Oahu is inderdaad drukker en meer stedelijk dan de andere eilanden, maar in mijn ogen toch ook zeer zeker het bezoeken waard =)
Let wel, dit lijstje is incompleet en van tijd tot tijd zal ik meer dingen toevoegen. Suggesties voor anderen kunnen eventueel in de comments hieronder gegeven worden (liefst met een informatieve URL, zodat die ook toegevoegd kan worden), dan kan een admin/moderator, of ik zelf natuurlijk, die aan het lijstje toevoegen. Ik zal proberen het lijstje een beetje te groeperen in bepaalde onderdelen.
Museums en dergelijke
- 3D Mural, Honolulu - Op zich niet iets waar je uren bij blijft, maar wel leuk om eventjes langs te rijden als je de omgeving bent. Het is vrij kunstig gemaakt en echt een geheel vlakke muur. Een leuke anekdote is dat de brandweer hier ooit naartoe ging om de kinderen te redden, ze dachten namelijk dat die vastzaten op de richel terwijl ook die geschilderd waren haha.
- Bishop Museum, Honolulu - Verschillende tentoonstellingen, veel lokale dingen tentoongesteld (maar ook veel dingen van buiten Hawaii).
- I'olani Palace, Honolulu - Het paleis van de vroegere Hawaiiaanse vorsten, en het enige paleis op Amerikaans grondgebied. Een toer met gids is hier heel erg aan te raden vanwege de extra historische achtergrond informatie.
- King Kamehameha statue, Honolulu - Op zich zie je hier niet zo veel, maar het is leuk om even te kijken als je toch bij I'olani Palace bent (wat aan de overkant ligt van de weg). Dit is ook het standbeeld wat je in Hawaii Five-0 in de begintune ziet (en het gebouw erachter is (zogenaamd) het hoofdkantoor van Hawaii Five-0).
- Mission Houses, Honolulu - De nog overgebleven woningen van vroegere missionarissen zijn hier te bezichtigen (dit is trouwens vlakbij Iolani palace en kan misschien gecombineerd worden, en ook vlakbij ligt Kawaiahao Church, waarvan ik onzeker ben of je deze kan bezoeken).
- Pearl Harbor, Honolulu - Hier kun je diverse dingen bezichtigen zoals onder andere de volgende:
- Battleship Missouri - Het schip waarop de tweede wereldoorlog officieel is beëindigd.
- Pacific Aviation Museum - Een vliegtuig museum met veel vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog. Vergeet niet om buiten ook naar de andere hangar te gaan (is nogal lastig aangegeven), waar je nog meer kunt zien. In deze laatste hangar kun je trouwens nog kogelgaten zien in het glas dat nooit verwijderd is geworden na de aanval op Pearl Harbor.
- USS Arizona Memorial - Het welbekende memorial, gebouwd over de Arizona met alle mensen er nog altijd in, die destijds opgesloten zaten tijdens de aanval op Pearl Harbor.
- USS Bowfin submarine - Een onderzeeër uit de tweede wereldoorlog. Behoorlijk benauwend als je je bedenkt dat die gasten er destijds wekenlang in opgesloten zaten...
- Plantation Village, Waipahu - in dit (nagebouwde) dorpje wordt het verhaal verteld van de vroegere suikerrietplantage dagen (1850-1950). Waipahu lag destijds zo'n beetje in het centrum van de suikerplantages.
- Punchbowl, Honolulu - Niet echt een museum maar een begraaf/herdenkingsplaats. Het heet voluit het 'National Memorial Cemetery of the Pacific', vroeger heette het de 'Hill of Sacrifice'
- Queen Emma's Summer Palace, Honolulu - Een van de woningen van de vroegere vorsten van Hawaii
- Teddy Bear World, Honolulu - We zijn hier in eerste instantie naartoe gegaan vanwege mijn kleine, echter vonden wij het zelf ook erg leuk om te zien hoe het allemaal gemaakt was. Het lijkt een beetje op het Carnaval Festival in de Efteling, echter dan met teddyberen, en natuurlijk meer op de VS gericht.
- Valley of the Temples, Kaneohe - Een Boeddhistische tempel die bezichtigd kan worden, en zeer fotogeniek is. De natuur en omgeving aldaar is trouwens ook erg mooi vind ik.
- Dieren enzo
- Honolulu Zoo, Honolulu - Niet al te groot als je het met Artis gaat vergelijken, niet duur en wel leuk om te bezoeken ondervond ik onlangs.
- Sea Life Park, Waimanalo - Het is vrij klein en niet echt spectaculair in verhouding met bv Seaworld, maar wel heel leuk is de interactie die je kunt hebben met de dolfijnen (denk aan de dolfijnen aaien enzo). Ben je niet echt in dolfijnen geïnteresseerd zou ik het overslaan want dan kan het mogelijk tegenvallen, zeker omdat het dan vrij duur is.
- Waikiki Aquarium, Honolulu - Again, niet al te groot (zeker niet als je het gaat vergelijken met het 'Maui Ocean Center'), maar ook leuk om te bezoeken (en niet duur). Toen wij hier waren lieten ze ons ook (onder toezicht uiteraard) diverse kleine zeedieren vasthouden.
