Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PTO, sick days, vakantiedagen etc. - werken in USA

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ziva
Amerika-expert

PTO, sick days, vakantiedagen etc. - werken in USA

Bericht door Ziva »

Gelukkig heb ik nu sinds 3 weken een superleuke baan dus ik ben een erg blij mens. Echter, ik snap dus echt niets van die vrije dagen en hoe dat werkt in Amerika in verhouding tot Nederland. Ik heb geloof ik 7 sick days en iets van 20 vrije dagen (PTO??). Heb al gezocht op het forum maar ik kan niets vinden.

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat zijn "sick days" en wat gebeurt er als je die niet "opneemt" in een jaar? Moet je sick zijn om zo'n dag te kunnen opnemen? Wat als je een week ziek bent, krijg je dan doorbetaald of niet? Gaan na x dagen je vakantiedagen eraan in zo'n geval?

PTO is geloof ik Paid Time Off. Is dat te vergelijken met de Nederlandse "vakantiedagen"? Zijn die gewoon vrij opneembaar gedurende een jaar?

Verder val ik in een "state retirement plan" Dat is een pensioenplan geloof ik maar is dat gelijk aan het Nederlandse pensioenplan qua opbouw of is dat juist veel minder/meer? Moet je aanvullend pensioen opbouwen?

Verder moest ik ook nog een W-4 formulier invullen. Dat is voor belastingteruggave geloof ik. Is dat te vergelijken met de Nederlandse loonbelastingverklaring? Zo nee, wat is het verschil? Waarom moet ik aangeven of ik 0 of 1 ben? Wat is verstandiger om te doen? Ik heb dacht ik voor 0 gekozen overigens maar dit was nog aan te passen.

Sorry voor deze wirwar aan vragen en ik begrijp dat ik deze vragen beter bij HR van mijn nieuwe werkgever kan neerleggen maar ik voel me nu al zo'n nitwit en als ik dan ook nog helemaal niets weet gaat dat gesprek zo lastig :D

Alvast bedankt voor iedereen die wat duidelijkheid kan geven en hopelijk hebben anderen er ook iets aan :D
TedjevanEs
Amerikakenner

Re: PTO, sick days, vakantiedagen etc. - werken in USA

Bericht door TedjevanEs »

PTO is paid time off, 20 stuks is niet slecht als je net begint. Ik kreeg pas na 5 jaar bij mijn werkgever 20 dagen.
Daarentegen heb ik unlimited sick days, jij hebt er 7, als je dus meer ziektedagen hebt krijg je geen centen meer...
Ik weet niet of je 'carry-over' hebt, dat je vakantiedagen mag overhevelen naar het volgende jaar. Dit moet je goed navragen, je wilt geen dagen kwijtraken!

Je W4 is voor onze vrienden van de belastingsdienst, een 0 is goed je geeft aan geen deductibles te hebben (heb je geen kinderen?). Heb je ook State taxes?

State retirement plan ken ik niet, ik heb zoals vele Amerikanen een 401k, maar een pensioen van de staat is altijd mooi meegenomen, werk je voor de overheid?

Veel suc6 met de nieuwe job!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd met je baan! Ik kan me voorstellen dat het je allemaal even duizelt! Dit soort dingen verschilt nogal per bedrijf, dus je zult waarschijnlijk toch even moeten navragen zowel bij HR als bij je manager. B.v., die 20 PTO dagen, zitten daar feestdagen bij inbegrepen of krijg je die er nog bij? Mag je de sick days al vanaf de eerste ziektedag opnemen? Ik heb bv geen sick days, pas als ik 6 dagen achter elkaar ziek ben mag ik mijn "short term disability" aanvragen (die, indien goedgekeurd, dan wel weer vanaf de eerste ziektedag vergoedt).

Of je sick days en vakantiedagen mag "opsparen" verschilt ook per bedrijf. Als wij onze vakantiedagen niet opnemen in het kalenderjaar raken we ze kwijt. Maar bij m'n man mag je weer tot een bepaald maximum opsparen; zit je aan de limiet dan bouw je geen verdere dagen meer op totdat je ze weer gebruikt.

Dit soort dingen is niet door de wet vast gesteld, maar door het bedrijf, of soms door de vakbond. Er is vast ergens een officiële "policy" te vinden, via HR or vaak ook op het intranet van het bedrijf.

Wat het opnemen van vakantiedagen betreft, hoe dat gaat kan zelfs in het bedrijf zelf nog per afdeling of per manager verschillen. Mag je 1, 2, of 3 weken achterelkaar opnemen? Bij veel bedrijven (niet alle!) is 2 weken achterelkaar al ongewoon. Vaak is dat niet officieel vastgelegd maar ligt het aan de "kultuur" van zo'n bedrijf. Moet de aanvraag via één of ander formulier of gaat het wat informeler met een mailtje naar je manager?

State retirement plan, daar moet je ook de details van bestuderen, er is vast wel een officieel document (plan description) dat het beschrijft. Het verschilt van staat tot staat, hoewel over het algemeen state retirement redelijk goede verzieningen heeft. Ik zou je altijd aanraden om als het even kan, zelf ook nog een retirement savings account op te bouwen.

W-4 bepaalt hoeveel belasting er wordt ingehouden, zowel federale as state belasting. Als je "0" invult wordt er meer ingehouden dan als je een hoger nummer invult. Je kan het altijd nog veranderen. Er zijn berekeningen die je kunt doen om te voorspellen of je aan het eind van het jaar genoeg hebt ingehouden (staat op het formulier zelf geloof ik), maar het is vaak maar een "rough estimate" (tenzij je een accountant in de arm neemt misschien) en dan vind je bij het invullen van het belastingformulier in het voorjaar pas uit of het te veel of te weinig is.

Heb je ook ziektekostenverzekering via je werk? Daar moet je beslist ook de Summary Plan Description (of Benefit Plan Description) van aanvragen. De volledige, gedetailleerde SPD, niet alleen maar de highlights/overview.

Ik geef je meer vragen dan antwoorden, maar misschien helpt het je om zo'n gesprek aan te gaan. Ik zou zowel met HR als met je manager praten; HR zal je de officiële regels geven (en details zoals plan descriptions), en je manager zal meer inzicht geven over hoe dingen zoals het opnemen van vrije dagen in de praktijk bij jouw afdeling geregeld wordt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Het zou goed zijn als Nederlandse werknemers dit eens zouden kunnen lezen, dan zouden ze misschien beseffen hoe goed de (minimale) arbeidsvoorwaarden in Nederland zijn.

Ziektedagen zijn in principe niet gemaximeerd; een werkgever betaalt maximaal 2 jaar, minimaal 70% van het loon bij ziekte en als je contract eerder eindigt, wordt dat vanuit het UWV (Werknemersverzekering) betaald.

Het wettelijke aantal vakantiedagen is in Nederland per jaar 4 keer het aantal werkdagen per week; bij een volledige baan heb je dus minimaal recht op 20 vakantiedagen.
Laatst gewijzigd door DVDGuy op 17 sep 2011, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zou dat alles voor alle zekerheid bij personeelszaken van je bedrijf navragen. Kan namelijk nogal verschillen per bedrijf. En dan hebben die mensen ook wat te doen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

waar ik werk krijg je voor de eerste 5 jaar die je daar werkt, 10 vakantie dagen per jaar ..en daarna 1 vakantie dag extra per jaar...ik heb 5 personal days ..als je die niet gebruikt ..dan worden ze uitbetaald 1.5 keer in het nieuwe jaar ....je hebt ook nog de Perfect attendance..als je niet te laat komt en niet ziekt bent ..dan krijg je elke 3 maand 2 dagen extra uit betaald....en als je over het gehele jaar Perfect attendance hebt ..dan maak je kans op 1000 dollar.
het zieken fonds is redelijk goed geregeld...Ik heb de HSA..en ik betaal 55 dollar per week..en m'n baas stort 60 dollar per week op een soort rekening die je kunt gebruiken voor medicijnen of als je een dokter bezoekt....als je niets gebruikt ..dan telt het lekker aan.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DVDGuy schreef:Het zou goed zijn als Nederlandse werknemers dit eens zouden kunnen lezen, dan zouden ze misschien beseffen hoe goed de (minimale) arbeidsvoorwaarden in Nederland zijn.
Zeg dat wel! Als ik hoor hoeveel sommige van NL kennissen en vrienden lopen te klagen, dan denk ik weleens: je moest eens weten hoe goed je het hebt. Je denkt allemaal vanuit je eigen perspectief natuurlijk, maar toch.

Maar goed, om op het topic terug te komen, ik denk dat al een aantal goede punten naar voren zijn gekomen. Maar wat vooral goed is om te benadrukken dat er in Amerika heel weinig standaard is vastgelegd. En iedere situatie is dus per staat, per werkgever anders. Het is daarom zeker zaak om dit alles te checken bij de HR afdeling van het betreffende bedrijf. En gewoon doorvragen als je iets niet helemaal begrijpt, het systeem is zo anders dan in NL, dat ze dat zich bij je HR afdeling waarschijnlijk niet eens realiseren. Ze doen dit ook elke dag, en dan worden bepaalde dingen vanzelfsprekend, terwijl ze dat voor jou natuurlijk (nog) niet zijn. Gefeliciteerd met je baan trouwens! Wat ga je precies doen? (als je dat hier tenminste wilt vertellen, hoeft natuurlijk niet. :wink: )
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Gefeliciteerd met je baan!

20 dagen is inderdaad erg netjes hoor! Wow! En een state retirement plan is altijd goed, je moet alleen wel even goed kijken of je dat plan bij eventueel vertrek mee mag nemen. Hier bij mij is het bijvoorbeeld zo dat als je met het Georgia Teacher's Retirement System meedoet, je eerst tien jaar voor de University System of Georgia moet werken om het plan mee te mogen nemen. Ik heb dus voor een alternatief gekozen. Vaak kun je zelf ook aangeven of je meer dan het standaard bedrag van je salaris wilt inleggen (moet je even aan HR vragen).

Wat betreft deductibles, ik zou altijd "0" invullen, behalve als je meerdere kinderen hebt. In dat geval wordt er meer belasting ingehouden, maar weet je ten minste zeker dat je niet hoef bij te betalen aan het einde van het jaar. Ik heb op mijn W4 het eerste jaar "1" ingevuld, en toen de luchtmacht van mijn mans "0" per ongeluk ook een "1" had gemaakt, mochten we dus wel mooi bij betalen aan het einde van het jaar...dat was iets minder. En je kan het altijd aanpassen...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Jullie zijn geweldig! Bedankt voor alle antwoorden en tips :D

En ja, ik realiseer me dat niet iedereen zo'n geluk heeft met vakantiedagen en extra's. Ik kan na 6 maanden deelnemen aan het state retirement plan dus dat is wel erg fijn en of ik het mee kan nemen.... geen idee eigenlijk.

Ik ga nog eens goed de voorwaarden doorlezen maar met jullie tips kom ik al een heel eind!
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Gefeliciteerd met je baan!

Gelijk 20 dagen èn ziektedagen? Dat klinkt als een overheidsbaan :lol:. Zoals al is gezegd, ga met iemand van HR praten. Iets om ook te vragen: mijn laatste baan had sick days, en die kon ik ook opnemen voor een afspraak met een arts of tandarts. Mijn huidige baan heeft geen onderscheid meer, ik heb nu 'paid leave' wat ik persoonlijk beter vind werken.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Semi overheid, wel een heleboel geld en de goede secundaire arbeidsvoorwaarden maar niet de vervelende dingen ;)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even een oud topic omhoog schoppen :)

Ik heb gisteren goed nieuws gehad, ik mag blijven en mijn baas was erg tevreden over me. Hij zei dat hij vooraf wel zijn twijfels had en zich afvroeg of ik, als Europeaan, het wel zou redden in zo'n rural (conservatief)area en of ze me wel zouden accepteren maar blijkbaar zijn ze erg tevreden over me.

Ik kreeg daarna nog beter nieuws namelijk dat ik een salarisverhoging van 10% van mijn totale jaarsalaris zou krijgen. Wow ik werd er even stil van.

Nu vraag ik me af of dat gebruikelijk is dat ze in Amerika, na je probationary periode (in mijn geval 6 maanden) direct zo'n flinke salarisverhoging geven of heb ik weer eens veel geluk gehad?

Ik ben wel benieuwd want ik heb er eigenlijk niet over nagedacht. In Nederland kreeg ik geloof ik soms 1% per jaar ofvia de CAO een paar procent meer dus dit was echt even een shock bijna :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk dat je geluk hebt, een groene kaart winnen, een - leuke - baan vinden zo snel met prima voorwaarden, prompt salarisverhoging, enz. Maar verder gebeuren de dingen vooral omdat jij bent wie je bent, je inzet, en er hard voor werkt. Hoe jaloers ik ook ben, het is je van harte gegund. Go girl, go !
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is heel erg lief van je oortjes! Er zijn momenten dat ik weleens denk dat het "te" goed gaat soms. Stom misschien want ik geniet er echt van maar als ik soms lees hoeveel moeite sommige mensen hebben om naar Amerika te komen (zoals jij bijvoorbeeld dat je niet kon werken) en dan een leuke baan te vinden denk ik wel, jeetje wat een geluk heb ik!

Op de kop af 1 jaar en 2 dagen geleden zat ik in het vliegtuig op weg naar mijn nieuwe thuisland. Heel erg blij maar ook best wel onzeker natuurlijk en nu, een jaar later is het net alsof ik niet anders weet en rol ik in het dagelijks leven alsof ik hier al jaren woon. Maar nog steeds zijn er, soms dagelijks, dingen waarvan ik denk "huh?" en dit was er weer zo eentje waarvan ik dacht "eh... is dat normaal of ben ik weer een enorme bofkont?"
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Mijn ervaring is dat er bij alles een klein beetje "luck" is, maar verder hangt het van de persoon af. Wat fijn voor je!!!!!
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is goed nieuws, Ziva!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Gefeliciteerd, Ziva! Geweldig nieuws!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Gefeliciteerd Ziva. Ik herken het gevoel, ben ook als een speer gegaan binnen het bedrijf waar ik sinds september 2006 werk. Mijn salaris is inmiddels verdubbeld, elke keer kreeg ik een promotie met bijbehorend salaris.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Jullie dames houden de Nederlandse eer wel erg hoog! :thumbup: :clap:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Goed nieuws, Ziva! Super! :thumbup:

Ik was ook eens benieuwd naar de salarisverhoging die ik bij mijn promotie zou krijgen. Ik dacht al een procentje of 5 of zo, maar verwachtte niet dat het 25% zou blijken te zijn. Wat dat betreft gaat het hier inderdaad wel even anders als binnen een bedrijf in Nederland omhoog klimmen. In mijn 5,5 jaar bij Vodafone ben ik echt niet in één klap 25% meer gaan verdienen - in totaal misschien wel, uitgespreid over 5,5 jaar, maar niet in één keer.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer