Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door FlipjeBTiel »

Up and away! $1.41! En dan nu weer terug naar aarde. :wink: Ik heb de bulk van mijn euro's in 2004 verkocht, om zo de 20% aanbetaling voor het huis bijeen te kunnen brengen. En ik maar denken dat ik destijds een mooie prijs voor mijn euro's kreeg ... en dat 20% aanbetalen een goed idee was ...

Gr., Flipje
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Ouch, dat moet zeer doen!
2 keer verlies, op waarde van de Dollar en waarde van je huis...
Mijn wens voor jou in 2009 is een stevig herstel van Dollar en huisprijs!
Word ikzelf ook beter van hihi! :beerchug:
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Nah, valt wel mee met de pijn: die euro's waren vermomde dollars uit begin 2002, dus het is het verschil tussen winst en meer winst en daar kan ik mee leven. Waarde van het huis is een ander verhaal: zillow.com zegt dat we al een slordige $130K van onze ingelegde equity kwijt zijn. Niet dat ik daar nu echt mee kan zitten, maar dat gezeur van mijn vrouw, he. :mrgreen:

Gr., Flipje
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

1,43 nu zelfs al even de 1,44 aangetikt bij 1,50 ga ik denk ik alvast wat dollars kopen 1000 euro ofzo
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Dat blijft altijd een gok natuurlijk, in het verleden was er ook een forum lid wat bij 1,45 ging kopen voor zijn reis en daarna viel de dollar door tot 1,59.
Het risico van veel (niet of moeilijk te verzekeren) baargeld meenemen vind ik niet opwegen tegen een eventuele koersstijging.
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

tja daar heb je ook wel weer een punt......
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Met nog slechts "4 dagen" op de ticker ben ik toch wel erg blij met deze ontwikkeling. Het meeste is al betaald in februari, maar het hotel in New york slechts een kleine aanbetaling. Bovendien shopt het toch net even lekkerder. Van mij mag de euro nog even stijgen ... elke morgen bij het RTL4 journaal moedig ik 'm aan: "Go Euro, Go Euro" :dance:
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Silent Dream
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Bericht door Silent Dream »

Het is ergens jammer dat ik maandelijks geld krijg via het Google AdSense programma, want dit wordt berekend in dollars en in euro's is het bedrag dan zo laag.

Máár aangezien ik in juni naar Amerika ga, vind ik het ergens ook niet zo erg. ;) Beetje dubbel gevoel heb ik er dus bij.
Info over mijn boeken:
http://www.suzannepeters.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjol
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marjol »

Ceetje schreef:elke morgen bij het RTL4 journaal moedig ik 'm aan: "Go Euro, Go Euro" :dance:
Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar toen gebeurde er niet zoveel ;)
johnvoorn
Amerika-ontdekker

Bericht door johnvoorn »

waarschijnlijk domme vraag van beginnende Amerika fan (ga de maand juli naar ZW); hoe koop je gunstig dollars? Kan dat via Internet, als je via GWK contant koopt krijg je nu nog maar 1,25 bij een koers van 1,40.
Hoe zit dat als je in Amerika geld opneemt; zit je dan ook met aan en verkoop verschil?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Je kan in Amerika betalen met je creditkaart en dan gelijk een cashback vragen, afhankelijk van de winkel kan je tussen de 20 en 100 $ vragen dit kost niets extra en gaat aan de dagprijs van de $.
Op veel plaatsen kan je ook met je pinpas betalen.
Cash geld is meer voor de verschillende tips en kleine aankopen hoewel je de laatste ook met je creditkaart kan betalen.
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Nou vandag ff zelfs op 1,47 maar nu 1,43 als hij zo hier blijft schommelen dan ben ik tevreden
FlipjeBTiel
Amerika-expert

De schok zou er nu toch uit moeten zijn, en mensen zouden nu hun conclusies over verschillen/overeenkomsten met Japan in 2001 getrokken moeten heb. Enige conclusie die ik er vooralsnog uit trek, is dat het tijd is om weer meer risicovolle obligaties te kopen (het idee daarachter is dat wanneer de Fed erin slaagt mensen uit de Treasury markt (i.e. risicoloze bonds) te duwen, het geld ergens naar toe moet).

Gr., Flipje
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

risico vollere obligaties, jaja maar aan welke intrest, uitgifte prijs en rating denk jij?
Achtergesteld of niet?
In welke sector?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Je moet niet kijken naar de rente en uitgifteprijs apart, maar omrekenen naar wat de huidige yield is die je krijgt als je de bond tot het einde toe vasthoudt, gegeven dat zoveel bonds in waarde gedaald zijn, en beoordelen of de uitgever van de bonds de huidige crisis kan uitzingen (i.e. voldoende cash heeft om niet nog meer obligaties uit te moeten schrijven). Het idee is dat als de spreads naar beneden komen, dan heb je het meeste van je yield al vroeg te pakken. Je wed hier dat het Ben & Hank gaat lukken om investeerders uit de Treasury markt te duwen, en daarna inflatie in toom te houden.

Het is lastig om een "rating" te noemen, want een hoop financiele bedrijven die oorspronkelijk "blue chip" waren zijn maar mondjesmaat in rating gedaald (soms simpelweg inertia, soms omdat de overheid garanties geboden heeft), en persoonlijk moet ik er niet van hebben (mocht je er wel wat in zien, kijk dan eens naar verzekeringsbedrijven: die zijn net zo hard afgestraft als banken, maar hun balans is beter). Daarnaast zijn bonds van AAA bedrijven (e.g. van het BRK of JNJ caliber) evengoed zwaar overprijst, als "het volgende veiligste" na treasuries. Zoek dus een happy midden, b.v. de laatste investment grade, Baa/BBB, dat dat van begin af aan geweest is (i.e. geen downgrades). Daarnaast moet het bedrijf afdoende cash om handen hebben (verrassend veel bedrijven hebben dat, want bedrijven zijn eerder begonnen met het sluiten van de knip dan consumers), of een overheidsgarantie in de koker zitten. Geen van beide (cash; overheidsgaranties) zijn sector-specifiek (zelfs niet in energie: raffinaderijen b.v. hebben geen leuk jaar achter de rug en hebben weinig cash), dus kijk naar individuele bedrijven. Zoek uit of het bedrijf het afgelopen jaar dividends gesneden heeft.

Je kunt ook een high yield mutual fund kopen, zodat je overal een dotje van hebt. Diverse hebben YTMs van meer dan 10%. Het prospectus zal je vertellen of ze non-investment grades bonds mogen kopen. Je wed dan in feite op een breed economisch herstel, met veel minder risico naar beneden dan aandelen nog hebben.

Gr., Flipje
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

FlipjeBTiel schreef:
Je kunt ook een high yield mutual fund kopen, zodat je overal een dotje van hebt. Diverse hebben YTMs van meer dan 10%. Het prospectus zal je vertellen of ze non-investment grades bonds mogen kopen. Je wed dan in feite op een breed economisch herstel, met veel minder risico naar beneden dan aandelen nog hebben.
Dit advies had ik ook gekregen een tijdje geleden en ik heb dat gedaan. Ik moet zeggen dat de yield nog niet om over naar huis te schrijven is, maar het is een stuk beter dan somige van mijn andere investeringen :cry:
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ik zette erbij "Je wed dan in feite op een breed economisch herstel" ... :) Ikzelf knabbel ook al langer aan high yield bonds MFs, met het idee dat de upside soortgelijk is als voor aandelen, maar de downside beperkt. Maar dat is nieuwe cash. Waar ik het hierboven over heb, is het uitwisselen van de bondsportie in het portfolio, van treasuries naar meer risico-volle obligaties. Is in mijn ogen in elk geval een veel beter idee dan blind rebalancen wat veel mensen eindejaars doen (waarbij je dus bonds wisselt voor aandelen). Dat gaat er vanuit dat een hoop investeerders die nu in treasuries zitten geen keus hebben, maar dat zij toch in de staarwedstrijd met de Fed het eerste met de ogen zullen knipperen.

Tja, de rest ... was in mei dit jaar nog in de plus. En toen was mijn tijd opeens ergens anders voor nodig. :) Ik heb begin november de draad weer opgepakt en was erg blij nog heel veel munitie over te hebben, omdat ik de maanden ervoor op mijn handen gezeten heb. Ik verwacht niet meer dat het jaar nog te redden is, maar ik verwacht wel met meer geld in het pensioenpotje te eindigen dan aan het begin van het jaar.

Gr., Flipje
Vincent Morit
Amerikafan

Bericht door Vincent Morit »

Ga dit jaar 2 keer naar Amerika toe. Laten we hopen dat de dollar koers nog een klein beetje gunstiger komt te staan(al hebben we nu natuurlijk al niks te klagen, in vergelijking met jaren geleden).

Wat verwachten jullie van Obama, heeft het een positieve of negatieve invloed op de dollar(voor ons)?
2007: Miami/Orlando
2009: San Francisco/Los Angeles/Las Vegas
2009: New York
2010: New York/Philadelphia/Washington
2011: Miami
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Obama (dwz. Congress) kan niet zo heel veel doen: het discretionair budget van de Amerikaans overheid (i.e. geld over na de biggies van social security, medicare, medicaid, en defensie) is ongeveer een factor 100 kleiner dan het geld dat op de internationale obligatiemarkt rondklotst. Zelfs de $825B aan nieuwe leningen zijn kleiner dan de $2T op de balans van de Fed. Alleen op de zeer korte termijn kunnen politieke beslissingen (b.v. veranderingen in het belastingstelsel, import/export tarieven) of economische beslissingen (b.v. aanpassen van de doelrentes) een effect hebben, mits deze beslissingen onverwacht zijn (zie wat er in december vorig jaar gebeurde toen de Fed besloot over te gaan op quantitative easing).

Wisselkoersen geven in theorie een verhouding van koopkracht tussen twee landen aan. Op de lange termijn verlopen de wisselkoersen ruwweg met lokale inflatie (uitzonderingen zoals post-WOII Japan/US daargelaten). Koopkracht (en inflatie) wordt gedreven door economische ontwikkelingen. De vraag is dus, wat verwacht je dat de Europese economie doet vergeleken met de Amerikaanse?

Die vraag is er niet eentje naar welke economische zone het het beste gaat doen, maar eentje naar welke het het minst slecht zal doen. De V.S. krijgt daarbij het voordeel van de twijfel, omdat de dollar de reservemunt is, en dit de allereerste grote crisis is voor de euro, dus voor die munt is er geen historisch houvast. Voeg toe dat historisch gezien de V.S. altijd eerst in recessie kwam en Europa volgde (dat is ook nu gebeurd); en als eerste uit de recessie kwam, waarna Europa volgde. Voeg toe dat de Europese banken veel minder openheid van zaken gegeven hebben dan de Amerikaanse, terwijl ze meer leverage hebben en daarom gevoeliger zouden moeten zijn voor problemen. Op basis hiervan verwacht ik dat over de loop van dit jaar de dollar gestaag meer waard wordt t.o.v. de euro.

Let wel, forex is koffiedik kijken: de huidige koers is puur vraag en aanbod, en forwards hebben vrijwel geen voorspellende waarde vanwege arbitrage.

Gr., Flipje
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

en de rabobank verwacht dus dat de dollar minder waard zal worden :
RTLZ
Dollar valt
De Rabobank is er niet gerust op dat de economie zich in de loop van dit jaar weer zal gaan herstellen. Bruggink neigt naar een lastiger scenario, waarin het bijna onvermijdelijk is dat de dollar onderuit gaat en het herstel van de wereldeconomie pas in de loop van 2011 in zal zetten. "In de loop van 2009 zal nog een aantal banken omvallen."
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer