Hockey schreef:
Mijn vraag is dus (aan allen die in deze discussie meedoen), waarom kunnen we niet én feiten leren én ons onderwijs instellen op het digitale tijdperk.
Wat is nog realistisch om te vragen van een brein? Als je en/en doet, komt er dus méér bij. Wat gaat er dan vanaf vallen?
Zoals ik met het topo stukje aangaf, de plaatsen in Zuid-Korea of de rivieren in Verwegistan zijn toch totaal niet interessant om te leren. Wegstrepen en meer aandacht voor de directe omgeving, als men weet waar Verwegistan ligt is dat voor de algemene kennis meer dan voldoende lijkt me. Die ene leerling op de pakweg 100.000 die daar ambassadeur wil worden zal zich ook wel weten te redden. Dus ook hier niet en / en maar keuzes maken.
Als je nu investeert in het 'kunnen zoeken', noem het vak wat mij betreft 'Google' (wellicht een leuke sponsor?), hoeft men de topo van Verwegistan niet meer te leren want men zoekt het minstens net zo snel op. Zeker als er meer dan één feit wordt gevraagd (noem de 5 grootste plaatsen bv).
Een ander groot voordeel van zoeken in plaats van stampen is dat je ook nog eens extra informatie vergaart. Wie komt er niet regelmatig iets leuks/nuttigs tegen op het web terwijl men eigenlijk naar wat anders op zoek was? (als je beter leert zoeken wordt die kans weer kleiner .... elk voordeel hep z'n nadeel

)
Wat wel een uitdaging zal zijn, is het vak 'Google' examineren.