De "drinking age" in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

De "drinking age" in de VS

Bericht door Petra/VS » 01 mei 2004, 15:03

rperre schreef:Richard

P.S. moet toch nog wat kwijt over de "21 jaar van de Amerikaan" de leeftijd van 21 is hier waarschijnlijk niet voor niets gekozen, ik zie bv safety hier als DE grote leeftijdsfactor, alles en iedereen moet hier met een auto alles doen, en als je dan net als in nederland al met je 14 dronken over straat fietst, dat is hier niet wenselijk met al die rijdende "idioten" zeker gezien het feit dat je je rijbewijs hier in een pak wasmiddel krijgt! Dat dit dan weer tegenzit als je met je familie ergens naartoe wilt, dat kunnen ze hier dan weer niet goed oppakken. Soms denk ik wel eens dat ze willen dat je elk jaar naar disney gaat totdat de jongste 21 is!

just my .02 no punt to make
Hoi Richard,

(dit leek me wel een leuk algemeen topic)

Er zijn voor tieners zat gelegenheden tot vertier, hoor. Wel altijd gechaperoneerd (?).

Je hebt gelijk, dat het waarschijnlijk vooral om de veiligheid gaat. Hier in Virginia is het halen van een rijbewijs trouwens helemaal geen fluitje van een cent meer, er moet eerst ge-rijlest worden en dan een flink praktisch examen. Maar dat verschilt per staat.

Ik heb jarenlang geageerd tegen de leeftijdsgrens voor alcohol, denkend, dat alles wat je verbiedt des te spannender wordt. En tot op zekere hoogte is dat ook zo, maar als ik dan op Nederlandse sites lees, dat tieners zich tegenwoordig "indrinken" voor ze naar een feestje gaan, ben ik toch wel blij, dat het hier tenminste voor het gros niet zo makkelijk is dronken te worden.

Je bent als meerderjarige ook altijd strafbaar als je alcohol verstrekt aan een minderjarige. Stel, dat een 18 jarige bij ons zou drinken en dan een ongeluk zou veroorzaken, dan is niet alleen de 18 jarige schuldig, maar ook wij. Onze kinderen zijn nog niet op rijleeftijd en hebben tot nu toe absoluut geen interesse in alcohol.

Sinds ik hierheen ben verhuisd toen ik net 21 was, heb ik nooit "last" gehad van de wet, mijn broers en zus wel.

Ik denk, dat ik nu toch wel neig naar het eens zijn met de wet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre » 01 mei 2004, 17:15

Hoi petra, ja dit is een goed onderwerp voor "discussie"

Als ik kijk naar de "jeugd" hier met 18 jaar en de "jeugd" in NL met 18 jaar is eer wel een groot verschil vind ik, al heb je natuurlijk uitersten!

Op de een of andere manier zijn de jongeren hier in de states nog steeds niet echt volwassen met 18 en denk ik dat 21 een betere leeftijd is, echter in NL is ook 21 pas de leeftijd waarop je echt "zelfstandig volwassen" verklaard wordt.

Ik heb een stiefzoon van 17 en die zou ik niet los kunnen laten in NL, ik denk niet dat hij dat aan kan!

Andersom is het natuurlijk frusterend voor jongeren uit NL die hierheen komen en niets mogen nuttigen of zelfs nergens heen kunnen omdat ze nog geen 18/21 zijn. Ik denk dan ook dat als feesten je beestje is, je niet hierheen moet komen voor je 21e maar naar Mexico (Cancun) moet gaan of gewoon lekker goedkoop naar Loret! Als je puur voor het land komt, kun je hier natuurlijk altijd en overal terecht!

Zoals ik al zei alles begint hier al te rijden met 15 (onder toezicht van een 18 jarige of ouder) en dan wil je dus niet hebben dat ze ook nog gaan drinken, zeker aangezien alles, en ik bedoel ALLES, hier met de auto moet (in Alabama dan, sommige andere zijn misschien meer gelukkig en kunnen de fiets ook eens pakken, hier is dat gewoon gevaarlijk)

Dus 21 is dan een mooie leeftijd om ze "los" te laten, en zoals je al zei de meeste hebben er hier niet eens problemen mee, omdat ze ermee opgroeien.

BTW als ze willen drinken, doen ze dat hier echt wel, maar wel illegaal

Waarschijnlijk meer later,

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 01 mei 2004, 18:40

Hoi Richard,

Lijkt me inderdaad, als je een drinkende tiener uit Nederland bent, niet leuk hier. Hoewel mijn broers gewoon thuis bij mijn ouders wel een biertje dronken, hoor. Maar inderdaad buitenshuis feesten met alcohol is er niet bij. Dat wil niet zeggen, dat ze geen leuke feesten hadden overigens.

Wat die volwassenheid betreft, denk je dat het met het "diepe Zuiden" te maken kan hebben?

Ik ken hier een flink stel (jongens)tieners, waar ik versteld over sta hoe volwassen ze overkomen. Veel volwassener (in mijn herinnering) dan toen ik die leeftijd had. Misschien omdat ze dicht bij een grote stad wonen? Of heeft het met de opvoeding te maken? Ik weet het niet. Ik vind mijn 14-jarige dochter ook veel wereldser en ouder overkomen dan 14. Maar ja, ik ben in Nederland in een dorpje opgegroeid en erg beschermd opgevoed, misschien verschilt mijn beeld van "volwassen" ook van dat van jou.

Wel een interessante discussie, dit. Ik denk trouwens, dat de wet wel helpt om high school studenten minder te laten drinken, maar dat de greep weg is, als ze eenmaal naar college gaan.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith

eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae » 01 mei 2004, 19:55

Hoi,

Leuk onderwerp!
Als niet-drinkende jongere (19) uit Nederland heb ik geen problemen met de regels rondom het drinken in de VS. Ik ben er nu een aantal keren geweest en ik denk dat het een goede regel is dat je pas mag drinken op je 21ste in de VS. Vooral in verband met het rijbewijs op zo'n jonge leeftijd.

Toch weet ik uit ervaring dat veel Amerikaanse jongeren ook wel degelijk mogelijkheden hebben om te drinken en dat ook doen. Je kan natuurlijk niet generaliseren, maar ik heb vaak behoorlijk wat moeite moeten doen om mensen te overtuigen dat ik echt geen bier, wijn of zelfs sterkere drank hoefde. Die mensen waren zich heel goed bewust dat ik te jong was volgens de regels. En andere jongeren deden ook vrolijk mee. Dit is echter niet zo'n probleem als het in een beschermde omgeving is en als er verantwoordlijke mensen in de omgeving zijn. Deze 'verantwoordelijke' volwassenen werden echter in deze situaties ook meestal dronken. Ik heb niet het idee dat het incidenten waren.

Dit wil niet zeggen dat ik Amerikanen of Nederlanders over het algemeen wil beschuldigen van iets. Alleen dat we de regels als een relatief en niet altijd nagevolgd geheel moeten zien. De leeftijdsgrenzen worden altijd opgerekt en niet nageleefd door velen.

Wat ik wel denk is dat jongeren in Amerika misschien later beginnen met drinken dan de jongeren in NL. Omdat het in de VS wel heel veel jaren scheelt als een 14 jarige drinkt met de legale leeftijd om te drinken. In NL is dit 'slechts' een paar jaar.

Groetjes,
Anneke
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016

rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre » 01 mei 2004, 19:58

Ja en toch zul je zien, dat degene die wat vrijer opgevoed zijn niet zo "LOS" gaan wanneer ze naar college gaan. Ik zie wel verschillende tieners hier die enorm aan de lijn gehouden worden en ik houdt mijn hart vast wat die allemaal wel niet gaan doen als ze 21 worden of vertrekken naar college :cry: :shock: Sommige praten er zelfs al over!!!

Ik weet zeker dat het in de grotere steden anders is als hier, en over het algemeen zien de tieners er best volwassen uit, maar als je begint te praten dan........ laat maar (in het zuiden dan wel, heb niet zoveel ervaring met de grotere steden en het noorden)

Ik wacht even tot wat anderen ook wat gezegd hebben, uit verschillende streken hier in de VS en uit NL om even een wat algemener beeld te krijgen.
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 01 mei 2004, 21:21

Ja, ik ben ook benieuwd naar de andere delen. Annemiek, Redneck? Wij wonen hier ook in een internationaal gebied, waardoor de kinderen met allerlei culturen in aanraking komen, scheelt misschien ook.

Vincent
Amerika-ontdekker

Bericht door Vincent » 01 mei 2004, 22:19

Ik heb de afgelopen maanden in Macomb, IL gestudeerd. Zelf ben ik 22 en heb zelf dus geen problemen gehad met de drinking age. Helaas moet ik wel het verhaal bevestigen dat studenten los gaan op het moment dat ze 21 worden. In de maanden na hun verjaardag halen ze ruimschoots alle schade in kan ik wel zeggen en komen ze regelmatig meer dood dan levend thuis. Het is trouwens ook een grote grap om te denken dat de students hier niet drinken voor hun 21ste. Als ik een kijkje neem in hun fridges dan verbaas ik me erover hoeveel er eigenlijk te koop is. Ze bezatten zich thuis en gaan vervolgens rotzooi schoppen buiten. Eens in de 2 maanden komt OPS voorbij om te kijken of men illegaal alcohol heeft ingeslagen, op zo´n moment moet ruim 70% dan ook met de billen bloot.

Conclusie, het is een illusie om te denken dat deze regel werkt. Wederom gaat alles de illegaliteit in en er zijn echt maar heel weinig uitzonderingen. Ik ben dan ook absoluut een voorstander van de dutch way, want op die manier leer je een stuk geleidelijker omgaan met alcohol. Zoals met de meeste zaken geldt ook hier de regel, wat niet mag doen we juist wel!

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 01 mei 2004, 22:27

Hoi Vincent,

Ik heb dat jarenlang dus ook gevonden, hetzelfde met de seksuele taboes hier, waarvan ik overtuigd ben, dat ze bijdragen tot het grote aantal tienerzwangerschappen.

Maar nu lees ik op verschillende plaatsen, dat Nederlandse tieners zich gaan indrinken voor een feest. En dat er zelfs in de pauzes op school een paar breezertjes achterover worden geslagen.

Ik ben al oud ;), maar in mijn tijd was dat helemaal niet. Maar het was ook niet heel makkelijk om aan alcohol te komen toen.

Wel was het in mijn studententijd ook heel populair om te doen wie er de meeste jenevertjes achterover sloeg, en veel van mijn vrienden waren zeker een paar keer per week ladderzat.

Het verschil met hier was, dat die vrienden van mij meestal naar huis konden lopen, of achterop de fiets bij iemand. Hier blijft toch het grote gevaar, dat men achter het stuur kruipt met alle rotgevolgen van dien.

Ik weet eerlijk gezegd de oplossing niet. Verbieden is niet goed, maar wat dan? Ik moet toegeven, dat ik over de jaren toch wat positiever tegenover die wet ben komen te staan, ook al weet ik, dat wat jij schrijft waar is.

Het grappige is, dat in de ogen van Amerikaanse kennissen, die in Nederland gewoond hebben, de Nederlanders enorme teuten zijn. Het borreltje, de wijn, ze vinden ons maar dronkenlappen ;). En inderdaad ken ik hier vrij weinig volwassenen, die veel drinken.

Vincent
Amerika-ontdekker

Bericht door Vincent » 01 mei 2004, 22:47

Hey Petra,

Denk inderdaad niet dat er hier een oplossing voor is, en het is ook onzin om te zeggen dit is goed en dat is slecht. Ik vind het verder ook wel opvallend dat ik de afgelopen maanden meer sympathie gekregen heb voor veel amerikaanse regel geving.

Wat ik wel graag even uit je verhaal wil aanhalen is hoeveel studenten er hier dronken achter het stuur zitten. Macomb,IL is dan wel een klein plaatsje met het meerendeel (10.000) studenten en hun verweer is dan dat ze de buurt goed kennen. Ik denk echter wel dat een plaatselijke campagne over drinking and driving (zoals BOB (bewust onbeschonken bestuurder) in Nederland verleden jaar) een verschil kan maken.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 01 mei 2004, 23:03

Hoi Vincent,

Zijn daar SADD en MADD (Students against destructive decisions en Mothers against drunk driving) niet actief? Daar zijn hier heel veel programma's van. Hoe het op college niveau is weet ik niet, maar op high school niveau wordt er hard aan gewerkt de studenten van de gevolgen van zelfs een kleine hoeveelheid alcohol achter het stuur bewust te maken. Of het werkt? Ik hoop het maar...

Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy » 02 mei 2004, 11:14

Leuke discussie!
Ik heb hier vorig jaar ook veel over nagedacht en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik het een goede wet vind! Het houdt het gros van de mensen tegen om zich te buiten te gaan aan da alcohol tot ze een leeftijd hebben bereikt waarop ze verstandig over hun verantwoordelijkheden kunnen nadenken. Natuurlijk zijn er altijd mensen die zich dan alsnog regelmatig te pletter drinken, maar ik ben wel eens benieuwd of dit aantal echt zoveel hoger is in de groep "net 21 jaar oud" dan in de groep "boven de 25".
Mijn familie in Texas, waar ik geweest ben afgelopen twee jaren, woont in een zogenaamde dry county. Hier wordt dus helemaal geen alcohol verkocht! Je kunt in een restaurant wel een wijntje of een biertje krijgen, maar alleen op het vertyoon van je ID. Het alcoholmisbruik is ook erg laag in deze regio. Het wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen alcohol gedronken wordt. Net over de countygrens is het vergeven van de liquor stores :) (waar ik af en toe dus naar toe ging om voor de buurt alcoholische versnaperingen in te slaan)

Er zullen in de illegaliteit ook altijd wel jongere mensen alcohol kunnen krijgen, maar ik denk dat als het drinken voor jongeren gelegaliseerd wordt er een groot gedeelte dat anders niet gedurfd had, dan wel de kans grijpt. Net als roken. Roken lijkt ook erg stoer als je 15 bent, maar als je 18 bent kijk je daar alweer heel anders tegenaan. De meeste mensen beginnen ook met roken voor hun 18e levensjaar.

Dezelfde mening heb ik ook over de legalisering van de softdrugs in Nederland. Wordt hier in de USA überhaupt wel eens over gesproken?

Gr. Haye

saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper » 02 mei 2004, 11:22

Ben zelf 17 en woon dus in Nederland, ik mag dus legaal niet-sterke dranken tot mij nemen..;)

Mijn vader begon al vroeg (toen ik een jaar of 14 was) met het geven van een biertje en af en toe een wijntje om mij te laten "wennen" aan het idee, zodat als ik later in een cafe of wat dan ook zit ik niet stijl achterover ga van alle drank waar ik dan geen ervaring mee zou hebben. Nu ben ik zelf niet zo'n drinker, meestal alleen bij speciale aangelegenheden, maar toch kan ik me goed vinden in deze manier van opvoeden w.b.t. alcohol. Hetzelfde geldt trouwens voor soft-drugs, mocht ik om wat voor reden dan ook iets willen proberen dan mag ik dat gerust thuis doen. Dat hebben ze zelfs liever eigenlijk, maar ook hier heb ik geen interesse in.

Wat betreft het indrinken en drinken in de pauzes, dat lijkt me eerlijk gezegd een sterk verhaal. Het zal natuurlijk best voorkomen, maar het is echt niet de normale gang van zaken hier hoor.

Zoals een ieder weet is het een soort van "uitprobeertijd" als je in de pubertijd zit, dus of er nou wetten zijn of niet, iedereen zal op zijn/haar eigen manier wel wat willen proberen. Alcohol, soft-drugs of misschien iets heel anders. Daar verandert een wet niets aan denk ik zelf.

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS » 02 mei 2004, 15:04

saknopper schreef: Mijn vader begon al vroeg (toen ik een jaar of 14 was) met het geven van een biertje en af en toe een wijntje om mij te laten "wennen" aan het idee, zodat als ik later in een cafe of wat dan ook zit ik niet stijl achterover ga van alle drank waar ik dan geen ervaring mee zou hebben.
Ja, zo ben ik ook opgegroeid en dat zie ik hier om me heen ook. Zo af en toe, vooral bij speciale gelegenheden, een glaasje. Maar dat is in een beschermde omgeving. Ik denk ook, dat de houding van jongeren tegenover alcohol misschien meer aan de opvoeding ligt, dan aan de wet. Zo ken ik ook mensen (vooral streng gelovigen), die alcohol als de ultieme zonde zien.

Wat betreft het indrinken en drinken in de pauzes, dat lijkt me eerlijk gezegd een sterk verhaal. Het zal natuurlijk best voorkomen, maar het is echt niet de normale gang van zaken hier hoor.
Hier was een uitgebreide discussie over op Ouders Online en daaruit kreeg ik niet de indruk, dat het geisoleerde gebeurtenissen waren. Maar in Nederland is het net als hier in de VS, dingen verschillen afhankelijk waar je bent. Zo schreef Haye al over een dry county, iedere staat heeft ook andere alcohol wetten.
Zoals een ieder weet is het een soort van "uitprobeertijd" als je in de pubertijd zit, dus of er nou wetten zijn of niet, iedereen zal op zijn/haar eigen manier wel wat willen proberen. Alcohol, soft-drugs of misschien iets heel anders. Daar verandert een wet niets aan denk ik zelf.
Ja, lang heb ik dat ook gedacht, maar daar begin ik nu toch langzaam van terug te komen. Ik denk nl. dat de wet daar voor velen wel wat aan verandert en dat er altijd uitwassen zullen zijn, wet of geen wet, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk, dat de wet wel degelijk remmend werkt.

Kijk bijvoorbeeld naar rokers hier. Er kan bijna nergens meer binnen gerookt worden. Toen ik hierheen verhuisde was die wet er nog niet en ik rookte. Ons kantoor zag blauw van de rook en ik rookte zeker een pakje per dag.

Toen kwam de wet erdoor dat er op de werkplaats niet gerookt mocht worden. Dus moesten we in een pauze buiten gaan roken. Ik rookte nog wel, maar opeens een heel stuk minder en uiteindelijk ben ik maar gestopt.
En ik ken zo nog een heel stel andere mensen. Als er een drempel wordt gelegd, moet je die toch telkens over en dat is toch iets moeilijker, dan als er geen drempel is.

muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles » 02 mei 2004, 16:07

Ik vind ook dat amerikaanse kinderen veel ouder overkomen dan nederlandse kinderen. Ze zijn meer volwassen, maar grijpen ook veel meer terug op 'volwassen' genotsmiddelen, zoals drank en drugs. Ik kom net teru van Marshfield Wisconsin en daar heeft iedere tiener wel gedronken of drugs gebruikt. Veel gaat via de scholen en de 'skateparks'. Wat me opvalt is daty veel jongeren daar erg verveeld zijn. Ze komen thuis en weten gelijk al niet meer wat ze moeten doen. Ondanks dat drugs en alcohol ernstige vergrijpen zijn is het toch relatief makkelijk te verkrijgen. Ik ben dan ook blij te horen dat het niet elke staat zo is. Ik ben absoluut een tegenstander van alcohol en drugs en het kost me ook grote moeite om geen politieagent te gaan spelen wanneer ik weer in de states ben.
Bekijk mijn persoonlijke
website op
http://www.muffles-online.com.
'Personal art, games & fun!'

marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj » 02 mei 2004, 17:34

Er zijn geen jeugdlonen in the US.
Een 16 jaar old moet hetzelfde betaald worden als een 40 year old voor hetzelfde werk.
En er zijn veel meer part time jobs voor teenagers dan in Nederland.
De meeste teenagers hebben hun eigen part time jobs,cars en more money dan de tieners in Nederland en dat is het grootste probleem.
Financieel zijn ze meer onafhankelijk van hun ouders dan in Nederland.
Ook zie ik dat de kinderen van de immigranten die in een ander land geboren zijn,meer discipline hebben dan de kinderen die hier geboren zijn.
Groetjes

freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 » 02 mei 2004, 17:42

Petra/VS schreef: Maar nu lees ik op verschillende plaatsen, dat Nederlandse tieners zich gaan indrinken voor een feest. En dat er zelfs in de pauzes op school een paar breezertjes achterover worden geslagen.

Het grappige is, dat in de ogen van Amerikaanse kennissen, die in Nederland gewoond hebben, de Nederlanders enorme teuten zijn. Het borreltje, de wijn, ze vinden ons maar dronkenlappen ;). En inderdaad ken ik hier vrij weinig volwassenen, die veel drinken.
Misschien zijn wij ook wel dronkenlappen, vooral als met dat indrinken.

Ik ben zelf een drinkende jongeren (17), en mag dus legaal niet-sterke dranken kopen. Ik mag alles drinken. Dat ik is ook een vergissing die veel mensen maken. Hier in Nederland mag als <16 niets kopen, wel alles mag je drinken.

Wat betreft dat indrinken Petra, daar loop je nog wat acher geloof ik. Het is hier zo dat je altijd indrinkt voordat je gaat stappen. Je kan beter vragen wie het niet doet, dan wie het wel doet. (in het oosten des lands is dit zo, geen idee hoe het in de rest van nederland is, maar ik denk dat daar hetzelfde geld)

En ja, hier in de pauze wordt ook nog wel wat achterovergeslagen. Met het mooie weer van de laatste paar dagen kan het nog wel eens gebeuren dat er in de pauze of tussenuur een terrasje, cafeetje of supermarkt wordt gepakt. Op de vrijdagmiddag is het al helemaal zo dat er mensen zijn die standaard in de pauze aan de drank gaan en/of 'rookwaar'.

saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper » 02 mei 2004, 18:08

Petra/VS schreef: Ja, zo ben ik ook opgegroeid en dat zie ik hier om me heen ook. Zo af en toe, vooral bij speciale gelegenheden, een glaasje. Maar dat is in een beschermde omgeving. Ik denk ook, dat de houding van jongeren tegenover alcohol misschien meer aan de opvoeding ligt, dan aan de wet. Zo ken ik ook mensen (vooral streng gelovigen), die alcohol als de ultieme zonde zien.
Precies, het is in een beschermde omgeving, maar op het moment dat je dan wat teveel drinkt (om wat voor reden dan ook) is het niet zo'n groot probleem en weet je ook hoe het voelt. Hieruit zou je dan lering moeten trekken voor als je niet meer in een beschermde omgeving zit. Maargoed, dat is ook een vrij optimistische instelling natuurlijk, dat snap ik ook.
Hier was een uitgebreide discussie over op Ouders Online en daaruit kreeg ik niet de indruk, dat het geisoleerde gebeurtenissen waren. Maar in Nederland is het net als hier in de VS, dingen verschillen afhankelijk waar je bent. Zo schreef Haye al over een dry county, iedere staat heeft ook andere alcohol wetten.
Dat denk ik ook inderdaad, zo worden er bij mij op school nooit alcoholische dranken gedronken zoals iemand hierboven beschrijft en zo braaf zijn we hier in het Gooi zeker niet...;)
Ja, lang heb ik dat ook gedacht, maar daar begin ik nu toch langzaam van terug te komen. Ik denk nl. dat de wet daar voor velen wel wat aan verandert en dat er altijd uitwassen zullen zijn, wet of geen wet, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk, dat de wet wel degelijk remmend werkt.

Kijk bijvoorbeeld naar rokers hier. Er kan bijna nergens meer binnen gerookt worden. Toen ik hierheen verhuisde was die wet er nog niet en ik rookte. Ons kantoor zag blauw van de rook en ik rookte zeker een pakje per dag.

Toen kwam de wet erdoor dat er op de werkplaats niet gerookt mocht worden. Dus moesten we in een pauze buiten gaan roken. Ik rookte nog wel, maar opeens een heel stuk minder en uiteindelijk ben ik maar gestopt.
En ik ken zo nog een heel stel andere mensen. Als er een drempel wordt gelegd, moet je die toch telkens over en dat is toch iets moeilijker, dan als er geen drempel is.
Roken heb ik nooit gedaan en ben ik ook niet van plan aangezien ik vrij fanatiek ben met sporten. Ik zou er bijvoorbeeld niet tegen kunnen dat iemand het langer kan volhouden dan ik alleen omdat ik zou roken.

Maar wat ook al eerder is gezegd volgens mij, als iets toegestaan is dan is het niet meer spannend om te doen en zal het ook vanzelf afzwakken. Het enige wat je dan bij jezelf moet nagaan is waar je de grens moet trekken. Dat is helaas met veel dingen zo.

Nog een voorbeeld, toen we met de hele 5e klas naar Rome gingen op excursie werd er nogal wat wiet e.d. gerookt daar. Ook door kamergenoten van mij en ik weet niet precies waar ze het vandaan hadden maar in elk geval niet vanuit Nederland vanwege de controle e.d. lijkt me. Kortom, waar je ook komt, als je even zoekt dan kom je zonder problemen aan dat spul. Voor de duidelijkheid, in Italie is dit dus gewoon illegaal en als je wordt gesnapt dan loopt dat wel wat anders af dan hier in Nederland. Kennelijk vonden ze het zo normaal dat hun dat niets uitmaakte...

Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy » 02 mei 2004, 19:48

Precies, het is in een beschermde omgeving, maar op het moment dat je dan wat teveel drinkt (om wat voor reden dan ook) is het niet zo'n groot probleem en weet je ook hoe het voelt. Hieruit zou je dan lering moeten trekken voor als je niet meer in een beschermde omgeving zit. Maargoed, dat is ook een vrij optimistische instelling natuurlijk, dat snap ik ook.
Hier sla je de spijker op z'n kop saknopper! Het lering trekken uit bepaalde ervaringen, of leren van de consequenties van je gedrag is een eigenschap die veel jongeren blijkbaar missen. Ik heb al lering getrokken uit de verhalen van andere mensen, en ben nog nooit stomdronken geweest, heb niet gerookt en heb nog nooit enige vorm van drugs geprobeerd. Maar er zijn genoeg mensen die zich nergens wat van aantrekken.

Als je moet overgeven omdat je teveel bier hebt gedronken heeft je lichaam volgens mij een duidelijk signaal afgegeven dat het genoeg is geweest. Toch zijn er genoeg mensen die gewoon doordrinken en dan drie keer overgeven en er nog trots op zijn ook.

Blijkbaar schijnen zelfs mensen van mijn leeftijd (23) dit soort gedrag stoer te vinden.....

Ik heb het verschil tussen mensen van dezelfde leeftijd in NL of USA ook gezien. Het lijkt of Amerikanen op jongere leeftijd al serieus over het leven nadenken. Ze werken meer als Nederlanders, verdienen daardoor (nog) meer, maar komen ook veel ouder over. Een meisje van 16 kwam over op mij (en anderen) als een meisje van 19 à 20 jaar oud, tot iemand vertelde dat ze 16 was. En zo zijn er nog wel meer verhalen te vertellen.

Het is denk ik erg moeilijk om de regelgeving zo te maken dat er niks ergs meer gebeurd, en op excessen is ook geen regelgeving te maken. Die zullen er toch blijven.

Gr. Haye

rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre » 03 mei 2004, 03:14

marcuscj schreef:Er zijn geen jeugdlonen in the US.
Een 16 jaar old moet hetzelfde betaald worden als een 40 year old voor hetzelfde werk.
En er zijn veel meer part time jobs voor teenagers dan in Nederland.
De meeste teenagers hebben hun eigen part time jobs,cars en more money dan de tieners in Nederland en dat is het grootste probleem.
Financieel zijn ze meer onafhankelijk van hun ouders dan in Nederland.
Ook zie ik dat de kinderen van de immigranten die in een ander land geboren zijn,meer discipline hebben dan de kinderen die hier geboren zijn.
Groetjes
Dat is vreemd want ik zie hier toch echt iets anders, mijn stiefzoon werkt en die krijgt zeggen en schrijven $5,40 terwijl een oudere medewerker voor hetzelfde werk meer krijgt? Dus misschien zijn er geen jeugdlonen maar ze hebben wel degenlijk minimum lonen hier en daar kun je maar net van leven!

Toen ik in NL studeerde had ik het niet breed, maar met een baantje erbij kon je me toch elke donderdag, zaterdag en zondag in een bar vinden, dus in NL kun je echt wel genoeg centen hebben! Ik deed waar ik zin in had en mijn ouders betaalde mij geen cent daarvoor.

Dat van die auto's is nu net hetgene dat ze hier echt nodig hebben om naar school te gaan, in NL pak je lekker de fiets, bus of trein maar dat kan hier in de meeste gebieden niet, dus rijden ze auto met z'n 16de en dat vind ik helemaal niet erg, want als chauffeur spelen de hele tijd is echt geen pretje. Hierbij komt dat ze voor de "WET" geen alcohol mogen drinken voordat ze 21 zijn en dat geeft een redelijk gevoel van veiligheid als ze met de auto naar een feestje gaan. Al dan niet, ik wel met zekerheid kan zeggen dat daar ook gedronken en geblowd wordt.

Dat van het indrinken kan ik ook zelf beamen, de familie en kenissen zeggen het de hele tijd dat jongeren zich tegenwoordig eerst thuis laten vollopen en dan pas op stap gaan, maar echt gek vind ik het niet. Je kunt namenlijk om 10 uur s'avonds wel ergens heen, maar er is geen kip te bekennen, het begint pas echt om een uur of 12, dus wat doe je dan de hele avond?????? Daarbij komt dat een biertje toch al gauw zo'n 1,5 tot 2 euro kost, welke jongere kan dat nu nog betalen, dus is het vele malen goedkoper om thuis alvast een "buzz" the halen en dan pas te gaan stappen. Ik denk echt dat dit een kwestie van geld is, als NL daar verandering in wil brengen moet de bierprijs omlaag, de sterke drank omhoog en het vroeger op stap gaan weer gestimuleerd worden :idea:

Nog steeds vind ik deze stelregel echt overal op slaan maar vooral bij "pubers": Alles wat je ze verbied doen ze, en alles wat ze mogen doen ze met mate!!!!!!!!!!!!!!!!! En weet je wat dit slaat niet alleen maar op jongeren

Aargh wat ben ik weer bezig, wel aardige discussie trouwens

rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre » 03 mei 2004, 03:22

BTW ik ben ook "vrij" opgevoed en ik rook niet maar drink wel, en de laatste tijd niet eens meer zoveel :D

Dus ook voor mij geld, alles mocht, dus waarom zou je het dan doen?

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer