Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vraagje mbt de kennis van een Amerikaan

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
powmaster
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Vraagje mbt de kennis van een Amerikaan

Bericht door powmaster »

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje maar het is nogal lastig uit te leggen denk ik, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen te schetsen!
M'n vraag is: Hoeveel weet een Amerikaan nou eigenlijk van zijn land?
Even voor de context:
Een gemiddelde Nederlander weet aardig veel over zijn land en weet over het algemeen hoe de meeste gebieden in Nederland er uit zien (qua natuur en mensen), dit komt natuurlijk mede door dat Nederland erg klein is. Zelf woon ik in het noorden van NL en weet verder prima hoe Nederland in elkaar steekt. De VS daarentegen is een enorm land. Ik vroeg me dus af wanneer bijvoorbeeld je een inwoner van de staat New York vraagt om iets te vertellen over de staat Kansas dat hij of zij daar ook echt een beeld bij heeft en er ook wat over kan vertellen. Een Nederlander die zijn leven lang in Nederland woont heeft waarschijnlijk elke provincie wel eens bezocht in zijn leven, maar hoe zit zoiets bij een gemiddelde Amerikaan? Bezoekt hij/zij over het algemeen alle staten in zijn/haar leven? Of is de VS daar simpel weg te groot voor en misschien te onsamenhangend voor? Ben erg nieuwsgierig! :thumbup: :wink:

Groet!
Dutchess
Amerika-expert

Re: Vraagje mbt de kennis van een Amerikaan

Bericht door Dutchess »

"Een" Amerikaan? Tja, van die 320 miljoen Amerikanen zullen sommigen alle 50 staten hebben bezocht, en er zijn er ook bij die nauwelijks hun eigen stad uit zijn geweest. Mijn kinderen zijn hier in SLC opgegroeid en verbaasden zich erover b.v. dat ze klasgenoten hadden die nog nooit naar Bryce Canyon of Arches NP waren geweest. Maar daarentegen hadden ze ook klasgenoten die veel meer van de wereld hadden gezien dan zij zelf.

Aan de ene kant is er toch meer een gedeelde cultuur in de V.S. dan b.v. in Europa in z'n geheel, dus er zijn veel dingen die iemand in NY gemeen heeft met iemand in Kansas. Maar aan de andere kant maakt de grootte van dit land het inderdaad wat moeilijker om het hele land grondig te verkennen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

America is zo groot? Ik ken niet eens alles in mijn eigen staat. Daar zijn al zoveel verschillen. Bergen, vlaktes, grote steden kleine dorpjes, heel verschillende landschappen. Doe dat is 50 keer. Vraag de Nederlander hoe goed hij europa kent. Denk dat dat een beter vergelijk is
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

powmaster schreef:Een gemiddelde Nederlander weet aardig veel over zijn land en weet over het algemeen hoe de meeste gebieden in Nederland er uit zien (qua natuur en mensen), dit komt natuurlijk mede door dat Nederland erg klein is.
Waarop baseer je deze uitspraak?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Heb in Nederland zo vaak mensen ontmoet die echt schokkend weinig wisten over plaatsen die meer dan 10 km van hun huis waren. Zo kreeg ik ontzettend vaak totaal verbijsterde blikken als ik het over de basis in Limburg had. Die is in Schinnen, vlakbij Stein...stukje van Maastricht vandaan...onderin Limburg ergens...waar de vlaaien vandaan komen....rechts onderin, in dat rare aanhangsel.

Dat de gemiddelde Nederland veel weet over eigen land vind ik dus erg tegenvallen. Goed opgeleide Nederlanders weten vaak veel over hun eigen land.

Zelfde in Amerika, ik ken hier mensen die geen idee hebben waar Gainesville of Jacksonville zijn, of zelfs Port St Lucie, maar wel precies weten waar de beste kroegen zijn in Miami, of waar je authentieke sushi kan eten en welke cigarbar de mooiste bediening heeft. En ik ken Amerikanen die echt heel veel weten over elke staat. M'n man en schoonvader bijv. weten echt schokkend veel over ontzettend veel plaatsen.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Ik ken NL ook niet zo goed. Ik ben nog nooit in Flevoland geweest bijvoorbeeld en heb van de andere 11 provincies weinig gezien. Dat zal in de VS nog veel minder zijn. De meeste Amerikanen hebben heel weinig tot geen vrije dagen overigens. :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn buurvrouw in Brooklyn indertijd, letterlijk onder de rook van Manhattan, was twee keer in 'de stad" geweest: op haar huwelijksreis en bij haar 50 jaar getrouwd zijn. Ze was heel verbaasd dat mijn moeder en ik helemaal naar Manhattan gelopen waren over de Brooklyn brug. Ik heb ook wel eens geboren en getogen New Yorkers meegenomen op reisjes door Harlem, wisten ze ook niets van.