- Gardens
- Dole Plantation Botanical Garden, Wahiawa
- Foster Botanical Garden, Honolulu
- Ho'omaluhia Botanical Garden, Kaneohe
- Koko Crater Botanical Garden, Honolulu - Deze tuin bevindt zich echt in de krater zelf en is een beetje woestijnachtig)
- Lili'uokalani Botanical Garden, Honolulu - Vrij klein, leuk vanwege de kleine watervallen (let wel, in droge tijden kan het vrij tegenvallen)
- Wahiawa Botanical Garden, Wahiawa
- Hikes/Trails
- Diamond Head, Honolulu - Hier kun je 'eventjes' naar de top van Diamond Head lopen, om vervolgens een schitterend uitzicht over Honolulu en Waikiki te hebben.
- Koko Head, Honolulu - Vrij stijle beklimming, maar volgens diegene die het gedaan hebben de moeite waard (ik heb hoogtevrees dus ik zal hem zeker niet doen haha).
- Makapu'u Lighthouse, Makapu'u - Na een kleine wandeling kom je bij de een punt waar je een ontzettend mooi uitzicht hebt over het kanaal. Je kunt hier een paar andere eilanden zien bij goed weer, zoals Molokai.
- Manoa Falls, Honolulu - Een vrij gemakkelijke wandeling die door een bamboe bos gaat en een regenwoud. Onderweg zul je ontzettend dikke bomen zien, en let ook op de lucht want dit is een van de weinige plekken waar je papegaaien in het wild zou kunnen zien. Aan het einde heb je (als het niet al te droog is) een paar watervallen kunnen zien.
- Waimea Valley - Aan de andere kant van de weg bij Waimea Bay, vind je een vallei waar het erg mooi wandelen is, en wat eveneens geschikt is als je met een kinderwagen moet lopen (vrij gemakkelijk wandelen dus). Het is niet al te lang, ongeveer 4-5 kilometer heen en terug, en aan het einde heb je een waterval. Je kunt hier (vaak) in het water zwemmen, dus onder de waterval, zorg dus dat je badkleding onder je normale kleding aanhebt als je dit inderdaad wilt doen (er zijn verder geen voorzieningen om je om te kleden, wel is er vaak een lifeguard aanwezig).
- Snorkelen
- Haunama Bay, Honolulu - Hoewel het koraal vrij dood eruit ziet (then again, welk rif heeft dat niet?), is het hier leuk snorkelen. Wij hebben er al vaak diverse vissen gezien, en ook schildpadden kun je hier soms zien.
- - Ko'Olina Lagoons, Kapolei - Deze heb ik tweemaal genoemd, ook bij 'zwemmen', omdat je hier beide activiteiten heel goed kan doen.
- Zwemmen
- Ko'Olina Lagoons, Kapolei - Zoals gezegd ook genoemd bij 'snorkelen'. Het is een soort van beschermde baai en heel erg aan te raden met kleine kinderen. Er is geen lifeguard maar het water is, bij hoog water, niet dieper dan een meter of 2,5.
- Waikiki Beach, Honolulu - Natuurlijk is het hartstikke toeristisch (en duur), maar toch ben ik van mening dat je het op z'n minst eenmaal gezien moet hebben als je hier toch bent

- Waimea Bay, Waimea - In de zomer kun je hier leuk zwemmen, in de winter is het meer een surfgebied vanwege de hoge golven. Als je jong bent, dan zul je wellicht van de rots willen springen (bij hoogwater uiteraard) die net naast de baai ligt.
- Overig
- Halona Blowhole, Honolulu - Een soort van waterspuit uit de grond. Het zeewater wordt hier via een lava kanaal omhoog gespoten (overigens kun je soms pech hebben, bijvoorbeeld als het tij niet juist is, dan kun je soms lang wachten voor er iets komt. Trouwens een leuk weetje: helemaal rechts (als je naar de zee kijkt) heb je een klein strandje. Hier is een deel van de laatste Pirates of Caribbean film opgenomen (zoals ook hier te zien is: http://www.youtube.com/watch?v=q_jcexid8NE. Als je de film hebt gezien, zul je dit wel herkennen).
- Pali Lookout, Honolulu - Bovenop de Pali is een uitkijkpunt waar je een heel mooi uitzicht hebt over Windward (oostzijde van) Oahu. Hier zijn vroeger honderden Hawaiiaanse krijgers in de diepte gestort tijdens een befaamd gevecht in Nu'uanu. Het kan er flink waaien, dus hou daar rekening mee.
- Tantalus Drive/lookout, Honolulu - Dit is een ritje over een bergwand door het regenwoud (wat je het beste met de auto doet), wat met haarspelbochten omhoog gaat en waar je een erg mooie uitkijkpunt over Honolulu hebt.
- Ala Moana shopping center, Honolulu - De grootste mall van Hawaii (in 1959 zelfs de grootste van Amerika, nu de op 14 na grootste), en het grootste openluchtwinkelcentrum van de wereld. Op zich erg op toeristen gericht, dus de prijzen zijn er vaak ook wat duurder dan elders op het eiland, maar best leuk om eens te bezoeken.
- Aloha Stadium Swap Meet, Honolulu - Als je van vlooienmarkten houdt, of goedkopere souvenirtjes voor mensen thuis wilt kopen, dan is dit echt aan te raden. Veel zaken zijn hier spotgoedkoop. Let wel: sommige weekeinden is er geen Swap Meet in verband met American Football wedstrijden van de Warriors, de website geeft aan wanneer wel en wanneer niet

- Kalakaua Avenue, Honolulu - Hartje Waikiki, erg toeristisch maar, net als Waikiki Beach, moet je dit gewoon een keer gezien hebben als je toch op Oahu bent. Aanrader is trouwens te gaan als het donker begint te worden, dan wordt de sfeer er heel anders, en in mijn ogen wat leuker (en her en der zul je ook meer straatartiesten zien (en ik bedoel niet de hoeren, want helaas komen ook die dan naar buiten haha))
- Waikele Premium Outlets, Waipahu - Veel merkzaken met, over het algemeen, relatief vrij goedkope bedragen.
- Waikele Center, Waipahu - Als je dan toch naar de Premium Outlets (hierboven) gaat, dan kun je hier even een hapje eten op de foodcourt
Op zich zal een toerist hier verder niet veel te vinden hebben, behalve wellicht de Malasadas stand van Leonard's (echt aan te raden dit! Ze zitten overigens verspreid over het eiland).
- Aloha Tower, Honolulu - Ik heb geen idee waar ik dit onder zou moeten scharen. Er zijn winkels, restaurants en je kunt de Aloha Tower zelf beklimmen (of de lift nemen) om een mooi uitzicht over de havens te krijgen.
- Dole Plantation (and world's largest maze), Wahiawa - Al eerder genoemd bij de botanische tuinen, echter kun je hier ook in het grootstse doolhof van de wereld lopen, en een klein rondritje met een treintje maken over de ananas velden (en natuurlijk kun je hier van alles en nog wat eten/drinken dat aan ananas gerelateerd is).
- Diverse festivals/optochten - Over het hele eiland verspreid, maar voornamelijk in Honolulu en Waikiki, zijn vaak festivals en/of optochten te vinden. Het is aan te raden even na te kijken of er iets is in de tijd dat je hier op vakantie bent (al zou het alleen maar zijn omdat sommige straten geheel afgesloten worden tijdens een optocht).
- Hale'iwa - Dit is een klein, historisch dorpje aan de North Shore. Het is vrij oud, en er hangt een vrij relaxte sfeer (je merkt dat extra als je vanuit Honolulu hier naartoe rijdt). Er zijn hier een aantal winkeltjes te vinden, en ook zijn er hier op diverse locaties films opgenomen (zoals bij de Rainbow Bridge).
- Kualoa Ranch, Kaneohe - Ik zou niet zo goed weten waar ik dit onder zou moeten plaatsen, je kunt er actief bezig zijn maar ook een van de diverse tours doen (zoals een tour met diverse film locaties, zoals de voetafdrukken van Godzilla).
- Polynesian Cultural Center, Laie - Diverse Polynesische dorpjes waar diverse dingen gedaan worden om te laten zien hoe men er leeft/leefde. Je kunt hier ook een leuke luau meemaken, en aan het einde van de dag een spectaculaire show. Er zijn mensen die het allemaal wat tegen vonden vallen (wellicht omdat ze eigenlijk teveel betaalden?) persoonlijk vond ik het de keren dat ik geweest ben, erg leuk. Als je een hele dag hier wilt zijn, en alles wilt doen, neem dan niet de duurste optie maar kies voor de Ali'i Lu'au (momenteel ong. 91 dollar).. de rest is inderdaad gewoon te duur.
- Rondvlucht over Oahu - Dit is erg mooi om te doen, echter wel vrij duur. Wij hadden korting via Groupon, en ons kostte het 265 dollar voor 5 personen in totaal, normaal was het 530 dollar. De vlucht duurt ongeveer een uur, wij zijn gegaan met het bedrijf in de link en dat beviel ons erg goed.
- Sunset Beach, North Shore - In de zomer een leuk strand, in de winter worden hier diverse (wereld)kampioenschappen surfen gehouden vanwege de immense golven.
- Waikiki Firework show, Honolulu - Elke vrijdagavond wordt er een vuurwerkshow gehouden in Waikiki. Wil je het echter goed zien, ga dan naar Magic Island, daar heb je een heel mooi uitzicht over Waikiki en de vuurwerkshow.
- Wet'n'Wild Hawaii, Kapolei - Dit is een waterpark, ik heb het idee dat het voornamelijk voor jongeren is (20'ers) maar ben hier zelf nog nooit geweest, dus echt zeker kan ik er niet van zijn.
Goed, zoals ook bovenaan al gezegd, komt er nog meer bij op een later tijdstip. Ik hoor dat mijn dochter wakker is geworden, dus ik moet daar mijn aandacht aan gaan besteden voor nu