usaJim schreef:
Steden/staten die mij trekken:
Miami - klimaat (hoewel de zomer misschien wat té is), strand, sport;
Houston - interessante omgeving vanwege mijn vakgebied en alle activiteit in de Golf van Mexico, klimaat, sport;
New Orleans - Nooit geweest, maar staat hoog op mijn too visit list. Om de een of andere reden is LA in van mijn favo staten;
East coast staten zoals VA, NC, SC, GA, plaatsen als DC, Norfolk/Virginia Beach, Wilmington, Charleston, Savannah, Jacksonville - Ik ben nog niet in al deze steden geweest maar van horen en lezen lijken het me leuke Amerikaanse steden, rustiger en goedkoper (behalve DC) dan bijvoorbeeld NYC, Californische steden, Miami, Houston en beter klimaat dan NYC;
Hmm... Je schrijft dat je Miami in de zomer misschien een beetje té vindt qua klimaat, maar dan heb je de zomers in Houston, New Orleans en Jacksonville nog niet meegemaakt! Deze steden zijn een stuk benauwder dan Miami. Het weer in New Orleans kan eigenlijk best grillig zijn. Het is er heerlijk in het voor- en najaar, maar hou rekening met flinke regenbuien het gehele jaar. Soms is het een hevige bui die een kwartiertje duurt, maar het kan, net als in Nederland, makkelijk twee dagen achter elkaar blijven regenen. In de winter kan het 20 graden zijn met een lekker zonnetje, en 3 dagen later loop je met een winterjas te bibberen. Ik zou zeggen dat het klimaat tot de minpunten behoord.
Het is sowieso verstandig om eerst maar eens een aantal keer naar New Orleans op vakantie gaan voor je het hebt over een huis kopen in deze stad. New Orleans is geweldig, en het lijkt een goedkope stad, maar er zitten best veel haken en ogen aan. Wil je een beetje centraal zitten, dan zal je flink in de buidel moeten tasten of een appartement moeten huren (er worden ongelooflijk veel appartementen te huur aangeboden). Het centrum van NOLA is heel erg duur! De spotgoedkope woningen die in de 'buitenwijken' staan, zijn over het algemeen zeer slecht onderhouden, zodat je voor een leuk huisje van $60.000 alsnog honderdenduizenden dollars kwijt bent. Je krijgt te maken met bepaalde verzekeringen (flood insurance, erg belangrijk!) en maandelijkse lasten. Mocht je een leuk historisch appartement/huis hebben gevonden, dan ben je gebonden aan bepaalde regels. Zo mag je je woning enkel in bepaalde kleuren schilderen die door de gemeente worden bepaald, en als er in een kamer geen raam aanwezig is, dan mag je ook niet zomaar een gat in de muur maken om een raam te zetten.
Breng meerdere bezoekjes aan bepaalde wijken op verschillende tijdstippen en jaargetijden. De voorstelling die je van New Orleans hebt, is ongetwijfeld heel erg anders dan de werkelijkheid van deze wijken. Bepaalde wijken is het leuk wonen, maar er zijn ook heel veel wijken waar je gewoon niet naartoe wilt! Er zijn voldoende leuke appartementen die je kan huren, en ik weet dat er op the Esplanade een aantal appartementen zijn die je voor zo'n $150.000, $200.000 kan kopen. Hier komen dan nog wel de vaste maandelijkse lasten en taxes bij. Ook zijn er veel gebieden waar je niet zo nu en dan kan verblijven. Daarvoor is er teveel onderhoud aan woningen en zijn er teveel onveilige gebieden waar inbraak erg hoog is.
Als het gaat om bereikbaarheid; New Orleans heeft een 'internationale' luchthaven, maar er gaan geen rechtstreekse vluchten vanuit Europa naar MSY! Je zal altijd eerst moeten overstappen in de VS. Maar of dit echt heel belangrijk is?
Ik vraag me ook af waarop je hebt gebaseerd dat Jacksonville een leuke stad is? Mijn vriend (die uit Miami komt) is voor zijn werk een jaar/anderhalf jaar uitgezonden naar Jacksonville, en ik heb hier een paar maanden bij hem gewoond. Jacksonville is de grootste stad in Florida, het is enorm uitgestrekt, weinig vertier en er zijn aardig wat 'ghetto wijken', om het zo maar even te noemen. De gebieden die ik zou kunnen aanraden zijn Southside en Jacksonville Beach (Atlantic Beach). Ook hier zijn enorm veel huurwoningen in 'gated communities'. Huurwoningen komen met en zonder meubels en liggen rond de $600 en $2600 per maand. De goedkopere appartementen van zo'n $600, moet je nog zo'n $1000 per maand bij optellen voor de vaste lasten en extra voor de meubels. De (huur)woningen zijn over het algemeen wel groter (en goedkoper) dan in New Orleans en Miami. Dit is echter in Southside, ongetwijfeld dat JAX Beach duurder uitvalt.
Houston vind ik zelf geen fijne stad, maar de familie van mijn vriend woont hier en ik weet dat er een aantal wijken zijn waar je schitterende huizen kan kopen voor relatief weinig geld. Maar ook hier krijg je te maken met maandelijkse lasten en taxes.
Succes ermee.
Edit:
Ik vind eigenlijk niet dat de berichtjes van Kastelke een negatieve ondertoon hebben. Wellicht komt dat op jou zo over, maar dat komt misschien ook omdat je het allemaal ietwat rooskleurig ziet, terwijl Elke door ervaring heel goed weet wat er allemaal bij komt kijken. Het is niet leuk om te horen dat het niet zo simpel is als je op eerste gezicht zou denken, maar beter dat je nu op bepaalde punten wordt geattendeerd, dan dat je straks met een bak ellende zit. Want ook met een condo heb je bepaalde plichten en wordt niet alles automatisch voor je opgelost! Met een huurwoning wordt het (als het goed is) wel door de huisbaas opgelost, maar hier betaal je dus ook een paar honderd dollar extra voor per maand! Ongeacht of je het nou nodig hebt of niet...