Ik denk dat toeristen soms meer weten van een land dan de 'inboorlingen.' Ook misschien vanwege het "wij wonen hier/het is hier vlak in de buurt, dus daar gaan we nog wel eens heen" syndroom (en dan komt het er toch niet van).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik heb tijdens mijn reizen wat Amerikanen gesproken die amper buiten hun eigen staat zijn geweest. Of anderen die al hun hele leven aan het sparen waren zodat ze nu ze met pensioen waren een reis naar Mt. Rushmore konden maken. Ik sprak in Disneyworld met wat mensen uit Boston die een paar keer per jaar een weekend erop uit konden, maar mij erg vreemd aankeken toen ik zei dat ik elk jaar 3 weken achter elkaar vrij had in de zomer. Aan de andere kant heb ik een meisje ontmoet in het vliegtuig van New York naar Miami die elke 2 weken op en neer vloog. Een kennis van mij uit Chicago gaat ook een paar keer per jaar een (lang) weekend naar diverse nationale parken, maar langer als 10 dagen achter vrij is vaak erg lastig te regelen. Een dame uit Ridgecrest op 1.5u van death valley die nog nooit in Death Valley was geweest. Ik sprak een man in Los Angeles die helemaal verbaast was dat ik op allemaal plekken was geweest die voor hem relatief dichtbij waren en dat hij daar zelf nog nooit geweest was in zijn eigen land.

Wanneer weet je veel van je eigen land? Als je de geschiedenis goed kent of als je topografisch goed bent aangelegd dat je weet waar alles ligt?
Ik ben een aantal keer in Groningen geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik veel af weet van die provincie. Zelfs over West-Brabant weet ik bar weinig, terwijl ik toch redelijk geïnteresseerd ben in wat er zich in ons landje speelt of gespeeld heeft.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

De buurman van vrienden die in Nijkerkerveen (dichtbij Amersfoor) woonden was een boer die nog nooit in Amsterdam was geweest. Toen ik vroeg waarom niet, vertelde hij dat de grote stad hem niet interesseerde. Zo zullen er wel meer zijn.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
guido09
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door guido09 »

Tijdens onze reizen spraken we regelmatig met amerikanen en hun reactie op de route die wij maakten was veelal:
"You're seeing more in 3 weeks then the average amarican in his whole life"

Ik kan het niet onderbouwen maar ik denk dat de gemiddelde NL of europeaan meer reist dan de gemiddelde amerikaan.
2000 & 2018: 2 wkn & 19dgn florida
2013 & 2017: 3 wkn zw Usa
2014: 24 dgn Den-Phx
2015: 24 dgn Denver - Denver
2016: 21 dgn z&w UK
2019: 21 dgn Nw USA&CAN
Afbeelding
Alexandra.v
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Alexandra.v »

Even inpikken hierop :)

De meeste Amerikanen die ik ken zijn 'echte reizigers' in vergelijking met de Amerikanen die hier al genoemd werden. Een vriendin van mij (wonende in Seattle + Kansas) is in de afgelopen jaren in Hawaii, Finland, Estland, Hongarije, Griekenland en Turkije geweest, maar heeft slechts héél weinig nationale parken gezien. Een andere vriendin zelfde Europese landen, en ging als kind altijd naar dezelfde plaats in Florida (waar familie van haar woonde), verder heeft ze heel weinig van haar eigen land gezien, behalve enkele grote steden (Chicago vb.). Andere vrienden van me hebben dan weer half Europa gezien (zelfde landen + Nederland, België, Duitsland, Italië...), en verschillende staten in Amerika, alsook nationale parken. Enige verschil is dat deze Amerikanen ouders hadden van een andere Nationaliteit. Geen idee of dit er iets mee te maken had? Of het kan natuurlijk ook gewoon aan de mentaliteit liggen. Sommige mensen reizen graag, andere niet.

Wat ik wel merk is dat het, vooral bij jongeren, populairder is om zomaar eens de auto te pakken en op een roadtrip te vertrekken voor enkele dagen, zonder echt duidelijk plan. Velen verkiezen dit boven het uitstippelen van een lange reis doorheen het land denk ik...
Yuur
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Yuur »

guido09 schreef:Tijdens onze reizen spraken we regelmatig met amerikanen en hun reactie op de route die wij maakten was veelal:
"You're seeing more in 3 weeks then the average amarican in his whole life"
Dit kreeg ik ook te horen.
Maar goed aan de andere kant: Ik woon in Amsterdam en ben geboren in Hengelo. Als ik aan geboren Amsterdammers (en omgeving) vertel dat ik in het weekend soms even naar mijn ouders ga, is hun reactie vaak: "wow da's best ver rijden toch?". Voor sommigen houdt NL blijkbaar op voorbij Utrecht... Andersom zijn er genoeg mensen uit Hengelo die een dagje Amsterdam als een hele onderneming zien. Ik zeg meestal: ga eens een goeie roadtrip maken in de States, dan zeur je niet meer over die 1.5u :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

320 miljoen Amerikanen (illegalen niet meegeteld), 17 (of minder?) miljoen Nederlanders. Ik blijf het vreemd vinden als mensen het over "de" Amerikanen hebben. Je vindt hier de bereisde mens ter wereld en mensen, die nooit van hun plekje komen. Als je Jeopardy kijkt zijn een heel aantal Amerikanen toch wel erg "bij".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

De Verenigde Staten van Amerika zijn juist dat: staten. Tijdens de oprichting werd over het algemeen aangenomen dat elke staat tot op grote hoogte onafhankelijk zou zijn. Het woord "staat" had dan ook de betekenis van "land". De VS zijn (meervoud!) dan ook beter te vergelijken met de EU dan met een land als bijvoorbeeld Canada. Dat is in de loop van de tijd enigszins verschoven (m.n. tijdens en vlak na het presidentschap van Abraham Lincoln), maar het originele idee van onafhankelijkheid is nog steeds aan vele aspecten te merken.

Derhalve zou je de vraag kunnen stellen of de gemiddelde Amerikaan minder weet over de Amerikaanse unie dan de gemiddelde Europeaan weet over de EU.

Ik ben echter bang dat dit wel het geval is. Er wordt vaak gezegd dat genaturaliseerde Amerikanen veel meer weten over de VS dan 'allochtonen' daar ze een voldoende moeten halen op een toets staatsinrichting. Volgens mij klopt dat wel; de meeste Amerikanen die ik ken (inclusief degenen met een hoge opleiding) weten bijzonder weinig van de VS.

Dit heeft waarschijnlijk veel met het niveau van de scholen hier te maken. Het gaat er vaak meer om dat de leerlingen "brede algemene academische ervaring" ondergaan (in de woorden van een topambtenaar van het Ministerie van Onderwijs (dat overigens geen zeggenschap heeft in de staten) dan dat er echt kennis wordt opgedaan. "Graduating" is dan ook vaak meer een 'bewijs van aanwezigheid tijdens de lessen' dan een echt diploma. Het heet dan ook "graduating" en niet "een diploma halen". "Graduating" heeft meer met leeftijd te maken dan met academische kennis. Dit "graduating" is ongelooflijk belangrijk en op sommige scholen mogen studenten die hun diploma (nog) niet hebben gehaald dan ook toch op het podium verschijnen bij de diploma-uitreiking.

Er zijn wel scholen waar dit niet het geval is, maar dat is zeker een kleine minderheid. In het hoger onderwijs wordt dan ook steen en been geklaagd over het lage niveau van de studenten. Er wordt wel gezegd dat het niveau van 'college' (hbo) op het moment gelijk is aan het niveau van 'high school' vijftig jaar geleden.

Overigens is het niet alleen geschiedenis en staatsinrichting waar Amerikanen over het algemeen geen kennis van hebben. Grammatica, wiskunde, rekenen, spelling e.d. worden ook slecht beheerst. In mijn ervaring beheersen veel Europeanen (m.n. Nederlanders) het Engels beter dan Amerikanen - zeker waar het spelling en grammatica betreft.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer