Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Law school USA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
powmaster
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Law school USA

Bericht door powmaster »

Hallo!

Momenteel zit ik in het eerste jaar van de bachelor Rechtsgeleerdheid op de Rijskuniversiteit Groningen. Komend jaar moet ik kiezen welke afstudeerrichting ik graag wil doen (notarieel, Nederlands, fiscaal, IT, juridische bestuurskunde of Internationaal en europees recht). Ik weet 99,92032% zeker dat ik voor de Internationaal en Europees Recht zal gaan kiezen. Nu bestaat de mogelijkheid om in het derde jaar aan het begin voor een half jaar te gaan studeren in het buitenland, waaronder de VS (:D). Dit lijkt mij dan ook geweldig om te doen, echter het probleem is dat het slechts een half jaar is :(.
Weet iemand of er mogelijkheden zijn om na je bachelor/master in Nederland je zelf verder te ontwikkelen op een Law School in de USA? Dit lijkt natuurlijk geweldig maar is het ook nuttig? Heeft misschien iemand ervaringen hier mee? En daar naast vroeg ik me af of iemand enig ervaring heeft met Law Schools in de USA. Het lijkt me zelf fantastisch om het te doen. Daarnaast zou het me ook ideaal lijken om op deze manier de USA te leren kennen en er hopelijk verliefd op te worden zodat ik na al mijn studiegerelateerde activiteiten me definitief kan vestigen in Amerika.

Groet
volar92
Amerika-ontdekker

Re: Law school USA

Bericht door volar92 »

Dat half jaar is waarschijnlijk via jou eigen (Belgische of Nederlandse?) school op exchange? Dit heeft als voordeel dat je waarschijnlijk kunt gaan studeren in de US en de Nederlandse/Belgische kostprijs van scholing kan betalen.

Als je natuurlijk langer in de VS wilt blijven kan je als 'international student' je natuurlijk inschrijven aan een Amerikaanse Universiteit. Als je bv een Master's diploma wil, (Wat in de US Graduate school heet), kan je dat perfect aan een Amerikaanse universiteit gaan doen onder een F1 studenten visum. Reken er wel op dat studeren in de US enorm duur is (Toch vlug minstens een paar duizenden euro's per semester aan Tuition/Fees voor de school alleen), en dan moet je nog housing, eten, transport enzo gaan voorzien.

Op een F1 visum mag je ook het eerste jaar niet werken buiten de school, dus part-time werken om de kosten te dekken zit er het eerste jaar niet in. En dat is iets wat vele Amerikanen wel doen, zeker in Graduate school waar je maar 10-15 uur les per week hebt. Je mag wel legaal werken op school. Maar deze jobs zijn zeer competitief omdat alle internationale studenten naar zo'n job op zoek gaan.

Vanaf je tweede jaar in de US mag je legaal werken onder OPT, je kan zelfs credits krijgen als je werkt onder CPT.

Let er ook op dat je niet zomaar in elke Amerikaanse school binnengeraakt, afhankelijk van hoe prestigieus je school is zijn de toelatingseisen best streng. Zo heeft UC Berkeley bv maar een toelatingspercentage van 10%. Bij een State School ligt dat al vlug wat hoger. Je zal ook toelatingsexamens moeten doen denk ik, voor rechten zal je waarschijnlijk de LSAT moeten nemen. Ik raad je daarom aan om bij een school of 3 een applicatie in te dienen om je kansen groter te maken.

Wat je ook kan doen is na dat je afstudeert in je thuisland is een jaar op stage gaan onder een J1 visum. Met dit visum mag je een jaar tot 18 maanden legaal werken als stagair voor een Amerikaans bedrijf. Dit kan misschien ook een mogelijkheid voor je zijn?

Trouwens, zomaar "verliefd worden en dan hopelijk een Amerikaan worden" is niet zo simpel als het allemaal lijkt. Er moet getrouwd worden en dat is toch een gigantische stap zeker voor iemand die je eigenlijk nog niet zo heel lang kent. Er komt ook veel druk op je relatie te staan omdat je weet dat je visum uiteindelijk verloopt en in de meeste gevallen betekend dit ook het einde van je relatie. Ik spreek uit ervaring als iemand die een Amerikaanse vriendin had op mijn J1 visum ;-)
powmaster
Amerika-newbie

Bericht door powmaster »

Ja klopt dat is via mijn eigen universiteit. Wat betreft die kosten, die liggen bij public schools toch in het algemeen lager dan bij private schools? Meende dat ik zoiets eens had gelezen. Weet je misschien ook hoe het zit met zo'n beurs? Heb er veel over gelezen maar echt wijzer werd ik er niet van.

Dat van die stage lijkt me zeker interessant, zal me daar nog even extra in verdiepen. En met dat verliefd worden bedoelde ik verliefd worden op Amerika zelf haha. :mrgreen:

Bedankt in ieder geval!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Als ik het goed begrijp is de rechtenstudie in NL een bachelor opleiding, met daarna de mogelijkheid om nog een master te doen. Dat is een heel ander systeem dan hier in de VS. Hier moet je eerst een bachelor degree halen (maakt niet uit in welke richting), voordat je op een law school wordt toegelaten, waar je dan 3 jaar studeert voor een Juris Doctor graad. Dus ik denk dat het niet makkelijk zal worden om tijdens jouw derde jaar van je bachelor opleiding een half jaar rechten te gaan studeren in de VS via een exchange. Tenzij jouw universiteit al ervaring heeft in dit soort plaatsingen in de VS?

Als je na je bachelor wil doorstuderen in de VS, zou je kunnen proberen om op een law school toegelaten te worden, maar dan voor de volledige studie. Als je idd al je NL studie hebt volbracht en interesse hebt in internationaal recht, zou je b.v. een Global JD studie kunnen doen, die 2 jaar duurt (hangt af van de law school). Zie hier een voorbeeld: http://law.utah.edu/admissions/college_ ... ams/#seven.

Maar rechten studeren in de VS is inderdaad aardig prijzig. Bij public (state) schools zal je minstens het eerste jaar als non-resident worden geclassificeerd, wat het nog duurder maakt. Zie hier een voorbeeld van kosten: http://law.utah.edu/admissions/financia ... ttendance/. En beurzen voor dit soort studies (evenals andere professionele vervolgopleidingen hier, zoals medicijnen, tandheelkunde, fysiotherapie, en dergelijke) zijn heel dun gezaaid, en ik denk voor internationale studenten nog moeilijker te bemachtigen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
powmaster
Amerika-newbie

Bericht door powmaster »

Ik mag er van uit gaan dat mijn universiteit er wel ervaring mee heeft. Mijn universiteit stimuleert het heel erg om een half jaar te gaan studeren in het buitenland.
Ik kan dan kiezen uit allerlei verschillende landen zoals Spanje, Duitsland, Engeland, Amerika, Argentinie Peru etc.
Ze geven op de site op welke universiteit ik dan terecht kan en daar stonden ook universiteiten uit de VS tussen.

Weet je misschien ook of het handiger is om eerst bachelor + master te halen in Nederland op mijn eigen universiteit of dat je eigenlijk ook wel direct na je bachelor naar de VS kunt gaan? Lijkt mij handiger om bachelor + master te halen in Nederland zodat je een zekere basis hebt en die je ook niet kwijtraakt.

Bedankt voor je reactie trouwens!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Als je even verder leest op die site van uitwisselingsuniversiteiten (deze toch? http://www.iese-exchange.nl), zie je dat voor alle 4 in de VS alleen maar als master student in aanmerking komt.

Wat betreft jouw laatste vraag - zoals je in mijn vorige post zag, kun je na je bachelor al naar een Amerikaanse law school gaan als je maar genoeg geld hebt en aangenomen wordt. Of je kunt in NL die master opleiding gaan volgen en een uitwisselingsprogramma naar de VS doen voor 1 semester, wat een stuk goedkoper zal zijn. Wat voor jou de beste keus is, daar durf ik geen advies over te geven. Kan je op de RUG een studieadviseur hiervoor raadplegen?

Houd er wel rekening mee dat een voltooide studie aan een Amerikaanse law school je niet automatisch het recht geeft om je permanent in de VS te vestigen (mocht dat jouw doel zijn).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
powmaster
Amerika-newbie

Bericht door powmaster »

Thanks voor je snelle post.
Ja daar kan ik zeker een studieadviseur voor raadplegen! Zal dat zeker ook even een keer doen om even wat te gaan oriënteren.

Mijn doel is uiteindelijk me permanent te vestigen in de USA. Maar (uitgaande van een best case scenario) mocht ik na het afronden van mijn studie aan een Amerikaanse Law School bijvoorbeeld een baan vinden wat goed aansluit bij mijn voltooide studie, dan heb je neem ik aan wel meer kans om te mogen blijven toch? Ben helaas niet zo erg op de hoogte op de zaken rond visum, werk, (permanent) verblijf in de USA etc. :(
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik zou zeggen, neem even de tijd op je in te lezen op dit forum (zowel het emigratie subforum as het subforum voor tijdelijke visa), het is een rijke bron van informatie wat betreft die zaken. Het korte antwoord is dat het niet zo makkelijk is als je zou denken om je permanent in de VS te vestigen, tenzij je tijdens je Amerikaanse studie verliefd wordt en gaat trouwen.
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

powmaster schreef:Ja klopt dat is via mijn eigen universiteit. Wat betreft die kosten, die liggen bij public schools toch in het algemeen lager dan bij private schools? Meende dat ik zoiets eens had gelezen.

Dat van die stage lijkt me zeker interessant, zal me daar nog even extra in verdiepen.

Bedankt in ieder geval!
"Goedkoper" is relatief. Veel State Schools zijn enkel goedkoper voor Residents van deze State. Ik zelf ga in Januari studeren aan een State school en het kost me nog steeds $8000 aan tuition per semester, de helft van deze kosten zijn non-resident fees. Trouwens UC Berkeley is bv ook een public school, en daar kost tuition waarschijnlijk nog eens dubbel zo veel. En zoals ik eerder aanhaalde mag je legaal NIET werken off campus. Iets wat heel vervelend is uiteraard, maar de wet is de wet.

Vandaar dat het hele J1 intern/trainee verhaal voor jou misschien interessanter is, je kan er namelijk een jaar/18 maand werken in de VS en hopelijk kan je met het geld je verdient je kosten dekken. Ik zou me eerst eens goed verdiepen in het J1 Visum, dan vooral de internship en trainee categorieen.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Zoals hierboven al is gesteld kun je dus niet in je bachelor in de VS gaan studeren via jouw universiteit, maar is dit mogelijk in je master. Waarschijnlijk zul je dan een semester vakken van een Master of Laws volgen. In totaal duurt zo'n master 1 jaar. Wat je zou kunnen uitzoeken is of je een halfjaar via een Nederlandse universiteit zou kunnen gaan, en daarna op eigen houtje. Mocht je de behaalde credits mee kunnen nemen, zou dit je een halfjaar schelen. Ik weet alleen niet of dit op deze manier kan, maar het is het uitzoeken waard natuurlijk. Als je gelijk het jaar na je Nederlandse master naar de VS zou gaan kan ik me niet voorstellen dat ze die vakken dan niet meer laten gelden.

En wat beurzen betreft: Fulbright is zeker iets om naar te kijken.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb altijd begrepen dat je op een non-immigrant visum altijd de verhoogde fees oor buitenlanders moet betalen.
Buitenlandse studenten zijn een bron van (extra) inkomsten voor een college/universiteit.
Oeriegsn zijn nu net laws schools vaak privé scholen in mijn ervaring, althans dat is zo waar ik woon(de) in CA.

Mbt. ev. aan de slag in de US. Ik heb begrepen dat voor rechten-studenten de kans op werk hier enorm is afgenomen.
Veel kantoren laten steeds meer doen door goedkopere para-legals.
Ik las ook over advokatenkantoren die voor grotere rechtszaken een grote groep net-afgestudeerden inhuurt, en een grote ruimte het werk laat doen (off-site) tegen hele lage vergoedingen en vervolgens kunnen die wekers vertrekken. De vergoeding lag uiteraard laag en er waren geen benefits.

Dus als je wens is in de US te belanden denk ik dat je je moet onderzoeken waar een tekort is op jouw vakgebied.
Misschien taal-vaardigheid, denk Frans, Duits ? Of Eur. zakenrecht ?

J-1 en OPT geeft inderdaad mogelijkheden, ook om kontakten te leggen die mogelijk tot het aanvragen van een werkvergunning kunnen leiden.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

@USInsider

Als je via een uitwisselingsprogramma van je universiteit gaat betaal je gewoon Nederlands collegegeld. Anders zou het voor heel veel studenten natuurlijk ook helemaal niet aantrekkelijk zijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Weer wat geleerd. Dank !
powmaster
Amerika-newbie

Bericht door powmaster »

Bedankt allemaal voor de reacies! Zal me binnenkort even er flink in verdiepen, ziet er erg interessant uit.
Daarnaast had ik nog 1 vraagje, die misschien wat dom klinkt. Als ik met Amerikaanse trouw, kan ik me in
principe permanent vestigen, maar hoe zit dan met scheidingen? (klinkt wat zielig maar ja). Kan ik dan mn
spullen pakken en weer naar NL vertrekken?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Trouwen, met een man of een vrouw (homohuwelijk alleen in landen of staten waar dat mag), betekent een aantal formulieren invullen, aan een aantal voorwaarden voldoen (vooral: verdient je partner wel genoeg om je te onderhouden), een paar cheques uitschrijven, een tijd wachten en je kan wonen en werken in de VS (wat simpel voorgesteld, maar dat is het principe, zie vele andere berichten in dit forum).

Twee jaar nadat je je groene kaart (woon- en werkvergunning) krijgt op deze manier, krijg je een definitieve kaart en dan kan je partner dus (eindelijk) van je af en mag je toch blijven.

Met natuurlijk de slag om de arm: vraag dit na bij een ervaren Amerikaanse immigratieadvocaat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Aanvulling: drie maanden voor de twee jaar om zijn moeten BEIDE partners GEZAMENLIJK het verzoek indienen om van de Conditionele Groene Kaart een Definitieve Kaart te maken.
De Conditionele Groene Kaart is de Kaart die je krijgt als je trouwt met een U.S. Citizen.
(Of met een Permanent Resident maar dat betekent een wachttijd.)
Bn je langer dan twee jaar getrouwd voordat je de Groene Kaart aanvraagt, dan krijg je meteen de Definitieve Groene Kaart.

Overigens blijft degene die voor jou de Petitie indient om je naar de U.S. te halen financieel verantwoordelijk voor jou als sponsor.
Daar verandert een scheiding niets aan - dat contract tussen sponsor en US Fed. overheid blijft bestaan.

Het contract houd alleen op wanneer jij de US definitief verlaat, of U.S. Citizen wordt - na drie jaar huwelijk is dat mogelijk, of 10 jaren hebt gewerkt en zo 40 punten verzameld voor totale Social Security rights, middels het betalen van pay-roll taxes.
Estelle
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Estelle »

Hoi!
Wat leuk, ik heb soortgelijke plannen en heb al het een en ander uitgezocht!

Het is juist heel gemakkelijk om tijdens je bachelor een half jaar in de VS te studeren, zeker doen! In je bachelor fase is dat goedkoop en makkelijk te regelen via de universiteit. Zeker een aanrader om eens een half jaar te ontdekken of je het leuk vindt, dan kan je daarna er altijd nog voor kiezen om je volledige master in de VS te doen. Het enige wat Amerikaanse universiteiten extra eisen is een bepaald niveau van het Engels (d.m.v. een TOEFTL test) en sommige universiteiten eisen een gemiddeld cijfer. Een vriend van mij studeert nu een half jaar aan Columbia Law School, ik geloof dat zij een 7,5 gemiddeld eisen (maar dit is dan ook een goede universiteit).

Ik kan je alleen vertellen hoe het bij de UVA werkt, maar voor alle universiteiten zal het ongeveer zo werken. Dus om je een idee te geven, hier de pagina van Rechten aan de UVA: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/ba ... onaal.html

Studeren in het buitenland werkt voor Rechten iets anders dan andere studies (iig aan de UVA dus). De UVA maakt onderscheid tussen Facultaire uitwisseling en een Global Exchange Programme (GEP). Bij de eerste ga je echt naar een andere rechtenfaculteit (de beste optie in jouw geval) bij de tweede is dat niet per se het geval en volg je bijvoorbeeld een vakkenpakket filosofie, geschiedenis of wat je dan ook interessant vindt. (zie hier: http://buitenland.uva.nl/uitwisseling/r ... chten.html)

Hier een pagina met bestemmingen, zowel binnen als buiten Europa: http://buitenland.uva.nl/uitwisseling/r ... ingen.html

Dit alles om je een idee te geven, ik hoop dat je er iets aan hebt!

Je hele master in de VS doen kan ook, maar zoals al is gezegd, dat is wel prijzig. Daar kan je universiteit overigens ook mee helpen. Het is echter geen uitwisseling, dus je zullen je alleen kunnen helpen met de administratieve dingetjes. Daarnaast zijn er ook een aantal masters waarbinnen je wel een tijdje op uitwisseling in het buitenland kan studeren, maar vaak zijn dit research masters en dat moet je maar net willen :wink:
rijschoolopentop
Amerika-newbie

Bericht door rijschoolopentop »

Universiteit Leiden biedt deze mogelijkheid en heeft goede contacten in Amerika!

Note mod (Mrvanilla) Aub geen link/spam naar websites die niets met het onderwerp te maken hebben of waar u aan gelieerd bent. Zie de forumregels.
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 16 dec 2014, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link naar bedrijf weggehaald
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer