Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Bericht door Ziva »

Ja... de titel zegt het al. Ik woon hier nu bijna 2 jaar en ik vraag het me nog dagelijks wel af eigenlijk, hoe komt het toch dat zoveel Amerikanen zo lui zijn in hun doen en laten? En dan niet zozeer mentaal (ik heb het dus niet over werkende/niet werkende mensen ofzo) maar vooral fysiek.

Kleine voorbeelden die ik dus zie; mensen die (jawel) in hun pyama op hun konijneslippers naar de bakerij gaan, mensen die zonder problemen 5 rondjes rijden om dat ene plekje voor de deur van Walmart te krijgen, mensen die massaal in de "drive trough" rij gaan wachten om vooral niet te hoeven uitstappen, allerlei "handige" hulpmiddeltjes die het leven van de huisvrouw gemakkelijk maken en ga zo maar door, lekker je tasjes laten inpakken bij de winkel en dan de boodschappen in je auto laten laden etc.. De hele maatschappij is erop gericht je het leven zo makkelijk mogelijk te maken. Prachtig natuurlijk maar zou het je ook niet een beetje lui maken?

Ik snap dat dit generaliserend is en dat er ook zat hele actieve Amerikanen zijn. Het gaat me er niet om mensen te beledigen, absoluut niet zelfs maar ik vraag me gewoon af of jullie een idee hebben hoe dit zo komt. Is het de cultuur? Is het de consumptiemaatschappij? Is het de wens om relaxed door het leven te gaan? Ik heb werkelijk geen idee.

Leuke voorbeelden van dingen die jij meegemaakt hebt zijn natuurlijk altijd welkom. De "net uit je bed look compleet met bunny slippers" is voor mij toch wel het toppunt van luiheid ;)
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door GJ »

Ik weet niet of Amerikanen nou echt lui zijn, maar in reactie op het zo dichtbij mogelijk willen parkeren: wij hebben eens bij een winkelcentrum (volgens mij outlet) gezien dat de parkeerplaatsen in het midden van het terrein waren aangeduid als 'hartvriendelíjke' parkeerplaatsen. Alsof je met die vijftig meter extra lopen van en naar je auto opeens heel gezond bezig bent :lol:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ziva schreef:Ik snap dat dit generaliserend is
Nou ietsjes maar......
eddepet71
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22

Bericht door eddepet71 »

Waarom zijn Belgen dom, Nederlands zuinig etc.
Vooroordelen allemaal die meestal op niets gebaseerd zijn....

Een belg,Amerikaan en een nederlander werken op een wolkenkrabber en gaan aan de rand zitten lunchen.
De Amerikaan zegt bah alweer hamburger als dat morgen weer zo is spring ik naar beneden.
De Belg zegt bah alweer jam als dat morgen weer zo is spring ik met je mee.
De Nederlander zegt bah alweer kaas en belooft het zelfde.
De volgende dag doet de Amerikaan zijn broodtrommel open en ja hoor hamburgers en springt.
De Belg doet zijn broodtrommel open en ja hoor jam en springt ook.
Met de Nederlander gaat het ook zo.

Na een week komen de drie weduwen samen.
Zegt de Amerikaanse: als hij eens wat anders had gewild had hij dat moeten zeggen.
De Nederlandse: na 20 jaar getrouwd te zijn wist ik niet dat hij niet van kaas hield.
Zegt de Belgse: ik snap er helemaal niets van hij maakte elke ochtend zelf zijn brood klaar.
Laatst gewijzigd door eddepet71 op 05 mar 2013, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Ik woon natuurijk niet in de VS, maar ga er wel vaak en graag naartoe. Het klopt misschien wel wat betreft ' de taken in het dagelijkse leven' maar wij krijgen dikwijls de indruk dat heel veel mensen heel sportief zijn. In Miami, LA, NY, Chicago wordt heel vaak gejogd, gefietst, gerollerblade,... dat valt ons wel op, veel meer dan in België. Is misschien iets van de grote steden.

Wat betreft boodschappen laten inladen, ik denk dat veel mensen gewoon denken: als de mogelijkheid er is, waarom zou ik er dan geen gebruik van maken.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Een van mijn grote ergernissen in Nl supermarkten: sta ik bij de kassa voor een klein kapitaal aan boodschappen in te ruimen, terwijl ik tegelijk nog twee kleine kinderen onder controle probeer te houden, terwijl de kassieres duimendraaiend met elkaar staan te kletsen. Het komt niet eens in ze op om even te helpen met boodschappen inpakken :roll: . Wat dat soort dingen betreft hebben ze hier nog een hoop te leren van Amerika!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Dat dichtbij parkeren doe ik tegenwoordig ook maar dat is vanwege de veiligheid. In Utah parkeerde ik altijd lekker ver weg waar veel ruimte was. Deed ik de eerste paar weken hier ook tot ik een paar vervelende ervaringen had op parkeerplaatsen. Nu parkeer ik ook zo dichtbij mogelijk.

En drive-through doe ik ook bij de bank. Is makkelijker dan 4 kinderen uitladen, in de bank de hele kudde in de gaten houden, en dan de hele kudde weer inladen. Uitstappen en naar binnen lopen doe ik alleen als ik met een banker moet praten.

Maar ik ga dus niet in pyjama naar de winkel! Daar sta ik elke keer weer verbaasd over. Of ouders die in pyjama naar school komen! En boodschappen zet ik zelf in de auto want ik weet hoe het ingericht moet worden om te voorkomen dat de melk omvalt of de bananen door de auto vliegen. Maar ben wel altijd bij met de baggers die alles in tasjes doen, scheelt een hoop frustratie, zeker als je met kleine kinderen winkelt.

En veel van die gemaksdingen zorgen ervoor dat bejaarden of gehandicapten veel zelfstandiger zijn.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Ach, gemak dient de mens moet je maar denken..... of je daar nu gelukkiger van wordt of/en een beter lijf van krijgt? is maar de vraag......
Je wordt er zeker een stuk luier van.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Inge schreef:Een van mijn grote ergernissen in Nl supermarkten: sta ik bij de kassa voor een klein kapitaal aan boodschappen in te ruimen, terwijl ik tegelijk nog twee kleine kinderen onder controle probeer te houden, terwijl de kassieres duimendraaiend met elkaar staan te kletsen. Het komt niet eens in ze op om even te helpen met boodschappen inpakken :roll: . Wat dat soort dingen betreft hebben ze hier nog een hoop te leren van Amerika!
Zelf scannen is ook een oplossing!!
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Waarom denken Nederlanders conclusies te kunnen trekken uit een handvol observaties?

Mijn man klaagt altijd dat ik te ver weg parkeer. Hij parkeert altijd dichtbij, maar heeft vaak last van jicht. Het is ook gemakkelijker als je niet zo ver met je boodschappen hoeft te sjouwen. Ik zou Nederlanders eens willen zien als die grote parkeerplaatsen voor de winkels hadden. Ik denk niet dat ze op het verste plekje zouden gaan staan.
Produkten die het leven gemakkelijker maken; in Nederland had je 20 jaar geleden ook geen voorgesneden groenten of keuze uit 10 schoonmaakprodukten. Zolang reclame effectief is en ze mensen laat denken dat ze het nodig hebben wordt het verkocht.
Ik denk dat het hier een stuk met customer service te maken heeft, dat inpakken bij de winkel bijvoorbeeld.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En misschien is het zelfs wel 'socialer': op die manier hebben die mensen ook een job, een inkomen, een reden om 's morgens uit hun bed te komen. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Veel van die Service levert naast extra banen ook extra rotzooi op. Want van een eigen boodschappentas of krat meenemen hebben veel Amerikanen nog nooit van gehoord volgens mij. Alles gaat in die plastic zakjes...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

In pyjama naar de supermarkt??? Haha hoe moet ik mij dat voorstellen ... Of is het gewoon een joggingbroek ofzo?
Sandy
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Jawel hoor, er zijn veel mensen die met boodschappentassen naar de winkel gaan.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Sandy schreef:In pyjama naar de supermarkt??? Haha hoe moet ik mij dat voorstellen ... Of is het gewoon een joggingbroek ofzo?
http://www.daniellemcginnis.com/2012/01 ... ot-be.html
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Gewoon nooit naar de Walmart gaan dan heb je nergens last van ;)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dit is een maatschappij die grotendeels op maat is ingericht, heel anders dan in Europa, waar we te maken hebben met een lange geschiedenis die bijvoorbeeld maakt dat stadscentra onhandig zijn voor autoverkeer. Ik woon in een regio die geldt als "planned community", slechts 50 jaar oud en op maat ingericht. Wonen doe je hier, shoppen doe je daar, recreëren doe je weer ergens anders. Ik denk eerlijk gezegd dat het er niet veel anders had uitgezien als Europa zich ook zo planmatig had ontwikkeld. Dan verzin je geen universiteit in hartje Utrecht, met alle parkeerproblemen van dien. Alles wat je bedenkt op papier heeft een bepaalde mate van convenience in zich. Het moet handig zijn en het liefst ook luxe-voordelen bieden.

Als ik op stap ga met een lijstje van verschillende dingen die ik moet doen, dan is de drive-through drop off bij de library echt een uitkomst. Dat scheelt zo veel tijd! En waarom zou ik in de regen staan pinnen als het ook droog kan? Ik kan dat niemand verwijten, dat ze gebruik maken van voorzieningen die het leven veraangenamen. Dat is denk ik ook niet echt iets Amerikaans: Nederlanders nemen net zo lief de lift als die mogelijkheid er is. En we laten ons huis schoonmaken door iemand anders, terwijl we zelf in de sportschool los gaan om de overtollige kilo's kwijt te raken. Hoe logisch is dat?

Maar inderdaad, het is in de VS wel héél gemakkelijk geworden om niet meer te bewegen. De achterklep van mijn auto sluit zich met 1 druk op de knop; als ik wil, laadt iemand anders mijn boodschappen in mijn auto; de brievenbussen zijn zo ingericht dat je er vanuit je auto post in kunt gooien; en uit eten gaan is zó gemakkelijk dat steeds minder mensen de moeite nemen om zelf iets te ondernemen in de keuken. Het convenience denken is doorgeslagen naar een niveau dat problemen gaat opleveren voor de gezondheid.

De mooie kant is, wat iemand hier boven ook al zei, dat mensen tot op hoge leeftijd zelfstandig zijn. De lichamelijke gebreken vormen nauwelijks een belemmering om alles te doen wat je wilt/moet. De mensen die echter níet afhankelijk zijn van al die voorzieningen, zouden zichzelf een gunst bewijzen door er zo veel mogelijk weg van te blijven.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Haha ik ken die van Walmart, daar is ook een uitgebreide serie van met spraakmakende geklede types. Maar goed .. dat leek me een vrij uitzonderlijke verzameling wat de gemiddelde Amerikaan waarschijnlijk nog nooit zelf zo is tegengekomen in Walmart.
Sandy
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

In NL heeft de Konmar(wie kent dit nog) baggers ingehuurd. Dit was voor korte duur omdat ze de supermarktoorlog verloren met AH. Tegenwoordig probeert Jumbo een beetje de Konmar principe te handhaven maar die hebben geen baggers. Jumbo kickt wel een beetje de ass van AH.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Njit schreef:Veel van die Service levert naast extra banen ook extra rotzooi op. Want van een eigen boodschappentas of krat meenemen hebben veel Amerikanen nog nooit van gehoord volgens mij. Alles gaat in die plastic zakjes...
Bij mijn supermarkt is het heel normaal dat mensen hun eigen tassen meenemen (en je kunt ze ook ter plekke kopen). Ik schat dat de helft van de shoppers dat ook doet. Ze worden dan netjes voor je ingepakt, dus het is niet persé vervuilende dienstverlening.

Ik heb me een tijd lang afgevraagd wat ík dan hoor te doen terwijl iemand anders mijn tassen in pakt. Ik ben er nu uit: ofwel je gaat door je voorraad coupons heen, ofwel je leidt de caissière af met allerlei gekeuvel over het weer :mrgreen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer