerantie moet je naar West-Europa. Religieus rechts in West-Europa vermoordt columnisten op straat, neemt deel aan een niets en niemand ontziende stadsguerilla, voetbalt met kransen die op dodenherdenking bij monumenten werden gelegd, tuigt homo's en joden af, koestert een diepe minachting voor alle andersdenkenden, en nog veel meer. Christenen in de U.S. daarentegen doen niemand kwaad. Een in de tien jaar vliegt er een abortuskliniek in de lucht, maar daar blijft het ook bij.
Dat Nederland een vrij en tolerant land is, is voornamelijk het beeld dat de Nederlanders van zichzelf hebben. Onverschilligheid en gedoogbeleid is nog wat anders dan echte tolerantie. Sommige buitenlanders zullen misschien waardering hebben voor de vele hoerenkasten en "coffee shops" in Nederland, maar er is niemand die Nederland een "vrij en tolerant land" vindt. Dat is het dan ook niet. Het zijn vooral de Nederlanders zelf die dat vinden. Buitenlanders zul je daar zelden over horen.
Sociale zekerheid is op zich geen reden om de U.S. te verlaten en naar Nederland te verhuizen. De WW duurt in Nederland langer, het is ook gemakkelijker om arbeidsongeschikt te worden verklaard, en er is in de U.S. geen door de overheid georganiseerde "weduwen- en wezenpensioen".
Oh, en Nederland is lang niet zo'n gemakkelijke taal om te leren. Ik vermoed dat Amerikanen gemakkelijker Spaans dan Nederlands leren, maar dat kan ik mis hebben.
--john
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Mag ik vragen welke bronnen jij hebt geraadpleegd? Ik meen namelijk ergerns te hebben gelezen dat zo'n 90% van de Amerikanen Christelijk is, maar als 10-15% atheïst is blijft er natuurlijk weinig ruimte over voor agnosten en anders gelovigen

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er zo weinig verschil is tussen atheïsme in Nederland en Amerika! Ik dacht altijd dat het percentage atheïsten en agnosten in Nederland veel hoger lag, maar ik kon er verder ook weinig informatie over vinden dus wie weet heb je gelijk.
Over één ding kan ik wel uit eigen ervaring spreken, namelijk het beeld dat buitenlanders hebben van Nederland als tolerant land. Ik heb namelijk net een internationaliseringsweek achter de rug, waarbij leerlingen uit Polen, Frankrijk, Italië en Duitsland een weekje bij leeftijdsgenoten van onze school verbleven. Ik had een Italiaans meisje op bezoek, en vroeg haar waar ze aan dacht bij Nederland. Ze noemde inderdaad de tulpen, windmolens, klompen, grachten, drugs en prostituees, maar bovenal: gastvrijheid en tolerantie. En dat noemden bijna alle buitenlandse studenten, dus het is zeker niet alleen het beeld dat Nederlanders van zich zelf hebben.
Over Welvaart & Sociale Zekerheid heb ik het volgende geschreven:
Net als Amerika is Nederland een welvarend land. De rijkdom hier is echter eerlijker verdeeld. We kunnen het ons hier bijna niet voorstellen, maar in Amerika bezit de 1% allerrijksten meer dan 90% van de overige bevolking samen. Dit heeft alles te maken met de “American Dream”, het principe dat je alles kan bereiken zolang je er maar hard genoeg voor werkt. De overheid stimuleert deze visie en maakt het ondernemingen zo gemakkelijk mogelijk door weinig overheidsbemoeienis, lage belastingen, geringe invloed van vakbonden en door flexibilisering, waardoor werknemers sneller kunnen worden ontslagen. Dit is echter nadelig voor de ‘gewone arbeider’, die door de flexibilisering een onzeker bestaan leidt en weinig in te brengen heeft omdat de vakbonden maar zo’n kleine invloed hebben. De sociale uitkeringen zijn in Amerika een stuk lager dan in Nederland, en ze nemen af naarmate je er langer gebruik van maakt. Dit heeft ook weer alles te maken met de ‘American Dream’, de armen hebben hun status immers aan zich zelf te danken.
Ik sta open voor verbeteringen
Het is trouwens niet mijn bedoeling om Nederland te verdedigen, maar ik moet eigenlijk uitleggen waarom Amerikanen naar Nederland zouden willen komen dus dan kan ik moeilijk zeggen dat Nederland niet tolerant is e.d.
P.S.: Je zegt dat homo's in Amerika niks te vrezen hebben, maar ze kunnen in de meeste staten nog altijd niet trouwen en ze mogen in het leger niet openlijk voor hun geaardheid uitkomen, dus echt geaccepteerd worden ze ook niet.