Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

groefjes in dimes en quarters, maar niet in nickels en cents

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

groefjes in dimes en quarters, maar niet in nickels en cents

Bericht door kastelke »

Op dit draadje: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... c&start=20 zegt Petra:
"ik heb ook geleerd waarom dimes en quarters groefjes hebben en nickels en cents niet, vandaag, ik heb dus twee dingen geleerd"

Ik durf er voor te wedden dat ze ons met opzet niet onmiddellijk het antwoord heeft gegeven. :evil:
(grapje!)
Dus: lieve Petra, wil je ons ook iets bijleren, aub?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Oorspronkelijk hebben muntjes groeven aan de zijkant om te voorkomen dat de muntenmakers (uit de tijd dat dit met de hand gebeurde) steeds een randje van de munten afhaalde en mee naar huis nam (en zo extra inkomsten genereerden). Door de ribbeltjes kon men zien dat er niks van het muntje "afgesnoept" was.

Dat is in ieder geval waarom muntjes (ook Nederlandse) groeven hebben aan de zijkant.

Maar waarom bepaalde muntjes niet? Geen idee...

Petra, enlighten us! :wink:
Laatst gewijzigd door Mack op 15 mar 2006, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mack schreef:Oorspronkelijk hebben muntjes groeven aan de zijkant om te voorkomen dat de muntenmakers (uit de tijd dat dit met de hand gebeurde) steeds een randje van de munten afhaalde en mee naar his nam (en zo extra inkomsten genereerden). Door de ribbeltjes kon men zien dat er niks van het muntje "afgesnoept" was.

Dat is in ieder geval waarom muntjes (ook Nederlandse) groeven hebben aan de zijkant.
Dit klopt inderdaad en hetzelfde geld voor randschriften zoals we die vroeger in de gulden en rijksdaalder hadden ("god zij met ons"). Het is iets wat oorspronkelijk stamt uit de tijd van gouden en zilveren munten, waarbij het dus inderdaad lucratief kon zijn (niet alleen voor de muntenmakers, maar voor iedereen) om er een dun randje af te halen, zonder dat iemand het zou merken. Het randschrift c.q. de ribbeltjes zijn dus een beveiliging: als ze weg zijn, dan is er met de munt geknoeid. De guldens en rijksdaalders werden vanaf pakweg halverwege de jaren '60 van een nikkellegering gemaakt en niet meer van zilver; toch bleven de randschriften bestaan.

De quarter en dime waren vroeger (voor 1965) ook van zilver, dus ik kan me voorstellen dat de oorsprong van die ribbeltjes in die periode ligt om de reden als hiervoor genoemd. De nickel en de penny werden niet van een dergelijk waardevol materiaal gemaakt, dus geen reden voor extra beveiliging.
Life is good in the Tarheel State.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Precies wat Mack en Marcel schrijven dus. Het afschaven van de muntjes werd zo erg, dat veel ervan tot minder dan de helft werden gereduceerd. En toen zijn de ribbeltjes gemaakt, om die diefstal tegen te gaan. En de nickel werd altijd al slechts van nikkel gemaakt (hence the name) en de penny van brons, dus die metalen waren het niet waard.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Oh, wat een slimme mensen zitten hier toch! :lol:
En vandaag ben ik, dankzij hen, ook weer wat slimmer geworden! Waarvoor dank!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

kastelke schreef:...En vandaag ben ik, dankzij hen, ook weer wat slimmer geworden! Waarvoor dank!
het nivo gaat per dag omhoog hier... :wink:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
het meest intelligente forumlid!
(en ik doe een poging om dat te worden natuurlijk!) :lol:
Elke
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door enger003 »

kastelke schreef:Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
Moeten we dan wel twee categoriën invoeren:
één voor Belgen
één voor Hollanders
:D Eric
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

enger003 schreef:
kastelke schreef:Straks moeten we nog een extra categorie invoeren voor de jaarlijkse 'verkiezing' op dit forum:
Moeten we dan wel twee categoriën invoeren:
één voor Belgen
één voor Hollanders
:D Eric
Ja, want anders zou het niet fair zijn voor die Nederlands die totaal geen kans meer maken naast die schitterende Belgen.
Jij krijgt mijn stem van 'meest empathische forumlid'. :lol:
Elke
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

:hilarious:
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Elektrocute
Amerikafan

Bericht door Elektrocute »

kastelke schreef:Ja, want anders zou het niet fair zijn voor die Nederlands die totaal geen kans meer maken naast die schitterende Belgen.
Haha! Kvind u wel een toffe.. :lol:

ontopic 8)
Wist ook niet dat het met die reden was... dacht dat het voor de sier was ofzo :D
States visited: MO, KS, MN, IA, OK, TX, NM, AZ, CO, NY, NJ, IL, KY, TN, NC, MS, AL, RI, MA, CT
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer