Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"De grote donorshow" ophef in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

vana schreef:@ Sandy, ik hoop niet dat ik te brutaal ben maar ik begrijp niet helemaal waarom jij wel je organen wilt doneren aan je familie maar niet aan onbekenden?
Vind je dat die er minder recht op hebben? Of heb je een andere reden daarvoor?
Vragen mag altijd ...

Ik had het over donatie bij leven. Bij mijn man en kinderen zou ik dat zo doen, bij familie zou ik dat serieus overwegen en bij vreemden zou ik dat zeker niet doen .. Dat heeft niets te maken of zij er minder recht op hebben. Vergeet niet dat het vaak een zware operatie betreft voor zowel de gever als ontvanger. Er zitten enorme risico's aan verbonden, lichamelijk & emotioneel. En zonder dat orgaan wil het niet altijd zeggen, dat jij zonder risico's verder kunt leven. Dus nee ik zou niet een gezond orgaan aan een vreemde doneren, ik heb ook de verantwoordelijkheid voor mijn eigen gezondheid en in die zin een verantwoordelijkheid naar mijn gezin toe ..

Wat betreft donatie na mijn dood.
Ik weet niet, het is moeilijk uitleggen. Het is vooral gevoelsmatig, maar ik zal een poging wagen. Dat een orgaan van mij aan een dierbare/bekende wordt gegeven vind ik anders. Het idee dat een vreemde een orgaan van mij heeft, vind ik een hele rare gedachte. Voelt heel onnatuurlijk .. hoe mooi het ook klinkt dat na mijn dood, iemand verder kan leven met mijn organen. Ik ben daar nog niet over uit.

Zo heb ik ook moeite gehad met een een cross-over transplantatie. Een vreemde krijgt dan mijn orgaan in ruil voor een goede match voor iemand van mijn familie ... Gevoelsmatig moest ik echt aan het idee wennen, dat een vreemde mijn orgaan heeft. Uiteindelijk kan ik me er wel in vinden, omdat je het uiteindelijk toch doet voor je familielid.

Ik kan het niet uitleggen, misschien dat ik mijn gedachten er nog over verander. Maar zo voel ik het nu ...
Sandy
StageNYCfall2007
Amerikafan

Bericht door StageNYCfall2007 »

doreennicole schreef:
Ik ben echter tegen orgaandonatie.
Ik verbaasde me hier ook al over, en ben benieuwd naar de toelichting.
Toelichting:
Ik ben tegen orgaandonatie, omdat ik vind: je lichaam is je lichaam. Als je lichaam niet meer kan, ga je dood. En dat moet je maar accepteren. Niet eraan gaan knutselen om er nog jaren aanvast te plakken.

Ik zou niet een orgaan van iemand anders willen ontvangen. Net als dat ik iets heb tegen (veel) medicijn gebruik. Dat betekent gewoon: je bent eigenlijk te slap om nog door te leven. Alleen met pillen lukt het je. Dat vind ik een trieste gedachte. Van de natuur mag je uitsterven.

Daar komt nog bij dat ik ooit een docu heb gezien over een vrouw die een nier (ofzo) kreeg van een bierzuipende motorrijder. Vervolgens wou zij ook ineens veel bier gaan drinken. Ze nam sommige eigenschappen van hem over. Of dat nou altijd gebeurd of niet weet ik niet.

Het lijkt me ook niks om na een ongeluk met allerlei bedrading in leven te worden gehouden. Laat me maar sterven. Maar ik ben tegen euthenasie. Dus dan wil ik eigenlijk in the first place niet geholpen worden :roll: Dat botst een beetje :)
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De show blijkt dus in scene gezet, hoor ik net via betrouwbare bronnen in Nederland. Toch goed, dat ze zo, hoe controversieel ook, de discussie op gang hebben gebracht. Zelf heb ik een notitie op mijn rijbewijs (is hier in Virginia zo), dat ik orgaandonor ben. En Rick en ik hebben er ook duidelijke afspraken over.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Heeft iemand gekeken?

Het is dus een groot toneelstuk, met als doel zoveel mogelijk mensen te krijgen die zich als donor te registereren. Degene die de nier zou weggeven is niet dodelijk ziek, maar de drie gegadigden zijn wel echt nierpatient (maar zaten in het complot).

Zou dit ook de hele wereld overgaan?
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

StageNYCfall2007 schreef:
doreennicole schreef: Ik verbaasde me hier ook al over, en ben benieuwd naar de toelichting.
Toelichting:
Ik ben tegen orgaandonatie, omdat ik vind: je lichaam is je lichaam. Als je lichaam niet meer kan, ga je dood. En dat moet je maar accepteren. Niet eraan gaan knutselen om er nog jaren aanvast te plakken.

Ik zou niet een orgaan van iemand anders willen ontvangen. Net als dat ik iets heb tegen (veel) medicijn gebruik. Dat betekent gewoon: je bent eigenlijk te slap om nog door te leven. Alleen met pillen lukt het je. Dat vind ik een trieste gedachte. Van de natuur mag je uitsterven.

Daar komt nog bij dat ik ooit een docu heb gezien over een vrouw die een nier (ofzo) kreeg van een bierzuipende motorrijder. Vervolgens wou zij ook ineens veel bier gaan drinken. Ze nam sommige eigenschappen van hem over. Of dat nou altijd gebeurd of niet weet ik niet.

Het lijkt me ook niks om na een ongeluk met allerlei bedrading in leven te worden gehouden. Laat me maar sterven. Maar ik ben tegen euthenasie. Dus dan wil ik eigenlijk in the first place niet geholpen worden :roll: Dat botst een beetje :)
Heb jij kinderen?
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Tjakka!! Jij weet mensen te raken met een uitspraak zeg, mij wel in elk geval.

Ik heb diabetes en ik ben volledig afhankelijk van insuline. Als ik geen insuline krijg, weet ik zeker dat ik binnen een week dood ben. Insuline is simpel te maken, gewoon in een fabriek, niks geen donoren of enge dingen voor nodig.

Maar volgens jou is mijn lichaam te slap om nog door te leven? Heeft het een seintje gegeven dat het wel genoeg is met mij?

Diabetes kan je krijgen vanaf je geboorte, in mijn geval is het een gevolg van jarenlang overgewicht. Van mij mag je dan nog zeggen: ok, eigen schuld, dikke bult.

Maar diabetes type 1, waar alleen in Nederland al zo'n 65000 mensen aan lijden, heeft NIKS te maken met eigen schuld, maar gewoon met een defect gen. En mensen met type 1 diabetes krijgen ook vaak complicaties, maar je kan er ook heel oud mee worden, door diezelfde insuline.

Maar als we dat natuur zijn gang laten gaan, zouden al die mensen gewoon doodgaan, en snel ...

Voor jouw informatie: ik leef een gewoon dagelijks leven, ik eet, ik drink (cola light), ik heb een gezin, ik ga op vakantie, niks beperkt me, ik moet alleen veel medicijnen gebruiken, zoals jij het zegt. Maar ja, in jouw opinie kan je dan beter dood gaan???
StageNYCfall2007
Amerikafan

Nee. Geen kinderen.

Wel kleine broertjes.

Ondanks dat ik heel erg van kinderen houd, denk ik niet dat ik ze 'later' wil.
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
StageNYCfall2007
Amerikafan

nieuwenoord schreef:
Tjakka!! Jij weet mensen te raken met een uitspraak zeg, mij wel in elk geval.

Ik heb diabetes en ik ben volledig afhankelijk van insuline. Als ik geen insuline krijg, weet ik zeker dat ik binnen een week dood ben. Insuline is simpel te maken, gewoon in een fabriek, niks geen donoren of enge dingen voor nodig.

Maar volgens jou is mijn lichaam te slap om nog door te leven? Heeft het een seintje gegeven dat het wel genoeg is met mij?

Diabetes kan je krijgen vanaf je geboorte, in mijn geval is het een gevolg van jarenlang overgewicht. Van mij mag je dan nog zeggen: ok, eigen schuld, dikke bult.

Maar diabetes type 1, waar alleen in Nederland al zo'n 65000 mensen aan lijden, heeft NIKS te maken met eigen schuld, maar gewoon met een defect gen. En mensen met type 1 diabetes krijgen ook vaak complicaties, maar je kan er ook heel oud mee worden, door diezelfde insuline.

Maar als we dat natuur zijn gang laten gaan, zouden al die mensen gewoon doodgaan, en snel ...

Voor jouw informatie: ik leef een gewoon dagelijks leven, ik eet, ik drink (cola light), ik heb een gezin, ik ga op vakantie, niks beperkt me, ik moet alleen veel medicijnen gebruiken, zoals jij het zegt. Maar ja, in jouw opinie kan je dan beter dood gaan???
Kijk, ik zal nooit iemand zeggen wat ze moeten doen. Ik ben ook tegen roken, drugs, maar als iemand dat wil doen, mogen ze dat. Hun leven.

Wat ik schreef is mijn mening en geld voor mij. Jij en ieder ander mens kan zijn eigen keuzes maken. Tuurlijk hoef je niet dood te gaan, want dat wil je niet. Dan zijn medicijnen voor jou (en vele anderen) dus wel een geschenk uit de hemel.

Voor mij niet.
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ik wens mensen niet gauw een ziekte toe, maar mijn nieuwsgierigheid zou jou weleens een 'simpele' ziekte als diabetes willen zien krijgen.

Kijken of jij zegt tegen je arts dat je geen spuiten wil, maar gewoon een dagje of drie wilt wachten tot je in coma raakt en alvast afscheid wilt nemen van degenen van wie je houdt.

Even mijn mening: je weet niet waar je over praat, als je nog niet tegen ziekte of levensbedreigende zaken bent aangelopen in het leven.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik hoor net op radio 2 nieuws dat de Donorshow nep is.

Donorshow blijkt complot

AMSTERDAM - De Grote Donorshow van BNN blijkt een complot te zijn. Een zenuwslopende avond eindige in een anticlimax. Er werd geen nier weggegeven door Lisa die ook niet ongeneeslijk ziek blijkt te zijn.

Lisa heet eigenlijk Leonie. De drie kandidaten van wie er één een nier zou krijgen zijn wel ziek en staan nog steeds te springen om een nier, maar wilden met dit programma slechts aandacht vragen voor het donorprobleem.

Aan het eind van het programma zei presentator Patrick Lodiers dat de show bedoeld was om mensen te laten zien wat er kan gebeuren als we niet massaal besluiten donor te worden. Volgens Lodiers is het treurig gesteld met de orgaandonatie in Nederland. Hij riep mensen op een donorformulier in te vullen. Het gelach van BNN-oprichter Bart de Graaff, die zelf nierpatiënt was en vijf jaar geleden overleed, schalde aan het eind van het programma door de studio.

De afgelopen dagen was er veel te doen over de show, waarin de zogenaamd ongeneeslijk zieke 'Lisa' zelf zou bepalen aan welke nierpatiënt zij een nier zou doneren. Binnen- en buitenlandse kopstukken spraken zich in afkeurende bewoordingen uit over De Grote Donorshow.

Meer dan honderd journalisten kwamen op de show af. Meer dan de helft kwam uit het buitenland.
Karinita
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Karinita »

Ik heb net gekeken en vond het eigenlijk geen anticlimax, maar een hele goede actie.

Karin
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

StageNYCfall2007 schreef:Dan zijn medicijnen voor jou (en vele anderen) dus wel een geschenk uit de hemel.

Voor mij niet.
Dus als ik het goed begrijp zou jij, als je ineens diabetes patiënt werd geen insuline gebruiken en jezelf gewoon dood laten gaan?

Mijn man heeft een spierziekte. Hij gebruikte veel medicijnen, als hij die niet gebruikte ging hij dood. Het gaat nu heel goed met hem en hij hoeft geen medicijnen meer te gebruiken.
Jij zou dus gewoon liever dood zijn gegaan?

Wat als jij een hartaanval krijgt? Wil je dan ook niet gereanimeeerd worden? Weet je omgeving dat en draag je een verklaring bij je?

Marjon
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Donorshow blijkt complot
Geweldige actie, jammer dat ik niet toch gekeken heb.
Als ze nu de mensen niet wakker geschud hebben weet ik het niet meer!

Marjon
henky
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door henky »

Ik heb niet de hele show gekeken alleen het laatste kwartiertje, omdat ik al een klein vermoeden had dat het om een wervingsactie zou gaan. Daar hoopte ik stilletjes ook op, want het idee dat de show echt zou zijn, vond ik toch wel een bizar idee. Ik ben benieuwd hoe onze regering hierop gaat reageren!
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
StageNYCfall2007
Amerikafan

Show is dus nep.

Enerzijds kun je zeggen dat er veel over gepraat is, in die zin is dat goed.

Maar of ze hun echte doel bereikt hebben: meer donors werven, betwijfel ik. Leuk en aardig allemaal die fake show, en je hebt heel veel mensen gefopt, maar of die mensen nu ineens denken 'he, laat ik donor worden', ik denk het niet.

Heel veel mensen hebben er toch al over nagedacht en het formulier al dan niet ingevuld.
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik zag het net op het journaal,mooie stunt,prachtig al die wereldwijde aandacht toch?

Als er op deze manier meer donoren komen,perfect.

(over de andere discussie die hier nu begint te spelen,ik weet zelf ook niet of ik een donor orgaan zou willen,ook ik heb zoiets van op=op.Medicijnen is een ander verhaal,als ik daarmee mijn leven makkelijker kon maken of zelfs verlengen,zou ik ze absoluut slikken,ik ben niet gek natuurlijk.Maar een donororgaan,op dit ogenblik zeg ik ook dat dat voor mij PERSOONLIJK een stap te ver is,maar je weet natuurlijk niet hoe je zou reageren als het echt ooit zover zou komen,moeilijk onderwerp.Ik heb trouwens wel een donorcodicil,dat lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal.)
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

StageNYCfall2007 schreef: Ik ben tegen orgaandonatie, omdat ik vind: je lichaam is je lichaam. Als je lichaam niet meer kan, ga je dood. En dat moet je maar accepteren. Niet eraan gaan knutselen om er nog jaren aanvast te plakken.

ik kan mij niet voorstellen dat je nooit ziek bent geweest :?:

en met zulke uitspraken maak je geen vrienden .
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Ik moet ook zeggen dat ik de actie van BNN wel aardig vind en ook wel een beetje verwacht had.

De opmerking van StageNYCfall2007, vind ik daarentegen ook wat bot. Laat ik het anders zeggen, daar kan ik me niet mee conformeren. Je zult inderdaad suikerziekte hebben.... of een kind hebben, dat geopereerd moet worden, te jong is om zelf te beslissen en jij beslist op deze (negatieve) manier over zijn/haar leven... :cry:

Nee, niet mijn visie!
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

rene.jager schreef:Ik moet ook zeggen dat ik de actie van BNN wel aardig vind en ook wel een beetje verwacht had.

De opmerking van StageNYCfall2007, vind ik daarentegen ook wat bot. Laat ik het anders zeggen, daar kan ik me niet mee conformeren. Je zult inderdaad suikerziekte hebben.... of een kind hebben, dat geopereerd moet worden, te jong is om zelf te beslissen en jij beslist op deze (negatieve) manier over zijn/haar leven... :cry:

Nee, niet mijn visie!
Ach, kinderen wil hij toch niet :roll:

Enne, ja, die actie vind ik ook wel wat hebben ..... gewaagd!
paula58
Amerika-expert

Bericht door paula58 »

rene.jager schreef:
Ik geloof eigenlijk mijn ogen niet als ik dit lees :twisted: :evil: maar ben blij dat StageNYCfall2007 niet mijn huisarts is want dan had ik 2 dode kinderen gehad en ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek.
We kunnen de ziekenhuizen dus ook wel sluiten :?
Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken want dan gaat dit topic toch een heel andere wending krijgen.

Paula
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer