Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bert naar Boulder

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
jintro
Amerika-ontdekker

Bert naar Boulder

Bericht door jintro »

Hallo,

Ik heb hier enkele maanden geleden al wat vragen gesteld en heb sindsdien zo ongeveer het hele forum doorgespit naar informatie, maar nu mijn vertrek dichterbij komt leek het me een goed moment om me eens voor te stellen. Ik heb een tijdje terug een beurs gekregen van de EU om twee jaar onderzoek te gaan doen aan de University of Colorado in Boulder. Na die twee jaar verhuis ik voor een jaar naar Bristol (UK) om daar mijn onderzoek nog een jaar verder te zetten. De komende drie jaar is de University of Bristol ook mijn officiele werkgever en betaalt ook mijn salaris. Volgende week heb ik mijn afspraak bij de ambassade hier in Amsterdam voor mijn J-1 visa en alles goed gaat vertrek ik eind september richting de VS!

Voor het zover is er nog heel wat te regelen. Eerst en vooral belastingen natuurlijk...Er is een mooie regeling waardoor 'visiting researchers' op een J-1 visa geen belastingen hoeven te betalen in de VS, onder bepaalde voorwaarden. Jammer genoeg ben ik in de voorbije jaren al vaker in de US geweest op een J-1 visa en zou ik enkel in 2012 gebruik kunnen maken van deze regeling. En zoals hierboven al gezegd, officieel ben werknemer van een Britse instelling, dus moet ik ook nog eens rekening houden met het UK-US dubbel belastingsverdrag. En om het helemaal mooi te maken blijft mijn vriending tijdens mijn verblijf in Nederland werken (ze komt wel een deel van de tijd bij me in Boulder wonen) en blijft ze dus ook belastingsplichting hier. Aangezien we een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan zijn we dus fiscale partners en moet mijn inkomen ook opgegeven worden op haar aangifte. Best ingewikkeld, dus :wink:

En dan nog een klein detail, we zijn onlangs te weten gekomen dat mijn vriendin zwanger is :D Fantastisch nieuws en we zijn ontzettend blij, maar het maakt de dingen er niet meteen eenvoudiger op natuurlijk :wink: De bevalling is wel in Nederland voorzien, maar een zestal weken na de bevalling willen we toch samen terug naar Boulder. Dus zijn we nu maar alvast aan het rondkijken naar kinderdagverblijven.

Verder zijn er nog een hele hoop dingen te regelen. Hieronder een lijstje, meer voor mezelf dan voor jullie, waarschijnlijk post ik binnenkort nog wel afzonderlijke vragen. Als jullie alvast tips hebben of een link naar relevante berichten op het forum, mag je ze natuurlijk altijd posten :)

- zorgverzekering, Nederlandse expatverzekering of van US aanbieder? Ik heb al gelezen dat OOMS vaak wordt aangeraden, maar blijkbaar bieden ze dat enkel aan Nederlanders aan (en laat ik nu net Belg zijn, hoewel ik al een dikke 10 jaar in Nederland woon) En wat voor mijn vriendin en toekomstige spruit tijdens hun bezoeken (telkens van een paar maanden), iets van een aanvullende reisverzekering nemen of zo? Het is niet de bedoeling dat ze niet al te ernstige dingen in de US behandeld kunnen worden, dus niet dat ze voor het minste teruggevlogen worden naar Nederland (wat met een gewone zorgverzekering wel gebeurd, heb ik begrepen).
- welke verzekeringen heb ik naast zorgverzekering nog nodig?
- hoe en wanneer mijn rijbewijs omruilen in Colorado, Nederlands rijbewijs inleveren of zeggen dat het 'verloren' is, zoals ik hier op het forum ergens las?
- kinderopvang in Boulder, US algemeen?
- transportfirma's, waarschijnlijk ga ik maar enkele verhuisdozen laten verschepen (met dingen die ik niet dringend nodig heb, dus het mag even duren), eventueel met mijn koersfiets en gitaar erbij. Wat zijn kosten, hoe en waneer verschepen?
- afmelden gemeente NL en zorgverzekering
- visakaart in NL behouden, of een nieuwe in de US, of allebei?
- Is er voor een baby ook een J2 visa nodig en hoe lang duurt het na de geboorte om zoiets te regelen?
-...

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Bert
Amikix
Amerikakenner

Re: Bert naar Boulder

Bericht door Amikix »

Het klinkt alsof je een paar interessante jaren tegemoet gaat :-)

- Voor wat betreft je rijbewijs: ik heb het hier gewoon opnieuw gehaald, zoveel stelt dat niet voor als je al een Nederlands rijbewijs hebt. Ze zeggen bij de DMV wel dat je alle out-of-state rijbewijzen moet inleveren, maar ik heb dit opgevat als dat ze niet willen dat je tegelijkertijd een rijbewijs uit twee staten hebt. Mijn Nederlandse pasje is me te dierbaar om in te leveren! En je krijgt het ook niet terug, ook iets om rekening mee te houden.
- Alle gezinsleden die met jou meekomen moeten hun eigen visum hebben. Het uitdraaien van een DS-2019 door de universiteit kost niet zoveel tijd, het is meer dat je kindje een paspoort moet hebben en je met je kindje nog een keer naar het consulaat zal moeten om de visumsticker te krijgen. Ik zou zeggen dat dat je het DS-2019 wel binnen zes weken zou moeten kunnen hebben als dat je tijdsplanning is. Vraag het anders even aan je international office en leg tegelijkertijd uit wat je van plan bent en hoe snel je ideaal gezien het visumformulier graag zou hebben.

Veel succes met het regelen van de alle laatste dingen, en veel succes en plezier in Boulder!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat je dit soort vragen best stelt in Tijdelijk Visa voor de US, aangezien daar meer mensen meelezen die ervaring hebben met deze materie.
Overigens proficiat met de zwangerschap!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar je vriendin kan alleen op kortdurende visites komen naar de US met alle problemen van dien, hetzij op VWP hetzij op B toeristen visum. De Fed. US overheid erkent voor immigratie doeleinden (ook tijdelijk) alleen een officieel huwelijk - en dan alleen de hetero variant.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Amikix schreef:Voor wat betreft je rijbewijs: ik heb het hier gewoon opnieuw gehaald, zoveel stelt dat niet voor als je al een Nederlands rijbewijs hebt. Ze zeggen bij de DMV wel dat je alle out-of-state rijbewijzen moet inleveren, maar ik heb dit opgevat als dat ze niet willen dat je tegelijkertijd een rijbewijs uit twee staten hebt. Mijn Nederlandse pasje is me te dierbaar om in te leveren! En je krijgt het ook niet terug, ook iets om rekening mee te houden.
Bij mij is er - in Colorado - nooit iets gezegd over het moeten inleveren van het oude rijbewijs. Nu zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar toch... :wink: Maar inderdaad, het stelt helemaal niets voor, en kost ook nauwelijks iets.

Veel succes en plezier gewenst, in ieder geval. Boulder is een geweldig leuke stad (ben er gisteren nog geweest :lol: )!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jintro
Amerika-ontdekker

Bericht door jintro »

Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk inderdaad erg uit naar Boulder, van dento's blog heb ik begrepen dat er een aantal interessante brouwerijen te vinden zijn :) Rijbewijs zou dus inderdaad niet zo'n probleem moeten zijn. Hoe lang het duurt om een DS-2109 formulier aan te maken heb ik ondertussen ook nagevraagd.
oortjes schreef:Maar je vriendin kan alleen op kortdurende visites komen naar de US met alle problemen van dien, hetzij op VWP hetzij op B toeristen visum. De Fed. US overheid erkent voor immigratie doeleinden (ook tijdelijk) alleen een officieel huwelijk - en dan alleen de hetero variant.
Trouwen staat ook nog op de to-do lijst, dat was ik even vergeten te vermelden :) Dan zou mijn vriendin een J2 visum moeten kunnen krijgen, heb ik begrepen.
kastelke schreef:Ik denk dat je dit soort vragen best stelt in Tijdelijk Visa voor de US, aangezien daar meer mensen meelezen die ervaring hebben met deze materie.
Ga ik zeker nog doen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

jintro schreef:Trouwen staat ook nog op de to-do lijst, dat was ik even vergeten te vermelden :) Dan zou mijn vriendin een J2 visum moeten kunnen krijgen, heb ik begrepen.
Trouw je nog vooraleer jouw eigen visum aangevraagd wordt? Dan gaat het allemaal wat sneller denk ik.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

oortjes schreef:Maar je vriendin kan alleen op kortdurende visites komen naar de US met alle problemen van dien, hetzij op VWP hetzij op B toeristen visum. De Fed. US overheid erkent voor immigratie doeleinden (ook tijdelijk) alleen een officieel huwelijk - en dan alleen de hetero variant.
Voor de volledigheid: duurzame partners (in ieder geval homorelaties, ik dacht ook heterorelaties) kunnen wel in aanmerking komen voor een B-visum als de partner een tijdelijk visum (zoals een J-1) krijgt, en de B-visum kan verlengd worden tijdens het verblijf. Trouwen is waarschijnlijk (vanuit visum-oogpunt :wink: ) eenvoudiger.

Gefeliciteerd trouwens! Wat een veranderingen in zo'n korte tijd :thumbup:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer