Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Bible Belt

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DixieChick
Amerika-expert

Re: De Bible Belt

Bericht door DixieChick »

Oh ja, dat practice what you preach daar loop ik ook enorm tegen aan. Zo heeft onze stad 500 kerken (500!) maar ook de meeste stripclubs van de omgeving..go figure denk ik dan..
Mijn studenten claimen allemaal enorm gelovig te zijn (rondom finals-tijd, dan zijn de prayer circles niet van de lucht, en als ik per ongeluk een keer "pissed off" zeg, dan zijn ze he-le-maal geschokt), maar ondertussen luisteren ze naar de meest ranzige hiphop die je je maar kan bedenken, heb ik al meerdere ongewenst zwangere studenten gehad, en dan heb ik het nog niet over de manier waarop sommige studneten hun docenten behandelen. Ik kan daar ook echt heel erg slecht tegen....en in het geval van mijn studenten confronteer ik ze daar dus ook gewoon mee. Maar ja, met kennissen e.d. zal ik dat minder vaak doen, ook al ben ik de laatste tijd meer van het zeggen wat ik vind. Wel op een nette manier, hoor, maar ik merk dat ik minder bang ben geworden om gewoon mezelf te zijn :)

Maar goed, dat gezegd hebbende, ken ik ontzettend veel gelovige mensen die wel oprecht zijn, wel proberen de juiste dingen te doen, en zijn deze mensen meer de uitzondering dan de regel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

why do liquor stores have a drive through pickup?

So the baptist people do not have to see each other.

Ja, als je er op let zie je veel mensen die hypocriet zijn. Mensen die geen sex voor het huwelijk verkondigen maar ondertussen al wel 3 keer gescheiden zijn :lol:
Zoals je begrepen hebt ben ik wel christen maar niet bekeerd door iemand. Ik ben Christen geworden (in 1994) omdat ik dat zelf wilde.

Geloof is voor mij niet zieltjes winnen door mensen proberen te overtuigen. Zo werkt het niet.
Zieltjes winnen doe je door een voorbeeld te zijn voor anderen.
Men moet willen wat jij hebt en dan komt het bekeren vanzelf.
Het meeste effect dat het op mij heeft gehad is dat ik anders om mij heen ben gaan kijken en anders naar mensen ben gaan kijken. Dat is een proces dat langzaam verandert en veel voldoening geeft
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bericht door daantje1983 »

Het klinkt misschien heel stom wat ik nu ga zeggen maar.... Ik zou zo graag eens naar een 'zwarte' (nee niet racistisch bedoelt!!!!) kerk! Als ik die mensen zie zingen en de heer zie prijzen dan denk ik, ja dat is iets wat ik graag eens echt zou willen meemaken! Zo bijzonder en zo vrij.... Heeft iemand van jullie een keer zo'n dienst meegemaakt?
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Was best wel leuk om een keer mee te maken maar een hoog halleluah gehalte en met zo'n overdreven Pastoor die roept en preekt alsof ie zwaar astmatisch is :mrgreen:
Zo van preeees tha Lohd
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ja, van dat priase-uh, the-uh Lord-uh, halleluja-uh. In de Noordoosten sectie staan berichten van mensen die naar de gospelkerk vlak bij Times Square zijn geweest en dat heel mooi vonden.

Harlem Spirituals, een toerbedrijf in New York neemt je mee naar 'echte' zwarte kerken in Harlem, maar er zijn genoeg kerken (en concerten) waar je in ieder geval de koren kunt horen zingen.

NOG een reden om eens naar de VS te gaan (komen) om het allemaal mee te maken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

hier in Nederland heb je die kerken ook hoor; die noemen wij de Happy klappie kerken. Best leuk .............soms :wink:

maar het moet gezegd; wij kwamen toevallig in Carmel in the Mission terecht tijdens een kerkdienst, een katholieke dienst dus en daar zong men toch een koor. Niet groot, gewoon plaatselijk, maar zingen. Daar kunnen we hier in in de lage landen wel wat van leren. :D
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

daantje1983 schreef:Het klinkt misschien heel stom wat ik nu ga zeggen maar.... Ik zou zo graag eens naar een 'zwarte' (nee niet racistisch bedoelt!!!!) kerk! Als ik die mensen zie zingen en de heer zie prijzen dan denk ik, ja dat is iets wat ik graag eens echt zou willen meemaken! Zo bijzonder en zo vrij.... Heeft iemand van jullie een keer zo'n dienst meegemaakt?
Oh, dat lijkt me ook leuk idd! Ziet er allemaal zo vrolijk en spontaan uit ipv dat stijve van de katholieke kerk hier.
Als ik ooit nog 'ns 'n zwarte staat bezoek in de USA, zal ik zeker 'n keer proberen naar zo'n 'sister act' kerkdienst te gaan, ook al geloof ik niet in kerken.
daantje1983
Amerika-ontdekker

haha leuk om die reacties te lezen! Idd net sister act of wat denk je van de dienst in Big momma's house... :mrgreen:
Ik vind dat altijd nog beter dan dat hele stijve, heb altijd het gevoel dat er een hoop achter-de-ellebogen-volk tussen zit! Niet dat je die in 'zwarte' kerken niet zal hebben...
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

deze jongen kan er ook al wat van, van het -uh en -ah (maar of het goed is voor dat kind :roll: )

http://www.huffingtonpost.com/2011/08/1 ... 28208.html
daantje1983
Amerika-ontdekker

goed of niet, ik vind het wel een ernorm schatje :D
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Als je naar een zwarte kerk wilt gaan, probeer dan een grotere Church of God in Christ te vinden; de dominatie is Pentacostal wat de meest swingende/zingende dienst heeft die er is.

Neem wel losse 1-dollar biljetten mee, de plate gaat regelmatig rond.....
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Niet dat je die in 'zwarte' kerken niet zal hebben...

Breek me de bek niet open...gelukkig kunnen mijn schoonouders geen nederlands.... :mrgreen: , ik kan een mooi voorbeeld geven: een van mijn stiefkinderen uit Nederland kwam over, ook langs bij grootouders natuurlijk en de eerste vraag naar haar toe was of ze wel geloofde. Als typische nederlandse tiener gaf ze als antwoord dat ze atheist is en nergens in geloofde......OMG....hoe toepasselijk, opa en oma hebben haar dus genegeerd en zijn maar 1x op bezoek geweest...een uurtje, en ze hebben medelijden met manlief, omdat hij ongelovige kinderen heeft....
Andere kleindochter die wel zwaar gelovig is, is een ongehuwde alleenstaande moeder, die op de kosten van haar ouders leeft, niet werkt e/o studeert, maar elke zondag naar de kerk gaat, dus wel geliefd.
Helaas kan ik niet doen zoals Houston of Dixie Chick, het zijn wel mijn schoonouders, die heel lief zijn, maar aan de andere kant ook heel bekrompen.
daantje1983
Amerika-ontdekker

Het is enorm jammer dat 'zulke' mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.......
DixieChick
Amerika-expert

Oh Wiepster, wat lijkt me dat ontzettend irritant zeg!

Onze kerk is een "blended" service; wij gaan naar de kerk op de basis (omdat je daar niet van die enge strenge gelovigen tegenkomt), en daar hebben ze sinds kort een protestantse dienst die alle drie de "worship styles" combineert (contemporary, met rock band; traditional, de hymnes en psalmen, en gospel). Ik zing in het "koor", en dat is echt ge-wel-dig. We zingen misschien een hymn, om "erin te komen", en daarna barst het los met gospel en contemporary muziek, en dat is echt helemaal geweldig. Wat ik zelf ook heel erg leuk vind aan onze kerk is dat er echt van allerlei soorten mensen rondlopen. Hier in het zuiden zie je vaak dat op zondag, alles nog echt gesegrereerd is, en dat is bij ons echt niet. Zwart, blank, hispanic, oud, jong, happy-clappy-hallelujah of frozen-chosen, het kan allemaal :)
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Een jaar of 17 geleden was ik verloofd met een amerikaanse en ging ik met haar mee naar de kerk diep in redneck country in zuid arkansas.
Wat de dominee daar allemaal uitbraakte daar gaanme de haren nog van overeind staan. Daar hoefde je niet eens Christen voor te zijn om dat te begrijpen. :lol:
Ik heb me eigenlijk nooit een minority gevoeld in dit land, behalve op die dag.
Ik begrijp het nu wel. Het gebrek aan kennis, inzicht en takt was de man volkomen vreemd. Hij snapte zelf niet eens waar ie het over had.
Het ging erover dat je iemand van je eigen soort, je eigen cultuur moest trouwen.
Daar zat ik dan als nuchtere nederlander dan aan te horen met naast mij iemand van een andere cultuur waar ik van plan was om mee te trouwen. :roll:
in essententie was de man rascistisch want het was overduidelijk dat hij meer een zwart/blank relatie niet zo zag zitten en dat ie zich niet realiseerde dat ik als blanke amerikaans uitziende persoon ook aangevallen werd :lol:
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ja, hier in Utah heb ik ook wel het nodige meegemaakt. Ooit werkte ik met iemand die heel Mormoons was, en ik vond het eerst wel grappig om haar argumenten aan te horen hoewel ik heel duidelijk heb gemaakt dat ze mij (als atheist) echt niet zou bekeren. Eén keer vroeg ze (en ze was echt bloedserieus): "Maar als je dood gaat, en je ziet dat witte licht op je afkomen, zul je dàn eindelijk toegeven dat je het mis had?" Ik heb gegierd van de lach! Maar op een gegeven moment ging ze helemaal te ver met een opmerking tegen mijn medewerkers over mij, iets als "ja maar jullie manager is atheist, dus geen wonder dat ze dus zus-en-me-zo doet...." De details weet ik niet eens meer, maar het was heel duidelijk "over the line" en denigrerend. Toen was ik razend! Ik heb direkt gezegd dat als ik ooit nog eens zo'n opmerking zou horen, dat ik haar direkt en formeel zou aanklagen bij personeelszaken vanwege een "hostile work environment." Toen was het ook over, en was ze verder heel voorzichtig.

Voor mijn kinderen was het ook niet altijd makkelijk. Ik herinner me nog de moeder van een vriend van m'n zoon, die me eens opbelde om me een compliment over m'n zoon te geven. Ik vond het heel aardig, totdat ze zei dat ze het zo opmerkelijk vond, want ondanks dat mijn zoon niet van hun geloof was, was hij toch veel aardiger dan een aantal andere jongens die wel naar hun kerk gingen. Nou ja, zeg! Ik was gewoon met stomheid geslagen.

Toen we hier pas in deze straat woonden werden er nog wel eens buurtfeesten gegeven waarbij men begon met een gebed. Wij probeerden het zo te timen dat we ná het gebed aankwamen, maar dat lukte vaak niet (misschien wachtten ze speciaal op ons heidenen :lol: )

Maar verder hebben we er mee leren leven, over het algemeen bedoelt iedereen het goed, al hebben ze vaak last van "tunnel vision". We hebben een vnl. niet-Mormoonse vriendenkring opgebouwd, en ook een aantal Mormoonse vrienden die helemaal niet opdringerig zijn wat betreft hun geloof en het ook helemaal niet kan schelen als wij een glaasje wijn bestellen bij het eten.

Waar ik wel nog steeds moeite mee heb is hoeveel invloed religie heeft op de politiek. Hier o.a. wat betreft de alcoholwetten, sexuele voorlichting in scholen, etc. Ik word altijd kribbig als de "legislative session" weer aan de gang is.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mag ik de opmerking plaatsen dat ook veel NIET gelovigen last hebben van tunnel vision? Maar dan de andere kant op?

Ik heb het dan niet eens zozeer direct over het geloof maar de cultuur waar dit geloof in verweven is.

Heel veel gewoonten en gebruiken komen uit de cultuur.
DixieChick
Amerika-expert

Ja, de invloed op de politiek, dat ben ik soms ook wel eens beu. Zo bestaat bij de jongens op school seksuele voorlichting uit onthoudingsles. Zo kwam de oudste ooit eens thuis met de mededeling dat condooms maar 30% veilig waren, en je dus maar beter geen condooms moest gebruiken, maar moest wachten tot het huwelijk. Ik ontplofte zowat. Sindsdien doen mijn man en ik het hele voorlichtingsbeuren zelf, inclusief de c.ondoom en banaan les. En natuurlijk wil ik liever dat ze niet maar met jan en alleman naar bed gaan, maar kom op zeg, dat gaan ze echt doen omdat ze nu weten hoe het allemaal "echt" werkt.

Sja, en dat bidden, dat doen ze hier overal ook, alhoewel ik daar niet zo'n moeite mee heb (behalve als op het in een overheidsinstantie gebeurt). Ik vind persoonlijk dat dat ook gewoon bij de cultuur hier hoort. Je woont in de bible belt, en sja, daar wordt gebeden. Dat is net zoiets als klagen over kerkklokken op zondag ochtend als je ergens in een Nederlands dorp woont...dat hoort er nou eenmaal bij.
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben het ens met de opmerking dat geloof verweven is in de cultuur. Ik heb Engels gestudeerd en zou veel van de wat oudere literatuur niet begrepen hebben als ik niet iets van de bijbel afwist (en dan vooral de verhaaltjes). Maar je kunt volgens mij best daarbij heiden of atheist zijn. De bijbel is immers niet meer (en minder) dan een verzameling verhaaltjes met een diepere boodschap over hoe je in die tijd gezonder moest leven (zie bijvoorbeeld het oude testament dat het mengen van vlees en zuivelproducten verbiedt, omdat er indertijd natuurlijk geen koelkasten waren). En dat geldt evenzeer voor de Griekse. Romeinse, Noorse en alle andere mythologie, ook allemaal verhaaltjes met een diepere betekenis.

Zoals wel eerder gezegd: behandel je naaste als je zelf behandeld wilt worden. De rest (van de bijbel/godsienstige boeken) is commentaar.

En atheisten kunnen best aardige mensen zijn, met hun eigen "geloof". Maar als je denkt een geloof nodig te hebben als een steuntje: ga je gang maar.

Heb zelf in het zeer Lutherse Minnesota en het 'gelovige' North Carolina gewoond en nooit last gehad van zieltjeswinnaars/essen. Al zouden we meer vrienden gehad hebben als we wel naar een kerk (of the 'ethical society'/humanistisch verbond) zouden zijn gegaan. Maar dan ben ik toch liever alleen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Zoals wel eerder gezegd: behandel je naaste als je zelf behandeld wilt worden. De rest (van de bijbel/godsienstige boeken) is commentaar.
Hiermee wil je eigenlijk zeggen dat je wilt dat anderen jouw moeten behandelen zoals JIJ behandelt wilt worden.
Want immers, voor die Getuige van Jehova of die Mormoonse medemens is het misschien wel zo dat zij echt zouden willen dat jij hen zou bekeren als zij ongelovig waren, zij zouden willen dat je hen hielp om het licht te zien en God te vinden!
Dus dat wat ZIJ willen, is niet altijd wat JIJ wilt...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer